Att hava, eller icke hava gardiner?

Fattar inte riktigt det här med att gardiner tar bort ljus. Väljer man längdgardiner och sätter dom bredvid fönstret tar dom ju inte bort något ljus alls? Plus att de får rummet att se större ut.
Vi har gardinskens i taket så gardinen går från golv till tak bredvid fönstret utan att skymma ljusinsläppet. Ser lyxigt ut, hemtrevligt, dämpar ljud och rummet ser större ut.
Hatar när man sätter upp gardiner så att halva gardiner hänger för fönstret. Aldrig förstått mig på det.

Har såna gardiner just nu, lite insynsskydd.
Till sommaren blir det tunga mörkläggande gardiner för att stänga ute sol och värme. Min lägenhet har sol hela dagen och blir galet varm
5CD5B37A-8459-49DF-987C-5D7733FD9735.webp

Inga gardiner. Hittar inga snygga, ger ett tungt intryck och barnen hänger i dem... Vi har nästan bara fönster som går ända ner till golvet och det står lite växter framför fönstren isället.

Intressant tråd! Jag älskar både ljus och färg. När jag bott i små lägenheter med bara ett fönster har jag haft en färgglad gardinkappa. I min förra lägenhet hade jag en yttervägg som bara bestod av fönster i söderläge. Där kunde jag ha långa gardiner utan att ta bort ljuset.
Nu har jag flyttat och är inte säker på om jag ska ha gardiner i vardagsrummet eller inte. När jag flyttade in var det vackra gamla fönster men slitna. Föreningen bytte ut alla i december mot nyare och fulare. Så jag satte aldrig upp gardiner för jag ville njuta av fönstrenas skönhet. Nu när de är utbytta funderar jag på att sätta upp gardiner för färgens skull men kan inte riktigt bestämma mig. Växterna kommer att ersättas av andra mer pampiga.
E624E11D-16C2-482E-9C8F-CC575B92764D.webp

Fattar inte riktigt det här med att gardiner tar bort ljus. Väljer man längdgardiner och sätter dom bredvid fönstret tar dom ju inte bort något ljus alls? Plus att de får rummet att se större ut.
Vi har gardinskens i taket så gardinen går från golv till tak bredvid fönstret utan att skymma ljusinsläppet. Ser lyxigt ut, hemtrevligt, dämpar ljud och rummet ser större ut.
Hatar när man sätter upp gardiner så att halva gardiner hänger för fönstret. Aldrig förstått mig på det.
Precis så har jag också. Tycker det är skönt att kunna dra för fönstren om jag vill, framför allt för att hålla ute värme på sommaren, men för det mesta har jag de dragna åt vardera sida. De täcker inte fönstret alls då utan hänger längs med väggen bredvid fönstret.

I huset som var helt nyrenoverat med stora fönster längs långsidan hade vi inga gardiner. Tyckte det var skitsnyggt!
Visst att det blev lite insyn från gatan men vill folk glo när man lagar mat eller ser på tv så go ahead.
Hade markiser mot värmen på sommaren

I min lägenhet har jag stora, gamla fönster med spröjs. Det satt redan gardinstänger uppe så jag satte upp tunna spetsgardiner. Har noll behov av mörker när jag ska sova så inga fula persienner eller mörkläggningsgardiner får komma in hos mig.

Nej, det verkar onödigt. I nuvarande lägenhet har vi gardiner i sovrummen eftersom det är en hyresrätt som såg ut så när vi flyttade in, men när vi flyttar till eget om ett par veckor blir det rullgardiner i sovrummen och inget annat. Köksfönstret vetter mot trädgården så där behövs det inte, och i vardagsrummet är det ganska djupa burspråksfönster som vore jättesynd att täcka för.

Mina föräldrar har inte, och har såvitt jag minns aldrig haft, gardiner varken hemma eller i sommarstugan.

Jag har inga gardiner. Har fyllt mina fönster med blommor och det skulle inte fungera med gardiner ens om jag hade velat haft dem. I ett av mina fönster där jag ville få bort en del insyn hängde jag upp ett gäng orkidéer i amplar från gardinstången.

Håller med. Om gardinerna tar bort ljuset hänger de troligen inte så bra. Många har gardinerna för lågt och för tajt inpå fönstret.

Vi har gardiner. Tycker det är fint!
Bor dessutom på bottenvåningen så behöver insynsskyddet.
Har olika typer och olika upphängningar beroende på behov.

I sovrummet har jag nyligen bytt till takskena. Då kan vi dra undan så vi får allt ljusinsläpp dagtid men dra för på kvällen.
898D0AAC-75CE-4FC5-9FE6-BC5AF0BC2084.webp

Har du, eller har du inte gardiner?
Varför?

Jag funderar på att skippa gardiner men kanske blir "naket"?
Hade velat släppa in mer ljus.
Jag gillar gardiner, gärna tunna sådana som släpper in mycket ljus. Sådana som är där men inte tar för mycket plats liksom.

I vardagsrummet har vi dubbla stänger. Spets mot fönstret för insyn och en grå inåt.
Ångrar att vi inte satte talskena när vi flyttade in men men.
0C13021B-F58E-483B-AFF4-3690BB2C422E.webp

Men att spröjsen påverkar ljusinsläppet så mycket?! Foder är det själva ramen som sitter runt fönstret?
Jag uttrycker mig luddigt.

Fönstren är små. Men det syns inte att de är så små eftersom de har så generösa foder. Med rött hus och vitt foder blir "fönstret" större för ögat, speciellt utifrån. Rutan är 39 bred och 107 hög med två generösa spröjs. Fönstret är två sådana bågar bredvid varann. Skulle jag behöva klätttra ut genom fönstret blir det ingen snabb reträtt att klämma sig ut där.

Är helst utan men om jag ändå känner att det behövs är det antingen genomskinliga som är på sidan om fönstret eller en kappa
15546344959098050379210432614054.webp

Definitivt gardiner där jag bor, tycker att det blir alldeles för naket och opersonligt utan.
Har oftast längder i spets och en kappa i tyg i de fall när kappa passar in.

Liknande trådar

Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 301
Senast: LinnK
·
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
801
Senast: jemeni
·
Hemmet På grund av kattunge har jag köpt mina första fejkljus och är verkligen positivt överraskad. Det är såna lite bättre ljus i vax med...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 700
Senast: Bison
·
Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 242
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar