Att hava, eller icke hava gardiner?

MM

Trådstartare
Har du, eller har du inte gardiner?
Varför?

Jag funderar på att skippa gardiner men kanske blir "naket"?
Hade velat släppa in mer ljus.

Har du, eller har du inte gardiner?
Varför?

Jag funderar på att skippa gardiner men kanske blir "naket"?
Hade velat släppa in mer ljus.

I nuvarande har jag tunna gardinlängder som släpper in ljus, kappa i vissa fönster.

I en tidigare lägenhet körde jag utan, men hade då kitschiga plastrosor (läs inte trosor :D ) som ramade in fönstret :)

Jag har gardiner på glasväggen mot hallen och i sovrummet men annars är det naket :p.

Har iofs fina fönster ;)

Bifogade filer

• 15545856313211931010471.webp
    15545856313211931010471.webp
    50,2 KB · Visningar: 65
Jag har en gardin i mitt hus. Du kan inte ana så det retar folk, framförallt karlar. Mina fönster är så belamrade med blommor så gardiner får inte plats.

Jag har gardiner i alla fönster. Tycker att det är fint :) . I vardagsrummet växlar jag mellan tunga mysiga sammetsgardiner på vinterhalvåret och tunna skira vår-/sommargardiner resten av året. I sovrummet har vi mörkläggningsgardiner.

Jag har gardiner i sovrummet men inte i resten av huset, har ingen direkt insyn så jag har det enbart för att stänga ute ljuset.

Nej till gardiner!
Möjligen en liten kappa högst upp, men inga sånna som hänger och slänger. Vi har rullgardiner i sovrummen.

Jag har skira, vita gardiner som sitter lite i utkanten av fönstren och släpper in mycket ljus. Helt gardinfritt känns naket tycker jag, men det beror kanske på hur man möblerar i övrigt också.

Jag gillar gardiner och har det i alla rum. I vardagsrummet vill jag ha mycket ljus, så där har jag tex ljusa, skira gardiner.

Om det passar med gardiner (och vilken typ av gardiner! Finns ju massa olika) beror på hur det är inrett i övrigt och hur fönstret ser ut

Jag har just nu 16 fönster och noll gardiner. Har dock två fönster som ska få gardiner någon gång. Nya sovrummet ska få långa kappor, från golv till tak och "förrådet" ska få en vanlig gardinkappa så man inte ser lika bra in på förvaringshyllorna.

I övrigt har vi fina fönster, fin utsikt och älskar ljus! :D

Jag har tunna, vita gardiner i fönstren som vetter mot öster, där det inte kommer sol direkt in större delen av dagen. Precis som några andra i tråden hänger dom dessutom nästan mer vid sidan av fönstret är för. För mig beror det nog till viss del på typ av bostad, tycker helt enkelt inte att van 60-tals lägenhet gör sig så bra utan, och att jag de gånger jag har väntat med att sätta upp gardiner hemma tycker det ser ofärdigt ut, att det inte blir "hemtrevligt".

Det var länge sen jag hade gardiner.
Jag tycker de tar bort alldeles för mycket ljus. För mig är det mest som insynsskyd och i förra boendet hade jag en parkering och träd på den sidan av huset och jag bodde högst upp. Noll insyn.

Nu i stugan har jag absolut minimala fönster. De som bytte fönster på 80-talet valde bort de stora okopplade mot små spröjsade som de dolt med breeeeda foder. Fönstren ser inte små ut men huset är mörkt, mycket mörkt. Jag har dessutom alldeles för mycket krukväxter så gardnerna skulle knappt få plats.....

Har inga gardiner, vi har långt till grannarna så de behövs inte för insyn. I kök, uterum och vardagsrum har vi glaspartier från golv till tak, vi har en fantastisk utsikt som jag inte vill dölja med gardiner. Solen hålls ute med utanpåliggande persienner eller lameller. Några personer som varit här ser det nästan som provocerande att inte ha gardiner.

Vi har inga gardiner, vi har träpersienner i stället. De blir som en kortare kappa längst upp kan man säga. Vid behov drar vi ner dem helt (maken är lite orolig över insyn, men det är inte jag så vi har lite olika åsikter om persienner ska vara uppe eller nere). Vårt sovrum är på bottenplan så i det rummet är persiennerna oftast nerdragna men annars är de uppe.

Mina gardiner hänger främst för väggen bredvid fönstrena med bara en liten bit överlappande mot fönstret så blir inget minskat ljusinsläpp :)

Just nu har jag dock inga uppe pga pågående malkrig :cautious::meh:

Mycket snyggare med gardiner än
utan. Med undantag för välvda fönster, och fönster med olika färger och mönster.
Slingriga växter som ramar in fönstret funkar också.
Annars är fönster med gardiner kolossalt mycket stiligare än de utan.

Det var länge sen jag hade gardiner.
Jag tycker de tar bort alldeles för mycket ljus. För mig är det mest som insynsskyd och i förra boendet hade jag en parkering och träd på den sidan av huset och jag bodde högst upp. Noll insyn.

Nu i stugan har jag absolut minimala fönster. De som bytte fönster på 80-talet valde bort de stora okopplade mot små spröjsade som de dolt med breeeeda foder. Fönstren ser inte små ut men huset är mörkt, mycket mörkt. Jag har dessutom alldeles för mycket krukväxter så gardnerna skulle knappt få plats.....

Men att spröjsen påverkar ljusinsläppet så mycket?! Foder är det själva ramen som sitter runt fönstret?

Liknande trådar

Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 301
Senast: LinnK
·
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
801
Senast: jemeni
·
Hemmet På grund av kattunge har jag köpt mina första fejkljus och är verkligen positivt överraskad. Det är såna lite bättre ljus i vax med...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 700
Senast: Bison
·
Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 242
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar