Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Tack!
Ja lugnt blir det absolut. Belastning är nånting som sitter i bakhuvudet sen länge på den fronten, först tänkte jag skita i det helt tills jag gått ner en bra bit till, men fick höra från min arbetsterapeut att det skulle vara lugnt sålänge jag tar det just lugnt och inte bara rusar på. Känns dessutom bara dumt om nån skulle se pga min storlek så jag kan ju säga direkt att det inte blir speciellt mycket jogging alls, vill bara köra litegrann till en början, kanske bygga på lite med tiden. Ska till sjukgymnasten på måndag dock, ska höra med henne vad hon säger :)

Motionerar ute gör jag, promenerar så mycket som möjligt, sen kör jag ett pass för bålstabilitet efter i stort sett varje promenad. Men intervaller är väl det jag hade tänkt, antar iaf att det är intervaller när man går och bara slänger in lite jogging innan man går igen, typ :p
Spinning är askul! Har inte möjlighet att gå på det nu tyvärr utan jag får nöja mig med vanliga cykelturer. Hade jag kunnat så hade jag redan gått på spinning sen måååånga år tillbaka :D

22,1 kg lättare, har numera en 1a som andrasiffra, 119,9 kg :D

Har fått för mig att börja jogga lite smått! Var ut med syster en kortis idag och tog några meter, känns som att det kan fungera fint att slänga in lite jogging i mina promenader nu. Funtar på det här med appar, jag använder Endomondo när jag promenerar nu. Jag kan ju inte ge mig ut och jogga hundra mil bara sådär ;) utan det får ju bli några meter när jag promenerar och sådär till en början. Det är ändå 119 kg belastning på mina knän liksom (om inte mer när det joggas). Men hur mäter jag då? Blir ju skitdrygt om jag ställer in Endomondo på en promenad och måste avbryta och starta en ny för att jogga några meter innan jag måste stoppa den och starta en ny promenad igen :down:
Oj vad bra jobbat!!!! Grattis!! Jag tycker du absolut kan jogga några meter men som du säger, det är mkt vikt på både knän o höfter. Cykla däremot är alldeles utmärkt, det blir mindre belastning på dina leder. Annars skulle jag rekommendera stavar när du promenerar, det ger både mer flås och avlastning på höfter o knän.

Awsome! Riktigt bra kämpat! Ett tips i all välmening, ta det lugnt med att jogga. Det är verkligen döden för knäna med den belastning och de stötar som blir i dem. Pratade med min PT om precis det där och hon avrådde mig, eftersom skaderisken är så stor. Och då väger jag ändå 30 kg mindre än dig.

Om du vill motionera ute så skulle jag försöka att köra lite intervaller, det går ju att

promenera riktigt fort utan att det gör knäna så stor skada. Vill du utöva en aktivitet som är skonsam och som bränner kcal kan jag rekommendera spinning! :)
Mm så är det ju, samtidigt tycker jag man ska göra det man tycker är kul. Vill man springa några meter bara för att få upp lite puls kan jag inte se några större problem med det, t ex i en uppförsbacke kan man ju ta lite fart bara för att känna hur det känns.

Stavar är ju superb träning. Då rör man ju även på "ryggen". Hu vad jag borde ta ett varv med stavarna..

Oj vad bra jobbat!!!! Grattis!! Jag tycker du absolut kan jogga några meter men som du säger, det är mkt vikt på både knän o höfter. Cykla däremot är alldeles utmärkt, det blir mindre belastning på dina leder. Annars skulle jag rekommendera stavar när du promenerar, det ger både mer flås och avlastning på höfter o knän.
Tack!
Jo precis. Så småningom vill jag jogga mer, men det är just så småningom. Har inget intresse av att varken skada mig, slita ut mina knän eller att gå ut för hårt och tappa intresset. Men tills dess vill jag ändå gärna mäta upp även jogging i Endomondo (eller annan liknande app) utan att det blir så omständigt och drygt, vet bara inte hur det ska gå till..?

Åfan, visste inte att stavar fungerade så. Jag sitter redan i tankarna att skaffa stavar, om än främst för att underlätta när jag och min urkassa balans åker ut på inlines. Men kommer jag över känslan av tantvarning kanske de kan få följa med ut på promenad också då :)

Tack!
Jo precis. Så småningom vill jag jogga mer, men det är just så småningom. Har inget intresse av att varken skada mig, slita ut mina knän eller att gå ut för hårt och tappa intresset. Men tills dess vill jag ändå gärna mäta upp även jogging i Endomondo (eller annan liknande app) utan att det blir så omständigt och drygt, vet bara inte hur det ska gå till..?

