Ja det är verkligen en intressant aspekt av det hela!Det märkliga är att jag aldrig får höra detta från min manliga sambo. Aldrig har han erbjudit sig fler lämningar/hämtningar/vab/städning/diskning pga jag har en högre tjänst och tjänar mer.
Visst är det intressant?
När jag jobbar helger så är det ju inte så att min sambo sluter ut sig - för då är hen ledig och behöver återhämtning inför arbetsveckan. Men jag är ledig på veckorna och det är liksom inte lika högt värderat (generellt värderar både sambon och jag sambons tid högre vilket är helt galet faktiskt - vi har ju fortfarand behov av att få sova ostört och återhämta oss även om jag tar längre tid på mig generellt). Så jag kan avsolut se att det här är ett problem ur jämställdhetssynpunkt ( @kryddelydd ) eftersom min fritid förväntas användas till hushållsgrejer i hög utsträckning, mer än för att ”jämna ut” våra arbetstimmar så att säga, medans min sambos fritid är för återhämtning pga mer jobb. Det där med deltid och obetalt jobb hemma, men likväl jobb som en ju faktiskt gör och inte riktigt kan ta ledigt från hur som helst, är trots allt en kvinnofälla i lång utsträckning (eller, i dom fallen där det är omvänt - såklart även dåligt för en man. Så ingen nu invänder mot att det bara är kvinnor som hamnar där)