Att ha två hästar..

Carla

Trådstartare
Som det ser ut nu så kommer hästbeståndet utökas till två små hästar snart. Det man givetvis måste tänka på då är 1) har jag råd? 2) kommer jag ha tid?

Två hästar innebär mycket mera tid och dubbla fodringar (jag står i kollektivstall). En extra försäkring att betala, en extra sadel, extra utrustning, extra kallhyra. Men vad är det jag missar? Går det för en 19-åring att ha två hästar själv - betala allt själv?

Om jag känner efter så känns det som inga problem - men jag menar. Ska det vara ett så enkelt beslut att bara bestämma sig "Nej, nu ska jag ha två hästar i stället och göra livet ytterligare lite dyrare"? Eller? Åh, jag känner mig så förvirrad.

Ni som har två hästar eller fler, kan inte ni berätta vad som ni gick igenom innan ni skaffade en andra häst och vad ni upplevde för problematik/känslor när ni i början hade två.

MVH, Carla

Sv: Att ha två hästar..

Varför vill du ha två?

Jag har två (varav den ena är dräktig) men den yngre av den tillhör ett företag som betalar uppehället och alla omkostnader för den, så den belastar inte min ekonomi (har företagskort som jag betalar allt med så jag behöver inte lägga ut heller).

Hade jag varit intresserad av att tävla och träna mkt och regelbundet hade det kanske varit bra med två, då jag, vid full träning har ridit varannan dag och då är det ju bra med två för då kan man rida varje dag och skadar sig den ena så är förhoppningsvis den andra hel.

Men annars så räcker det bra med en för mig :)

Jag köpte ytterligare en häst till min 20-årsdag förra året. Är student, och ekonomin har verkligen inte jublat. Men det har gått! Det är i princip dubbelt så dyrt, dubbelt så mycket att oroa sig för, men dubbelt så mycket glädje också! Mina hästar är väldigt olika till sättet, vilket gör att det aldrig blir att göra samma sak två gånger.

Kommer du att betala varenda krona själv?
Får du hjälp av vän/familj eller annan person ifall du skulle fråga?

Min kompis har två egna hästar och det funkar alldeles utmärkt, men hon får mycket hjälp av sin mamma med dem, tex mockning, fodring och ibland ridning.

Känner du att du har den tiden och den ekonomin som krävs?
För känner du att du inte har det, så är dte kanske bäst att vänta så att du inte står där sen och är tvungen att sälja en av dina äsklingar.

Jag har tom. 3 hästar :D men har bara 2 hemma.

Mitt beslut var inte så svårt. Dock är jag äldre än 19, har fast jobb och en make som jobbar.

Jag har ett äldre sto, en unghäst på 2 1/2 och en nyinköpt kille på 13 år.
Det äldre stoet är den jag ridit och tävlat hela tiden men åldern sätter sina spår och hon kommer inte kunna utvecklas till den grad jag vill.
Unghästen kommer jag inte kunna tävla för än om 2 år kanske och sedan är jag för feg för att rida in så han är nu ute på foder och kommer vara det en tid framöver, ev. även säljas.

Den nya killen kom in av en slump och jag föll som en fura direkt.
Jag kommer kunna använda honom till mer i ridningen och det finns möjlighet till att utvecklas på honom.

Att bara besluta sig för att helt plötsligt köpa en häst till är väl kanske inget man gör om man inte har anledning till det, inte jag i alla fall.

Lycka till hur det än blir

Jag tycker det beror på vad man har för mål med hästarna. Vill man träna och tävla bägge två tar det ju förstås betydligt tid och pengar, jämfört om man "bara" tänker sig skogsridning. Om man tex som jag måste lasta och köra till ridhuset för att rida för tränare går det ju jättemycket tid till det om bägge hästarna ska ut och åka i omgångar varje vecka.
Fördelen är ju att om en blir skadad har man ändå en till att rida. ;)

Hej!

Jag tycker det låter jättemycket rent ekonomiskt att ha två hästar då man är 19 allting blir ju helt klart dubbelt.

Har du ett välbetalt jobb eller ett superbilligt stall?

Jag har precis varit i samma dilemma som du och kan ju berätta hur jag resonerat och tänkt...

Först gjord jag upp en mycket noggrann budget på alla mina kostnader varje månad. Sen gjorde jag upp en budget på vad hästen skulle kosta. Men utöver detta måste man ju ha marginaler, täcken kan gå sönder, maten kan bli dyrarare, man tappar busskortet osv

Sen räknade jag på alla möjliga olika vis t.ex vad får jag över varje månad om jag jobbar 50% och pluggar, vad får jag över om jag jobbar heltid, vad får jag över om jag blir sjuk en vecka osv, du förstår min poäng.
Du är i någorlunda samma ålder som jag, och då måste man tänka på att man kanske vill plugga (jag vill det iaf) och vad händer då? Hur mycket måste man jobba om man vill ha båda hästarna?

Bor du hemma fortfarande? Har du annars råd att flytta hemifrån?

Jag valde att tacka nej till ett mycket generöst erbjudande jag fick därför att jag kände att det är inte rimligt att ha häst på marginalerna, och då tar ändå mina föräldrar över kostnaderna för en av hästarna så jag skulle bara betala den nya.

kan du inte skriva lite mer om din situiation t.ex boende, inkomster/stallhyra osv så blir det ju lättare att se vad som är rimligt?

Lycka till vilket beslut du än tar!

Om man tvekar kanske det inte är rätt helt enkelt.
Jag har för det mesta haft minst 2 hästar åt gången, vissa ggr inhyrda men det är så dyrt så det kändes inte värt det, nu har jag egen gård & kan hålla minst 5 hästar till samma pris som när jag hyrde in 2 hästar+ att jag slipper bensinkostnaderna.

Om du har lust, tid & ekonomi -skaffa en till häst, annars får du låta bli;)

jag har 3 hästar som jag betalar själv och den 4 e på väg (jag e 21) . jag har bara en liten lön ca 5000 i månaden (jobbar deltid) å jag klarar mej perfekt tack vare att jag bor hemma men hade aldrig kunnat flytta som de e nu.

Jag skulle aldrig ha tänkt tanken att ha två egna om jag måste hyra in dem någonstans.
Medan jag hade min första inhyrd fortfarande träffade jag min nuvarande man, och han ville absolut ha en egen han också. Men då var vi ju två som betalade för två hästar, så det gick ju bra.

Nu har vi hästarna hemma, och då råkade det bli så att jag har köpt en liten fölis också. :crazy: Heeelt onödigt förståss, och mest bara dyrt :smirk: men han är bara den sötaste goaste fölis jag nånsin träffat :love: så man får stå ut.

Frågan är hur jobbigt det blir när fölis är stor och ska ridas regelbundet om fem år, då har vi tre ridhästar. Gissar att jag blir tvungen att ta hjälp av någon medryttare då. Om jag inte kan gå ner i tid på jobbet :idea:

Tänk efter noga om du har tid och ork att ge två hästar allt de behöver.
Och räkna noga, ta till i överkant.
Tänk också på att livet kan ändra sig mycket ganska snart när man är 19. Kanske vill man resa, jobba utomlands ett tag, inte vet jag. Då är det ju alltid svårare att fixa det för två hästar än för en.
Jag är 30 nu när jag skaffar min tredje, vi har gård och ska bo här alltid :love:

Lycka till!

Det kostar mer med två istället för en, men det är mycket som påverkar hur mycket mer det blir. Kostnaden för foder blir mindre om det är en lättfödd häst, och även om hästen är lite mindre. Är det en "smutsgris" så blir det mer spån/halm/torv som går åt. Ska hästen tränas för tränare eller ska den bara ridas i skogen, framtidsplanerna spelar in. Även där om det behövs flera sadlar eller om det räcker med en. Försäkringen är ju olika beroende på hur "dyr" häst man har, och hur mycket veterinärvård man vill ha.

Nu vet vi ju inte vad det är för häst som du ska ha, men det är värt att fundera på vad du ska ha för häst och vad det skulle kosta dig. VAR du ska ha hästen spelar också in, stallhyra gör mycket på den totala kostnaden.

Jag äger tre hästar men har just nu bara två hemma. Jag har precis flyttat till landet och kan ha hästarna hemma, och då slipper jag stallhyran.
Ett litet problem kan vara att hitta stallplatser till flera hästar än till bara en tycker jag. En stor fördel tyckte jag är att man kan ha sina hästar ihop i hagen och är inte lika beroende på de andra i stallet om man är inhyrd någonstanns.

Jag räknade på vad min andra häst skulle kosta mig, och sen köpte jag. Det är alltid svårt att veta vad det kostar i slutändan, men ett hum är bra att ha! :)

Många som tycker jag är tokig som har flera hästar och säger "är det inte DYYYYRT"?!... Jo visst kostar det, men man får prioritera säger jag!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har 2 st hästar och är 19 år.
MEN jag betalar inget själv, det gör mina föräldrar.

Men jag kan dela med dig i tidsmässiga, det är skit jobbigt!
Jag har en under inridning och sedan fått pensionera min 17 åriga ponny.
Jag rider henne enbart 3-4 ggr i veckan och unghästen lika många ggr för att jag inte hinner.
(Jag pluggar, men ska till våren ta ett sabbats år och komma på fötter igen)
Nu vet jag inte vad du sysslar med på fritiden, om du pluggar eller jobbar.
Men jag tycker verkligen du ska tänka efter ordentligt hur din dag ser ut.
Ta din nuvarande häst tid och gångra med 2, så kommer dit liv med 2 se ut.
Och tänkt efter vad du vill göra. Ska du flytta är det inte lätt med 2 hästar.
Jag sitter i den sitsen nu, jag vill jätte gärna plugga i Örebro.
Men har ingen möjlighet att flytta mina båda, men vill inte göra mig av med dem heller.

Lycka till!

Jag har 4 nu + att det kommer ett föl i vår.
Men jag var 17 när jag skaffa min fösta "stora" tävlingshäst, och när jag var 18 köpte jag en till tävlingshäst.

Jag betala allt själv, jag ville dock göra det själv också.
Klart det var tufft, alla pengar gick till hästarna och nya kläder var det inte tal på!

Men kände inga speciella känslor, bara lite stressad i mellan åt.

Man får välja, välja vad man vill lägga sina slantar och prioritera sin tid på. Tycker man det är ok att lägga tid och pengar i stallet och på hästarna, så gör man det annars ska man avstå. Det kostar, och betänk dig att det är alltid dubbelt av allt och speciellt om man står kollektivt.

Vi har två häst kollektivt, således kostar det dubbelt så mycket och tar alltså längre tid. Men vi är så mycket i stallet, dagligen att tiden liksom inte räknas och vi planerar in vistelsen så de samanfaller med våra stallpass för det mesta.

Vad roligt att du funderar på två hästar! Har egentligen inget vettigt att säga så här kort... bara en massa frågor, så jag ringer dig senare!

Måste bara snabbt säga något om det här med TIDEN som många verkar ha problem med. Jag har aldrig tyckt att det är jobbigt att rida (mocka och göra mat) till två hästar. Tre, fyra tar sin tid men inte heller det var omöjligt. Jag vet inte vilka tider du jobbar, men i nuläget rider jag ca två hästar om dagen, + går promenader med Lars varannan dag. Jag pluggar heltid och jobbar 6-10 tre-fem dagar i veckan. Jag tycker inte att hästarna är det som är jobbigt. Har men roligt så går det lätt och fort.

Jag tycker att det är jobbigt med två hästar tidsmässigt. Men jag älskar dem bägge 2 så det är svårt att göra sig av med dem... Dessutom ger de så mycket tillbaka:love:. Sen beror det väl på hur mkt tid du har att lägga på hästarna. Jag pluggar på heltid, jobbar extra ca 10 h i ett travstall och har eget stall med mina 2 egna + 3 inackorderingar. Det tar tid!

Mitt största problem är tiden. Jag har höga krav på mig själv att mina hästar ska stimuleras och inte bara stå i en hage och glo. Hästen ska gå MINST 5 dagar i veckan. Hur tänker du själv? Räkna på hur mycket tid du tror det kommer gå åt och tänk igenom om du hinner/orkar med det!

Lycka till!!

jag har just nu bara en häst pga av högskolestudier som gör att jag varken har råd eller tid med fler
hade under gymnasiet 2 hästar och fram tills jag började plugga i höst (4år) haft 5 hästar det var tufft både ekonomiskt och har tagit jättemycket tid,blev bara jobba och vara i stallet hann i princip inget annat. Så 2hästar om man jobbar tycker inte jag är omöjligt.Har du bara ett jobb där du har flexibla tider och bra lön och helst någon som kan hoppa in och hjälpa till ibland borde det gå bra.Men var beredd på att inte hinna såmycket annat
har du någon kompis som rider kan ni ju ta varsin vid uteritt,när jag tränade för tränare tog jag bägge hästarna med i transporten,en stod kvar medans jag tränade den ena och så tvärtom sparade ju ganska mycket tid så,istället för att åka med dem olika dagar.

Svarar till många i samma inlägg:

Westernsaved - Ja, jag skulle betala varenda krona själv. Jag bor fortf hemma - gratis. Jag har ett billigt stall och ett bra/ok betalt jobb, med ganska flexibla tider. Jag har hjälp om jag skulle be om det, men jag har varit ensam med totton sen dag 1, och så lär det fortsätta vara.

Salikon - Jag har ett bra betalt jobb och ett billigt kollektivstall.
Jag bor hemma fortf gratis, betalar dock för min egna mat, telefonräkning och busskort.
Kallhyran ligger på 1050 resp. 950, maten (hö+torv) brukar ligga på runt 500 spänn i månaden. Jag drar in cirkus 6-7000 varje månad. Det är inte jättemycket, MEN jag har inget annat förutom hästen, skulle vara bensinpengar som kommer tilläggas när jag har körkort.
När jag får körkort kommer jag också kunna jobba fler dagar i veckan (Jobbar just nu cirkus 3 dagar i veckan).

Jag har tänkt på det här mycket, tänker på det typ hela tiden, och bearbetar det i huvudet. Det är svårt!

Jag ska åka och titta på unghästen på torsdag.

Tack för alla svar!

Ni som har två hästar eller fler, kan inte ni berätta vad som ni gick igenom innan ni skaffade en andra häst och vad ni upplevde för problematik/känslor när ni i början hade två.

MVH, Carla

Jag har två nu men den ena ska lämnas tillbaka, så jag började kika efter en ny häst. Men beslutade mig sedan för att istället satsa 100% på hästen jag kommer ha kvar. Sen kolla jag även på medryttarhästar för jag känner att tiden har jag - det är bara ekonomin som kanske inte är den allra bästa och när jag dessutom vill flytta hemifrån nästa år och stå på egna ben så kommer jag inte ha råd helt enkelt. Och jag vill inte att det ska bli halvdant, om man ska ha häst ska man kunna ta hand om den ordentligt och inte behöva känna press över ekonomi och tid. Det var väl där jag bestämde mig, att jag ville verkligen satsa på hästen jag kommer ha kvar. Sen blir det ju bra om man har en medryttarhäst liksom, för då kan man ju rida den om det skulle hända min egen nånting men ändå känna att jag ha råd och tid med min egen.

Det är väl alltid olika, det beror ju helt på vad man vill. Sen tänker jag även på framtiden, om jag vill börja hippolog programmet eller något så blir det betydligt svårare att ta med sig två för där är et typ 3 ggr så dyrt att ha häst jämfört med hur jag har det nu :p
Men om det känns rätt för dej och om du kollat över din ekonomi ordentligt och känner attyes, det här klarar jag, ta hem en häst och prova, ha den på prövo tid någon månad och se hur det känns.

att du har jobb ska du va glad över, för här kan man bara drömma om att få ett jobb vid sidan om på det där viset, så där har du ju världens fördel :D Själv får man bara ca 2000:- i månaden och det ska fördelas på mitt boende + hästen. Jag får jobba häcken av mig på somrarna för att ha råd :D...*

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 421
Senast: MML
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka