Att lifta med främlingar?

Jag har liftat massor när jag var yngre, full och inte orkade gå hem från krogen :o :banghead: totalt vansinnigt (nu skulle det aldrig komma på fråga!)

En gång hade det kunnat gå illa, en kille stannade, frågade om jag behövde skjuts.

Hoppade in och då frågade han om jag ville komma på efterfest... vi kom fram till en helt tom och mörk lägenhet, då sa jag tack och adjö och stack därifrån..

Hur ställer ni er till det? Och varför tänker ni som ni gör?

Själv är jag lärd att man aldrig ska lifta med främlingar, för gud vet om man någonsin kommer hem då, typ...
Jag har själv blivit erbjuden skjuts av okända personer många gånger. (Utan att jag själv bett om det, utan jag har bara stått och väntat på bussen, och de stannat!) Dessa okända personer har främst varit äldre män, och det hela har så gott som alltid utspelat sig ute på landet, gärna vid dålig väderlek och lång väntetid tills bussen kommer. För att vara helt ärlig har jag flera gånger känt mig frestad, men ändå tillslut sagt nej med hänvisning till ovan nämnda. Men jag har börjat tvivla lite på min egna inställning känner jag. Jag menar, vad skulle ens kunna hända? Så farligt kan det väl ändå inte vara?

Nej jag åker inte med främlingar. O avett vänte tid på buss eller dåligt väder.
Vad som kan hända? Du det finns inte bara ärligt trevligt folk som kör bil.

Har liftat två gånger i mitt liv, första gången på väg till BB men då var ju även sambon med :p
Andra gången fick jag fel på bilen på väg till jobbet. Såg det kom en bil, satt upp tummen och han stannade. Sambon frågade efteråt hur jag vågade (är värsta fegisen normalt) men jag var så :devil: förbannad på bilh-vetet så jag tänkte inte alls mer än jag ville slippa gå :rofl:

Jag liftade runt stora delar av Europa när det begav sig. Lärde känna en massa trevliga människor, med vilka jag fortfarande idag, umgås. Riskerna var väl inte mycket mindre då, men mycket av det som hände runt om, kom väl alldrig till allmänhetens kännedom. Att jag inte var atraktiv för dem som ville missbruka kvinnor gjorde väl sitt till.
Blev rånad under knivhot 1 gång (Det kräket måste ha blivit besviken, Den plånboken han fick var avsedd för just det. Plastkort, körkort och de pengar som låg i den var alla ogiltiga. Mina riktiga papper o pengar hade jag i ett par av skomakaren insydda fickor i skaften till mina boots. Där jag även hade en kniv.
Men jag skulle nog inte rekomendera någon idag att försöka resa på samma sätt.
Det är rätt få som tar upp liftare numera. Därför ser man så sällan någon som reser på tummen nuförtiden.

Nej, jag har inte liftat med okända personer.

Däremot har jag fått skjuts till/från stallet av folk i grannskapet rätt ofta under min uppväxt, främst under snöblaskiga månader när jag hankat mig fram på cykel. Det har varit människor jag inte känt alls mer än möjligen till namnet, kanske mött ute på bygden, men ändå vetat var de bor och att de förmodligen inte slagit ihjäl någon den senaste veckan :D

Hur konstigt det än låter hade jag inte bekymrat mig om att lifta på det viset igen om det skulle behövas. Om jag är ute på landsbygden där det inte finns bussar eller är nära till en tätort så har jag en större tilltro till att människor hjälper varandra helt enkelt.

Senast ändrad:
Nej, jag har inte liftat med okända personer.

Däremot har jag fått skjuts till/från stallet av folk i grannskapet rätt ofta under min uppväxt, främst under snöblaskiga månader när jag hankat mig fram på cykel. Det har varit människor jag inte känt alls mer än möjligen till namnet, kanske mött ute på bygden, men ändå vetat var de bor och att de förmodligen inte slagit ihjäl någon den senaste veckan :D

Hur konstigt det än låter hade jag inte bekymrat mig om att lifta på det viset igen om det skulle behövas. Om jag är ute på landsbygden där det inte finns bussar eller är nära till en tätort så har jag en större tilltro till att människor hjälper varandra helt enkelt.
Ja. De gånger jag sett vägpirater har det sett skumt ut. Och de gånger jag plockat upp folk har det känts bra.
Jag är beredd att ta en viss risk för att kunna hjälpa folk. Det är ett sånt samhälle jag vill leva i.

Men jag plockar hellre upp än liftar, det finns så mycket fler påverkade och/ eller körkortslösa personer än man kan tro.

Den mest obehagliga jag råkat ut för när jag liftat var dock en bortskämd och trotsig tvååring med en vass gaffel.

Så lite lagom sunt förnuft.

Senast ändrad:
Nej, det skulle aldrig falla mig in.

En av mina goda vänner gör det lite då och då och har stiftat många intressanta bekantskaper tack vare det, så hon är väldigt positivt inställd. Personligen skulle jag dock aldrig våga, och kan inte se att jag skulle ha något behov av det heller. Väldigt mycket kan gå väldigt fel.

För mig är "att lifta" dock något helt annat än det som beskrivs i trådstarten, precis som många varit inne på. Inget av alternativen är något jag skulle rekommendera någon att göra.

Själv är jag lärd att man aldrig ska lifta med främlingar, för gud vet om man någonsin kommer hem då, typ...
Jag har själv blivit erbjuden skjuts av okända personer många gånger. (Utan att jag själv bett om det, utan jag har bara stått och väntat på bussen, och de stannat!) Dessa okända personer har främst varit äldre män, och det hela har så gott som alltid utspelat sig ute på landet, gärna vid dålig väderlek och lång väntetid tills bussen kommer. För att vara helt ärlig har jag flera gånger känt mig frestad, men ändå tillslut sagt nej med hänvisning till ovan nämnda. Men jag har börjat tvivla lite på min egna inställning känner jag. Jag menar, vad skulle ens kunna hända? Så farligt kan det väl ändå inte vara?

Gör det inte !
Precis som andra skrivit kan mycket hända.
Känns det inte lite märkligt att det bara är äldre män som har stannat ? Jag har tidigare åkt buss i 15 års tid till skolan och inte har någon stannat för mig. Men jag är ju kille? Även om nån hade gjort det hade jag aldrig satt mig i en främmande bil. Men sen är jag ju en sån som vill klara mig själv. Så jag tackade ofta nej till skjuts även från föräldrarna.

Ja. De gånger jag sett vägpirater har det sett skumt ut. Och de gånger jag plockat upp folk har det känts bra.
Jag är beredd att ta en viss risk för att kunna hjälpa folk. Det är ett sånt samhälle jag vill leva i.

Men jag plockar hellre upp än liftar, det finns så mycket fler påverkade och/ eller körkortslösa personer än man kan tro.

Den mest obehagliga jag råkat ut för när jag liftat var dock en bortskämd och trotsig tvååring med en vass gaffel.

Så lite lagom sunt förnuft.

Men exakt! Det är ju relativt enkelt att göra en snabb bedömning av situationen och personen/erna. Jag skulle t.ex. inte hoppa in i en bil (som ensam kvinna) där det redan satt flera okända män, av ren självbevarelsedrift.

Att plocka upp liftare innebär att man, under normala omständigheter, själv har kontroll över fordonet och kan välja vart man kör, helt klart en trygghetsfaktor.

Jovars, jag har varit sugen. När jag som 14-åring hoppat av vid fel busshållplats vid en riksväg mitt i skogen och fått promenera 3-4 timmar har det varit jävligt lockande att ta emot den skjuts som erbjudits av ett trevligt medelålders par. Är dock mer lockad av att, ptja, leva, så det var bara att tacka nej och knalla på. Hellre skavsår än död.

Har annars som så många andra stött på Äcklig Gubbe™ när jag väntat på bussen, typen som riktar sig till den tjej som står ensam lite avskilt och börjar fråga var man bor och om man inte vill ha skjuts så man slipper vänta de där 5 minuterna på bussen. Man konstaterar direkt att det här är en Äcklig Gubbe™ som vill en illa, ljuger om var man bor, hoppar glatt på fel buss bara för att komma undan och tackar sin lyckliga stjärna om det dessutom varit dagtid och bland folk.

Alla Äcklig Gubbe™ är inte lika uppenbara. Många har social kompetens och verkar helt harmlösa. Som det medelålders paret som säkert var helt vanliga trevliga människor men lika gärna kunnat vara yxmördare eller vad som helst.

Jag är bara några år yngre än @tanten . När jag var tonåring och en bit uppåt liftade "alla" "överallt". Till exempel från Sverige till södra Europa, eller till och från skolan om man bodde på landet. Givetvis var det inte riskfritt, men det gick oftast bra. Numera ser jag aldrig någon som liftar överhuvudtaget.

Att åka med någon jag inte alls känner som på SITT initiativ stannar för att ge mig skjuts, skulle jag aldrig göra. Och jag skulle starkt avråda dig från att göra det.
Själv är jag några år äldre o liftade kors o tvärs genom Europa ett antal gånger som ung, även i Nordafrika samt Mellanöstern några gånger utan större incidenter.

Härom året stod jag vid en busshållplats i full snöstorm kl 06, bussen kom inte o enligt telefonsamtal hade den åkt i diket o dom skickade ingen ny. Då kommer en bil från en sidoväg o stannar o frågar vart jag skall, han hade sett mig o noterat att bussen inte kommit. Han speedade på bra i ovädret så jag han med anslutande buss.

Jag liftade JÄMT när jag var 19 - 25 ungefär. Jag hade inget körkort och bussarna gick sällan dit jag skulle. Jag träffade både fantastiska människor och riktigt gräsliga - män. Alla de gräsliga var män. Jag blev aldrig utsatt för direkt våld, men tafsande i mängd. En man var naken (!) men det insåg jag först sedan jag slängt in fallskärmen i baksätet och satt mig; han hade en handduk över de nedre kroppdelarna. Tjoho!

Jag liftade i USA också, helt obegripligt, och blev rejält tillsagd av en av de män som plockade upp mig och mina kompisar. Vi var 4 tjejer och tyckte det var säkert pga detta. Han förklarade att det knappast skulle hjälpa om föraren hade en revolver vid sätet och knäppte oss en efter en.... Sen slutade vi lifta - i USA...!

Idag skulle jag bryta ihop fullständigt av oro om min dotter började lifta.

Jag har aldrig liftat och tar aldrig upp liftare utom ett enda undantag, en gammal missbrukare med rullator som jag ibland ser på väg till stan där han väntar på bussen. Gammal yrkeskriminell missbrukare som dessutom suttit inne för rån och misshandel, vad kan hända liksom. :p
Ska han och jag bara handla så gör vi det tillsammans, tar en fika eller en burgare innan vi åker hemåt igen och då får han bärhjälp med kassarna ända in i köket. :D

En gång har jag liftat, 9 på morgonen, med en småbarnsmamma. En väninna och jag hade missat bussen och gick med tunga ryggsäckar längs med vägen. Andra gången hon passerade plockade hon upp oss.

Sedan hände det ofta att jag blev upplockad av kvinnor och någon enstaka man (men de kände jag) på väg till stallet, när jag traskade mot stallet från busshållplatsen. (räknas kanske inte när de har en sadel i baksätet och uppenbart är stallmänniskor, då kanske de inte är "främmande" längre)

Så jag har inget principiellt emot det. Men jag är för feg för att lifta med främmande män mitt i natten. Eller taxibolag jag inte känner igen.

Jag skulle aldrig lifta eller ta upp liftare. Jag vet att mor har liftat fritt hela ungdomen och tagit upp liftare genom hela glada 80talet.

Jag skulle aldrig komma på tanken, tycker det är smått obehagligt att åka med en väns vän, man vet ju inte vad det är för folk.
Män eller kvinna spelar mig inte större roll.

Det är synd att det har blivit såhär, att man inte kan lita på någon.
Polisen i mitt län gick ut med i somras att man INTE ska stanna vid vägkanten för att hjälpa folk. De låtsas alltså att det är något fel på bilen för att lura till sig folk :crazy:

Jag menar, vad skulle ens kunna hända? Så farligt kan det väl ändå inte vara?

Är detta retoriska frågor eller? För du behöver väl inte oss för att du ska förstå vad som "skulle kunna hända"?

Som andra som har varit med ett tag liftade jag mycket på 80-talet, men då alltid i sällskap med pokjvän (nu man). Skulle inte göra det nu, det känns att det finns fler skummisar som kör runt i bil numera. Och jag skulle aldrig göra det ensam, varken då eller nu.

Är detta retoriska frågor eller? För du behöver väl inte oss för att du ska förstå vad som "skulle kunna hända"?

Som andra som har varit med ett tag liftade jag mycket på 80-talet, men då alltid i sällskap med pokjvän (nu man). Skulle inte göra det nu, det känns att det finns fler skummisar som kör runt i bil numera. Och jag skulle aldrig göra det ensam, varken då eller nu.
Det florerade väl både en o flera seriemördare under 70 o 80talen längs Europas vägar, men det var ju före internet så man hörde inte talas om dem.

Liknande trådar

Relationer Jag har alltid haft väldigt svårt för att få känslor för män. Eller har alltid varit kräsen och för någon med mitt yttre haft orimligt...
2 3
Svar
46
· Visningar
22 396
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 112
Senast: Vallmo
·
Kropp & Själ ...som jag ställer mig än en gång. Än en gång har en (eller egentligen två, vilket förmodligen innebär fler...) relation skitit sig...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 543
Senast: GotAsecret
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 764
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V