Åfan, visste inte att stavar fungerade så. Jag sitter redan i tankarna att skaffa stavar, om än främst för att underlätta när jag och min urkassa balans åker ut på inlines. Men kommer jag över känslan av tantvarning kanske de kan få följa med ut på promenad också då :)
Jag tror inte att du ska ha samma längd på stavarna till promenader som till inlines. Gåstavar ska inte vara längre än att du har 90 grader i armbågen när du står vanligt med stavarna framför dig. Kan göra ont i axlarna att gå med för långa.

Stavar till inlines är väl längre?
Jag inbillar mig att skillnaden är typ som mellan längdåkningsstavar och slalomstavar.

Och sen måste jag säga att jag bara halkade in i den här tråden men är grymt imponerad av det jobb du gör! Fortsätt jobba! Stavgång är ett skönt sätt att komma igång på, tycker jag!

Köp stavar som är ställbara i längd, så kanske de funkar till både och.

Vad gäller tantvarning, så skulle jag nog vilja påstå att det beror på hur man använder dem. Använder man dem istället för käpp för balansens skull, så kan jag hålla med. Men gör man rätt - traskar på i raskt tempo och trycker på med stavarna för att öka steglängden - så är det definitivt ingen tantvarning på det utan ett bra träningsredskap! Men rätt teknik är viktigt... här är en länk som visar det bra!

Jag går själv med stavar, för att det får mig att ha en bättre hållning och därmed slipper jag ryggsmärtan som jag får om jag går utan... Och för att det ger bättre träning på samma runda...

Stavar finns även med tyngder på, så man tränar armmusklerna mer.
Fast det kanske man inte behöver börja med om man är otränad.

Det finns även fjädrande stavar som också ska ha bättre effekt, jag har dock inte testat själv - vågar inte för jag tror att jag knäcker mina leder med det...

Jag är också imponerad över dig.
Om du har FB så finns det en grupp som heter Smygträna.
Där finns tips som gör att du tränar i vardagen nästan lite gratis.

Jag har tex viktmanchetter på fotlederna när jag promenerar.

Jag tror inte att du ska ha samma längd på stavarna till promenader som till inlines. Gåstavar ska inte vara längre än att du har 90 grader i armbågen när du står vanligt med stavarna framför dig. Kan göra ont i axlarna att gå med för långa.

Stavar till inlines är väl längre?
Jag inbillar mig att skillnaden är typ som mellan längdåkningsstavar och slalomstavar.

Och sen måste jag säga att jag bara halkade in i den här tråden men är grymt imponerad av det jobb du gör! Fortsätt jobba! Stavgång är ett skönt sätt att komma igång på, tycker jag!
Ah justfan, har inte haft en tanke på stavlängd. Nåja :D
Tack!

Köp stavar som är ställbara i längd, så kanske de funkar till både och.

Vad gäller tantvarning, så skulle jag nog vilja påstå att det beror på hur man använder dem. Använder man dem istället för käpp för balansens skull, så kan jag hålla med. Men gör man rätt - traskar på i raskt tempo och trycker på med stavarna för att öka steglängden - så är det definitivt ingen tantvarning på det utan ett bra träningsredskap! Men rätt teknik är viktigt... här är en länk som visar det bra!

Jag går själv med stavar, för att det får mig att ha en bättre hållning och därmed slipper jag ryggsmärtan som jag får om jag går utan... Och för att det ger bättre träning på samma runda...
Får kika på det!

Blir tantvarning på mig direkt då :p Jag går inte helt "normalt" utan har ett rätt klassiskt aspergerproblem när jag går - det blir inte mycket till steglängd då signalerna från hjärnan ner till benen blir försenade. Typ. Nåt sånt. Resultatet är iaf korta steg bland annat, istället för att sätta ner fötterna framför mig som man ska så sätter jag ner de under mig. Blir klumpigt och lufsigt.

Jag är också imponerad över dig.
Om du har FB så finns det en grupp som heter Smygträna.
Där finns tips som gör att du tränar i vardagen nästan lite gratis.

Jag har tex viktmanchetter på fotlederna när jag promenerar.
Tack! Ska kika in där :)

Besök hos sjukgymnasten idag och fick klartecken för jogging, bara jag tar det lugnt i stort sett. Så här ska joggas lite smått när underlaget är lämpligt och ingen ser :) Hon instämde även i stavar, så jag ska kika lite på om jag kan hitta ett par jag har råd med.
Återstår bara det här med appen, är det ingen som känner till någon app där promenad och jogging kan kombineras? Även om det inte är så mycket jogging så det gör någon större skillnad kalorimässigt vill jag gärna att det blir hyfsat rätt liksom. Iofs joggar jag inte många meter så det kanske inte blir någon skillnad alls typ? Vad säger ni som vet?
//Vän av ordning (som kom näääästan hela vägen upp för första gången i dagens situps :banana: :D)

Besök hos sjukgymnasten idag och fick klartecken för jogging, bara jag tar det lugnt i stort sett. Så här ska joggas lite smått när underlaget är lämpligt och ingen ser :) Hon instämde även i stavar, så jag ska kika lite på om jag kan hitta ett par jag har råd med.
Återstår bara det här med appen, är det ingen som känner till någon app där promenad och jogging kan kombineras? Även om det inte är så mycket jogging så det gör någon större skillnad kalorimässigt vill jag gärna att det blir hyfsat rätt liksom. Iofs joggar jag inte många meter så det kanske inte blir någon skillnad alls typ? Vad säger ni som vet?
//Vän av ordning (som kom näääästan hela vägen upp för första gången i dagens situps :banana: :D)

Googla på C25K (Couch to 5 km). :) Du kan köra långsammare progression bara.

Jag tror inte att du behöver bry dig om att ändra något i appen förren du är uppe i längre jogging pass. I början blir det kanske inte så långa sträckor och då blir det ungefär samma kaloriförbrukning som vid snabb gång. De extra kalorierna som du gör åt blir liksom bara en bonus. Om du tittar på den här tabellen http://mabra.com/motionstabell-sa-mycket-forbranner-du/ så ser du att det inte skiljer så mycket på lätt joggning och tuff promenad.

Ett tips på att träna magmusklerna är att stå rakt upp och ner och försöka dra in naveln bakom ryggraden. Håll i 10 sekunder och släpp lika länge. Håll på så länge du orkar men inte längre än några minuter i början för du kommer få grym träningsvärk annars. Detta kan man göra när som helst, när man väntar på någon, står i kön på ica, sitter vid datorn, vid tv;n eller vad som helst. Det viktiga är att du är rak i ryggen när du gör övningen. Ju fler gånger om dagen man kommer ihåg att göra det desto effektivare blir träningen. Den övningen tränar de inre magmusklerna, det som håller organen på plats och som slimmar till kroppen. De är också mycket effektivare än vanliga situps som faktiskt kan ge putmage om inte de inre magmusklerna är tillräckligt starka först.

Jag tycker att du är en sann inspirationskälla :up: :banana::bump::banana:

Jag tror inte att du behöver bry dig om att ändra något i appen förren du är uppe i längre jogging pass. I början blir det kanske inte så långa sträckor och då blir det ungefär samma kaloriförbrukning som vid snabb gång. De extra kalorierna som du gör åt blir liksom bara en bonus. Om du tittar på den här tabellen http://mabra.com/motionstabell-sa-mycket-forbranner-du/ så ser du att det inte skiljer så mycket på lätt joggning och tuff promenad.

Ett tips på att träna magmusklerna är att stå rakt upp och ner och försöka dra in naveln bakom ryggraden. Håll i 10 sekunder och släpp lika länge. Håll på så länge du orkar men inte längre än några minuter i början för du kommer få grym träningsvärk annars. Detta kan man göra när som helst, när man väntar på någon, står i kön på ica, sitter vid datorn, vid tv;n eller vad som helst. Det viktiga är att du är rak i ryggen när du gör övningen. Ju fler gånger om dagen man kommer ihåg att göra det desto effektivare blir träningen. Den övningen tränar de inre magmusklerna, det som håller organen på plats och som slimmar till kroppen. De är också mycket effektivare än vanliga situps som faktiskt kan ge putmage om inte de inre magmusklerna är tillräckligt starka först.

Jag tycker att du är en sann inspirationskälla :up: :banana::bump::banana:
Whut, kollade listan, jag som var helt säker på att man brände mer på promenader än på jogging :eek: Kanske är jag som blandat ihop med powerwalking iofs nu när jag tänker efter... :p

Tack för tipset! Ska försöka komma ihåg att göra sånt också då :D

Tack!

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 103
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna