Att köpa hästtransport?

S

SSturee

Då har man kommit till den punkt då man har börjat, på allvar, se sig om efter en bättre begagnad hästtransport. Problemet ligger mest i att veta vad man ska välja? Har som varit inne på Umesläp, Trane, Värmlandsvagn samt Boj. Problemet med Umesläpen och Bojsläpen i mitt fall är att de ligger lite högt i prisklass, fördelen är att de är dom släpen jag har varit mest i kontakt med och vet hur de ser ut och fungerar (framförallt Ume). Trane och Värmlandsvagnar känner jag ligger i rätt kurs men har knappt varit i kontakt på nära håll med dessa släp. Tänkte därför att jag ska fråga er alla kloka själar på buke! ;)

Vilka fördelar/nackdelar upplever ni med dessa/något av dessa släp?

Andra förslag på bra transporter i en relativt billig prisklass (max 25 000 kr)?

Någonting ni vet särskilt som man bör kolla/fråga efter gällande något av släpen?

Övriga synpunkter på något gällande transporter/transportköp?

Tacksam för svar, håller på att bli helt snurrig av denna djungel! :laugh:

Sv: Att köpa hästtransport?

Det finns hundra transporttrådar.

Säger som till alla andra: Du får vad du betalar för.

Men det beror ju på vilka krav man har såklart och hur mycket man ska köra med det...

Jag tycker följande är viktigt:

- galvad
- säkerhetsbommar
- boogie

Vid köp ska kvalitet på golv,väggar och däck tas med i beräkningen.
Har haft ett Boj-släp (enaxlat) och har nu ett Star-släp (boogie), nöjd med båda!

Vi bytte förra året till en ny Boj efter att ha haft vv i alla år. Boj är förstås av bättre kvalitet men det skiljer också mycket i pris... Jag tycker absolut du kan titta på en värmlandsvagn men kolla golvet (vårt var ruttet efter 8-9 år) och det var också lite trassel med bromsarna. VV har en modell som är väldigt rymlig, Grand de Luxe ;) . Jag har sett flera på nätet och de är väldigt prisvärda. Tycker vv har oförtjänt dåligt rykte. Det är en bra budgetvagn.

Kom på en sak till... Satsa på en boggie, mycket tryggare och bekvämare att köra med. Jag fick punka på ett däck på motorvägen (med boggie) och det gick att köra till nästa påfart. Vågar inte tänka på vad som hänt med ett enkelaxlat släp.

Ja gällande värmlandsvagnar har jag väl hört att man får rätt mycket transport för pengarna. Men bra tips att kolla golv mm. :) Vill ju helst köpa en boggi, tyvärr går ju priset upp en del då dock. Men absolut finns det boggivagnar i den prisklassen oxå, de är bara mer sällsynta :p! Har även kikat lite på dem med fronturlastning. Min häst har ju en tendens att ha VÄLDIGT bråttom ut när han ska backa nämligen..

Säger som till alla andra: Du får vad du betalar för.

Och DET sa ju väldigt mycket.... :crazy:

Hittar man en Boj, Star eller liknande känt märke för runt 15.000 och runt -90... så är den oftast i stort renoveringsbehov har jag sett.

Jag bläddrar i de prisklasserna, då jag inte är tävlingsryttare utan motionsryttare, som behöver komma till ridbana och ridhus ett par dagar i veckan.

Och som sagt, "märkestransporter" i den klassen är SKIT rent ut sagt, med alltifrån dags för kulhandske och bromsbyte, till golv, läm och väggbyte.

Men... nog pratat om det.

Jag hittar en del äldre... och då menar jag MYCKET äldre transporter i prisklassen runt 15.000 som är HELRENOVERADE, med nytt golv, nya väggar, ny kulhandske och allt vad det nu är.

Min fundering är då... är det verkligen rimligt att till exemel betala 14.000 för ett enkelaxlat, från 1976, m totalvikt på 1250 kg, som faktiskt är herenoverade enligt ovan specifikationer, nybesiktad och skattad... inte så snygg men skulle mkt väl passa mina behov, eller kan man räkna med att den fortsätter rasa samman fortare och fortare inom en snar framtid. Och om man nu skulle vara intresserad av en sådan här transport, vågar man pruta eller är det en förolämpning, med tanke på att det faktiskt inte är gratis att helrenovera en transport, vare sig den är gammal eller ny.

Eller är det då bättre att köpa en "märkestransport" från 90-tal som är SKIT rent ut sagt och kosta på den en renovering i den takt man har råd och förhoppningsvis kunna besikta och skatta den inom en fem-årsperiod. :crazy:

Ett tips: Se till att transporten du väljer har en så plan/o-sluttande ramp som möjligt. Såg en häst i en transport på en tävling en gång, där rampen var ovanligt brant, och eftersom att hästen hade bajsat + att det regnade blev det halt, och hästen nästan föll ur transporten när den skulle ut! Den skadade sig inte, men efter tävlingen tog det hur lång tid som helst att lasta hästen, för det hade "lärt" sig att man faller om man åker transport.

Vi har ett ume från -01, modellen A60 tror jag (den största på den tiden) och aldrig igen... Ostabilt efter bilen, axlarna är felkonstruerade och främre däcken är felvinklade så de blir snett slitage på dom. Sen var det någon felkomstruktion på bultarna när vi fick den som vi märkte av första gången vi satte på vinterdäcken, kommer inte ihåg riktigt vad eftersom det åtgärdades direkt, dvs 7-8 år sedan
Dom hade träramp på denna tid o som ni kanske läst i ridsport så hade dom problem med träslaget under en period o att många ramper har mörknat sönder (våran föll pladask utan förvarning en dag, fick köpa en ny "billigare" från Ume eftersom dom mkt väl visste om problemet men för 1200 + moms kom en tom träskiva som vi fick flytta över alla lås osv. från den gamla)
Det possitiva är den stora sadelkammaren som gjort att jag lätt fått plats med tävlingsskåp, fodertunnor, stråfoder osv. för att kunna åka på långa meeting samtidigt som jag fått in 2 hästar utan att behöva ha packning bak vid dom!!

Släpet används näst in till dagligen 6 månader om året o ganska mkt övriga månader (iaf sista 2-3 åren), men har alltid vart mkt väl skött o underhållet så alla problem har inte uppkommit p.g.a dåligt underhåll.

Så aldrig mer ett ume från våran sida :)
Har hört att dom senaste 1-2 årens modeller ska vara bättre, men dom ligger väl inte inom din prisklass iaf.
Min syster har ett Boj, ifs mkt nyare (-06-07?), men det märks inte bakom samma bil!! Fast i den skulle jag aldrig få in samma packning, plus att jag gillar inte deras lås på rampen o dörrarna baktill.

Skönt att man har fixat C-kortet nu, hoppas på att kunna införskaffa en lastbil snart så man bara behöver använda släpet till kortare "uppdrag" ;)

*KL*
Vad jag läst mig till i renoveringstråden och även själv kommit underfund med.

Att kolla golvet. Dels OM det är bytt och i så fall vilket golv som är ditsatt. Det finns många skivor som är direkt felaktiga för vissa släp. Tex om de köpt ett golv som inte är vattenavstötande, eller delat golvet i två delar fast underredet inte är gjort för det ( om man inte gjort extra stag etc). tunnare golv än originalet samt en del annat.

Jag har en -89 Dalavagn som jag bytt golv på i somras som är i övrigt i bra skick. Köpte det nytt så jag vet vad det varit med om/inte varit med om.

Köper du en vagn från -76 har du i de allra flesta fallen lägre takhöjd och därmed mindre luftvolym. Någon gång under 80talet blev taken högre. Min vagn från -89 har högre tak än den -76 jag hade tidigare av samma märke och modell.
Och din häst är ju inte den minsta, även om den inte är en jätte heller.

Min fundering är då... är det verkligen rimligt att till exemel betala 14.000 för ett enkelaxlat, från 1976, m totalvikt på 1250 kg, som faktiskt är herenoverade enligt ovan specifikationer, nybesiktad och skattad... inte så snygg men skulle mkt väl passa mina behov, eller kan man räkna med att den fortsätter rasa samman fortare och fortare inom en snar framtid. Och om man nu skulle vara intresserad av en sådan här transport, vågar man pruta eller är det en förolämpning, med tanke på att det faktiskt inte är gratis att helrenovera en transport, vare sig den är gammal eller ny. Eller är det då bättre att köpa en "märkestransport" från 90-tal som är SKIT rent ut sagt och kosta på den en renovering i den takt man har råd och förhoppningsvis kunna besikta och skatta den inom en fem-årsperiod. :crazy:

Nu vet jag inte var du har för häst, men köper du ett släp med låg totalvikt, kolla så att tjänstevikten stämmer! Mitt tidigare släp var ett Boj -91 som på pappret hade tjänstevikten 520, när jag vägde det stannade vågen på 630. Gör en viss skillnad på maxlast.

Jag tycker det finns en del fräscha 90-tals transporter på Blocket som inte kostar för mycket. Galvad skulle jag i alla fall satsa på!

Jag tycker det finns en del fräscha 90-tals transporter på Blocket som inte kostar för mycket. Galvad skulle jag i alla fall satsa på!

Som Örebroare undrar jag då var du hittar alla de annonserna "med fräscha transporter" och vad du menar "som inte kostar för mycket"... :confused: Jag har bläddrat på vartenda annonsforum i "angränsande län" sen i november.

Och det kan jag säga att "det och det måste bytas", "obesiktat", "dags för nytt golv", "gick inte igenom besiktningen bromsar och ny kulhandske behövs", "väggarna börjar ta slut - skiva medföljer"...

Jag kan tyvärr inte betala 16.000 kronor för en sådan "hyfsad transport" och sen få lägga ut upp till det dubbla för att få en transport i körbart skick att besikta och skatta. Jag har tyvärr inte de "kompismek"-kontakterna längre.

Senast ändrad:

Jag kanske är friskostig med mitt fräscha...;) Sist jag letade släp (dock i våras) tyckte jag hittade allt utom det jag ville ha (2 tons kärra). Kan fixa det mesta "själv" och föredrar nästan att byta vissa saker själv. På mitt förra släp bytte jag golv, två väggar och kulhandske, den renoveringen gick på ca 4000.

Gick in på hastnet nu och hittade några i mellan Sverige som på annonsen verkade bra för under 20' så helt hopplöst kan det inte vara! Håller tummarna att du ska hitta ett släp som passar!

Och det kan jag säga att "det och det måste bytas", "obesiktat", "dags för nytt golv", "gick inte igenom besiktningen bromsar och ny kulhandske behövs", "väggarna börjar ta slut - skiva medföljer"...

Jag kan tyvärr inte betala 16.000 kronor för en sådan "hyfsad transport" och sen få lägga ut upp till det dubbla för att få en transport i körbart skick att besikta och skatta. Jag har tyvärr inte de "kompismek"-kontakterna längre.

Det är ju lite detta man funderar mycket på... Har visserligen en pojkvän som är bilmekaniker och kan en hel del om släp med mera, men det känns ju ändå dumt att köpa något för typ 15.000 och sedan måste man lägga ytterligare 15.000 på att renovera och reparera den :confused:. Då kan jag hellre lägga 30-35.000 på en gång och få ett släp som fungerar.
Visst kan man ju "fynda" även när det gäller transporter men det känns som att det är för värdefull "last" som ska vistas i den. Har varit å tittat en del på billiga äldre släp men överlag är det som i annonsen beskrivs som "småfix" i själva verket nästan fallfärdiga transporter.

Ju mer tips jag får och ju mer annonser man läser/annonsörer man tar kontakt med känns det nästan mer värt att försöka spara ihop mer pengar och sedan lägga en lite större peng...

Nog borde du hitta hyggligt släp. tycker jag.
Visst, om det ska vara tvåaxlat/boggie så krymper marknaden men om du ger det tid - och spar mer pengar under tiden - så borde det gå att hitta.
Folk byter ju till nyare sköp och deras gamla borde ju hamna någonstans.
Då beror det ju på hur gamla och slitna förstås.
Mitt släp - dock enaxlat - bytte jag golv på i somras, målade det , rubbade taket och nya dekaler. Mer behövdes faktiskt inte. Och det är en -89a.

http://ryttarfiket.tiger-computing.co.uk/viewtopic.php?f=3&t=806

Det är nåt sånt jag har tänkt mig, ;) givetvis håller man ju ögon och öron öppna under tiden, men ju längre tid jag väntar med inköpet dessto mer pengar hinner jag ju samla ihop..:p just nu satsar jag rätt mycket på att försöka titta i de olika transporterna och jämföra dem med varandra. Det som är svårt att veta är ju hur de går efter bilen? Det enda jag själv har dragit bakom bil är ett äldre umesläp. Tycker personligen att det var ett behagligt släp att köra men vill nog köpa något aningen nyare, typ -90 och nyare.

Hur mycket fick du lägga ut när du bytte golv på din? Är det något mer ni renoverat på den?

Direkt från tillverkaren kostade ett skräddarsytt (via regnr) 4500 kr (inkl frakt från Skåne)men tack vare mina kontakter inom åkeribranschen fick jag tag på ett för 2500 kr(inkl frakt fr AC) som vi kapade själva. Och rätt slags golv, mycket viktigt.

Jag har för mig att vi möjligen kan ha bytt stödhjulet för något år sedan men i övrigt inget annan än vad jag skrev tidigare. "Mitt släp - dock enaxlat - bytte jag golv på i somras, målade det , rubbade taket och nya dekaler.Mer behövdes faktiskt inte. "
Min sambo kollade upp släpet i övrigt, han är elkunnig.

Nu köpte jag släpet nytt -89 och jag har väl inte nött upp det direkt.

Jag tycker att mitt släp ligger väldigt bra efter bilen. Ibland glömmer man nästan att man har både häst och släp bakom. Möjligen att det ibland kan kännas om man kör där det är väldigt öppet och det blåser hårt.
Jag gillade mitt förra, så därför blev det ett likadant.

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 926
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 874
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 046
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning En bekant till mig ska snart börja kika efter en egen (begagnad) hästtransport, för att transportera shetlandsponnyer och hen har frågat...
2
Svar
22
· Visningar
4 858
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?