Att låta slakta sin häst???

Det må vara hänt att det är förbjudet. Fast om jag inte missminner mig helt hade vi en tråd uppe i vintras med bilder på 2 hästar som blivit dumpade på soptipp, tror länken fanns uppe i en tråd nyligen men jag kan inte hitta den nu. Min förre häst gick i conteiner till Konex ( har precis ringt Hbg och frågat) där dom dumpas i någon sorts kvarn och mals mer till små beståndsdelar och blir sen jordmull. Tycker inte det är ett höjdar alternativ det heller

Jag valde slakt.

Körde själv dit kl 05.30, ledde in honom, sa hej då, räckte över grimskaftet och han sköts direkt. Han var lugn hela tiden och jag tror faktiskt att han förstod att nu var lidandet slut.
Det kändes hemskt och många tårar fälldes. Men valet kändes rätt.

Då slaktades hästar alltid först på morgonen då slakteriet var "nystädat"

Men tänk i stället så här. Om inte vi låter våra hästar bli slaktade här i sverige blir det brist på hästkött. Då exporteras de hem från andra länder dit hästar har fått åka plågsamma transporter för att bli mat. Då är de bättre att när våra hästar inte mår bra av att leva längre att man slaktar dom i stället för att gräva ner dom nånstans. Det låter jätte grymt. Men tänk större!

min häst är ovärderlig för mig och jag älskar henne så otroligt mkt så jag skulle aldrig kunna sälja henne till slakt. "själen bor i blodet."

min häst är ovärderlig för mig och jag älskar henne så otroligt mkt så jag skulle aldrig kunna sälja henne till slakt. "själen bor i blodet."

Så du kommer avliva med spruta hemma och begrava hemma då, eller hur hade du tänkt? *nyfiken*

Hej jag är tillskillnad från många andra vegetarianer för slakt av sjuka djur. Ej kor och sånt som föds upp för att slaktas men sjuka djur.

För jag tycker att det är bättre att om ett djur ändå måste avlivas så kan dte lika gärna bli mat åt några andra djur. Så att dte inte behövs dödas lika många friska djur för att göra mat utav.

Likadant så sre inte jag nåt fel i dom här krematorierna som kopplat ihop sej med bostadsområden så när dom eldar upp nån så blir dte värme i elementen i husen. För är man död så är man. Det viktigaste är att man får ett värdigt liv och ett värdigt slut på livet. Sen om man blir amt till hundar lr katter istället för likmaskar.tror inte jag spelar nån roll.

Det finns hästägare som bor i lägenhet och inte kan begrava hästen "hemma". Detta kan vara ett motiv för slakt.

Jag fick tyvärr ta bort min älskling i november förra året. Det var det absolut värsta jag gjort i hela mitt liv. Att ha makten över ett liv... men det var egentligen inget val.. han hade så ont i sitt ben att han inte kunde stödja på benet, gick inte att kratsa hoven ellr någonting. Jag valde att slakta honom på gården, bultpistol i huvudet sen var han borta. De från slakteriet var otroligt sympatiska och proffesionella. Jag skulle aldrig kunna låta honom åka iväg till ett slakteri levande, det är alldeles för stressande och plågsamt. Men nu var han helt lugn och avslappnad och ovetande. Hade varit ute i hagen med polarna hela dagen. Att han mådde bra var det viktigaste för mig. Sen att folk äter upp honom skiter jag fullständigt i. Själv är jag vegetarian men har insett att folk äter lika mkt kött oavsett vad jag gör. Det är minst lika synd om kossorna och grisarna. (eller de har det sämre eftersom de inte haft ett bra liv). Men som sagt mitt värsta beslut i hela mitt liv, var så otroligt ledsen så länge. Nu hoppas jag bara att det dröjer länge tills jag behöver ta ett liknande beslut igen.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 880
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 214
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat