Att ha avelssto utan egen gård - går det verkligen?

Sv: Att ha avelssto utan egen gård - går det verkligen?

Mycket jobb med fölston? :crazy: Det är väl de hästar som det är minst jobb med? De behöver inte ridas, de behöver inte få någon tidskrävande vård som konvalescenter får. De behöver foder och kanske någon som byter täcke eller borstar av dem.

Själva fölningen tar tid, och tiden strax efter fölningen. Men innan fölningen är det ju hur enkelt som helst att ha avelsston hemma på gården.

Jo, det var givetvis den tid som åtgår runt fölningen och efterkommande fölhantering jag syftade på. Det verkar som om många som vill stalla upp sina fölston anser att det är ju inget alls jobb med det :crazy:. Jag vet exakt hur jobbigt det är att vaka på ston som går över tiden, eller när de fölar tidigt på året och skall springas fram och tillbaks med mellan hage och stall.

Tycker jag fått massor av förfrågningar där folk vill lämna stoet en till två månader innan fölning och hämta tillbaks när fölet är runt två månader. Då är det ju bara den jobbigaste tiden man har dem hos sig.

Naturligtvis kan man avla utan egen gård. Frågan är ju bara vad det får kosta !? Vi har för tillfället 2 avelsston helinack. med fullskötsel och vi ombesörjer även betäckning. Kostnad 2500 kr/månad + moms, tillkommer verkning, avmskning, vacc samt timtid för körning till bet.station. Vettigt för båda parter i vårt fall då ägaren ej har möjlighet att själv sköta sina ston.

Visst kan de det, går alldeles utmärkt! Har haft mina hästar på ett sånt ställe och det var toppen, underbara människor med hög kompetens och all tänkbar hjälp om ngt skulle gå snett. Skulle aldrig flyttat hästarna om det inte var för att vi flyttade 13 mil bort. :(

Får man fråga vad du (och ni andra för den delen) har betalat/ tagit betalt för helinackordering?
Har ni sedan tagit extra för själv vakandet eller har det ingått?

Vi tar 2000:- inkl moms på lösdrift, 2500:- inkl moms på box. Då ingår grovfoder och daglig skötsel.

Vi tar 2000:- inkl moms på lösdrift, 2500:- inkl moms på box. Då ingår grovfoder och daglig skötsel.

Det är ju väldigt överkomligt!
Men fölvakar ni också då eller får man sköta det själv?
Men går det att få nån lönsamhet i det? Det är ju inget extremt pris!
Eller rättare sagt, det beror ju på var man bor och vad man är van vid, på vissa ställen i Sverige är ju box/lösdrifts platser betydligt dyrare än på andra ställen.

Fölvakning har ingått på de som fölat här, det har varit två stycken. Ska man ha fler ston så får man nog ta ut för det, jag har sett de som tar t ex 1000:- extra fölningsmånaden, det är väl rimligt?

I år (alltså nästa år) har vi ett sto som ska föla här, men ägaren bor relativt nära så där tror jag att hon gör större delen av jobbet själv.

Vi har som sagt var egna byggnader och eget foder, då finns det tillräcklig marginal tycker jag. Mycket av jobbet gör man redan med sina egna hästar.

Låter högst rimligt, tycker jag.

Jag tycker alltid det är svårt att sätta priser, främst när man inte vet hur mycket hästen kommer att kosta i drift. Det är ju en väldig skillnad om man har en häst som är lättfödd jämfört med en som kräver massor av mat. Det kan ju slå ordentligt i kalkylen.

Hur gör ni? Har ni någon begränsning på mängden grovfoder, köper hästägaren till kraftfoder själv? Hur har ni gjort med sommarmånaderna, tar ni samma hyra då?

Alla här går på fritt grovfoder, vi skördar ganska stor areal och kan välja ett foder som passar de hästar som går här (i regel bara avelsston och unghästar). Sen får de även mineraler och salt såklart, ev kraftfoder bekostas av ägaren och utfodring av det får man diskutera sig fram till. Ibland kan det ju vara väldigt enkelt, men om man t ex måste ta in dem på box varje dag så kan det kosta en slant extra i hantering.

Sommarmånaderna tar vi som det är just nu bara betalt för bete (500.- + moms per månad).

Kan inte ridhästar och travhästar vara tillsammans? Om inte, varför?
Är bara nyfiken.

Jo, det kan man. Det har vi haft några gånger.
Men det beror lite på ridhästägarna.

Många vill ut och treårstesta, fölmönstra och träna rida och allt möjligt.
Och det passar inte vår verksamhet.

Vi har stona isolerade av smittskyddsskäl.
Och vi vill inte att folk ska komma in i stallarna med en massa kompisar kl 7 på kvällen, dra ut märra på gången och sadla samtidigt som vi har en fölmärr som ska föla.

Vi vill heller inte riskera att just ridhästen blir ledarsto, som senare när den har föl vid sidan, tas ut ur hagen bland 8 andra fölmärrar, för en ridtur.

En orsak till är den ekonomiska biten.
Travhästägarna ställer sina fölmärrar hos oss, och blir kvar väldigt många år. När sedan stoet försvinner så bokar dom omgående en ny plats för en ny märr. En tryggare inkomst för oss. Och den har väl slagit väl ut då vi har kö för märrar som ska in.
Ridhästarna tas det ett föl på och sedan är dom veck från gården.

Vi har ett speciellt upplägg som passar travhästägare men sällan ridhästägare.

När folk ringer och ber om plats så slussar jag över ridhästarna till mer lämpliga platser. :D

Kostnaden blir därefter för dom inackorderade. Men vi har jour året runt medans ägarna kan fira både midsommar och nyårsafton.
Det är ju vi som står i stallet och bökar halv två på natten.
Det enda ägaren behöver göra är att betala och boka hingst. ALLT det andra sköter vi.
Som exempel så har vi en ägare som bor i Brasilien ovh uppdateras via mail och Skype.

AM

Om jag minns rätt så tog de då 2200 + moms för box med full skötsel och fri tillgång på foder och stora hagar. Fölvak ingår i kostnaderna, likaså allt som hör till avvänjning och tillsyn i övrigt. Många travägare har sina ston där och ser dem nästan bara när de fölar, så semineringar, vak, avmaskning, vaccinationer, verkning, avvänjning mm sköts av stallägarna och veterinärer. Man får betala extra för vaccination, avmaskning och verkningar, men de håller full koll på alla datum och stona som semineras där blir även UL på plats.

Är till stor del deras förtjänst att min lille gutt överlevde efter att hans mor blev akut sjuk förra sommaren och de fick åka ambulans till Ultuna, jag hade aldrig klarat allt själv när han sedan blev moderlös vid bara 10 dagars ålder. :(

Underbara människor och underbart stall. :love:

Själva fölningen tar tid, och tiden strax efter fölningen. Men innan fölningen är det ju hur enkelt som helst att ha avelsston hemma på gården.

Nja..håller inte med dig.
Enda skillnaden mellan fölston och ridhästar är att dom inte rids. I övrigt är det samma jobb. Om inte mer jobb.
En fölunge kan behöva hovslagaren fler gånger i månaden.
En fölmärr måste stundtals hanteras strikt så att man vet att den senare kommer att ge di.
Fölar dom i mars-april så får man se till att kunna släppa in och ut ungen flera gånger per dag.
(så att ha ett heltidsjobb vid sidan är bara att glömma)
Du får ju tänka på att både den hygieniska biten och foderhantering är dyrare.
Mycket dyrare och mer jobb.
För oss tar det en massa timmar att bara vaccinera besättningen.
Beteshagarna kräver massor med arbete. Dom ska putsas, det ska gödas, och lagas staket. Gräset ska vara högkvalitativt. Ingen skogsdunge duger. Hagen ska också plöjas upp och sås annan gröda med jämna mellanrum.
Man får alltid ha en bil kopplad till hästtransporten som beredskap. Får den dräktiga märren kolik eller om fölungen börjar halta så kan man behöva köra in till klinik i ilfart.

I övrigt tycker jag att det är helt ok att man tar in ett par tre märrar i boxarna om man har plats.
Men då krävs det kunskaper och stor vana för fölningar.
Och det krävs stor kunskap och gott hästöga för fodringar.
Man måste hela tiden ha plan B
Och man får inte ta nån semester eller åka bort i övrigt.
Man kan inte lägga ansvaret på nån stalltjej för fölmärrarna.

Lite exempel alltså.
Detta är ju en naturlig sak om man vill ta in andras fölmärrar i egen regi.

AM

Jag har under snart ett års tid haft ett avelssto utan att ha egen gård. Men jag känner att det inte funkar! Är det för att jag är bortskämd med att ha haft egen gård upp till detta?

Kan man ha ett avelssto som inte kostar multum varje månad även fast man inte har egen gård? Ni som har era ston inhyrda, i vad för slags stall har ni dem inhyrda?

För mig funkar det mycket bra. Jag betalar 600:- i kallhyra, då ingår fodringar och utsläpp, insläpp gör den som kommer först ( oftast jag), foder sätter jag fram själv. Stallet har åtta boxar, jag har mina två avelsston där + att stallägaren har två hobbyhästar, de vill ej ha fler människor i stallet. Mina ston går i en stor gräshage maj-okt, resten av året går de två i en halvstor gräs/grushage, de andra två hästarna går i annan hage. Foder och strö köps in gemensamt, jag lägger ca 1500:-/häst och månad. Ska någon bort någon helg hjälps vi åt och jag hjälper till med en del annat som behövs t ex sätta nya staket o d Jag har 15 km att köra till stallet, men det är påväg från jobbet, så vardagar är det ingen omväg. Veckorna före fölning vakar jag själv, bor i klubbrummet med monitor, jag brukar även lägga några veckors semester vid den tiden.

Jo, jag har haft samma tanke. Frågan är om det går att få någon typ av ekonomi i det? Alltså, jag menar inte att man skall bli miljonär, men i vart fall ett litet överskott vore ju välkommet med tanke på att det är rätt mycket jobb med fölston.
Jag funderade lite tvärt om kan man säga. Att jag skulle kunna ha ston och föl utan att behöva lägga ut alla pengarna själv för det hela. Tror inte direkt att det skulle ge någon större inkomst utan mer mindre utgifter.
Trots allt är det inte de stora inkomsterna man blir rik på utan de små utgifterna, enligt ordspråket;)

Bra inlägg!
Jag har fullt upp med mina 2 fölston under fölningstid + jobb.
Då ska tilläggas att jag jobbar nästan bara ob-tid har mor, far och syster på gården som täcker timmarna jag är på jobbet.
Annars hade det aldrig gått. Jobbet bortprioriteras även fölningsdygnet + ett par dygn efter tills allt verkar ok.

Bra inlägg!
Jag har fullt upp med mina 2 fölston under fölningstid + jobb.
Då ska tilläggas att jag jobbar nästan bara ob-tid har mor, far och syster på gården som täcker timmarna jag är på jobbet.
Annars hade det aldrig gått. Jobbet bortprioriteras även fölningsdygnet + ett par dygn efter tills allt verkar ok.

Och jag hade fullt upp med ett sto! Fölungen reste sig inte först så vi fick nappa och lyfta så att det kunde dia. Att ha fler än ett sto måste ju vara ett ännu större jobb! Och ansvar framförallt... Jag skulle gärna ställt mitt sto på en sån gård som Naffa har. Att ha mycket erfaret folk omkring sig vid fölningen är guld värt, och värt att betala för!

Enda skillnaden mellan fölston och ridhästar är att dom inte rids. I övrigt är det samma jobb. Om inte mer jobb.
En fölunge kan behöva hovslagaren fler gånger i månaden.
En fölmärr måste stundtals hanteras strikt så att man vet att den senare kommer att ge di.
Fölar dom i mars-april så får man se till att kunna släppa in och ut ungen flera gånger per dag.
(så att ha ett heltidsjobb vid sidan är bara att glömma)
Du får ju tänka på att både den hygieniska biten och foderhantering är dyrare.
Mycket dyrare och mer jobb.
För oss tar det en massa timmar att bara vaccinera besättningen.
Beteshagarna kräver massor med arbete. Dom ska putsas, det ska gödas, och lagas staket. Gräset ska vara högkvalitativt. Ingen skogsdunge duger. Hagen ska också plöjas upp och sås annan gröda med jämna mellanrum.
Man får alltid ha en bil kopplad till hästtransporten som beredskap. Får den dräktiga märren kolik eller om fölungen börjar halta så kan man behöva köra in till klinik i ilfart.

I övrigt tycker jag att det är helt ok att man tar in ett par tre märrar i boxarna om man har plats.
Men då krävs det kunskaper och stor vana för fölningar.
Och det krävs stor kunskap och gott hästöga för fodringar.
Man måste hela tiden ha plan B
Och man får inte ta nån semester eller åka bort i övrigt.
Man kan inte lägga ansvaret på nån stalltjej för fölmärrarna.

Lite exempel alltså.
Detta är ju en naturlig sak om man vill ta in andras fölmärrar i egen regi.

AM

Håller helt med dig! Men, många som inte haft eget stall ser inte hur mycket runtomkring service det krävs för att bara hålla en gård igång. Det är ju skillnad om man har en gård med 3-4 hästar. Jag märker en jättestor skillnad sedan vi utökade (har idag 10 hästar). Helt plötsligt måste man vara mycket mer rädd om sina beten och sköta dem allt noggrannare - det kostar massor att lägga om vallarna och stängsla. För att inte tala om skötsel av vinterhagarna för att inte de ska bli totala leråkrar.

Det är ju väldig skillnad i ansvar att ta emot fölston när ägaren är i stallet varje dag och tar ansvar för fölning och skötsel. Ska man börja ta emot fölston på helinackordering där ägaren inte är inblandad i skötseln blir det ju ett helt annat ansvar som stallägare. Att lägga ett så stort ansvar på en stalltjej är för mig helt oacceptabelt.

Men, jag får spåna vidare på mina idéer. Min tanke är ju i så fall att på sikt kunna utöka och ha fler fölston på gården än idag. Men, som sagt det tål att tänka på och någon typ av ekonomi vill jag nog ha i det om jag ska utöka.

Nu menade jag så lätt som hästar blir. Givetvis är det alltid jobb med hästar och med gården, det är ju givet. Men ett fölsto som inte har föl vid sidan är ju antagligen bland de enklaste hästarna man kan ha hemma. Det som tar tid när man har häst är ju motionen. Sen måste ju stängsel och annat vara i skick, men det gör man ju oftast inte varje dag utan ett par gånger per år.

Jag har haft egen gård där vi hade runt 30 st hästar som mest. Men normalt låg det på ca 20 st. Jag vet vad det innebär och därför vet jag också att det tar mindre tid att ha avelston än hästar som behöver motioneras varje dag och tävlas lite då och då.

Jag måste fråga, hur många hästar har du fött upp?

Jag har bara 2 och har 2 ston dräktiga till nästa år,
har tidigare haft tävlingshästar tom svår klass.
Jag tycker att under fölningstider och betäckningstider är det att lägga pussel med övriga familjen för att ha täckning i stallet.

Ang tävlingshästar:
Jag tycker inte ridningen tog den mesta tiden utan allt runt omkring. Daglig skötsel, hovslagare, köra foder, halm, gödsel, bygga hagar, för att inte prata om skördetider. jag kan hålla på i evighet...

En konvalecent tar lägre tid än en tävlingshäst i full träning...

Jag har alltså ett civilt arb som försörjer mig och hästar, skiftgång. Men dygnet efter fölning så blir det inget jobba... Tack och lov att chefens fru har häst...

Jag måste fråga, hur många hästar har du fött upp?
Har fått ca 30 föl hemma hos oss från egna ston, och 5-6 st som inte varit våra men som stått hemma hos oss.

Vissa tider på året är det absolut mycket jobb med avelsstona. Men större delen av året är de oerhört lättskötta.

Lite skillnad på Irland och de förhållandena som råder där och här. Lite skillnad att sköta det själv och ha en sambo som äger gården och sköter den. :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 217
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 260
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 679
Senast: lilsan
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
2 013
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka