Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt
Och vad är problemet med att du inte får i dig mat? 'Såvida du inte kastar dig över godis strax efteråt, förstås.
Du behöver ju äta mindre.
Vatten är ju inte så mättande så då får jag laga mat kort därefter igen :P
Om du skulle bestämma dig för att testa ätfönster är det bästa att hålla fasta tider. Man kan ju rucka på dem någon halvtimme eller så, men åtminstone jag har en förmåga att lägga till mer och mer tid och göra det enklare för mig själv om jag tillåter det, ha ha...
Däremot kan man ju flytta ätfönstret om man är bjuden på middag eller ska ut eller så, självklart. Bara inte byta tider varje dag, det blir nog rörigt för kroppen tror jag.
Ah, ja då är det nog inget för mig tyvärr. Min sömnstörning ställer till det där då den strular med min dygnsrytm så jag sover väldigt olika tider beroende på dag även när jag medicinerar för den. Men tack iaf! ^^
Börja med att räkna kalorier till vardags och se vad det blir per dag, finns bra appar. Sedan kan du börja dra ner (den här chipspåsen är så många kalorier, men väljer jag ugnsbakad potatis är det bara si många kalorier)
Min sambo har sett på pengaperspektivet när han slutade snusa, han skulle då få över pengar till en dyrare skatt på en bättre bil och såg det som motivering.
Hur mycket skulle du spara på att dra ner chipsen? Kanske göra egna?
Tål att tänkas på, det lutar definitivt åt att kaloriräkning passar bäst
Jag har inte den sortens ekonomisk koll tyvärr, just den där "överblicken" eller vad man ska kalla det. Jag har precis varit snusfri i ett halvår och inte ens märkt av någon skillnad i ekonomin
Jag är urusel i köket så att ställa mig och göra egna chips känns inte som något jag skulle få till alls. Däremot byter jag ju gärna ut de mot något annat om jag prompt ska ha fredagsmys. Färska grönsaker med lite dip tex, eller utan dip för den delen - blomkål är gott på egen hand också
*KL*
Finns det någon slags motion du kan göra utan att ryggen slår fel?
Vattengympa bör väl vara snällt men effektivt?
Linedance?
Prata med någon utbildad person så får du säkert några tips, och någonting av dem är förhoppningvis sådant du tycker är kul. Eller aldrig har provat och kan tycka är kul.
Det gör det, problemet då är dels ekonomiskt och dels att jag inte kommer iväg om jag inte gör det för att det är kul.
Vattengympa funkar inte, dels tilltalar det inte och dels visar jag mig inte i badkläder bland folk. Dans är inte min grej - jag har dansat förr och jag hatade det något enormt tyvärr. Men spinning ska kollas, det är kul och ryggen tar inte stryk av det
Det är jättebra att du har ett så konkret mål.
Finns det möjlighet att börja hjälpa till hos någon med hästar för att hålla målet vid liv? Inte rida alltså utan bara vara hos hästarna, borsta, fixa och dona.
Tyvärr inte, det verkar rätt kört. Har letat sköthäst i åratal men de flesta vill ha rutinerade ryttare och de få jag hittat har inte funnits på lämpligt avstånd eller så har det varit alldeles för rörigt. Annars hade jag jättegärna hållit på med sånt, jag njuter bara av att få vara i miljön. Kan inte ens råka känna lukten av hästskit utan att bli helt till mig och blir som ett barn på nytt om man passerar en hästhage när man är ute och åker nånstans :P
Den enda risken jag kan kan se med att räkna kalorier är att man kan bli för fixerad vid dem. I övrigt ser jag inga nackdelar, utan tror att det kan fungera bra för dig. Jag skulle lägga upp viktprojektet i flera steg om jag var du:
Ja det låter lovande. Fixering känns inte som en så stor risk för mig, och känns som en risk jag är villig att ta.
Nåt litet till frukost, absolut! Märkte när jag red att det inte fungerade utan frukost utan man satt där med blodtrycksfall (koooonstigt *host*) så jag brukade ta en drickyoghurt innan så jag iaf fått i mig nånting. Nu blir ju en daglig drickyoghurt på tok för dyrt för min plånbok, men funkade den så borde jag ju kunna hälla i mig något annat lätt. Nu har jag sen jag skaffade katt fått in en morgonrutin också, kanske kan jag lägga in det i den befintliga rutinen - det är så mycket lättare att lägga till saker i en befintlig rutin än att skapa en ny
Nackdelen med att vänta med kalorier och sådär är dock att motivationen tryter. "Det här lilla gör ju ingen skillnad" och sådär liksom. Just det är så svårt, att göra tillräckligt för att det ska kännas meningsfullt och som att det faktiskt gör skillnad, men inte så mycket att det blir för mycket heller. Därför tror jag inte på att vänta (annat än tills jag har kommit igång med medicinering vill säga), samtidigt som totalförbud är helt otänkbart.
Nu är ju pulverdieter inte mer "bantning/svält" än vad man gör det till. Meningen med dessa är ju att ge en kickstart utan krångel med att behöva räkna kalorier själv till en början. Följer du rekommendationerna så ligger du bara på ett lagom underskott (underskott måste du ligga på oavsett vad du äter om du vill ner i vikt) på ett bekvämt sätt, bara att blanda pulver med vatten och skaka eller äta en bar. Och nu vet jag inte ingredienserna i dessa pulver men det är meningen att de ska ersätta en vanlig måltid, alltså innehålla även vitaminer. Går ju att köra bara 3-7 dagar så man känner att man har kommit igång.
Under dessa dagar får du tid över att knåpa ihop maträtter som platsar inom din kalorigräns. Räkna ut vad ditt ungefärliga dagliga kaloribehov är och lägg dig på 500-1000kcal underskott (blir ca 0,5-1 kg viktminskning i veckan)
För att gå ner i vikt behöver du egentligen inte träna alls, bara lägga om kosten. Att göra flera stora förändringar på en gång kan bli rätt tufft så jag skulle startat med kosten och sedan när det börjar kännas bekvämt ta tag i motion
Ja nu generaliserade jag lite, att pulverdieter brukar innehålla allt vet jag. Däremot blir jag inte mätt på de och då är det stor risk att jag sitter där med chips sen, och att byta ut alla måltider blir tokdyrt dessutom. Funtar dock på om inte Nutrilett kan vara en lämplig frukost
Synd m ryggen så promenader vore en bra start vad gäller motion, men vad säger du om att simma? Motionscykel hemma?
Simma går tyvärr bort, kan inte med att visa mig i badkläder bland folk så jag är hänvisad till de gånger man tar sig ut till en sjö om somrarna.
Motionscykel har jag haft, men den sålde jag - den tog bara plats och blev astråkig så jag cyklade aldrig. Cyklar hellre ute eller på ett spinningpass
Sen vad gäller träning så förstår jag mycket väl problemet med att ryggen smärtar, eftersom jag har samma bekymmer när jag går långt. I mitt fall vet jag att jag är överrörlig i ländryggen och behöver jobba på att stärka bålstabiliteten så att jag är stark nog o magmusklerna för att motverka för mycket svankande. Ju mindre svank, desto längre promenader fungerar...
Kanske är detta en del av ditt problem också? Prova att vinkla om bäckenet genom att "dra in naveln mot ryggraden" när du går, står, rör på dig etc och se om det gör någon skillnad. I vilket fall som helst så kan det aldrig skada...
Du hade kunnat skriva om mig här, överrörlighet vet jag inget om men ont om muskler har jag och när det gör ont känns det som att jag går som en anka. GÖR man faktiskt det alltså? Jag har alltid tänkt att jag inbillar mig och försökt vrida fram bäckenet lite i smyg i tron att det skulle se dumt ut då
Ska testa! Annars brukar jag ta med cykeln så fort jag ska nånstans, så hoppar jag upp på den när det gör ont - och poff så är smärtan helt borta.
Det går lätt om man inte har ett känslomässigt beroende. För din del handlade det bara om kalorier in och ut - för TS är det något helt annat!
Jag förstår henne, jag sitter mer eller mindre i samma sits även om jag nu gått ner den största delen av min övervikt. Behovet av att tröstäta finns alltid där, det är alltid något jag måste kämpa emot! Alla känslor blir lättare att hantera medan man äter eller dricker något!
Glad = ät för att fira
Ledsen = trösta mig med mat
Frustrerad = ät tills jag inte orkar bråka mer
Sviken = kladdkaka låter gott, har jag ägg nog hemma?
Störd på livet = finns det inte något gott någonstans?
Huvudet på spiken