Jo, jag förstår vad du skriver (det du beskriver är jättevanligt, inte särskilt svårt att förstå alls) men du verkar inte förstå vad jag menar.
Du säger att du projektleder (för du är bra på det och det är så kul) och din man gör det inte (för han är så dålig på det). Det är INGEN skillnad på det och på att "mannen inte ser när det är stökigt så jag städar" eller nån annan standardfras vi hör kvinnor säga i VARENDA diskussion om hur man sköter hem och hushåll. Nada skillnad.
Det du beskriver är en väldigt vanlig uppdelning. "Han städar X, viker Y eller fixar Ö bara jag ber honom". DET är ju fällan, att du måste be. Att du måste styra upp, att du måste ordna. Jämställdhet har ingenting med känsla av kul eller trivsel att göra, det är ett missförstånd. Hur kul du än anser det vara att styra upp ditt hem och din partner så ÄR det ett uttryck för de könsroller vi har i samhället och för ojämställdhet.
Jag har ingen åsikt om hur ni organiserar ert hem men när du lägger det på bogen "personligheter" eller styrkor/svagheter så gör du det till en personfråga när det är en könsrollsfråga.