Att hyra ut box

MiaMaria

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att hyra ut en box i vårt stall. Mest för att jag vill ha lite sällskap och också att jag själv inte blir så låst, utan kan få lite hjälp ibland. En trevlig kvinna kom ut och tittade på stallet och sa direkt att hon var intresserad. Hon kunde dock inte betala det jag begärde, 1750:- i månaden för alla in och utsläpp och alla fodringar + fri tillgång till mycket bra, analyserat, hö. Stallet är nybyggt, stort och luftigt med mycket bra ventilation. Spolspilta med varm och kallvatten, uppvämd sadelkammare och ny upplyst ridbana 25x60 samt stora fina hagar. Sommarmånaderna betalar man 600:- för betet men har ändå tillgång till stall och ridbana.

Nu har vi bestämt oss för att ändå ta in denna kvinna och hennes häst. Hon betalar det vi begärt, men allt utom mockning ingår. Hennes häst äter inte mer än 7 kg hö i månaden, plus lite halm, och mycket lite annat foder (lite betfor & lucern & mineraler), samt två balar spån. Då hämtar vi allt foder och spån så att det finns hemma. Helst ville kvinnan också ha mockning i priset, vilket jag sa tvärnej till. Däremot ska vi hjälpa varandra någon dag i veckan, vilket är helt ok för mig.

Det känns bra att hon kommer med sin häst. Vi har samma inställning till ridning och hästhantering och jag tror att det kan fungera, och isåfall kan det vara ok att vi nästan går back, men funkar det inte får hon flytta direkt.

Vet att hon betalar 1000:- där hon har hästen nu. Mycket ruckligt stall med lågt tak, fodret vet jag inget om men ingen analys iallafall, torv att strö med. Utegångsmöjligheter men inte alls som våra, och inte lika stort "säkerhetstänk". Ut och insläpp och tydligen också mockning ingår :eek: Dock finns ingen ridbana, och det är främst därför kvinnan flyttar sin häst.

Hur sjutton har folk råd att hålla dessa låga príser?? Vad tycker ni andra??
 
Senast ändrad:
Sv: Att hyra ut box

Hoppsan - såg att denna hamnade fel. Skulle varit på Hästverksam...

*Hoppas moderatorn kan flytta*
 
Sv: Att hyra ut box

7kg hö i månaden? :eek: :crazy: Jag hoppas verkligen att du menar per dag. ;)

Tycker att det låter väldigt billigt måste jag säga, förstår inte att folk inte inser att det kostar att ha häst. (Menar kvinnan då alltså.)

Den hyran du tänker ta är vad jag och syrran kommer ta i kallhyra (eller kanske något mindre) den dagen vi bestämmer oss för att hyra ut boxar.
 
Sv: Att hyra ut box

He he, ja det är lite för varmt i dag tror jag. 7 kg per dag naturligtvis :D

Ja, jag förstår din syster. Jag ångrar mig nästan, men som sagt, fungerar det så är det värt att få lite hjälp och också att ha sällskap. Detta året får vara på försök. Funkar det inte åker hon ut. Då är jag hellre själv.
 
Sv: Att hyra ut box

Jag hyrde ut box för att få sällskap till min häst.
Tog 1700 kr / månad. Då ingick hö, halm, grovfoder, in-utsläpp vardagar, 3 utfodringar / dag, mockning vardagar.
Då hyrde vi den stallplatsen för 500 kr som skulle gå till ägaren dessutom. Kan väl säga att vi INTE tjänade så mkt på det =)
Sen betedde sig personen som hyrde in sig som att hon ägde hela stället. Började flytta runt hästar i hagarna. Gav sina hästar en massa mer hö och använde 3 balar halm om dan så man knappt kom in i boxen. Städade aldrig efter sig , lämnade kvar stora högar hästbajs på stallgången, lät hovslagaren komma ut kl 11 på kvällen utan att säga nåt, så man blev tvungen att springa ner och kolla att det inte var nån obehörig där.
Till slut blev hon tvungen att lämna tebax sina foderhästar pga dålig ekonomi och jag var inte ledsen =)
Idag har jag 2 boxar som ingår i min hyra och har eget sällskap vilket blev både billigare och trevligare för mej =)
 
Sv: Att hyra ut box

Åh vad tråkigt att det blev så, men skönt att det fungerar för dig idag!

Jag är lite rädd för det du beskriver, men jag ska vara förberedd. Skriva avtal och vara tydlig med vad som gäller.
 
Sv: Att hyra ut box

Jag har bestämt mig för att hyra ut en box i vårt stall. Mest för att jag vill ha lite sällskap och också att jag själv inte blir så låst, utan kan få lite hjälp ibland. En trevlig kvinna kom ut och tittade på stallet och sa direkt att hon var intresserad. Hon kunde dock inte betala det jag begärde, 1750:- i månaden för alla in och utsläpp och alla fodringar + fri tillgång till mycket bra, analyserat, hö. Stallet är nybyggt, stort och luftigt med mycket bra ventilation. Spolspilta med varm och kallvatten, uppvämd sadelkammare och ny upplyst ridbana 25x60 samt stora fina hagar. Sommarmånaderna betalar man 600:- för betet men har ändå tillgång till stall och ridbana.

Nu har vi bestämt oss för att ändå ta in denna kvinna och hennes häst. Hon betalar det vi begärt, men allt utom mockning ingår. Hennes häst äter inte mer än 7 kg hö i månaden, plus lite halm, och mycket lite annat foder (lite betfor & lucern & mineraler), samt två balar spån. Då hämtar vi allt foder och spån så att det finns hemma. Helst ville kvinnan också ha mockning i priset, vilket jag sa tvärnej till. Däremot ska vi hjälpa varandra någon dag i veckan, vilket är helt ok för mig.

Det känns bra att hon kommer med sin häst. Vi har samma inställning till ridning och hästhantering och jag tror att det kan fungera, och isåfall kan det vara ok att vi nästan går back, men funkar det inte får hon flytta direkt.

Vet att hon betalar 1000:- där hon har hästen nu. Mycket ruckligt stall med lågt tak, fodret vet jag inget om men ingen analys iallafall, torv att strö med. Utegångsmöjligheter men inte alls som våra, och inte lika stort "säkerhetstänk". Ut och insläpp och tydligen också mockning ingår :eek: Dock finns ingen ridbana, och det är främst därför kvinnan flyttar sin häst.

Hur sjutton har folk råd att hålla dessa låga príser?? Vad tycker ni andra??

Ursäkta, men vart sju*ton bor ni? :eek:
Jag hyr en stor fin box i ett stall byggt 2001 med mycket bra hagar osv, för 700 kr/månaden! I hyran ingår då spån, in och utsläpp och utfodringar. Sedan köper vi in hö och ibland kraftfoder tillsammans för att få det billigare och vi hjälper varann med mockning och så om någon behöver hjälp. Hur bra som helst, och såå mycket billigare. :bow:
Men jag antar att ni bor någonstans i den nedre delen av Sverige? :p
 
Sv: Att hyra ut box

7kg hö i månaden? :eek: :crazy: Jag hoppas verkligen att du menar per dag. ;)

Tycker att det låter väldigt billigt måste jag säga, förstår inte att folk inte inser att det kostar att ha häst. (Menar kvinnan då alltså.)

Den hyran du tänker ta är vad jag och syrran kommer ta i kallhyra (eller kanske något mindre) den dagen vi bestämmer oss för att hyra ut boxar.

Ujujuj, då får vi hoppas att ni får några hyresgäster! Den kallhyran skulle nog inte så många vilja betala. Kallhyra är enligt min mening bara boxen och en plats i hagen, eller ska ni erbjuda något mer?

Jag har stått inackorderad i Måånga år, skulle absolut inte vilja ha eget stall eftersom man blir så bunden. Däremot har jag hyrt in mig som "arbetande" gäst dvs hjälpt till med det mesta för att få ner kostnaden. Det märkliga är att det jag hjälper till med alltid blir mer och mer.....hyresvärden tar det för givet att jag ska hjälpa till när det behövs. Säger man nej någon gång blir det en aning surt..:(

Som stallägare får ni bestämma er: Begär en summa i hyra och stå för det, får ni inackorderingar - fine, men gnäll inte, ni bestämmer själva!

Många mysko stallägare har man träffat på genom åren :eek::eek::eek:
 
Sv: Att hyra ut box

du är för snäll :devil:
du ska inte nästan gå back på att ha en inackordering. det måste väl finnas andra vettiga som är villiga att betala utsatt pris för de tjänster du erbjuder? sen är det alltid vanskligt att anpassa hyran efter exakta kg grovfoder om du frågar mig - det brukar slinka med betydligt mer utanför kulisserna. bättre då att ha lite högre summa och grovfodret ingår.

se till att noga skriva papper på vad som är avtalat. samt uppsägnings rätt.
 
Sv: Att hyra ut box

Det får stå för dig, men vi tänker verkligen inte finansiera någon annans intresse! Kallhyran är ju kostnaderna för underhåll av hagarna, elen och vattnet bla (ströet kommer vi nog låta ingå i kallhyran också). Sen tillkommer det så klart kostnader för foder och ev. andra tjänster.
Sen har vi en belyst paddock, underhåll av den ingår också i kallhyran. Allt som allt så kommer man upp runt en 1500 utan problem.

Hur kan folk tro att det är "gratis" att äga ett stall? :confused:
 
Sv: Att hyra ut box

Ja men hallå, jag vill inte finansiera ditt hästintresse! Antingen bedriver du professionell boxuthyrning, inte kallhyra, eller hyr du ut tomma boxar. Men lycka till med att få hyresgäster, som du troligen kommer att se som problem.
Värsta sortens hyresvärdar är just kategorin som vill ha sina hästar stående gratis på andras bekostnad.
Välj vilken du vill vara, skriv tydliga avtal så dina gäster vet vad som gäller.
 
Sv: Att hyra ut box

Ja men hallå, jag vill inte finansiera ditt hästintresse! Antingen bedriver du professionell boxuthyrning, inte kallhyra, eller hyr du ut tomma boxar. Men lycka till med att få hyresgäster, som du troligen kommer att se som problem.
Värsta sortens hyresvärdar är just kategorin som vill ha sina hästar stående gratis på andras bekostnad.
Välj vilken du vill vara, skriv tydliga avtal så dina gäster vet vad som gäller.


Då behöver man inte hyra där ;) Frågan är om du vet vad det kostar att ha stall med att , stängsel ,el ,vatten ,slitage i boxar, köra betesputsar till hagarna , mockningsredskap som folk har sönder
Räntor som betalas på stallet osv !!!

Men du tycker stallägare ska sponsra ditt hästägande eller ??

Mia
 
Sv: Att hyra ut box

Nej, det är det väl heller ingen som har sagt. Kallhyran är ju beräknad på ett sådan sätt att den totala kostnaden är delad på det antalet boxar vi har, våra egna inräknade.

Och varför skulle jag se eventuella hyresgäster som problem bara för att jag har vett att ta betalt för vad det faktiskt kostar? :confused:

Jag har haft inackorderingstall förrut (med fullskötsel) och mina hyresgäster var bland de nöjdaste i hela stallet. :cool:
 
Sv: Att hyra ut box

Ja men hallå, jag vill inte finansiera ditt hästintresse! Antingen bedriver du professionell boxuthyrning, inte kallhyra, eller hyr du ut tomma boxar. Men lycka till med att få hyresgäster, som du troligen kommer att se som problem.
Värsta sortens hyresvärdar är just kategorin som vill ha sina hästar stående gratis på andras bekostnad.
Välj vilken du vill vara, skriv tydliga avtal så dina gäster vet vad som gäller.

vilken märklig inställning.

vad skulle anledningen annars vara, att man vill hyra ut sina boxar menar du, om inte för att gå med vinst? Välgörenhet?
 
Sv: Att hyra ut box

Jodå mina vänner, jag vet vad det kostar. Såå ofta som vissa hyresvärdar talar om det....:o det jag menar är att antingen hyr man ut boxar som hyresvärd eller för att ha råd med sina egna hästar.
Om jag hyr en lägenhet slipper jag i regel ha hyresvärden pekande med hela handen vad jag får göra och inte. Som inackorderad hästägare måste jag i regel totalt anpassa mig efter värdens mer eller mindre rimliga krav.

När jag skaffade min första häst (i mitten av 70-talet) fanns det knappt några stallplatser att hyra i Stockholmsområdet och då gällde det att hålla sig väl med stallägaren för att inte åka ut på rumpan.
Tyvärr lever många värdar kvar i den gamla världen men nu finns det ju en uppsjö med stallplatser över i stort sett hela landet.

Jag har exempelvis blivit "utskälld" av en värd för att min häst hade den dåliga smaken att pinka på fel ställe i boxen ;) så att det rann ut i gången Fy stygga häst! Samt att jag red för mycket på mina hästar :eek: eftersom hon inte red alls på sina....

Det jag menar är att om man vill hyra ut en eller flera boxar för att få sällskap och hjälp måste man vara tydlig. Det kostar så här mycket och jag vill att du gör det här. Om båda parter godtar detta - utmärkt bra.
Men säg inte det kostar så här mycket - fast vänta nu är inte det för lite? Stå för ett uppgjort pris, tänk efter före.
Den som tycker att den tar för lite betalt kommer att bli en dålig värd och den inackorderade kommer inte att trivas.
 
Sv: Att hyra ut box

Dyrt?
Du ska vara glad över att din stallägare finanierar ditt hästeri.
 
Sv: Att hyra ut box

Jag tycker inte att vi var speciellt dyra.. 1700 kr / månad för mockning, in-utsläpp, hö, grovfoder och halm. Sen ingår ju att man håller hagarna och allt annat i skick + el och att man ansvarar för hästarna.
Vi fick åka och köpa hö och halm själva och tog inte mer än vad det kostade för oss.
Och dom som hade hästarna hos oss tyckte att det var billigt. En mil från oss ligger ett stall som tar 2500 i mån och då får dom mocka själva..
 
Sv: Att hyra ut box

Ja vi bor i Skåne. Kallhyran ligger strax över den ni har. Då ingår inte strö, men vi kommer att sköta alla in- och utsläpp samt alla fodringar. Vi kommer också att köpa hem allt foder, samt strö. Jag köper ett bra, men dyrt hö. Men å andra sidan behövs inget kraftfoder.
 
Sv: Att hyra ut box

Jo, jag har också hyrt in mig i många, många år och de flesta stallägare har varit jättebra. Vi har kommit bra överens och priserna har varit rimliga.

I vår kallhyra ingår stor box i nytt stall, stora fina hagar, in- och utsläpp och alla fodringar ALLA dagar i veckan. Ny upplyst ridbana med mycket bra underlag. Alltså inte "bara" boxen och en hage.

Jag tycker inte heller att jag gnäller, det var en undran bara hur ni andra får det att gå ihop :confused: Jag är inte på något sätt beroende av hyresgäster, tycker mest att det kan vara roligt med sällskap och hoppas på att vi kan hjälpas åt så att man slipper bli så låst. Dock vill jag ha betalt för det jag gör och tillhandahåller.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 920
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 390
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 227
Senast: Tilde789
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 783
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp