Att lifta med främlingar?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Hur ställer ni er till det? Och varför tänker ni som ni gör?

Själv är jag lärd att man aldrig ska lifta med främlingar, för gud vet om man någonsin kommer hem då, typ...
Jag har själv blivit erbjuden skjuts av okända personer många gånger. (Utan att jag själv bett om det, utan jag har bara stått och väntat på bussen, och de stannat!) Dessa okända personer har främst varit äldre män, och det hela har så gott som alltid utspelat sig ute på landet, gärna vid dålig väderlek och lång väntetid tills bussen kommer. För att vara helt ärlig har jag flera gånger känt mig frestad, men ändå tillslut sagt nej med hänvisning till ovan nämnda. Men jag har börjat tvivla lite på min egna inställning känner jag. Jag menar, vad skulle ens kunna hända? Så farligt kan det väl ändå inte vara?

Nej det gör jag inte och skulle inte ens komma på tanken. Det finns en hel del som kan hända - tyvärr. Hade önskat att man kunde göra det dock, men det finns för många oärliga människor. Likaså skulle jag aldrig plocka upp främmande människor som vill lifta... vem vet vad som kan hända.

Men jag har börjat tvivla lite på min egna inställning känner jag. Jag menar, vad skulle ens kunna hända? Så farligt kan det väl ändå inte vara?

Förlåt, jag är säkert skit taskig nu... Men på riktigt?! Du har tidigare startat en tråd för att du är rädd för att åka in till stan för att media (inte myndigheter som tex polis) har gått ut med att det finns ett terrorhot mot Stockholm. Nu undrar du om det verkligen är "så farligt" att lifta med okända människor?

Ska jag börja räkna upp vad som skulle kunna hända, om jag ska måla fan på väggen:
- Du blir våldtagen/Sexuellt utnyttjad
- Du blir rånad
- Mördad
- Misshandlad
Det händer ju tom kvinnor i en laglig taxi att dom tex blir våldtagna.

Jag är inte den som skriker högst om att man ska akta sig för allt och alla. Och det finns garanterat många här som kommer säga att dom liftat med många genom hela Sverige och Europa utan minsta problem.
Men lifta tycker jag ändå är en av alla dom grejer man bör låta bli.

Minns en sommar då mamma och jag liftade ganska många gånger. Många år sedan nu.

I vuxen ålder har jag aldrig liftat (vad jag minns iaf). Men som yngre hände det ibland.

Senast var kanske 2010 då jag väntade på buss och en snäll stannade och skjutsade närmare stationen :), då liftade jag aldrig men han stannade ändå. Hade inte ens en tanke på att det kunde vara nått lurt på gång, personen verkade helt ok.

Saker har ändrat sig.

När jag var ung på 80-talet liftade jag massor. Precis som alla andra. Det var ett smart sätt att ta sig från en punkt till en annan. Då var det många som liftade. Dvs liftaren var en helt vanlig person. Och de som tog upp liftare var också helt vanliga människor.

Nu är liftande ovanligt vilket gör att det kan misstänkas att den som liftar är "skum" och att den som erbjuder lift likaså.

Jag har förr alltid tagit upp liftare men gör inte det längre.

Nej, jag skulle inte lifta, om det inte var en riktig nödsituation (vad nu de skulle vara). Dels av alla de orsaker som @Michaelsdotter räknade upp, och dels för hur obekvämt jag skulle tycka att det var att sitta ensam i en bil med en främmande människa.
Sedan finns det ju också den risken att chauffören kan vara berusad eller påverkad.

Precis som @tanten sa, så berättade också min mamma att förr var det där med liftande annorlunda. I tonåren brukade hon och hennes kompis ganska ofta lifta till grannstaden, inget konstig med det. Tills de en gång satt på med en som var så berusad så att de var osäkra på om de skulle komma fram hela. Efter det liftade de aldrig mer.

Jag har liftat mkt i mina dagar, ffa när vi gick på Bollerup då det var en allmän grej att göra det och så när vi hade hästen i Flyinge och bussarna inte gick så det passade.
Har aldrig haft problem med att lifta, men numera har jag hunden med mig jämt så det blir betydligt svårare då ;)

Jag är bara några år yngre än @tanten . När jag var tonåring och en bit uppåt liftade "alla" "överallt". Till exempel från Sverige till södra Europa, eller till och från skolan om man bodde på landet. Givetvis var det inte riskfritt, men det gick oftast bra. Numera ser jag aldrig någon som liftar överhuvudtaget.

Att åka med någon jag inte alls känner som på SITT initiativ stannar för att ge mig skjuts, skulle jag aldrig göra. Och jag skulle starkt avråda dig från att göra det.

Hur ställer ni er till det? Och varför tänker ni som ni gör?

Själv är jag lärd att man aldrig ska lifta med främlingar, för gud vet om man någonsin kommer hem då, typ...
Jag har själv blivit erbjuden skjuts av okända personer många gånger. (Utan att jag själv bett om det, utan jag har bara stått och väntat på bussen, och de stannat!) Dessa okända personer har främst varit äldre män, och det hela har så gott som alltid utspelat sig ute på landet, gärna vid dålig väderlek och lång väntetid tills bussen kommer. För att vara helt ärlig har jag flera gånger känt mig frestad, men ändå tillslut sagt nej med hänvisning till ovan nämnda. Men jag har börjat tvivla lite på min egna inställning känner jag. Jag menar, vad skulle ens kunna hända? Så farligt kan det väl ändå inte vara?
Jag bor på landet. Har inte behövt lifta själv hittills men har gett väldigt mga personer lift. Mestadels turister som besökt turistattraktionen här i närheten och inte insett i förväg hur glest det är med bussar. I grannbyn har det ofta även varit nyanlända som behövt lift in till staden. Har genom att ta upp liftare fått träffa mga intressanta personer och fört mga givande samtal/diskussioner. Men det har hänt, ngn enstaka gång, att jag fått ett dåligt första intryck av en person och därför inte stannat och tagit upp. Men det är enormt sällan.

Tillägg:

Idag skulle jag förmodligen inte lifta, jag skriver förmodligen för man vet aldrig i livet, men som livet och Sverige ser ut i dag vill jag absolut inte lifta. Då är det i såfall bättre att vänta eller gå eller cykla (eller det vanliga ta bilen).

Vägpirater är något som kommit mer och mer. Fruktansvärt tråkigt och det gör att oskyldiga som fått nått fel på sin bil inte kan få snabb hjälp av förbipasserande då man är rädd för pirater. Men tycker ändå man ska vara försiktig med att stanna bilen och låta främmande åka med. Just för man inte vet vad de är för personer.
Nu är jag möjligen partisk men stannar hellre för kvinnor eller/och barn än män.

Att någon stannar vid busshållplatsen och erbjuder skjuts och att man själv står med tummen i vädret ser jag som två helt olika saker. Någon som stannar vid busshållplatsen skulle jag aldrig åkt med ens som tonåring på 80-talet och då var att lifta det sätt jag mestadels tog mig fram på. Lite självbevarelsedrift hade jag även då.

Jag har haft tur. Bara en enda gång fick jag lift med ett äckel och det slutade med att jag kastade mig ur en körande bil när han sa "tjänster och gentjänster", började tafsa och vägrade stanna. I övrigt träffade jag många knepiga människor när jag liftade där jag ångrade att jag hade klivit in i bilen men då det ändå gick bra. Jag träffade såklart även helt vanliga trevliga människor.

Mina barn har aldrig fått lifta. Jag skulle aldrig frivilligt låta dem utsätta sig för sådan fara för som sagt så vet jag att jag har haft tur. Både med att jag mestadels träffade trevliga människor och att jag inte slog ihjäl mig när jag kastade mig ur bilen och att han inte kunde låsa dörrarna från sin sida för vem vet hur det hade slutat då?

Förr plockade jag alltid upp liftare (om de inte såg helt suspekta ut eller om bilen redan var full) men jag skulle inte göra det idag om det inte är någon jag känner igen.

Det förvånar även mig att du inte förstår vad som kan hända. Läser du inte tidningarna? På 80-talet skrevs det inte om våldtäkter, misshandel och mord i den utsträckning som görs idag. Inte heller pratades det om att sexuella närmanden och tafsande var fel utan det var något man som kvinna förväntades stå ut med. Se som komplimanger till och med. Informationen om vad som hänt var inte tillgänglig som idag och då var nog folk rent generellt mer naiva än idag just för att vi inte visste men idag när "allt" rapporteras så vet vi ju och behöver inte vara så naiva.

Det händer att jag litat och/ eller att jag plockat upp liftare.

Men det beror på situationen. Sist jag plockade upp någon var en vidrigt kall dag när tre grabbar stod vid en hållplats där bara industribussarna går, de var turister som hamnat tokigt och jag körde dom dit de skulle.

Sist jag själv liftade var på en ö där det är så många i lokalbefolkningen tar sig runt i brist på vettig kollektivtrafik. Och i Norge förra sommaren i slutet på en fjällvandring när båten och bussen till byn där vår bil stod inte var synkade. Då fick vi lift med ett härligt par från samma båt. Med hund och allt.

