Att leva med icke hästintresserad hälft...

O

Orvar

det är precis vad jag gör. Men jag kan dock tänka mig att det finns andra som har det ett sjuhällsike värre än mig. Min hälft är åtminstone lite intresserad. Mina tankar går till framtiden då vi kanske bosätter oss på ett ställe ihop och ska finansiera allt ihop, hur kommer det att fungerar om den ene inte alls är intresserad?

Hur gör djur är nu min fråga, nä men skämt och sidor, hur gör ni som har och lever i samma dilema.. hur löser man det?

Sv: Att leva med icke hästintresserad hälft...

Vi har delad ekonomi, men en del pengar att röra oss med själva, där har jag mina hästar och sambon sina crossar, hans hobby är lite billigare... Men det brukar ordna sig i slutändan. Han är generös och inser att djuren är en viktig del i mitt liv, och sponsrar därmed en del när det behövs! Toleransnivån måste vara hög om man ska kunna ha en så tidskrävande hobby!
Förhoppningsvis är ju din hälft "intresserad" av dig och förstår att hästarna är en del av "paketet"!

Senast ändrad:

Pratar vi om GÅRD eller bara gemensamt boende och ekonomi?

Min karl är inte heller intresserad av hästar eller ridning men han tycker om djur. Det är ju så att skaffar man sig en partner som har ansvar för en annan varelse så är det ju något man måste acceptera. Det tar tid, pengar, ork och mycket mer.

Detta gäller oavsätt om det är en hund, en katt, en häst eller ett barn från ett tidigare förhållande. Levande ting är detsamma som familj och familjens dagliga behov ingår i hushållet. Det är alltså ingenting som ska katigoriseras som "nöje" eller finansieras med ena personens fickpengar. Anser jag iaf.

Vi har gemensam ekonomi. Min häst kostar iof inte så mycket i jämförelse med andra hästar men dessa utgifter räknas som hushållsutgifter precis som hunden och katterna. Vi har löst det så att jag har räknat ut vad jag behöver lägga ut i pengar per år på hästen, med precis allt utom ridkläder, inräknat. Dvs försäkring, foder, stallplats, hovlslagare, tandläkate, ev veterinär, ryggveterinär etc. Har slagit ut summan på 12 månader och fått en månadssumma som blir till en fast utgift. Oavsätt vad hästen kostar så lägger jag över samma summa till "hästkontot" varje månad och betalar allt ifrån det. Då finns ett litet sparande samt pengar till alla kommande utgifter så att jag slipper betala stora försäkringsräkningar och annat, med "våra" pengar. Det jämnar ut ekonomin enormt och ger också mig möjlighet att vilken sekund som helst ta ut en ryggveterinär utan att behöva vänta på nästa lön eller använda vår egna privata buffert. Sen får man lägga ut pengar ibland om man precis tömt hästkontot på en stor utgift när det kommer ytterligare en. Men dessa pengar "får man ju tillbaka" sen näst hästkontot fylls på igen. Framförallt så innebär detta att det blir mycket mindre "överaskande utgifter" och därav också mycket mindre irritation gentemot hästeriet från den mindre intresserade hälften. ;) Man får inte vara dum.

Senast ändrad:

Det var ju väldigt smart så som ni hra ordnat det.

Min tanke var en framtida gård, då det är min största dröm här i världen. Han går också i tankarna och skulle kunna tänka sig att uppfylla min dröm med mig, men han är nog inte medveten om hur pass mycket det kan kosta och gör med hästar.

Då har du ett fast konto där du överför säg 7000 kr i månaden alltid. Sen om du inte använder alla en månad så förblir dem kvar på kontot för eventuella överraskningar?

Får man fråga hur länge du har haft det så här? Så att du verkligen vet att det fungerar :)

Vi har löst det genom att lägga in våra pengar till ett gemensamt konto och ha kvar varsin "fickpeng". För sin fickpeng gör man vad man vill (köper egna kläder, går på krogen etc.) och jag håller min häst med de pengarna. Nu har vi gård i stan så jag har min häst inhyrd i närheten.

Min sambo är helt ointresserad av hästarna. Vi bor på gård med alla mina hästar inpå knuten. För oss är det som så att var och en betalar för sina intressen. Han står ekonomiskt för sina basprylar och motorcyklar och jag betalar allt som har med hästarna att göra. Det vi båda använder (hemmet, mat, bil) delar vi också på ekonomiskt.

Jag har allt ansvar för hästar men sambon kan hjälpa till vid behov. Han slår i stolpar till nya hagar och hjälper till med småpyssel som behövs någon gång ibland. Detta är dock inget jag kräver av honom utan något han ställer upp på liksom jag ställer upp på hans intressen om det behövs.

Jag känner inte alls något behov av att ha en hästintresserad sambo, tvärtom är det rätt skönt att han har sitt och jag har mitt vid sidan om det gemensamma livet. Viktigt för mig är dock även att man även tar sig tid för icke-hästrelaterade aktiviteter tillsammans.:idea:

Här har vi fått gå ifrån delad ekonomi till delvis separat pga att sambon tyckte hästarna kostade alldeles för mycket. Så nu gör vi så att vi har ett gemensamt konto till mat och räkningar. Sen har vi varsitt privat konto, med vilket jag betalar hästarna, och ja sen räcker det inte till mer... Sambon lägger pengar på fyrhjuling, dykning etc.

Men hur fungerara spararnde för er som har till viss del delad ekonomi pga hästarna?

Sätter ni in månadens utgifter på ett konto och sen resten lever ni loppan på tills nästa månad..? Eller har ni som någon annan skrev tidigare räknat ut en fast hästkostnad i månaden?

min sambo är också helt ointresserad men tycker det är roligt att jag håller på för det syns att jag mår bra.
vi betalar för våra egna intressen han har bilarna som han betalar, har ingen egen jag så jag lånar av honom och han betalar allt med den att göra, jag betalar för min häst, 2 hundar och 3 katter. det var ju jag som släpa hit dom så då betalar jag för dom, lättast så iaf det händer något och det tar slut för då är de ju mina så slipper de lida av att man bråkar om dom.

Låter svårt, tråkigt och jobbigt.

Det finns mycket att göra på en gård som har med hästarna att göra. Om partnern är rabiat och vägrar göra något alls med hästarna tror jag aldrig att det kan bli bra. Men man kan lära sig.

Hästar är underbara djur och lär man sig bara umgås med dem är de fantastiska på att ta ner en på jorden efter en hektisk dag i stan på jobbet. Även om man inte rider.

Problemet är väl egentligen inte att man inte delar hobby - utan att hästar på gården automatiskt blir en livsstil som slukar massor med tid och pengar. Delar man inte något alls av den tiden blir det ju inte mycket tid kvar att leva ihop på.

Min äkta hälft är inte särskillt intresserad av hästar, vilket jag kan tycka är synd ibland...

Men vi har gemensam ekonomi, så vi sätter in alla pengarna på ett konto och betalar sedan alla utgifter som rör min gård, mina hästar, hans bilar, vår dotter, hunden, katten mm mm...

Det hade aldrig fungerat om man inte hjälps åt. Jag hjälper honom med hans bilar mm när det behövs...

Han hjälper ändå till med diverse stallsysslor så som sätter staket, gödslar ur ligghallen, fixar med hästarna när jag jobbar mycket..

Man bör sätta sig ner och verkligen diskutera igenom hur man vill att framtiden ska se ut, och om vilka förväntningar och drömmar man har, annars riskerar man bli besviken... många gräl om vilken tid och hur mycket pengar hästen/hästarna kostar kan undvikas genom detta....

Lycka till! hoppas du får din dröm gård....:bump:

det är precis vad jag gör. Men jag kan dock tänka mig att det finns andra som har det ett sjuhällsike värre än mig. Min hälft är åtminstone lite intresserad. Mina tankar går till framtiden då vi kanske bosätter oss på ett ställe ihop och ska finansiera allt ihop, hur kommer det att fungerar om den ene inte alls är intresserad?

Hur gör djur är nu min fråga, nä men skämt och sidor, hur gör ni som har och lever i samma dilema.. hur löser man det?

Jag har lite tvärtom, fast ändå lika... Min sambo & jag träffades på jobbet, i ett travstall (båda hästskötare) hösten 2003. På våren 2004 blev vi ihop & samma höst flyttade vi ihop & jag blev gravid. Vi har hästar ihop & har delat samma tokiga trav intresse, tränat & tävlat dem. Han har även kört dem i lopp osv, han är en riktigt duktig hästkille :) Men nu senaste halvåret har han tappat intresset, och det är för mig hur jobbigt som helst. Då inser man att man levt ihop pga ett intresse som vi brunnit för, för vad har vi gemensamt (förutom sonen) om inte hästarna ?? Den bistra sanningen - faktiskt ingenting :(

Min sambo är helt ointresserad av hästar så jag har mina tre hästar inackorderade. Han har dock andra egna intressen som tar mycket tid och han skulle aldrig begränsa mig i mitt intresse typ tjata om att det tar lång tid eller så, betalar hästarna gör jag själv, allt annat delar vi på.

Ibland kan jag känna att det skulle vara skönt att ha eget, men då sambon är allergisk mot diverse saker, typ damm, så hade det nog varit tufft. Han hade nog hjälpt till med en del allmänna saker, men eftersom det ej är hans intresse så känner jag att detta är bästa lösningen för oss i längden, han är inte den mest händiga typen heller. Jag är nog en ganska självständig person och jag hade nog inte trivts om jag alltid hade haft honom i närheten hela tiden på min fritid, men jag uppskattar honom desto mer då vi ses. Väljer jag att leva med denna killen så vet jag att eget ställe inte är något bra alternativ.

I ett tidigare kortare förhållande så hade killen ridit lite och ville lära sig mer. Vi var ute och red några gånger, men en dag när jag kom till stallet sa han: i dag behöver inte du rida och fixa med hästarna för jag har redan ridit och fixat med dina hästar, behöver jag säga att det inte var populärt hos mig, det dagliga arbetet med hästarna är min "ventil" som jag behöver för att trivas riktigt bra. Som sagt det var ett ganska kort förhållande av olika anledningar...

min sambo och jag har inte delad ekonomi (antar att delad ekonomi betyder att bådas löner etc går till samma konto?). vi har ett gemensamt konto som vi för över pengar till för gemensamma utgifter, men hästeriet räknar jag som 'min' utgift. känns inte som om jag kan begära att han ska sponsra mitt intresse (även om jag håller med om att det är mer en livsstil), speciellt som hans hobby kostar så lite. vi har inga barn => båda kan jobba lika mkt och jag har ännu så länge hästen inackorderad, så det är ganska lätt att separera kostnaderna för hästen. men nu planerar vi att bygga stall hemma, och eftersom det görs som en del av den allmänna husrenoveringen (med gemensamt lån) kommer han att betala en del av det. jag hoppas att han ska charmas av hästarna när de väl är här och tycka att det är lite roligt att pyssla med dem, även om han inte vill börja rida...

Jag har en sambo som inte är så intresserad.
Vi har som de flesta gjort här.
JAg betalar för hästarna, ibland betalar mannen om det krisar till sig någongång.
Han har nog förstått att när han fick mig fick han hästarna på köpet.
Ibland kan han säga att vi kan slakta dem eller liknande, då är jag inte glad.
Men jag har aldrig märkt att han skulle bli sur för att jag far till hästarna.

En fråga:
Hur gör ni som blev ihop med en kille och ni inte hade hästar senare skaffade ni hästar i förhållandet?
Vad sa er partner då?

men även om partnern inte är intresserad av hästar, kan h*n ju vara intresserad av att 'bo på landet'. de löpande utgifterna för hästarna borde inte vara det största problemet - de hade du ju haft även om hästarna är inackorderade. det luriga är väl att det kan behövas stora investeringar för själva gården och om partnern helst vill bo mitt i storstan kan det ju bli lite lurigt...

En fråga:
Hur gör ni som blev ihop med en kille och ni inte hade hästar senare skaffade ni hästar i förhållandet?
Vad sa er partner då?

Jag var bara medryttare en gång i veckan när vi blev ihop. Men eftersom han märker att jag mår så mkt bättre (kan slappna av efter jobbet etc) med hästen, tycker han att det är bra. Han har också fullt upp, så inget gnäll om att man är borta mkt. Fast om man har små barn kan jag tänka mig att det blir svårare, då kan man ju inte spendera hela kvällarna i stallet...

En fråga:
Vad sa er partner då?
Jag red inte alls när jag träffade min flickvän (Jag är själv kille :)). Men det senaste året har mitt hästintresse bara ökat och ökat. Någon gång i framtiden kommer jag förmodligen att vilja ha egen häst. Tror inte ekonomin kommer att bli något problem. Däremot kan jag tänka mig att tiden jag då tillbringar med hästen kan bli ett trätoämne...

min man har sin MC, jag har mina djur.
han visste hur de låg till när vi träffades och har helt enkelt lärt sig gilla läget.
jag hänger med honom ibland på bågen, på olika träffar och så och han hjälper mig med en del praktiska saker när det gäller hästarna ibland.
ekonomiskt sett så betalar var och en för sitt men vi hjälper varandra om det behövs.
mat och liknande betalar vi typ varannan gång. detta är inget som vi har uttalat utan det har mest bara blivit så.

min snalla man betalar min hast och allt som ror stallet...:D
aven fast han inte har mycket pengar...
han vet hur mycket det betyder for mig...
jag har nog varldens basta man ...:angel:
for han skjutsar mig varje dag och betalar allt...:love:
nar jag varit borta har han akt till stallet och borstat och longerat
( han har lart sig ..han var jatte hast radd forut )
jag blir varm i hela hjartat nar jag tanker pa det...:bow:
skall tillaggas att han inte ar intresserad...han spelar fotboll pa sin fritid...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud