Att komma igång ...

heland68

Trådstartare
Har börjat fundera lite på distansridning :idea: . Tror ni att man skulle platsa som 40plussare med kallblod? Både jag och hästen saknar tävlingsinstinkt men vi älskar att vara i naturen. Tror att vi skulle behöva ett mål med vår träning samtidigt som det skulle vara så himla kul att komma ut i olika fina miljöer och träffa folk/andra hästar. Eller är det en dum idé när man inte har några ambitioner?

Finns det prova-på-ritter eller liknande i norra Skåne? Antar att det i så fall skulle bli aktuellt nästa vår? Finns det likasinnade i trakten, tro?

Sv: Att komma igång ...

ÅH, jag tror att det är en bra idé!!!
Är själv i samma sits, fast jag har ett varmblod... Synd att du bor så långt bort, annars har vi kunnat ridit ihop. :bump: Jag har också tänkt "debutera" nästa år.
Klart du ska börja!!!

Vá kul att du säger det :) ! Hoppas det finns fler som oss i landet. Får se om det blir något svar från någon som vet var man tar vägen här nere?

De tävlingar jag tror kommer till nästa år är Vedemaritten i Hässleholstrakten, Göingeritten i Glimåkra, Dackeritten i Växjö och Greveritten i Sjöbo. Jag har säkert missat någon ritt och det är inte säkert att alla dessa ritter dyker upp till nästa år. Du får kika på tävlingsterminen för 2006 när den dyker upp i slutet av året (tror jag det blir). Jag tycker du låter som en passande distansryttare, hoppas att du kommer med på en resultatlista till nästa år!

Nåste det vara tävling?

Vi är ett gäng som efter ha ridit en mkt lyckad långritt i år kommer att arrangera ett par om året fortsättningsvis på ca: 20 mil/4-5 dagar.

Man rider, går, snackar, sjunger,sover ute, sover inne, sover i tält, har kul, gråter, får skoskav osv.

:angel: :D ;)

Kanske kunde vara något att joina om det inte är själva tävlandet som lockar :idea:

Hör gärna av dig!

810110 skrev:
De tävlingar jag tror kommer till nästa år är Vedemaritten i Hässleholstrakten, Göingeritten i Glimåkra, Dackeritten i Växjö och Greveritten i Sjöbo. Jag har säkert missat någon ritt och det är inte säkert att alla dessa ritter dyker upp till nästa år. Du får kika på tävlingsterminen för 2006 när den dyker upp i slutet av året (tror jag det blir). Jag tycker du låter som en passande distansryttare, hoppas att du kommer med på en resultatlista till nästa år!

Nära och bra :) MEN det låter så himla på riktigt, tror du det finns "prova-på" sträckor i anslutning till dessa, eller man kanske hellre skulle höra om någon vill ha mig som hinknisse så man får lite vid-sidan-om-erfarenheter först?

CarolaLind skrev:
Man rider, går, snackar, sjunger,sover ute, sover inne, sover i tält, har kul, gråter, får skoskav osv.
Hoppar gärna gråtandet och skoskavet (antar att det inte blir några garantier där :) ) men för övrigt låter det väldigt lockande. Håller ögonen öppna för jag vet ju att ni brukar informera på Buke.

Greveritten har PP klass. Den ordnas av Anklams ryttarsällskap och det är en klubb som tar väl hand om nybörjare oavsett ambition eller hästras!!! Tag kontakt med Ylva Johansson i Sjöbo.

Du kan ju alltid åka och titta på en av dessa tävlingar innan du tar steget och deltar själv. Det gjorde jag, då ser man hur det fungerar när man kommer till platsen, när man startanmäler sig, hur förbesiktning och veterinär grinder fungerar. Då är man ju inte heller nervös på samma sätt och man har tid att gå runt och ställa frågor och följa tävlingen vid sidan av banan. SM går väl på Göingeritten i maj, tror jag, då är det ju många duktiga ekipage på plats och många olika klasser att följa.

Göingeritten hade prova-på i år, 30km. Vet ej om de kommer ha det nästa år, men tror det.

Hej,
Jag är väl +40 och har en varmblodig travare. Vi gjorde vår första CR i juli i år, gjorde bort oss på vår första tävling i augusti och tar nya tag inför vår andra tävling i september. Det här med distans är nog det roligaste jag gjort och jag tycker absolut att du ska börja. Alla människor som håller på verkar så trevliga och det är väldigt hjälpsam stämning på banorna. Det tillför ridningen ytterligare en dimension med tävlingsmomentet. Träningen på hemmaplan blir mer fokuserad. Jättekul helt enkelt!

fallon skrev:
Hej,
Det här med distans är nog det roligaste jag gjort och jag tycker absolut att du ska börja. Alla människor som håller på verkar så trevliga och det är väldigt hjälpsam stämning på banorna. Det tillför ridningen ytterligare en dimension med tävlingsmomentet. Träningen på hemmaplan blir mer fokuserad. Jättekul helt enkelt!

Det var verkligen jätteskoj att läsa :) . Helt plötsligt känns det extra meningsfullt att hålla igång över vinterhalvåret :) Fick ju också bra förslag på prova-på-ritter av 810110, Hoppla 10 och Madde 71 :bow: .

Liknande trådar

Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
4 179
Senast: Shaggy
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 723
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 968
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag funderar på vad mer jag kan göra för att komma på rätt köl. Det dröjer ju liksom på tok för länge innan jag kan få terapi så jag kan...
Svar
6
· Visningar
1 249
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod