- Att "kommunicera" med en häst.

Sv: - Att "kommunicera" med en häst.

Nu framgår ju inte klart var du sett/hört det jag "fetat" i citatet. Men om du menar att du läst det i Buke, vore det intressant med hänvisning till inlägg där detta rekommenderas.

LIA

Som jag skrev tidigare i tråden var det på en NH-kurs jag gick med min häst av nyfikenhet. Hade hört mycket illa om just NH och ville veta vad det var av egen personlig erfarenhet. Min frågeställning här var om det verkligen är så det ska gå till? Min häst är mycket lydig, ett barn kan gå med honom från flock och mat inne vid insläpp, han bara följer med utan att bråka. Hon (tränaren) tyckte jag skulle slå honom när han stod nära mig. Nu är det så att vi står alltid så, han med huvudet försiktigt mot min axel eller jag med handen på hans manke. Ett sätt att vara nära varandra helt enkelt...

Däremot har jag ofta fått frågan om han är NH-tränad eftersom jag kan öppna grindar från ryggen, ha honom lös, leker mycket i samspel i paddocken osv osv. Vet inte vad jag ska svara eftersom jag inte riktigt får kläm på vad som egentligen är NH. För mig känns det fullt onaturligt att så många skulle falla för något som innebär att medvetet spöa hästar. Självklart ska de lyssna och lyda, inget snack där!

Jag gav mig in i den här tråden för att lära mig mer och äntligen få klart för mig vad NH innebär men det enda som händer är att jag får kritik för att min häst är ouppfostrad. Det enda jag kan säga där är att för att säga det så har man aldrig träffat min häst!!!

Ursäkta svamlet, jobbar natt och är trött som attan.

Jag hoppas jag inte har trampat någon på tårna, det var absolut inte min mening med mina inlägg!!!

Jag gör skillnad på att "klia" och att "klia". En häst som går fram och börjar nafsa den andra på halsen för att bli kliad är en sak. Däremot när hästen kliar hela sitt huvud på en så att man knappt kan stå stilla så har man visat att det är ok att vara "dörrmatta" åt hästen. Har någon sett en häst i låg rang gå fram till sin ledarhäst och klia sig på detta sätt? Gnugga sitt huvud mot ledarens rumpa eller sida.. Jag har iaf inte gjort det! :)

Ja faktiskt har jag sett det. Har sett hur häst lägre i rang ställer sig med huvudet under svansen på ranghögre kompis för att få skydd för flugor på sommaren.

Och ja, min häst kliar hela huvudet mot mig och nej jag är inte dörrmatta för om jag inte vill att han gör det så backar han undan. Samt att jag ibland ber honom om det för jag får gratis massage.

Som jag skrev tidigare i tråden var det på en NH-kurs jag gick med min häst av nyfikenhet. Hade hört mycket illa om just NH och ville veta vad det var av egen personlig erfarenhet. Min frågeställning här var om det verkligen är så det ska gå till? Min häst är mycket lydig, ett barn kan gå med honom från flock och mat inne vid insläpp, han bara följer med utan att bråka. Hon (tränaren) tyckte jag skulle slå honom när han stod nära mig. Nu är det så att vi står alltid så, han med huvudet försiktigt mot min axel eller jag med handen på hans manke. Ett sätt att vara nära varandra helt enkelt...

Däremot har jag ofta fått frågan om han är NH-tränad eftersom jag kan öppna grindar från ryggen, ha honom lös, leker mycket i samspel i paddocken osv osv. Vet inte vad jag ska svara eftersom jag inte riktigt får kläm på vad som egentligen är NH. För mig känns det fullt onaturligt att så många skulle falla för något som innebär att medvetet spöa hästar. Självklart ska de lyssna och lyda, inget snack där!

Jag gav mig in i den här tråden för att lära mig mer och äntligen få klart för mig vad NH innebär men det enda som händer är att jag får kritik för att min häst är ouppfostrad. Det enda jag kan säga där är att för att säga det så har man aldrig träffat min häst!!!

Ursäkta svamlet, jobbar natt och är trött som attan.

Jag hoppas jag inte har trampat någon på tårna, det var absolut inte min mening med mina inlägg!!!

Jag vill bara säga att jag tycker det är synd att du hamnat hos någon NH tränare som inte är speciellt duktig. NH handlar inte om att slå sin häst. Jag tycker det låter som du tränat "NH" fast du inte vet om det och det är just det som är grejen, det är ett naturligt sätt att hantera hästar hela tiden. Det är inte så att man kommer på "idag ska jag träna NH" och så går man ned till paddocken och tränar lite. Utan det handlar om hanteringen hela tiden och jag tror att många hästägare gör så fast man bara inte vet det. Sedan finns det många ´knep man kan lära sig av en riktig tränare lika som i alla andra "grenar" som dressyr osv. Om du trivs med att din häst kliar sig på dig så låt honom göra det, det handlar ju trots allt om att ha kul med sin häst och att Ni ska trivas tillsammans, hur Ni når dit tycker jag är upp till Er.
Lycka till i Ert fortsatta samarbete!

Hej igen!
Har i stort sett varit däckad senaste dagarna så kreativiteten framför tangentbordet har varit ej existerande. Därför detta sena svar.

Jag reagerade på ditt inlägg dels över "få stryk", vilket jag inte anser är detsamma som att "slå till", även om jag inte gillar det heller. Dels hittar jag inte att du skrivit något om "en hund inte bara ska lyda, utan helst krypa också" tidigare i den här tråden, varför jag undrar varifrån det kommer.

Peggan har redan hunnit förklara en del, så jag läggar bara till lite.
Tyvärr verkar det "på marknaden" finnas ett större antal s k NH-tränare, dvs personer som utnyttjar Natural Horsemanships genomslag i olika hästkretsar, utan att därför vara varken insatta i ämnet eller ha rätt inställning till häst. Det är bara att beklaga att du råkat på en av dessa, vilka absolut inte håller några kurser i Natural Horsemanship, däremot tjänar dom pengar på det.
Det finns ett antal duktiga och välrenomerade svenska NH-instruktörer, liksom några dito utländska vilka gästar oss varje år. Därför, kolla upp vem som håller kurs nästa gång så du slipper "den andra sorten".

Det är rätt att det florerar en hel del skitspridning beträffande Natural Horsemanship. En av anledningarna till detta är just dessa "NH-tränare". För den som satt sig in i vad Natural Horsemanship är och står för, är det obegripligt att man kan vara negativ till det. Vilket jag faktiskt heller inte varit med om från någon, som tagit sig det lilla besväret att sätta sig in i filosofin. Däremot vet jag flera, även på Buke, som från början varit negativa men ändrat inställning vartefter man tagit in information från oss "NH-positiva".

Nej, "spöa hästar" är verkligen inte Natural Horsemanship, det är i själva verket dess motsats. Filosofins hanteringsdel, om man så får säga, bygger istället på kommunikation, förståelse för och insikt i hästars tänkande, villighet att anpassa oss till dom mm. Det är både säkrare, effektivare och roligare om hanterandet och livet med hästen sker på dom premisserna än de gängse envägsdiktaten.

Jag håller med Peggan om att du verkar ha rätt (dvs NH- :) ) attityd i samvaron med din häst. Hur det står till med uppfostran, respekt etc går inte att utläsa av inlägg, men helt klart verkar ni ha ett bra förhållande. Hur man ska se på ledarskap mm har Sammet skrivit om, så det hoppar jag över. Det enda är att jag anser att man kan vara både kompis och boss, liksom man kan vara det i människolivet. Det hänger så mycket på vem man är och hur man gör.

När det gäller den personliga zonen, så är det upp till var och en att avgöra hur stor den är och/eller hur den får beträdas. Många väljer att ha c:a en meter frizon som hästarna inte får beträda utan inbjudan. Själv har jag valt att bortse från zonen och istället kräva en artig och hänsynsfull stil när dom kommer fram. Vi står också gärna och myser som du beskriver det och jag ser absolut inget fel i det.

Det var några av mina tankar i ämnet. ;)

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 978
Senast: Sel
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 031
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar