Jag respekterar allas beslut men jag förstår ändå inte tankegången kring det hela, varför slakt och inte avlivning??? Känns det ändå inte bättre att inte låta hästen bli mat om det ändå inte skiljer något i pris (vilket det kanske gör)?
Det är en stor ekonomisk skillnad mellan avlivning och destruktion och slakt för humankonsumtion. I det första fallet får du betala från et par tusenlappar och uppåt, i det andra fallet FÅR du pengar för köttet. Bara en parantes.
Jag tog bort mitt kallblodssto 2001. "0 år gammal, trotjänare som dock inte kunde ridas mer. Jag försökte hagpensioneras men hon trivdes övht inte med det. Så med tungt hjärta beslöt jag att hon skulle få somna.
Jag hade två ovillkorliga krav ang avlivningsmetod. Det första var att JAG skulle få vara med och hålla i ända till slutet. Det andra att det skulle vara lugnt för henne och s värdigt det går.
Jag var öppen för alla olika sätt och kollade upp dem noga.
Spruta på klinik gick bort för jag fick inte vara med.
Spruta hemma gick bort för det gick inte att garanterat samordna med kadaverbilen, så jag riskerade att få ha kroppen liggande ett par dygn.
Att nödslakten/trötjänaravlivningen tog bort henne hemma funkade.
Att ta bort henne på lilla lokala gårdsslakteriet funkade.
Så valet stod mellan de två sistnämnda. Och efter mycket vånda och funderande så beslöt jag att låta henne gå till slakt. Jag hade MYCKET svårt att ens tänka på att hon skulle vinschas på en kadaverbil och ligga över och under en massa andra döda kroppar i en container och sen åka genom halva Sverige. Det kändes helt enkelt naturligare at hon dog på en plats, där togs kroppen hand om och köttet tillvara.
Så hon avlivades på gårdsslakteriet som råkar ligga på samma gård där Nickis varit massor förr om årn och således är 'hemtam' miljö för henne. Hon var FULLSTÄNDIGT lugn. Det finns en beskrivning av hur allt gick till på min hemsida. Klicka på Djur -> Hästar -> Nicelyna och sen länken 'Så gick det till' eller vad den nu heter.
http://hem.passagen.se/xyplex/
Halvblodsstoet togs bort hemma med bult och åkte kadaverbil till destruktion, hon hade slaktkarens. Samma gäller när de två jag har hemma nu behöver åka, bägge har livstids slaktkarens.
Men för mig känns det faktiskt BÄTTRE att köttet tas omhand, cirkeln sluts på något vis, än att de ska ligga huller om buller med en massa andra djurkadaver i en container.
Men, det viktiga är att se till att AVLIVNINGEN blir lugn, trygg och värdig. Sen är det egentligen oväsentligt, å är det bara ett kadaver i strikt mening. Även om man har svårt att släppa att det är ens älskade häst.
/Alexandra - som har ponnyer begravda hemma, slaktat på slakteri och tagit bort med nödslakt och skickat på destruktion. Lyckats innefatta både avlivning med spruta och avlivning med bult samt avlivning med kulvapen, så jag anser mig ha en ganska god bild.