Att ha avelssto utan egen gård - går det verkligen?

Sv: Att ha avelssto utan egen gård - går det verkligen?

Jag hade lösdrift för första gången den gångna vintern (och fattar inte varför jag inte haft det tidigare...). Mina märrar var dräktiga båda två och fick helt enkelt vänja av fölen själva. De var då ca 10 månader.

Mmm, fast jag känner nog inte att jag skulle våga det om jag ansvarar för andras ston och föl. Just nu har jag tex ett mycket hingstigt föl som jag inte kommer att våga ha kvar hos stona tills han är 10 månader. I stoflocken går ett sto som tyvärr inte är dräktigt.

Sen har jag också haft en del ston som är mäkta trötta på sina fölisar när de är runt 6-7 månader. Ett sto jag har skulle jag nog aldrig klara att fodra tillräckligt för att hon skulle få gå kvar med fölet till bara månaden innan hon ska föla igen. Då skulle hon bara vara skinn och ben vid nästa fölning.

Fast, det är helt klart något att ha i åtanke. Det känns troligare att det annars får bli lösdrift för de avvanda fölen tillsammans med någon äldre lekkamrat.

leda sto + föl till hagen 10 minuter i var riktning
10 minuter för att släppa ut sto och föl? Hur ser din gård ut eftersom du behöver promenera i 10 minuter för att släppa ut ett sto med föl?
Det har väl aldrig tagit mer än 2-3 minuter från att man öppnar stalldörren och sätter på grimman till att båda är i hagen.

Mmm, fast jag känner nog inte att jag skulle våga det om jag ansvarar för andras ston och föl. Just nu har jag tex ett mycket hingstigt föl som jag inte kommer att våga ha kvar hos stona tills han är 10 månader. I stoflocken går ett sto som tyvärr inte är dräktigt. Då är det ju självklart att han inte ska gå kvar i flocken så länge.Men annars är dräktiga ston utmärkta unghingstuppfostrare.

Sen har jag också haft en del ston som är mäkta trötta på sina fölisar när de är runt 6-7 månader.Om dem är det så avvänjer de dom själva (jag är också skittrött på mina ungar ibland;))Dessutom så har senare rön visat att fölungarnas tarmar inte är färdigutvecklade att ta upp all näring dem behöver förräns runt 8 mån. När fölen är 6 månader kommer en tid med mycket tillväxt o det är då helt fel tidpunkt att vänja av dem ifall man vill ha en hållbar häst. Den kan ju inte bygga ett hållbarty skelett om den inte kan tillgodogöra sig näringen. MEN nu utvecklas ju föl olika snabbt o vissa kan säkert vara klara i tarmarna tidigare...men jag skulle inte vilja chansa...om jag inte var tvungen. Ett sto jag har skulle jag nog aldrig klara att fodra tillräckligt för att hon skulle få gå kvar med fölet till bara månaden innan hon ska föla igen. Då skulle hon bara vara skinn och ben vid nästa fölning. Det trodde jag också...men ston som är dräktiga sköter avvänjningen själva... när tillväxten startar på fölet i magen(sista 3 månaderna) så brukar stoet fint men bestämt tala om för fölet att nu är det nog...men fölet har ändå tryggheten av att ha mamma i samma hage. Sen fölar mamma o då skiljs de naturligt o åringen går ut på eget bete.

Fast, det är helt klart något att ha i åtanke. Det känns troligare att det annars får bli lösdrift för de avvanda fölen tillsammans med någon äldre lekkamrat.

Finns självklart många varianter.:laugh:

Här kan den som är intresserad läsa mer om för o nackdelar med tidig resp sen avvänjning.
http://www.flyinge.se/ gå in på avel o sport o sedan på avvänjning av föl. Rekommenderas...
Finns även på SLUs sida om de senaste rönen.

Lösdrift funkar lika bra i Sverige som på Irland. Då har du plötsligt ingen tid på varken mockning eller in- och utsläpp.

Beror nog mycket på hur individerna är.

Om jag exempelvis skulle sätta ut Sparkling, Bahia och Novitet i en lösdrift så skulle det inte fungera.
Sparkling äter upp allt, Novitet sparkar sönder dom övriga och Bahia får stå i ett hörn.

Alla passar inte på lösdrift i den enkla form du beskriver.
I så fall ska man binda upp och då har du tappat tidsvinsten.

Tillägg att vi har våra fölmärrar står på box. Oftast kommer det sådana som inte fungerat på lösdriftar tidigare eller att tidigare flock varit fel sammansatt. Alternativt att lösdriften har varit felkonstruerad.

Nu svävar jag ut lite men en sak har jag funderat på..
Dom invanda boxhästarna är otåliga på morgonen och vill ut. Om deras föl sjuknar in så är märrarna inte så nådiga att ha på box dygnet runt.

Dom invanda lösdriftarna kan stå 14 dagar inne utan problem. Dom går inte ens ut om man lämnar boxdörren öppen...
Typ:
-Äsch..nu har jag egen kuppe att boa i..typ.. ;)

Kan någon förklara fenomenet för mig?? :D:D

AM

Beror nog mycket på hur individerna är.

Jamen den skillnaden finns väl på Irland också eller...? Det jag hänger upp mig på är att man "rackar ner" på Ramona för "på Irland är allt så enkelt". Jag ser helt enkelt inte de stora skillnaderna! Det finns i så fall större individuella skillnader inom Sverige (som t ex att vårt foder blir väldigt billigt pga stora maskiner som går på entreprenad samt vår goda arrondering).

Dom invanda boxhästarna är otåliga på morgonen och vill ut. Om deras föl sjuknar in så är märrarna inte så nådiga att ha på box dygnet runt.

Dom invanda lösdriftarna kan stå 14 dagar inne utan problem. Dom går inte ens ut om man lämnar boxdörren öppen...
Typ:

AM

Jag har sett precis samma sak hos mig. Har en fölmärr här som alltid gått ute, detta är första året hon står på box. Jag var rädd innan att hon skulle bli stressad av att stå inne.

Något som varit mycket spännande med henne är att hon, enligt uppgift, varit extremt svårfångad tidigare. Nu är hon den som står och skriker vid grinden när det är dags att komma in. Hon är aldrig stressad på morgonen utan jag kan lätt släppa henne sist.

När hon fölade i år väntade hon till hon kom in i boxen. Jag han bara precis få in henne och efter 10 minuter började hon föla. Konstigt, men så funkar hon.

Så är även våra vanliga ridhästar efter betet.
Min skadade sig efter två månader på betet och fick stå på box i 2 veckor. Inte ett ljud, de första dagarna sussade hon så gott och verkligen mös.

Vintertid när hon står på box däremot är det fullt ös varje morgon för att få komma ut i sin hage.

Man saknar det man inte har eller nåt :)

Jamen den skillnaden finns väl på Irland också eller...? Det jag hänger upp mig på är att man "rackar ner" på Ramona för "på Irland är allt så enkelt". Jag ser helt enkelt inte de stora skillnaderna! Det finns i så fall större individuella skillnader inom Sverige (som t ex att vårt foder blir väldigt billigt pga stora maskiner som går på entreprenad samt vår goda arrondering).

Mitt syfte har inte varit att racka ner på Ramona. Jag vet mycket väl att det finns nackdelar på over there också, alla mina hästar kommer från "grannön" och jag vet rätt väl hur de är uppfödda. Det jag hängde upp mig på var att det är såå enkelt med fölston för de kräver ju nästan ingen ting. Min åsikt är att ett inackorderat fölsto kräver minst lika mycket som en inackorderad tävlingshäst.

Senast ändrad av en moderator:

Typ:

AM

Haha ja visst är det roligt.:rofl:
De som går ute jämt kan man nästan uppleva att de känner som om de är på semester när de kommer in..:laugh:(inte alla då, vissa blir stressade o vill ut till flocken).
Medans de som är uppstallade har skitbråttom ut...
Min hingståring som gått ute sedan 2 v ålder tyckte det var himmelriket att få sova i boxen natten innan utställningen förra helgen. trodde han skulle skrika o gapa för han stod själv inne, men icke... Han sov som en gris.

Min åsikt är att ett inackorderat fölsto kräver minst lika mycket som en inackorderad tävlingshäst.
Hur får du ihop den ekvationen? Jag skaffade mig ett fölsto eftersom det är mindre dagligt jobb med henne än med en tävlingshäst. Jag har inte tid med en tävlingshäst!
Själva skötseln är ju densamma, tex mocka, fodra, gå igenom, borsta etc. Men ridningen tar ju definitivt 40 minuter extra på en tävlingshäst varje dag. Ska du dessutom tävla så är det ju heldagar du är borta kanske 20 ggr på ett år. Fölstoet åker till seminstationen ett par gånger, eventuellt på fölvisning, kanske någon gång vill veterinären (men det gör iofs tävlingshästen också). Att man sedan vakar är ju tidsbegränsat under några dagar på året. Och även om man slår ut de aktiva timmarna i stallet så tar tävlingshästen fortfarande mycket mer tid än vad avelsstoet gör!

Eller vad gör du med ditt avelssto för att det ska ta lika mycket tid som en tävlingshäst?

Typ:

AM

Det där är precis min engelska madam!
Vi köpte henne som 4-åring och då kom hon till oss direkt ifrån hagen i wales. Hon hade aldrig någonsin stått inne och inte på lösdrift heller, där går dom ute på stora arealer med naturligt skydd året runt.

Så ojne vojne hur ska det gå att stänga in henne i box tänkte vi :crazy:

Men vem lärde sig snabbt var mat och mjuk säng fanns om inte hon. Ingen av dom andra hade såååå bråttom in på kvällarna och så seg ut på morgonen som hon.

När hon väl upptäckt Lyx så ville hon inte byta bort det! :D

Hur får du ihop den ekvationen? Jag skaffade mig ett fölsto eftersom det är mindre dagligt jobb med henne än med en tävlingshäst. Jag har inte tid med en tävlingshäst!
Själva skötseln är ju densamma, tex mocka, fodra, gå igenom, borsta etc. Men ridningen tar ju definitivt 40 minuter extra på en tävlingshäst varje dag. Ska du dessutom tävla så är det ju heldagar du är borta kanske 20 ggr på ett år. Fölstoet åker till seminstationen ett par gånger, eventuellt på fölvisning, kanske någon gång vill veterinären (men det gör iofs tävlingshästen också). Att man sedan vakar är ju tidsbegränsat under några dagar på året. Och även om man slår ut de aktiva timmarna i stallet så tar tävlingshästen fortfarande mycket mer tid än vad avelsstoet gör!

Eller vad gör du med ditt avelssto för att det ska ta lika mycket tid som en tävlingshäst?

Men jag har ju hela tiden pratat om att ha inackorderingar. Jag tävlar inte mina inackorderade hästar. Om du ställer ditt avelssto här har jag ju lika mkt jobb med det (minst) som om du ställer din tävlingshäst här - eller vad förväntar du dig jag ska göra med din tävlingshäst som jag inte gör med ditt avelssto?

Tror att ni pratar om två skilda saker. För dig blir ju jobbet detsamma under tiden stoet är lågdräktig jämfört med tävlingshästen.
Om man inte håller på med en massa täcken, benskydd och in kl 4 ut kl 8 typ..Ridhäst-tävlingshästar är ju så känsliga :devil:

Du pratar nog om vanlig inackordering medans Ramona pratar om egen-ägda hästar.

AM

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 217
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 260
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 679
Senast: lilsan
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
2 013
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka