Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

+ Tassetass:

Tack för era ord! För att besvara dig Apollo 13 så pratar jag och min man ofta om att lägga av. Han har ju av naturliga skäl också lagt på sig väldigt mkt i vikt (mest magen), men det är alltid jag so, ballar ur. Jag vet att jag kan begränsa mig ganska bra och jag kan verkligen inte äta mkt oavsett vad det är. Min man å sin sida kan inte låta bli om det finns hemma och kan sätta i sig t ex 5 chokladbollar i ett bräde. Det har jag ingen förståelse för, så mitt problem ligger inte i att jag äter mycket, men jag äter varje dag och utöver det har jag väldigt dåliga matvanor. Jag VILL äta lite och ofta, men jag har alltid varit sådan som person att jag äter sällan men helt fel. Jag vill äta när jag är hungrig...

Det här problemet tyckte jag mig läsa att zebran hade och jag läste givetvis svaret på det. För att aptiten (och ämnesomsättningen) ska komma igång så behöver man antagligen börja lägga in små energimål som inte är godis samt äta en bra frukost, lunch och middag. Jag skulle behöva ha någon som både skrev ett matschema OCH handla det som behövs åt mig. Vill inte att det ska vara för avancerat, men gott (suck). Min aptit har ju verkligen varierat sedan 10 år tillbaka och ibland har jag perioder när allt bara växer i munnen på mig. Ibland har jag perioder när jag kan äta mkt och allt.

Dubbelsuck. Det är svårt att bara "ta tag" i det när det bara är tomt och att jag tappat min förmåga att tänka och reflektera över saker och ting. Det jag har skrivit nu visar ändå att tankarna finns där, men det tar lång tid att få fram och framförallt att skriva ned eftersom jag hela tiden måste gå tillbaka i texten och påminna mig om vad jag redan skrivit.

SÅ, mitt problem sitter mycket djupare än att bara äta dåligt, men någonstans måste jag ta kommandot.

Det känns igen... Jag har många gånger önskat att man bara kunde åka iväg på nåt läger eller nåt där man får allt serverat. Just för att slippa ha ansvar för inhandling osv själv, så det blir rätt liksom. Och så åka hem igen när man är upplärd och invand sas.

Jag tycker inte jag gör mycket annat än äter just nu :p Drickyoghurt/vanlig yoghurt/kvarg/nåt annat lättätet till frukost, om jag så ska tvinga i mig eländet, så fort jag fixat klart frukost och låda åt katten så frukosten tvingas in i min vanliga morgonrutin. Middag som vanligt fast lättare då, nåt mellanmål och vid behov en måltid eller ett mellanmål till under kvällen. För mig underlättar det att äta just gott till mellanmålen, typ riskakor med Keso, eller vaniljkvarg såhär långt, eller ett päron eller så. Aptiten är ingen höjdare alla gånger men är det nåt gott så känns det så mycket lättare än om jag skulle tvinga i mig nånting jag inte alls är så förtjust i.

Så det är inte bara jag som måste gå tillbaka och läsa! Tog mig några timmar att få till trådstarten, likadant med en del inlägg :p

Men du, ang att få matschema och handling gjort - de här matkassarna som folk är så lyriska över, kan inte det vara nånting för dig kanske? :)

Jag tycker du gör helt rätt som satsar på att äta goda saker! Jag har aldrig förstått poängen med att äta saker man inte gillar. :p

Inte jag heller, det blir ju bara kontraproduktivt när man inte får i sig skiten :p Jag skulle väl behöva lära mig äta saker jag inte gillar egentligen, mest för att jag är så sjukt kräsen. Men det kan gott få vara ett senare projekt, till dess tänker jag vara precis hur kräsen jag vill och undvika släktträffar med smörgåstårta som pesten :D

Men det jag menar är just att det är gott GOTT, inte bara gott ätligt sas. Som i att jag KAN ju äta limpmacka, det är ju gott, men det är liksom inget jag VILL äta heller, det är inget jag tenderar att bli sugen på. Jag försöker i stort sett vända gottesug till min fördel kan man väl säga ;)

När jag jobbade på ridskolan var jag nästan smal. Inte för att jag jobbade så hårt kroppsligt egentligen men det ingick mat. Frukost, lunch och middag som någon annan lagade.

Inte jag heller, det blir ju bara kontraproduktivt när man inte får i sig skiten :p Jag skulle väl behöva lära mig äta saker jag inte gillar egentligen, mest för att jag är så sjukt kräsen. Men det kan gott få vara ett senare projekt, till dess tänker jag vara precis hur kräsen jag vill och undvika släktträffar med smörgåstårta som pesten :D

Men det jag menar är just att det är gott GOTT, inte bara gott ätligt sas. Som i att jag KAN ju äta limpmacka, det är ju gott, men det är liksom inget jag VILL äta heller, det är inget jag tenderar att bli sugen på. Jag försöker i stort sett vända gottesug till min fördel kan man väl säga ;)

Jag tror det kan vara en bra taktik. :) Man behöver inte göra allt på det mest optimala sättet, ibland duger det bra med "good enough".

Det tror jag med :) Vill man sen äta annat så kan man ju vänja in det när man väl fått in vanan just att äta öht.

lil-sis: Precis så ja! Vad utomordentligt smidigt det vore!

Men du tror inte att viktväktarna vore något för dig da? Min man håller på med dem nu och han har gått ner massor med dom förut.. men missade den lilla detaljen att se till att bibehålla det som en livsstil sedan ;)
Grejen med viktväktarna är ju att du verkligen får äta saker och jag tycker absolut att de verkar ha mycket goda saker!
Om du bor i en större stad, kanske du kan beställa hem en matkasse baserat på vvrecept? Jag vet inte om vv har någon färdig, men det kanske är lättare att sitta vid datorn och lägga ihop veckans recept du tänker laga och sedan bara klicka i att du ska ha ditten och datten och slippa gå förbi allt godis, glass, kakor osv?
Jag trooor att en kompis till mig beställde en matkasse, visserligen ihopplockad av coop, men som dom hämtade på coop, ist för att få den levererad hem, för att dra ner på kostnaderna lite. Utan att ha kollat närmre på det så tror jag inte att det ska vara så fasligt mycket dyrare än annars. Sen är ju allt relativt, handlar man vanligtvis på Willys och tvingas handla på ica för att få en matkasse, ja då blir det ju betydligt dyrare eftersom det 1. är mycket dyrare på ica rent generellt, och 2. kostnader tillkommer för ihopplock ev leverans osv...

Men det kanske är ett alternativ för er? Ofta blir det ju så att planerar man en meny ordentligt för veckan ist för att spontanhandla massa skit, så blir det ju billigare. Så skillnaderna kanske inte blir så stora ändå?

Fö gillar jag också resonemanget om att man rent generellt ska kunna äta allt men med måtta. Däremot är jag också en sån som kan smeta i mig en hel chipspåse utan några som helst problem och därför kan jag behöva en 0 tolerans, iaf i början för att komma in i det.

Sen tror jag att man ska våga vara snäll mot sig själv också. Man måste förlåta sina bakslag och inse att man bara är människa vilket innebär att sådana kommer då och då oavsett vad det är. Jag tror att om man får ångest och blir jätte ledsen varje gång man får ett bakslag så tror jag bara risken är för stor att man bygger upp för mycket dålig energi kring viktnedgång, känner sig otillräcklig och värdelös för att sedan ge upp. Sen menar jag inte att man ska förlåta sig ett par gånger om dagen ;) men det är faktiskt ok att inte göra allt helt perfekt!
Själv är jag ju också en sån som är rätt bra på att se det positiva i saker jag gjort och bli stolt. Exempelvis nån gång när man vart på väg att köpa godis men höll sig så ska man våga klappa sig på axeln och känna sig duktig också! För mig kan det bli en större vinst att kunna berätta att jag faktiskt hållt mitt godislöfte (eller vad det nu kan vara) än att ta den där godisen. Folk brukar nämligen bli tämligen imponerade när man tackar nej och säger att man inte äter godis.. då kan man passa på att sträcka lite på sig och bli lite mallig ;)

Man får helt enkelt försöka hitta positiva delar i det. Ni som är två, kanske kan laga mat tillsammans, eller om ni gillar att tävla så kan ni göra någon form av tävling med någon form av bedömning eller något. Sen är det klart att man inte ska behöva tävla hysteriskt varje dag ;) Men just att man försöker lägga in andra positiva betingningar i maten än just den där vällustkänslan av att man vräkt i sig en flottig hamburgare..

Ups, nu är det mat, dags att springa! :)

Hej!
När jag läser ditt inlägg så undrar jag om du verkligen är mogen att gå ner i vikt psykiskt. Det låter inte som att du är beredd att göra så mycket för att gå ner dessa 50 kg. Det enda som jag förstod att du skulle kunna tänka dig är att gå på spinning, men bara om det inte kostar för mycket. Jag är själv mitt uppe i en viktminskning. I somras hade jag ett BMI på 26 och målet är 20,5 (alltså 60 kg). Jag var lite rund men knappast överviktig egentligen, sedan dess har jag tappat 9 kg och har nu 6 kvar. Den fördelen som du har är att du ska gå ner mycket mer vilket på sätt och vis är enklare. Ju mindre man har att tappa desto svårare är det. Vilket jag själv har märkt då varje kilo blir svårare och svårare.

Jag hade innan jag började i somras också försökt några gånger, visserligen gått ner men sen blivit bekväm och nöjd ungefär halvvägs. Den här gången bestämde jag mig en gång för alla och jag är precis lika beslutsam nu som för ett halvår sen; jag tänker inte sluta förrän jag är i mål. Jag bryr mig inte om hur snabbt det går, bara det går. Det jag kan tipsa om är att sätta dig ner och fundera ut varför du inte har lyckats innan. Det kommer vara din nyckel till att lyckas den här gången. Om du vet vari dina hinder består och vad du ska använda för motstrategi för att komma över dem till och med innan du sätter igång är jag övertygad om att du kommer lyckas. Om du inte gör det är det som att låtsats för sig själv att det inte kommer att blir svårt och sannolikheten att denna resa kommer att sluta precis som innan är väldigt stor...

Jag skulle vilja ge dig ett länktips som har varit en grym inspirationskälla för mig: http://www.styrkelabbet.se/ga-ner-i-vikt/

Den här artikeln har varit lite som en bibel för mig. Du kommer inse att rent tekniskt handlar det (som du säkert egentligen redan vet) om att ligga på ett energiunderskott varje dag för att förlora vikt. Sen gäller det att känna sig själv och sin kropp också. Vi är alla olika. Det är en av anledningarna till att du bör fundera på varför du inte har lyckats innan och hur du ska göra för att denna gång ska bli annorlunda. Mitt personliga hinder var att jag hade en vikttröskel som jag alltid stannade vid och inte var uthållig nog att kämpa mig under, det var där jag tyckte att det blev för jobbigt och beslöt mig för att bli nöjd. Denna tröskel har jag kommit under och väger nu mindre än jag gjort sedan gymnasietiden!

Själv har jag hittat en sport som jag verkligen brinner för (terränglöpning), nu när jag inte kan rida, slutat dricka kalorier (dricker nästan aldrig något annat än vatten och någon enstaka kopp te numera), håller strängt på att inte äta något efter halv 7 på kvällen samt äter i allmänhet mindre än jag gjorde förut. Ja, det låter jobbigt och det är det väl till viss del också. Men som sagt; jag bestämde mig. Sedan har jag dagar när jag nått ett delmål då jag "chillar" och äter och dricker vad jag vill innan jag repar mig och fortsätter mot nästa delmål.

Lycka till!:)

Alltså jag kan förstå att man inte läser hela tråden när den är såhär lång, men jag kan inte göra så mycket annat än att just hänvisa till resten av tråden. Sen en vecka tillbaka medicinerar jag för en trasig sköldkörtel och räknar kalorier.

Tack!

Senast ändrad:

Ah, det hade jag missat. Då får vi hoppas att det funkar för dig och att du kommer i mål!:)

Definitivt! Kaloriräkningen i sig verkar vara precis vad jag behövt hela tiden, som ett visuellt stöd för aspergaren i mig. Återstår att se när ämnesomsättningen kommer igång däremot, men den hoppar väl igång tids nog :)

Ja, det kan ta ett tag innan kroppen reagerar, så bli inte otålig och ge upp. Ligger du på ett kaloriunderskott så är det en teoretisk och praktisk omöjlighet att inte gå ner i vikt! Kikar nog in här igen och kollar hur det går för dig. Kanske rätt taktik; att deklarera för hela buke att man ska gå ner i vikt, då får man ju inte göra sällskapet här besvikna! ;)

Omöjlighet kan jag inte hålla med om att det är, isf är jag nåt slags undermänniska ;) Jag levde på en brödskiva om dagen en period samtidigt som jag red 3 ggr/vecka, grejade i stallet i stort sett dagligen i veckorna, gymmade varje vardag och powerwalkade på helgerna utan att gå ner nånting. Men då hade jag ganska garanterat en paj sköldkörtel redan då och när den väl lagades gick jag ner 25 kg fast jag levde stillasittande och åt strips, strips och bara en massa strips.

Men går jag inte ner av det här så småningom så tar jag tamefan lite sandpapper och filar bort fettet :p

Paj sköldkörtel och andra ämnesomsättningsrubbningar verkar onekligen kunna ställa till med mycket sattyg, jag tycker jättesynd om alla som kämpar på men ändå får skitdålig utdelning på allt jobb de lägger ner. Det känns orättvist.

Ohja! Samma här. Skattar mig lycklig som förmodligen kan få den fixad (igen) bara genom att åtgärda orsaken till att den pajade från början. Alla har ju inte sån tur, tyvärr!

Tacktack! Med tanke på att värdena blev bättre när jag började äta kött så ska det nog inte vara några problem :)

Puttar upp med en liten fråga - jag blev så jäkla sugen på kokt ägg såhär på kvällskvisten och funtar på att koka upp så det finns klart till imorrn bitti. Men jag äter inte kokt äggula, det är så brutalvidrigt. Googlade mig till att en äggvita bara innehåller 15 kcal, kan det stämma?

Kan ju även meddela att såhär 2 veckor in går det finfint, jag gör förvisso inte annat än äter hela tiden känns det som men det är ju en vanesak. Aldrig trodde jag väl att någon sorts diet faktiskt skulle vara relativt enkel! :banana:

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 103
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?
  • Lego 5 årig kille

Hund, Katt, Andra Djur