Men jag tycker man ska vara försiktigt! Speciellt om man är den som liftar. Det finns extremt många som kör rattfulla. Det är faktiskt min största oro.

Och även om jag tycker att det är väldigt bra att du vågar dig ut mer i verkligheten, så börja lite lagom. Lifta känns som ett onödigt i ditt fall.

Jag har "liftat" en gång... på en ö i skärgården där bara lokalbefolkningen fick köra bil. Jag började prata med ett äldre par på färjan (det gick färja mellan "vår" hamn och hamnen där affären var) och det visade sig att de bodde bredvid oss (vi var på fältkurs) så jag slapp bära matkassarna. De hade jag pratat med i en halvtimme på båten och jag var inte direkt ung så jag gjorde bedömningen att det var säkert.

När jag var liten var det några i en bil som försökte plocka upp mig när jag var på väg hem från pappas stall. Jag vägrade. Det visade sig i efterhand att det var några som pappa kände som var på väg till oss men jag visste inte vilka de var. Mamma var rätt glad att jag vägrade kan jag säga (jag var väl i 7-års åldern).

Jag plockar praktiskt taget aldrig upp liftare, det känns för osäkert. Jag har gjort det en gång och det var egentligen inte ens en liftare, det var en tjej som bor nedanför mig som just missat skolbussen till stan. Jag såg hur bussen precis körde iväg och då stannade jag och frågade om hon ville med. Hade jag varit henne hade jag tagit erbjudandet (jag är en kvinna som hon garanterat på ett ungefär visste vem det var, pappa var lokalkändis och hon bodde inte långt ifrån mig).

Är jag i ett område där det finns vägpirater finns det inte en suck i helvete att jag som ensam kvinna stannar. Nu är jag ju ofta i Norrlands inland och där är det knepigare att inte stanna om det verkar som om någon behöver hjälp, det är långa avstånd och är det vinter kan det gå rätt illa för nödställda. Jag gör en bedömning efter situationen helt enkelt.

Nej, att lifta är för mig samma sak som att jag inte heller bjuder hem manligs dejter första gången till mitt hem utan träffas på offentlig plats först. Jag är väldigt nojjig över vad män kan göra mot en ensam kvinna och är uppväxt med att man ska vara rädd om sig. (Kanske lite för mycket när jag tänker efter).
Jag har liftat en enda gång som 13-åring i Norrbotten när jag hälsade på en kompis på sommaren. Då gick vi vilse såklart och en snäll farbror plockade upp oss och körde oss hem. Det är enda gången jag liftat.

Jag bor på landet. Har inte behövt lifta själv hittills men har gett väldigt mga personer lift. Mestadels turister som besökt turistattraktionen här i närheten och inte insett i förväg hur glest det är med bussar. I grannbyn har det ofta även varit nyanlända som behövt lift in till staden. Har genom att ta upp liftare fått träffa mga intressanta personer och fört mga givande samtal/diskussioner. Men det har hänt, ngn enstaka gång, att jag fått ett dåligt första intryck av en person och därför inte stannat och tagit upp. Men det är enormt sällan.
Jag håller med. Men en gång tror jag att vi kan ha varit någons lite läskiga liftupplevelse.
Jag och vän var på väg hem från söderut och det har blivit ett tidigt snöoväder.
Vi plockade upp en liftande kille från sydamerika på väg till oslo. Som inte var förberedd för svensk snöslask direkt i tunna gympaskor...

Till saken hör att min vän är norrlänning och kör bil grymt bra så hon är fullständigt obrydd över att köra trots alla sörlänningar och folk med sommardäcken som kröp sig fram på motorvägen.
*s*

Jag håller med. Men en gång tror jag att vi kan ha varit någons lite läskiga liftupplevelse.
Jag och vän var på väg hem från söderut och det har blivit ett tidigt snöoväder.
Vi plockade upp en liftande kille från sydamerika på väg till oslo. Som inte var förberedd för svensk snöslask direkt i tunna gympaskor...

Till saken hör att min vän är norrlänning och kör bil grymt bra så hon är fullständigt obrydd över att köra trots alla sörlänningar och folk med sommardäcken som kröp sig fram på motorvägen.
*s*

Stackarn! :rofl: :rofl:

Liknande trådar

Relationer Jag har alltid haft väldigt svårt för att få känslor för män. Eller har alltid varit kräsen och för någon med mitt yttre haft orimligt...
2 3
Svar
46
· Visningar
22 396
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 112
Senast: Vallmo
·
Kropp & Själ ...som jag ställer mig än en gång. Än en gång har en (eller egentligen två, vilket förmodligen innebär fler...) relation skitit sig...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 543
Senast: GotAsecret
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 764
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17