Att köpa häst från banan...

Sv: Att köpa häst från banan...

Nu är jag inte hemma och tittar utan lånar en dator som har breed skärm och inställningarna är inte anpassade så allt förvrängs på bilder:rofl:

Men den ser väldigt omusklad ut vad jag ser, jag tycker den ska ha både mer hull och mer muskler:crazy:

den ser lite tunn ut, ja. men kan säkert bli fin med lite mer hull o mer muskler på ffa hals o bakdel.
ang röntgen så beror det väl på vad du ska ha hästen till, hur högt du satsar osv.

Den hästen är inte musklad, ser inte ens ut att ha löpmuskler. Med träning blir den fint musklad.

Med fullblod bör du tänka på hovarna, många fullblod har tyvärr dåliga hovar, de flyter ut och trasas därför lätt sönder om hästen skulle gå med tappsko länge eller så. Det vanligaste på galoppörer är nog senskador, men senskador är av sådan art att de blir helt återställda bara de har fått tillräcklig vila.

MEN den stora grejen är att du tänka igenom om du klarar av ett fullblod. De är i regel väldigt psykiskt starka hästar och kräver många gånger rätt hand. Dessutom gå inte in med inställningen att de är nerviga/stinsiga/stressade för det stämemr inte om de hanteras rätt.

Hästen ser lite väl tunn ut men har extriör för att bli fin med lite mera hull/ överlinje.

Jag röntgar inga hästar om jag inte har en misstanke om att det finns problem. Dvs är hästen ohalt samt kall och fin i benen och inte kostar en förmögenhet så skulle jag spara de pengarna.

Vad gäller hovarna så uppstår de flesta problemen när de blir ridhästar av hovslagare som inte är vana att sko fullblod och envisas med att lägga ut skorna och sko med tunga ridhästskor, vilket orsakar alla dessa tappskor som leder till trasiga hovar....

Vad gäller hovarna så uppstår de flesta problemen när de blir ridhästar av hovslagare som inte är vana att sko fullblod och envisas med att lägga ut skorna och sko med tunga ridhästskor, vilket orsakar alla dessa tappskor som leder till trasiga hovar....

Det där är ju verkligen inte hela sanningen det är lika mycket medfödd dålig hovkvalité på en del, vilket skapar bilden av att fullblod har dåliga hovar. De som har dålig hovkvalité får ofta bättre hovar efter karriären (mina tex) i den mån de ganska spröda hovarna vissa har går att förbättra. Den av mina som hade sämst hovar trasade upp hovarna ideliogen på TÄby men efter ett par år som ridhäst var hovarna betydligt bättre. (Enligt hovslagaren, inte bara mej,
Alla har inte dåliga hovar, men känsliga hovar har många, mjukare, sprödare hovkvalité, platta hovar med tunna sulor.

Jag menar inte att det är ett stort problem hos fullbloden men de som har dålig kvalitet har lika dålig med de smalare lättare aluminiumskorna. Felet man gör med dem som ridhästar är att tro att de kan behandlas på samma sätt som en häst med bättre hovar, för långa skoperioder, bete dygnet runt i genomblöta hagar regniga somrar och rejsa i lerhagar, det går inte, då åker skorna.

Senast ändrad av en moderator:

Den hästen är inte musklad, ser inte ens ut att ha löpmuskler. Med träning blir den fint musklad.

Med fullblod bör du tänka på hovarna, många fullblod har tyvärr dåliga hovar, de flyter ut och trasas därför lätt sönder om hästen skulle gå med tappsko länge eller så. Det vanligaste på galoppörer är nog senskador, men senskador är av sådan art att de blir helt återställda bara de har fått tillräcklig vila.

MEN den stora grejen är att du tänka igenom om du klarar av ett fullblod. De är i regel väldigt psykiskt starka hästar och kräver många gånger rätt hand. Dessutom gå inte in med inställningen att de är nerviga/stinsiga/stressade för det stämemr inte om de hanteras rätt.

Den stora grejen i mitt fall är exteriör och hållbarhet. Givetvis är det sedan också viktigt att man väljer en individ som passar ens eget temperment.

Jag har ägt flertalet fullblod i mina dagar, varav alla utom en varit ett arabiskt fullblod. Vilka ju även de har ett oförtjänt dåligt rykte. Bland dessa hästar, fanns det sannerligen olika individer. Från den lugnaste och trevligaste tänkbara häst, till den tittiga galningen.

Bland de lugnaste av de fullbloden jag ägt, var just det engelska fullblodet. Så att säga som du gör om engelska fullblod är inte shysst mot dem. De som inte passar banan förtjänar väl ett liv som vanlig ridhäst.

Fullblodet på bilderna tillhörde de lugnast tänkbara häst, för lugn. Förmodligen beroende av undernäring. Live fanns det verkligen inte en enda muskel och hästens bakben var så skeva att jag inte ens övervägde en minut ett köp. Elbandet skylde defekten. Vilket dock ägaren berättade om, men inte hur illa det var.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Ja fullblod är lugna och coola. Menade bara på att folk inom annan ridsport än galopp har en tendens till fördomar och det enda man hör är att de ska vara si och så. Jag sa till TS att hon inte skulle gå in med den inställningen att de skulle vara det då det inte stämmer.

Däremot att de kräver rätt hand stämmer, man måste ha kunskap om dem, de är känsligare än t.ex halvbloden. Tyvärr så har många fullblod farit illa pga att de hamnat hos fel folk.

Förövrigt så har mitt hjärta alltid tillhört det engelska fullblodet, har alltid umgåtts och ridit fullblod och jag har själv en 3 åring just nu. Under alla mina år med fullblod så har JAG ALDRIG haft problem med någon "stressad" individ.
MEN jag har tyvärr fått höra väldigt mycket skit om dem.

Det jag önskade var bara att du som funderade på att köpa ett hade erfarenhet av fullblod, vilket du tydligen har eftersom du haft ett par tidigare.

Jag har inte sagt något negativt om dem och jag kan inte säga något negativt om dem. Det finns ingen bättre ras än engalskt fullblod om du frågar mig.
Så snälla läs ordentligt igenom det man skriver. Sedan vet jag att jag kunde ha varit tydligare men man vill ju inte behöva vara övertydlig hela tiden.

Ja fullblod är lugna och coola. Menade bara på att folk inom annan ridsport än galopp har en tendens till fördomar och det enda man hör är att de ska vara si och så. Jag sa till TS att hon inte skulle gå in med den inställningen att de skulle vara det då det inte stämmer.

Däremot att de kräver rätt hand stämmer, man måste ha kunskap om dem, de är känsligare än t.ex halvbloden. Tyvärr så har många fullblod farit illa pga att de hamnat hos fel folk.

Förövrigt så har mitt hjärta alltid tillhört det engelska fullblodet, har alltid umgåtts och ridit fullblod och jag har själv en 3 åring just nu. Under alla mina år med fullblod så har JAG ALDRIG haft problem med någon "stressad" individ.

Det jag önskade var bara att du som funderade på att köpa ett hade erfarenhet av fullblod, vilket du tydligen har eftersom du haft ett par tidigare.

Jag har inte sagt något negativt om dem och jag kan inte säga något negativt om dem. Det finns ingen bättre ras än engalskt fullblod om du frågar mig.
Så snälla läs ordentligt igenom det man skriver. Sedan vet jag att jag kunde ha varit tydligare men man vill ju inte behöva vara övertydlig hela tiden.

Jag instämmer i alltihop. Förstår också precis hur du menar för det är som du säger, en del hamnar fel, för att folk är vana vid andra typer av hästar, och för att de har dåliga "rådgivare" som inte heller har vana vid fullblod.

Men det finns också fullblod som inte är lämpliga att säljas som ridhästar och seriösa tränar gör inte det heller då. De kan bli bra ridhästar hos erfarna ryttare, men de kan inte annonseras ut som vilken häst som helst.
Det är ju så att det finns hästar i avel som ger avkommor som springer fort, men kanske inte det mest ridbara psyket....Då går snabbheten före, det är den man avlar på. Man vill inte ha hur tokiga hästar som helst, men lite tokiga kan man ta om dom är snabba:cool:
Det finns även bland ridhästar gener som ger bra gång eller hoppförmåga men kanske lämnar lite annat att önska f ö, även om man idag är mera noga med ridbarheten än förr. Men Briar är väl tex ett exempel på hingst som inte alltid ger nybörjarhästar som avkommor........

Helt rätt!

Min pojk är e:Inchrory, ue: Diaghlyphard, har humör som få och grymt stark i psyket. Helt underbar, men kräver mycket erfarenhet och kunskap. Kan tillägga att han är väldigt dominant, även mot människor så det gäller att veta hur även det ska hanteras.
Han är verkligen ett "riktigt" fullblod, snabb som f*n och oerhört modig.

Många i stallet har blivit lite rädda för honom och jag har dessutom fått skriva en liten lista som sitter utanför boxen om hur han ska/inte ska hanteras för allas bästa, och främst för att ingen ska hantera honom på ett oönskat sätt.

Jag vet dock att om han skulle hamna i fel händer så skulle nog helvetet bryta loss. Antigen så skulle allt ske på enbart hans villkor och/eller så skulle någon bli allvarligt skadad. (Kan tillägga att han har en del hingstfasoner när det kommer till att göra utfall)

Men han är min lilla ängel och som sagt helt underbar, lyssnar på vad jag vill och gör alltid sitt bästa. Dessutom så har han fantastiska gångarter.

och ha till vanlig ridhäst för hopp och dressyr. Vad bör jag då tänka på? Borde jag röntga knän eller något annat som speciellt utsätts. Skulle ni säga att denna häst är vid normalt galopphull, eller är den ovanligt tunn?

http://s3.photobucket.com/albums/y93/Stopek/?action=view&current=galoppr.jpg
http://s3.photobucket.com/albums/y93/Stopek/?action=view&current=galoppr1.jpg

Hälsning Maja

Tycker den är väldigt tunn

Det låter som att du beskrev även min Inchroryavkomma:angel:
Hur go som helst fast på hans egna villkor.

Håller med. De engelska fullblodens positiva sida är väl just temperment. När man avlat på just goda tävlingsidivider så krävs ju även gott temperment. Araberna börjar också komma dit hän ju mer de brukas. Tyvärr var det inte piorietet under 70-80-talet på den rasen.

Engelska fullblodets nackdelar som jag sett när jag tittat är just hovarna. Så mycket plattfötter och fula skoningar har jag väl inte förr sett. Skall de verkligen ha obefintliga trakter och gärna utflutna hovar? Det verkar märkligt. Har sett många felaktiga benställningar också. Bland araberna ser det mycket bättre ut både vad det gäller hovar och benställning.

Hälsning Maja

Hejsan!
Jag köpte min häst direkt från banan och så mkt problem som jag haft med honom trodde jag inte att man kunde ha med en häst ^^ men jag ska inte dömma alla hästar efter en kamm. Han har astma (förra ägaren säge att han inte hade det när jag köpte honom, men alla vet tror det), han kan inte gå med andra hästar då han blir sparkad och får överben och då inte kan ridas på ett tag. Vi har en teori om att han har gått själv från det att han var halvåret tills det att han var tio och därför inte lärt sig "hästspråket" så när jag har släppt ihop honom med andra hästar så har han inte förstått när dom har sagt att dom vill vara ifred för ex och då har han börjat busa och fått sig en smäll. Han kan inte heller gå i stora hagar då han springer av sig skorna. Han går i en hage som är stor som en padock nu och det funkar till viss del. Nu är hovarna på honom fina men vilket j*vla elände det har varit att få dom bra, vi har behövt plastat i omgångar men hovslagare har varit ute hos mig var och varannan vecka i två års tid (Tack för all hjälp hovis!!) och jag har fått mata honom så jag har trott att han ska spricka.
Dessutom är försäkrnigen ganska så dyr trots att han bara är försäkrad för 20 000 i liv och 50 i vet vård (betalar över 600 kr i månaden)

MEN jag ska inte bara prata negativt för han är nog den trevligaste och mest lättlärda häst jag någonsin har haft att göra med! Fullbloden är ju så mkt hanterade och vana med oväsen från banan så med rätt ägare är dom underbara! Hade det inte varit för alla skador så hade jag aldrig mer velat rida något annat än fullblod!

http://www.lunarstorm.se/1/0bc/0bc226ce-cecd-494d-8084-7e830ec544da/Full.jpg?0

http://www.lunarstorm.se/1/3d3/3d354394-20ca-4f40-a76b-6637f4450935/Full.jpg?0

http://www.lunarstorm.se/1/634/634f83ce-1f2f-4edb-9df2-6034821c62bd/Full.jpg?0

http://www.lunarstorm.se/1/2ea/2ea7c80d-9d8f-4b0a-a8b7-fc0b8121865d/Full.jpg?0

VISST ÄR HAN VACKER?

Såhär såg han ut när jag köpte honom:

http://www.lunarstorm.se/1/2ca/2cad748b-7ff9-4e2d-bc8b-6f3ceb3ea710/Full.jpg?0

Mindre vacker:/

Låter nästan som min häst:P Spec med listan som sitter utan för boxen med hur han ska hanteras och inte:P

Jo jag har också blivit förfärad över att det är så många individer som har så platta och utflutna hovar. Men jag ser nu fler och fler med fina kompakta hovar.

Tack och lov så är mitt fullblods hovar prakt exemplar och har fått mycket beröm från hovslagare.

En hovslagare påstod att fullblodens sköra och platta hovar berodde mycket på att de skos från så ung ålder och så ofta, likaså sa han att många tyvärr har små eller näs intill obefintliga strålar pga av detta.
Men jag vet int om det stämmer, fast man tycker ju att en hovslagare borde kunna sin sak.

Araber har jag int så myck erfarenhet utav, men de jag har träffat och ridit har varit lugna och fina.

Mjo man är ju tvungen att ha en sådan ibland, int för att min häst är elak utan för att folk har en tendens till att bli våldsbenägna när en häst gör något som i personens ögon är fel, och min häst tolererar int det. Ryter man eller är hårdhänt så får man tillbaka.

Angående din häst.
Avskräcks int utav att du har haft otur med den.
Jag har själv aldrig råkat ut för sådant med fullblod. Det är nog tyvärr bara så att du har fått tag på en "olycksfågel".

Senast ändrad:

ja vi tror oxå att vi fått ett "B-exemplar" fast enligt hans gamla tränare som han hade fram till tio sa att han aldrig varit sjuk osv. fast då går dom ju bara några timmar i en sandpadock så dom har inte så mkt att bli sjuka av eller vad man ska säga. Och han borde inte ha något intresse av att ljuga eftersom hästen bodde på ett ställe imellan tränaren och mig

galoppr1.jpg

Är den avställd eller har de verkligen ridit den där?

Den är ganska tunn och har inga tränade muskler alls vad jag kan se. Den har dessutom ingen hals att tala om :crazy:

Men med rätt ridning och hantering kan den nog bli en finfin häst faktiskt. Jag skulle röntga hästen- knäna och kanske ryggen, de brukar ta mest stryk av löpning.

Liknande trådar

Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 880
Senast: pastejja
·
Fälttävlan Var till Leksand i helgen och tävlade med min kallblodstravare, gick verkligen super trots en del missar i dressyren och 4 fel på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 996
Senast: aprilia
·
Övr. Djur :)hejj alla bukisar :D jag tänkte starta en bildtråd på era rasthagar åt era kaniner, berätta lite om dem och gärna hur kaninerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 962
Senast: mizz
·
Fälttävlan Och jag överlevde! Det var grymt varmt hela helgen, både hästen och jag drack kopiösa mängde vatten. Dressyren gick helt okej, trots...
Svar
10
· Visningar
1 365
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka