Att ha avelssto utan egen gård - går det verkligen?

Sv: Att ha avelssto utan egen gård - går det verkligen?

Man kanske inte ska uttala sig innan man vet hur läget ligger till heller.

Hur är förhållandena olika här och där? Avelsstona måste väl fortfarande skötas om eller? Precis som alla andra hästar? Varför skulle gården sköta sig enklare på Irland än vad den gör i Sverige?

En nyfiken fråga.
Hur många månader på ett år går stona ute dygnet runt?

Undrar eftersom det finns travhästägare som skickar unghästar just till Irland för att det är mer utegång..

När vi tar in ston med föl i september så håller man på att mocka ihjäl sig fram till avskiljning...;)

Och vi tar in så fort nattfrosten börjar.

Enda lugna perioden hos oss är jan- feb
Resten är en massa arbetsmånader i direkt anslutning till fölston.

AM

En nyfiken fråga.
Hur många månader på ett år går stona ute dygnet runt?
Många ston går ute året runt på lösdrift, precis som de gör här i Sverige. Vi har haft vissa ute året runt, och andra har stått inne under vintern. De som tas in tas in i början på oktober och släpps ut i mitten på maj eller när marken börjar torka upp bättre.

Undrar eftersom det finns travhästägare som skickar unghästar just till Irland för att det är mer utegång..
Det är inte utegången man är ute efter utan betet. Värdena i betet är betydligt bättre på Irland än vad det är i Sverige.

Sen kan man ju ha diskussionen mycket länge om det verkligen lönar sig. Vissa säger att det är så bra för tillväxten på hästen att det inte gör någonting om hästen går ner i vikt på transporten hem. Jag hävdar dock att det inte spelar någon större roll om hästen är uppfödd i Sverige eller på Irland. Däremot hade det varit skillnad på Sverige och Dubai. Då värmen i Dubai gör att hästarna växer på ett helt annat sätt och är mer färdiga i kroppen om 3-åringar än vad de europeiska jämnåriga är. Men Irland vs Sverige....nä, den skillnaden skulle i så fall vara minimal då det man får in försvinner i transporten hem.

Resten är en massa arbetsmånader i direkt anslutning till fölston.
Lugnast var det för oss i juli-oktober med fölstona och sen efter avvänjningen. Fölen kom hos oss i mars-april och vi lyckades alltid pricka in alla ungefär i de månaderna. Någon kom i maj. Men vi hade 8 st som mest och det är ju inte alls samma arbetsbörda som när man har 20 st eller 40 st avelsston.

Men man vet ju vad det innebär att jobba tills man stupar, det är klart.

Lite skillnad på Irland och de förhållandena som råder där och här. Lite skillnad att sköta det själv och ha en sambo som äger gården och sköter den. :angel:

Nafayette har ingen sambo eller?

(onödigt inlägg tycker jag)

Uppfattade det som att det var riktat till Ramona...inte Naffa.
Men det var utanför diskussionen...kan jag hålla med om.

Själv har jag ahft andras fölston som ska föl o andras ston med föl o det är inte värt det extrajobb som det innebär...
Sen när folk inte ens fattar jobbet det innebär o inte är beredda att betala för det.
Ska inte ha någon inackordering i år... inte värt det.
Ska jag någon gång ha inackorderat igen så ska det vara sådana som har en boxplats o sköter allt själva.
Möjligen att jag kan ha någon unghingst för sällskap till någon av mina om det behövs.

Håller med Naffa i hennes inlägg.

Själv har jag ahft andras fölston som ska föl o andras ston med föl o det är inte värt det extrajobb som det innebär...
Sen när folk inte ens fattar jobbet det innebär o inte är beredda att betala för det.
Ska inte ha någon inackordering i år... inte värt det.
Ska jag någon gång ha inackorderat igen så ska det vara sådana som har en boxplats o sköter allt själva.
Möjligen att jag kan ha någon unghingst för sällskap till någon av mina om det behövs.

Håller med Naffa i hennes inlägg.

Och jag känner precis tvärt om ;) Har tidigare haft hästar på "kallhyra", men känner att det blir aldeles för mycket jobb med dessa hästar utan att det ger en krona. Orkar inte med att ha andra i stallet, som ska ha synpunkter på allt, och vill därför hellre ha hästar på helinackordering där ägaren inte bryr sig så mycket :angel: (menar givetvis inte att de inte bryr sig om sina hästar)

Jag uppfattade det som att Mia_R menade att Ramona minsann hade en sambo som skötte "allt" (och ägde gården... spelar roll?). Då undrade jag om inte Nafayette också har en sambo??

Sen kan jag ibland känna (generellt bland hästföretagare) att man väldigt mycket hör att "det här är så jobbigt och man tjänar inga pengar". Då tycker jag att man ska byta yrke. Om jag tar på mig mina lantbrukarglasögon så har vi betydligt bättre täckningsbidrag på hästarna än på köttdjuren, för att ta ett exempel. Även om man tar hänsyn till timtiden.

Jag vill inte heller ha spring i stallet...men jag tycker inte helinackorderingarna är värda de lilla som ägarna är beredda att betala för dem. För mycket slit o för lite tillbaka.
Kan tänka mig att ha någon inackordering som är ridhäst för att det kan sporra mina döttrar i sin ridning. Men då får de sköta allt själva.

Jag uppfattade det som att Mia_R menade att Ramona minsann hade en sambo som skötte "allt" (och ägde gården... spelar roll?). Då undrade jag om inte Nafayette också har en sambo?? Då uppfattade vi det likadant;) Det var ditt inlägg jag missuppfattade:laugh:

Sen kan jag ibland känna (generellt bland hästföretagare) att man väldigt mycket hör att "det här är så jobbigt och man tjänar inga pengar". Då tycker jag att man ska byta yrke. Om jag tar på mig mina lantbrukarglasögon så har vi betydligt bättre täckningsbidrag på hästarna än på köttdjuren, för att ta ett exempel. Även om man tar hänsyn till timtiden.
Jag anser att det inte är värt allt vakande, ansvar o uppbindhet...men då har jag det inte som jobb.

Har inte läst vilka råd u fått från andra nu. Men jag säger, ja självklart! :)
Jag har själv mitt avelsto inackorderat på en liten gård utanför samhället. Är där varje dag och fixar och donar. De som bor på gården fixar utfodringar och insläpp/utsläpp. Resten fixar jag själv.

Nej, jag menar att det är lätt att tycka det är enkelt att sköta andras avelsston när man har andra förutsättningar på Irland än vad man generellt har i Sverige. Naffas beskrivning tycker jag säger allt om vad det innebär med allt pyssel som jag vet att bl a mina fd stallägare har med sina inackorderingar.

Nej, jag menar att det är lätt att tycka det är enkelt att sköta andras avelsston när man har andra förutsättningar på Irland än vad man generellt har i Sverige.
Jag undrar fortfarande vad det är som är skillnaden mellan Irland och Sverige när det gäller hästskötsel. Kan du svara mig på det?

Har man fler månader på året då hästarna kan gå ute så blir det ju lättare. Eftersom värdena i gräset är bättre så krävs ju mindre foder för övrigt vilket håller ner kostnaderna. Min erfarenhet efter att både haft tävlingshästar, konvalecenter och fölston med föl vid sidan är att fölstona helt klart kräver lika mycket som de övriga. Fast, jag kanske lägger ovanligt mycket tid på att vaka över fölston, hålla koll på föl och grundträna fölen inför fölvisningar etc. Vad vet jag...

Har man fler månader på året då hästarna kan gå ute så blir det ju lättare.
Fast det handlar om kanske 2 månader extra man har på Irland.

Eftersom värdena i gräset är bättre så krävs ju mindre foder för övrigt vilket håller ner kostnaderna.
Ja, det är sant. Men de måste ju fortfarande få foder och daglig skötsel.

Men det gör du väl inte med inackorderingarna?

Jo, om ägaren önskar det. Fast då lägger jag ju till ett träningstillägg på stallhyran. Precis som jag gör på en tävlingshäst som skall hållas igång. Det ingår ju inte träning av en tävlingshäst i grundhyran heller - även om det är helinackordering.

Normal grundträning av föl. Dvs att kunna grimmas, ledas och bindas upp gör jag på alla mina helinackorderade föl.

Fast det handlar om kanske 2 månader extra man har på Irland.

Ja, det är sant. Men de måste ju fortfarande få foder och daglig skötsel.

Fast om man ser det så här: Mockning av box sto + föl tar nog 10 minuter, leda sto + föl till hagen 10 minuter i var riktning. Då är vi uppe i 20 minuters arbete extra per dag. 30 minuter * 60 dagar dvs 30 timmar extra tid per sto och då har jag inte räknat massor av tid utan bara minsta möjliga.

Lösdrift funkar lika bra i Sverige som på Irland. Då har du plötsligt ingen tid på varken mockning eller in- och utsläpp.

Lösdrift funkar lika bra i Sverige som på Irland. Då har du plötsligt ingen tid på varken mockning eller in- och utsläpp.

Jo, jag vet och har vid något tillfälle också funderat över det. Dock gillar jag inte att vaka över ston på lösdrift - men det är jag det ;).

Däremot har jag funderat över om vi på sikt skulle bygga en lösdrift för ston med föl vid sidan. Det enda jag tycker är svårt då är att få till en bra variant på avvänjning av fölen. Hur gör ni som har lösdrift när ni vänjer av era föl?

Jag hade lösdrift för första gången den gångna vintern (och fattar inte varför jag inte haft det tidigare...). Mina märrar var dräktiga båda två och fick helt enkelt vänja av fölen själva. De var då ca 10 månader.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 216
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 260
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 679
Senast: lilsan
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
2 013
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V