- Att "kommunicera" med en häst.

F

feliand

Jag har läst om det i många böcker.
Att man först leder ner hästen/ponnyn till en ridbana eller mindre hage och släpper lös hästen. Man ska då "skrämma" iväg den och visa att den ska springa osv. ändå till den visar att den tillexempel börja "tugga" i luften eller sänker huvudet. Det betyder att den vill sluta och vill vara hos människan som utför det hela. Människan ska då sätta sig ner mer ryggn mot hästen ändå till den kommer fram med huvudet och luktar på en eller liknande. Sedan ska man försiktigt vända sig om och se hästen i ögonen, säga något snällt, klia den och ge den godis. man har nu kommunicerat.
Men kommer den aldrig fram är det bara att börja om igen.

Nu till det hela.
Vet ni om detta funkar på riktigt? (har aldrig testat det själv)

Hade tänkt att köpa en något rädd och försiktig shettis dam att börja jobba med. Tror ni hon kommer bli allmänt rädd för mig om jag utför detta? (man ska ju trots allt "skrämma" dom lite och få dom att springa)
Är det att rekommendera ändå?
Vad tror ni?

Skriv gärna om egna erfarenheter, tips och idéer!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: - Att "kommunicera" med en häst.

Du har nog missuppfattat det hela en del. Att driva hästen runt dig i en paddock är inte det samma som att skrämma hästen. Att driva den är en mycket dominant handling, inget som en oerfaren bör göra utan någon kunnig i närheten som kan instruera och förklara hästens signaler. Även att tolka dina signaler som hästen ser och känner. Ibland kan man ju ha ett kroppsspråk som man inte är medveten om. Hästen kan alltså tolka dig fel.
Att göra den övningen med en redan rädd och nervös häst skulle jag verkligen inte göra. Övningen ska ju ha ett syfte. För mig känns den knäckande för en osäker häst. Men för en häst med starkt psyke som kanske håller på att ta över, är det säkert en bra övning för att visa vem som är ledare. Men man skrämmer den inte.
Vad menar du med "att kommunicera"?

Kommunikation för mig är när man i samförstånd utför olika saker tillsammans med hästen. Att få en osäker häst att lita på dig i alla situationer, att hästen vågar gå över det där farliga diket, att våga gå in i transporten själv, att följa med dig frivilligt i alla lägen. Att se hästens signaler om osäkerhet och rädsla, eller ibland ovilja. Att då kanske inte pressa hästen mer än vad den klarar av för stunden.
Kommunikation kan tolkas på många sätt, men det är så jag ser det.

Som sagt, du har missuppfattat lite.
Syftet är inte alls att skrämmas!
Får du hem en rädd häst ska du definitivt inte försöka skrämma hästen, det kommer bara göra det svårare för den att få förtroende för dig i framtiden.
Tvärtom ska du ge små små signaler. Knappt höja handen för att visa vägen tex, bara kolla lite åt det hållet och visa med kroppen. En häst som är ängslig brukar vara mer känslig för signaler, så det funkar ofta utmärkt att bara göra små signaler.
För att träna på det här viset behövs mycket känsla och timing. Man kan inte bara "skrämma iväg hästen, vänta tills den tuggar och gå fram till den". Man måste förstå: varför man gör det, hur man gör, vilka signaler man ska ge, vilka signaler man kan förvänta sig från hästen, hur tydlig man ska vara, hur mycket krav man ska ställa, när man ska avbryta. Bland annat.
Så jag tycker du ska ta hjälp av nån kunnig och kolla hur andra gör.

Det du kan börja med är att bara gå in i hagen och finnas i närheten av shettisen. Eller ta hästen till ridbanan, sitt avvaktande (men inte skräckinjagande!!) på huk, vänta, ha tålamod och se vad hästen tar sig till. Tar den minsta kontakt, beröm mjukt och försiktigt. Sen räcker det för dagen. Man får bygga upp förtroende långsamt. :)

Kan inte så mycket om NH och liknande, men jag tycker det låter lite konstigt.
Förutom det här med att skrämma så reagerade jag på en annan sak i texten.
Hästar är ju flyktdjur och de tänker inte som oss. När vi tittar någon i ögonen så signalerar det tillgivenhet eller att man vill ha kontakt (så vida man inte ser arg ut, då signalerar det ju andra saker, typ passa dig)
Men en häst tittar inte i ögonen, det är utmanande att titta i ögonen efter allt vad jag har hört med djurs uppförande.

Ta till exempel den här övningen (tror den kommer från NH, har sett den live och då har det funkat med olika hästar) man står i ett ridhus eller liknande och tittar på hästen, lite till vänster, hästen viker då undan och går åt höger.
På så sätt kunde hon som gjorde det styra vart hästen gick. Fråga mig inte vad det var som fick hästen att göra så, jag är som sagt inte så insatt i detta. Men det funkade som sagt och hästar brukar ju undvika ens blick. När jag kollar på hästarna i stallet så viker de åt sidan med huvudet. Har aldrig sett en häst som tittar tillbaka in i ögonen.

Exakt det har jag med hört:idea:, men jag har oxå hört att innan den kommer fram och "nosar" på en så ska hästen trava runt en i en cirkel med huvudet nere i backen nästan. Jag vet inte om det funkar, har inte försökt, kanske oxå vart lite rädd över att man ska skrämma den:o xD

Alltså:crazy: Jag tror du missförstått en hel del... NH enligt mig iaf går inte ut på att skrämma hästen eller liknande... Du bör nog läsa några böcker till och verkligen försöka förstå vad som menas... Att kommunicera med ett djur kan gå till på OLIKA vis, men det man först å främst måste göra är att försöka LÄRA KÄNNA den nya individen...

Enligt MIG är NH ett naturligt förehållande och synsätt på detta med hästar, samt att man får lära sig hur och vad man signalerar via sitt eget kroppsspråk....och hur man kan tolka hästens kroppsspråk... Jag skulle aldrig börja med att "lösträna" en häst utan välja enkla metodiska ledövningar, halt, ryggningar och följa i långt grimskaft..... sen vidareutveckla detta efter jag sett till att jag verkligen lärt mig hur saker och ting ska gå till... man kan som inte börja direkt i mitten... man måste lära sig krypa innan man kan gå...

Hoppas det går bra för dig...
Kram så länge...

Det du beskriver kallas join up(eller ögat som endel säger) och kan vara väldigt givande om det utförs korrekt. dock verkar det som att du missuppfattat en hel del, och jag tycker inte att du ska prova utan att veta vad det är du håller på med. Join up kan i vissa lägen vara otroligt bra för att bygga upp förtroende och respekt hos hästen, men kan samtidigt skada en redan bristande relation ännu mer om man inte kan läsa av och svara på hästens signaler. Jag tror att det absolut viktigtaste med JU är att förstå VARFÖR man gör det och vad det är man försöker uppnå, och inte bara "för att det ska vara bra för komunikationen". Ta kontakt med en duktig NH instruktör som kan hjälpa dig:)

Jag menade inte att JAG som person skulle skrämma hästen, utan att hon kunna uppleva det som jag skrämdes, därför undrade jag om det var något bra att utföra på en osäker häst.

jag vet vad det innebär, kanske formulerade jag mig inte rätt i början, jag menade att kanske hon kunna uppleva det som skrämmande, men ni tog mig nog fel..

Fast jag har ändå fått svar på vad ni tycker skulle jag tro, så jag kommer nog inte göra det eftersom hon är ganska osäker, men kanske i framtiden :)

Förutom det här med att skrämma så reagerade jag på en annan sak i texten.
Hästar är ju flyktdjur och de tänker inte som oss. När vi tittar någon i ögonen så signalerar det tillgivenhet eller att man vill ha kontakt (så vida man inte ser arg ut, då signalerar det ju andra saker, typ passa dig)
Men en häst tittar inte i ögonen, det är utmanande att titta i ögonen efter allt vad jag har hört med djurs uppförande.

Ta till exempel den här övningen (tror den kommer från NH, har sett den live och då har det funkat med olika hästar) man står i ett ridhus eller liknande och tittar på hästen, lite till vänster, hästen viker då undan och går åt höger.
På så sätt kunde hon som gjorde det styra vart hästen gick. Fråga mig inte vad det var som fick hästen att göra så, jag är som sagt inte så insatt i detta. Men det funkade som sagt och hästar brukar ju undvika ens blick. När jag kollar på hästarna i stallet så viker de åt sidan med huvudet. Har aldrig sett en häst som tittar tillbaka in i ögonen.

Över huvud taget tycker jag du har väldigt fel i din post.
Hästar ser på varandra och huruvida de ser varandra i ögon eller inte kan vi som människor inte säga.
En sak är klart och det är allt vi som människor utan problem kan titta en häst i ögonen, om vi inte gör det sänder vi ut en signal om att vi är osäkra eller undviker hästen.
Allt beror på hur man ser på hästen, och hur man ser hästyen i ögonen.

Jag beklagar sorgen om en häst aldrig sett dig i ögonen...
Mina ser mig konstant i ögonen och söker kontakt.

Det här hör egenligen inte helt till tråden men jag undrar över en sak.

För några år sedan var jag med på en nh-kurs av ren nyfikenhet med min häst. Jag fick då höra att han var avstängd och att han skulle väckas genom att jag skulle skrämma honom. Hon (instruktören) sa också åt mig att slå till honom när han ville vara nära och kela då han, enligt henne, gjorde något som jag som människa inte skulle vilja. Jag ställde mig väldigt frågande och anser att det är helt fel att slå en häst som söker kontakt och vill ge/få kärlek. Till saken hör att jag har honom ofta lös (utan staket) och då kommer han när jag ropar, vi leker mycket i paddocken och har en mycket bra kontakt enligt mig.

Är detta vanligt med nh? Jag är inte insatt alls utan drog mig helt bort från detta efter kursen. Dock vill jag gärna veta hur det egentligen ligger till, har för mig att nh ska vara till för att öka kontakten mellan häst och människa. Har jag fel?

Det du beskriver kallas join up(eller ögat som endel säger) och kan vara väldigt givande om det utförs korrekt.

Instämmer.

dock verkar det som att du missuppfattat en hel del, och jag tycker inte att du ska prova utan att veta vad det är du håller på med.

Instämmer igen. Läs Monty Roberts bok Mannen som Lyssnar På Hästar. Det är hans biografi som har en hel del förklaringar på varifrån hans metoder kommer. Gå sedan vidare med hans andra böcker. Vilket jag själv inte gjort men (menar inte att låta dryg) jag satt som barn på en stor stenbumling i hagen och studerade flocken och hur de kommunicerade sinsemellan. Monty var ute på prärien och studerade vildhästarna och hur de kommunicerade. När jag läste vad han byggde sin filosofi på så plockade jag fram mina minnesbilder.

Men jag skulle ALDRIG ha vågat mig på en join-up om jag inte hade varit på ett antal clinics innan och sett hur det görs. Läst Montyäs bok. Läst artiklar, sökt på internet.

Det handlar om att vara oerhört lyhörd för hästens signaler. De kan vara så små så att du knappt märker dom men det måste du. Att försöka sig på join-up utan att veta vad man ska titta efter kan gå farligt fel. Har en polare som jobbar med sådant och han brukar ta stallets snällaste häst och låta folk testa bara för att visa hurfel det kan gå. Hästen ifråga har försökt kommunicera med människan som inte förstått och till slut har hästen blivit förbannad och attackerat. Ungefär som med oss människor när kommunikationen brister. Då höjer vi rösten och skriker. Skillnaden är att en häst som "höjer rösten" kan orsaka kraftiga skador på oss människor.

Join up kan i vissa lägen vara otroligt bra för att bygga upp förtroende och respekt hos hästen, men kan samtidigt skada en redan bristande relation ännu mer om man inte kan läsa av och svara på hästens signaler. Jag tror att det absolut viktigtaste med JU är att förstå VARFÖR man gör det och vad det är man försöker uppnå, och inte bara "för att det ska vara bra för komunikationen".

Har en unghäst i stallet som har lite taskig respekt för människor. Hon är en sådan där typisk sak som skall stå i centrum för all uppmörksamhet. Det går inte att gå förbi hennes box utan att stanna för en gosestund, enligt henne. Går man bara förbi eller står och grejar med grannhästen så kommer hon som en kobra och hugger för att få uppmärksamhet.

Kliver på en i hagen. Kliver på en i boxen. Sparkar i boxdörren om man tar ut en häst i gången. Står och skriker i stallet om man tar ut en häst (av fyra) ur stallet. Skall tränga sig fram och på människan vid grinden i hagen vid insläpp.

Jag har tyvärr ingen rundkorall. Har inte ens stängsel runt ridbanan. Idag longerade jag henne för att påbörja inridningen. Det slutade med att vi jobbade med att respektera den personliga sfären. Istället för att hon skulle tränga sig på ville jag att hon skulle stå och låta mig gå fram. Det gick till slut. Sedan jobbade vi på att sänka huvudet och sist på att bli klappad. Hon slår gärna när man rör bakbenen men idag kunde vi klappa bägge bakbenen från kors ner till haser utan att hon rörde en fena, och det utanför stallet.

Det blev ett sammelsurium av Monty och Parelli.

För den delen kan man kalla det NH om man vill. Jag kallar det sunt bonnförnuft.

Ta kontakt med en duktig NH instruktör som kan hjälpa dig:)

Skall man någonsin anlita en NH tränar som tar sig an problemhästar skall det vara en som mer eller mindre kräver att ägaren/den huvudansvarige för hästen hänger med på träningen. Det är inte bara hästen som behöver tränas utan människan med.

Instruktören kanske menade att hästen måste acceptera läget om du visar att du inte vill att han ska komma för nära (borde dock räcka med finare signaler än att man slår till hästen)? Det är ju inte alltid man vill att hästen kommer jättenära och 'gosar' - tex när man leder den vill man ju inte att den ska trampa en på hälarna ed...

Långt och rörigt inlägg, som kanske egentligen inte hör till trådskaparens fundering. Men ändå...

Jag har aldrig behövt skrämma en häst, genom att jaga den för att få dess uppmärksamhet och förtroende. Jag kommer heller aldrig att göra det. Jag har bara varit konsekvent och gjort likadant med alla hästar jag träffat och umgåtts med, vare sig det gällt ridskolehästar, sköthästar, kompisars hästar eller egen häst.

Att vara konsekvent, visa och be om tillit, visa och be om respekt, samt ha ett otroligt tålamod har varit mina arbetsredskap.

Som det är nu när jag kommer till stallet, börjar jag med att stanna bilen, sitta kvar en stund och titta på hästarna i hagen. De slutar att äta, tittar mot bilen och en av hästarna brukar alltid börja röra sig mot grinden.

Jag går ut ur bilen och hojtar "hej hästarna, allt bra?" och tittar på alla tre. Två av hästarna brukar fortsätta mot grinden, en äldre valack och ett sto. Stoet brukar svarshälsa med ett gnägg. Min häst, äldre sto brukar gnägga, äta två tuggor gå ner i hagen en bit och kissa, samt sen fortsätta titta på mig och långsamt gå upp mot grinden.

Ska jag mocka och greja en stund, brukar jag alltid göra i ordning en ikeakasse med hö och gå ut till hagen. Då gnäggar alla tre, stona brukar skrapa med hovarna och sen ställer de sig längs med staketet på lagom avstånd mellan varandra och stirrar ner på backen. Jag fluffar ut tre lagom stora högar och njuter av att se dem äta en stund. Jag brukar passa på att mumla några ord till var och en, samt klia dem i pannan och på halsen, innan jag går mot grinden. Den äldre valacken är så fixerad vid hinkar och kassar att han brukar följa efter mig mot grinden för att se om det finns något mer. Men han kommer snart på misstaget och går tillbaka. Jag kontrollerar också vattenhinkarna i hagen innan jag går in och sätter igång med mockning.

Jag lägger in hö i boxarna och öppnar boxen till "yngre stoet", tar med mig grimman och går ut i hagen. Det slår aldrig fel, hon och den äldre valacken står alltid innanför grinden och mitt sto står en bit längre in, med öronen på topp. Jag nämner "yngre stoet" vid namn, håller fram grimman och hon sticker in huvudet i den. Jag knäpper grimman, hakar av tråden och vrider mig så att stoet kan gå ut och jag hinner stänga innan valacken hänger på. Jag klappar stoet i pannan och kliar lite på halsen, tittar efter trafik, går längs stallbacken, så att vi kan gå rakt över vägen. Känner jag att det är något på gång, att stoet blåser lite, steppar eller något, stannar jag och då SKA hon stanna innan jag stannar, annars går jag ett par steg till och stannar igen. Stoet får beröm och jag mumlar lite, innan vi svänger över vägen och går in i stallet. Jag svänger till vänster in på hovslagargången för att byta täcke och stoet följer snällt med. Hästens ägare binder alltid upp henne i stolparna, eller hänger i krokig harm i grimskaft eller grimma, så att hon slår upp huvudet, steppar runt och gnäggar oroligt efter de andra hästarna. Jag ställer henne lös på stallgången, med grimskaftet hängande på golvet. Hon sänker huvudet och kan titta ut genom den öppna stalldörren i lugn och ro, fast bilar, bussar och annat passerar i 50 knyck eller snabbare. Jag byter täcken i lugn och ro, klappar om stoet igen, bjuder på en morot och sen tar jag grimskaftet och går före in i själva stallet. Strax före hennes box, stannar vi och jag knäpper av grimman. Där säger jag "varsågod" med rösten och en klapp på halsen, varpå stoet går in i sin box, kissar och sen sätter igång att äta i lugn och ro.

Då stänger jag den boxdörren, öppnar dörren till min hästs box, tar hennes grimma, samt valackens grimma på vägen ut.

Nu står min häst och valacken i hagen och väntar lite otåligt. Det går fort att ta på dem grimmorna, öppna hagen, gå ut, vända dem så jag kan haka på tråden igen och gå mot stallet. Valacken som är äldst är lite klumpig och kan lalla iväg lite. men jag gör ingen stor affär av det, utan jag vet var jag har dem och att inget kan hända. Vi går över vägen och vid stalldörren knäpper jag av grimman på min häst och släpper henne så hon går raka vägen in i sin box.

Valacken måste jag se till att han kommer rakt in i dörren, då han är stor, stel och lite klumpig. Han har halkat utanför ett par gånger. Men när vi kommit in, svänger jag åt vänster och ställer honom på samma sätt som "yngre stoet" på gången och han står lika tryggt och stilla medan jag byter täcket, kliar, klappar, pratar och ger morot. Sen går vi till hans box, där jag får se till att dörren är helt öppen, ta av grimman och backa undan, så han kan manövrera sig in i boxen.

Mitt sto går jag in till och byter täcke på, klappar om, pratar med och pysslar en stund innan jag går in i sadelkammaren, tar en kopp kaffe och läser en tidning.

Sedan borstar jag min häst och gör i ordning henne för ridning, oftast i boxen, då hon har lite sadeltvång och blir lite orolig på stallgången. Jag går ut med vår uppsittningspall, hämtar min häst går ut på stallplan, drar åt sista hålen på sadelgjorden, ser till att utrustningen sitter som den ska i övrigt och sitter upp.

Allt detta är alltså utan att skrämmas, vifta med snören, spön eller annat. Bara lugn, ro, tillit och respekt för hästen. Jag vill att hästarna själva ska komma till mig, för att de litar på mig, tycker om mig och känner att jag är trygghet.

Att ta hand om och fostra en häst, är lite som att ta hand om och fostra ett barn, eller varför inte en hund.

Allt detta är alltså utan att skrämmas, vifta med snören, spön eller annat. Bara lugn, ro, tillit och respekt för hästen. Jag vill att hästarna själva ska komma till mig, för att de litar på mig, tycker om mig och känner att jag är trygghet.

Join-up handlar inte om att skrämmas. Join-up handlar om att etablera ledarskap, tillit och respekt. Inte alla hästar behöver join-up. Majoriteten klarar sig alldeles utmärkt utan. MEN, att kunnaläsa av och förstå signalerna våra hästar försöker förmedla till oss är en bortglömd kunskap i dagens samhälle. Vi har gått från ett bonde samhälle med hästdragna plogar och tröskor till ett industrisamhälle där de flesta av oss får första kontakten med en häst i stadens ridskola. Få av oss har möjlighet att växa upp på gård med djur.

Av den anledningen är det bra med "NH". Fast jag vill fortfarande kalla det SBF "sunt bonnförnuft".

Jag håller helt med dig. NH eller sunt bondförnuft, som jag också kallar det, har alltid funnits även innan Monty Roberts, Pat Parelli o de andra höjdarna kom och satte namn på det.

Lika mkt som att Akademisk Ridkonst/barockridning, klassisk dressyr har funnits sen de gamla grekernas tid, även innan Philippe Karl, Nuno Oliviera (eller vad han nu heter/hette), Bent Branderup o de andra höjdarna kom och satte namn på det.

Det är bara det att sen har alla miljontals hästmänniskor och hästägare SIN syn på vad som är RÄTT handhavande och ridsätt inom NH, AR/barock/klassisk dressyr och det måste bankas in i huvudet på alla andra att de gör fel.

Lösningen heter att alla måste använda sig av SITT eget sunda bondförnuft och låta bli att enbart sila mygg och svälja kameler.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har aldrig skrivit här förut så det kanske ser lite konstigt ut, vet ej...
Rekomenderar Monty Roberts som är helt fantastisk när det gäller hantering av
hästar! Det finns en bok av honom på svenska som heter "från mina händer till dina" eller något liknande. Du kan säkert läsa kilometervis om honom på internet. jag såg honom på Göteborgs fältrittklubb för några år sedan och blev väldigt imponerad! Dock, det kräver en god kunskap om hästar för att testa detta själv. Rekomenderar att du anlitar hjälp av ett NH proffs.
Lycka till!

Jag har aldrig skrivit här förut så det kanske ser lite konstigt ut, vet ej...
Rekomenderar Monty Roberts som är helt fantastisk när det gäller hantering av
hästar! Det finns en bok av honom på svenska som heter "från mina händer till dina" eller något liknande. Du kan säkert läsa kilometervis om honom på internet. jag såg honom på Göteborgs fältrittklubb för några år sedan och blev väldigt imponerad! Dock, det kräver en god kunskap om hästar för att testa detta själv. Rekomenderar att du anlitar hjälp av ett NH proffs.
Lycka till!

Den boken ska jag bara ha. Den står på min julklappslista. Moderskapet har bett att få låna biografin av mig. Den står precis framför mig i hyllan vid mitt skrivbord.

Har aldrig haft äran att få se Monty live. Missat samtliga tillfällen både här i Sverige och i utlandet. Har sett programmet när han jobbade med mustangen på prärien. WOW!

Kan ju också säga att en video jag såg på youtube där han jobbade med en häst som var svår att lasta funkar det med. Han gick runt i en volt och då och då backade hästen. Rätt så täta mellanrum mellan fram och back. Och så häll han på. Även fram mot transporten. Till slut var hästen så trött på att backa så den gick med rakt in.

Vi skulle lasta unghästen här och köra till lösdrift. Hon har varit vidrig att lasta förr. Så jag testade Monty's metod och hon gick rakt in. Vi stog med hakan i backen hela gänget.

Jag antar att du lånade en knapp?

Kan svara ändå.

Allt beror på vilken sorts kommunikation/förhållande du vill ha med din häst.
Äkta ledarskap är något som kräver konstant underhåll, dagligen och stor energi, kunskap och engagemang.

Det kan jämföras med en elitryttare.

Att ha en kompisnivå till sin häst, där man etablerar vissa sociala regler för att sedan vidareutveckla det hela, kräver inte lika stort underhåll och engagemang.

Det instruktören pratade om när hon sa att hästen inte skulle komma och gosa med dig handlar om din zon.
Det hästen Egentligen gör när den kommer in på det sättet är att visa att du inte är ledaren och inte högre i rang än den, med det sagt behöver det inte vara fel.
Hästen vill gosa med dig och ni är på kompisnivå, är ni ok med det så är det ok. Det är inte ledarskap, men det är ok.

Att slå en häst för att den gör det är inte önskvärt dock.
Du kan göra andra saker för att markera din zon, om du vill göra det.
Hur går jag inte in på i en tråd. Att lära ut NH via internet (eller en bok) är inte att rekommendera.
En bok, en text övht, kan aldrig berätta för dig vilka "brister" du har i kommunikationen, den kan aldrig säga "DÄR! Nu blev det helt rätt!" Den kan bara ge information om hur en sak utförs, inte om den utförs "rätt" eller "fel". (egentligen finns det inget rätt och inget fel, bara bra och mindre bra.)

Det här hör egenligen inte helt till tråden men jag undrar över en sak.

För några år sedan var jag med på en nh-kurs av ren nyfikenhet med min häst. Jag fick då höra att han var avstängd och att han skulle väckas genom att jag skulle skrämma honom. Hon (instruktören) sa också åt mig att slå till honom när han ville vara nära och kela då han, enligt henne, gjorde något som jag som människa inte skulle vilja. Jag ställde mig väldigt frågande och anser att det är helt fel att slå en häst som söker kontakt och vill ge/få kärlek. Till saken hör att jag har honom ofta lös (utan staket) och då kommer han när jag ropar, vi leker mycket i paddocken och har en mycket bra kontakt enligt mig.

Är detta vanligt med nh? Jag är inte insatt alls utan drog mig helt bort från detta efter kursen. Dock vill jag gärna veta hur det egentligen ligger till, har för mig att nh ska vara till för att öka kontakten mellan häst och människa. Har jag fel?

Hästen vill gosa med dig och ni är på kompisnivå, är ni ok med det så är det ok. Det är inte ledarskap, men det är ok.

Samtliga hästar i stallet här får klia och gosa om de ber om det och jag/vi bjuder dom till det. Samtliga hästar respekterar ett nej och backar undan om jag/vi ber om det.

Utom då unghästen som inte ens fattar det i hagen när de andra hästarna ber henne flytta på sig. Hon skall helst stå PÅ oss människor och de andra hästarna. Hon blir bortföst av både oss och hästar för att hon är för burdus. Förr eller senare fattar hon vad som begärs och börjar respektera oss och de andra hästarna.

Jag vet att det finns NH folk som anser att man aldrig skall låta hästen klia sig på en för man har då degraderats till en trädstam och klipåle. Men, jag hävdar med bestämdhet att hästar i hage och vildhästar kliar sig på varandra utan att de förlorar rangordningen så varför ska vi inte kunna låta dom klia sig på oss. Som jag ser det får jag gratis massage av min häst när han kliar sig på mig och ibland kan jag gå upp och be honom klia sig bara för att jag vill ha massagen. Precis som han kan gå upp och börja nagga på hagkompisen och trigga kompisen att klia tillbaka. Min häst är ranghögst i hagen av de fyra som går där.

Senast ändrad:

Skillnaden mellan dig och den jag svarade åt, är att jag uppfattar det som att du är medveten om att det är du som bjuder in hästen, om hästen ska få komma in, vilket jag itne uppfattade den jag svarade åt som att denna förstod.
Om en häst kommer in till mig, utan att jag bjudit in den, och ska klia sig/mysa, då sänker den ner mig i rang. Det är helt ok om man är nöjd med en kompisnivå och hästen inte utnyttjar detta och får sin vilja igenom, dvs att den itne börjar styra och ställa med människan genom att hitta på hyss (vägra gå, hoppa hinder, fångas i hagen mmm...).

Jag menade aldrig att man per automatik, bara för att man myser med sin häst, sänker sig i rang.

När det kommer till att hästen kliar sig på en, så är det samma sak där, tar hästen ett nej? Eller skiter den i vad du säger?

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 978
Senast: Sel
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 031
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar