Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt
Jag tycker du behöver gå till nån som du får förtroende för och diskutera igenom vad som hindrar dig, ditt mående, vad du är beredd att förändra.
Ja jag ska höra med habiliteringen om jag kan få träffa kuratorn där.
VIlken diet man använder tror jag egentligen är rätt irrelevant, utan man tar väl nåt som verkar passa en.
Precis min tanke. Därav tråden, för att bla kunna ta reda på vilken som passar mig (och det ser ju ut att vara just kaloriräkning)
Angående motion, har du kollat om du kan få "Fysisk aktivitet på recept", FaR? Nu är det förstås olika på olika ställen, men det finns ställen som erbjuder billigare avgift till personer som fått det utskrivet. Kan kanske värt att kolla upp om det finns något ställe med just spinning nära dig som gör det.
http://www.1177.se/Skane/Tema/Halsa...och-traning/FaR---fysisk-aktivitet-pa-recept/
Aldrig hört talas om, ska ta en titt! Förhoppningsvis kan jag dock få typ spinning eller så helt betalt, det ska bara klaffa med lite annat först som lär kollas upp.
Drick flera liter vatten eller ät en vettig middag innan du åker och handlar så du inte på något vis är hungrig eller sugen. Det är ju bara bra om du måste iväg och cykla för att komma åt godiset sedan. Bättre iallafall än att köpa det direkt. Iallafall är det så för mig att är inte jag det minsta sugen eller det minsta hungrig när jag går och handlar så handlar jag enbart det nödvändiga. Dock så ångrar jag mig ofta när jag kommer hem men då är jag alldeles för lat för att ta mig ner och handla igen.
Suget är relativt "enkelt" att komma över, tex genom att dricka mycket vatten eller sysselsätta sig med annat. Tröstätandet däremot är ju ett större problem. Det är ju lite något som det kanske krävs mera hjälp med.
Jag har konstant en flaska vatten intill mig och nån till i kylskåpet redo att plockas fram. Vatten har jag alltid varit en bra drickare av, och numera är det något av en räddning för att jag ska ge fan i snus som jag slutade med för ett halvår sen. Kommer suget att stoppa nånting under läppen kan jag lätt ta en klunk vatten istället
Vad gäller att handla så får man väl egentligen se det som en dålig vana som ska brytas. Jag behöver inte ens vara hungrig, sugen eller nere utan jag köper ändå, "för framtida behov" sas (som såklart dyker upp när man sen sitter hemma och ser den där chipspåsen, förr eller senare blir man ju hungrig och det ääär ju så gott...). Däremot är det förstås svårare att motstå när man håller på dör av hunger, utan tvekan!
Ts har ju inte en icke fungerande sköldkörtel iom att T3 och T4 är bra, så det går inte att jämföra med någon som måste äta sköldkörtelhormon för att dessa värden ska vara bra, så det behöver ju inte hon ta åt sig av..
Däremot så har hon b12 och andra brister i sitt matintag och får då dessa via piller vilket ger ett bättre mående, vilket ju är bra men en helt annan sak.
Jag hade dåliga värden på även T3 och T4 så sent som i oktober och läkaren misstänkte då struma. Men när blodprovet togs hade jag precis ätit min första köttbit efter 13 år som vegetarian. Att T3 och T4 ser bra ut nu antar jag beror på det kött jag börjat äta. TSH däremot är fortfarande avvikande även på senaste blodprovet men förhoppningen är alltså att det ska rätta till sig när jag får i mig B12 och folsyra.
Personligen anser jag inte att man gör ts en tjänst att hålla med i hur jobbigt och svårt det är, att hon kan fortsätta som innan och ändå tappa i vikt. Det är bara helt enkelt inte sant och det vet alla.
Sen kanske det inte är så jäkla roligt att få höra hur det är, men nån mobbing eller elakheter är det ju inte.
Jag har aldrig inbillat mig att jag kan fortsätta som innan. Tvärtom har jag radat upp vad jag har problem med och bett om hjälp för att jobba runt de problemen.
Jag har heller aldrig påstått att det är mobbing, bara att kommentarerna låter likadant som mobbarna lät när de skyllde ifrån sig på att de "bara menade väl". Men jo, att sitta och säga åt en annan människa att hen inte kommer klara av att gå ner i vikt när denne bett om hjälp är rätt jävla lågt.
Jag tror inte någon här anser att du alls är hopplös. Jag gör det då inte.
Kanske vore nog ett bra första steg på just din viktresa att få hjälp mot dessa hjärnspöken som sätter de tankarna i huvudet på dig?
Hjälp mot hjärnspöken? Vill du veta vad som orsakar hjärnspöken från första början?
"Du kommer inte klara av att gå ner i vikt". DET orsakar hjärnspöken.
TS: Hur har du det med stöd i din omgivning?
Det är otroligt viktigt och en enorm hjälp att omgivningen stöttar och peppar en. Att de inte ställer fram ett kakfat när man inte vill äta det osv.
Stöd är det si och så med. Jag har en person som är enormt uppmuntrande, och en som iaf gör så gott hon kan. Resten - min familj - är sisådär, den typen som säger att det är bra att jag försöker och så är det inget mer med det. Den typen som ser ner på en och bara väntar på ännu ett misslyckande. När jag hade gått hos dietist som barn fick jag en drös kostråd att följa, bland annat att äta filmjölk till frukost. Jag fick snällt fortsätta äta skitmat och filen räckte två dagar, någon ny köptes aldrig hem. Så jag kan väl inte direkt påstå att jag förväntar mig något som helst stöd från familjen, när de inte ens ansåg mig vara värd den där jäkla filen... Eller all den motion jag under uppväxten nekades heller för den delen.
Kakfat och sådär är inga problem däremot, jag har snarare problem åt motsatt håll där - har alltid haft jättesvårt för att äta bland folk, så jag avstår varesig jag vill eller inte. Medan andra har paltkoma efter ett julbord sitter jag och hungrar ihjäl
Om du tänker bort pengar, finns det något som du känner skulle vara av stor hjälp?
Träningskort så du kan gå på spinning kan vara ett exempel.
Men skulle du vilja gå med i någon viktklubb/viktväktarna/whatever? Har du kikat runt på nätet och sett vad för internetprogram det finns för att hjälpa dig ta tag med måendet? Eller något program som riktar in sig på den mentala biten av att klara av att komma igång?
Det är just det som är så svårt - jag vet inte riktigt
Men träningskort som exempel, absolut, så det ska ju kollas upp så det kan ordnas.
Viktväktarna odyl är inte min grej nej. Just viktväktarna för att räkning lika gärna kan ske på kalorier och för att möten är helt fel för min del. Andra klubbar vete fasen men jag tror det vore lite för påtagligt på nåt vis. Låter det konstigt så hojta till, huvudet är inte helt med just nu så jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig.
En idé till att hitta den lösning som passar dig kan vara att skriva dagbok på allt du äter.
Dagbok låter som en bra idé ja