Att ge eller inte ge (till tiggare)

Sv: Att ge eller inte ge (till tiggare)

Ptja, upplever folk det som att de rel ofta blir bemötta illa av tiggare så är det väl inte alls konstigt? Än mindre konstigt att folk reagerar när man faktiskt försöker vara snäll mot personen och sen får skit tillbaka. I många andra fall, med "vanliga" människor så ja, då beter sig även de som rötägg, skillnaden är säkert att det inte händer på samma sätt när man faktiskt sträcker ut sin hand och försöker hjälpa och vara snäll. Det är väl därför folk reagerar och jag kan inte tycka det är konstigt inlägg i debatten faktiskt. Det är ju ingen som säger att ALLA tiggare är rötägg men om ens uppfattning är att man blir illa bemött så är det ju inte konstigt att man säger det. Det verkar ju inte heller vara jätte ovanligt. Själv gav jag en låda jordgubbar till en tiggare en varm sommardag och han kastade otrevligt iväg dem vilket resulterade i att jag knappast troligt kommer skänka mat eller frukt till en tiggare igen. Det uppskattades inte och han var otrevlig. Båda delarna är ju ett intressant tillägg i debatten i mina ögon och inte för att stå och slå på trumman om att alla tiggare är så fruktansvärt oförskämda och faktiskt borde lära sig att duscha och raka sig så vi, fina folket ska slippa känna deras lukt när vi går förbi på gatan.

Så ni (du och Leoni) menar att alla tiggare beter sig såhär?

Märkligt, jag har aldrig varit med om det.

Det finns väl idioter i alla grupper. Det är farligt att klumpa ihop människor och dra alla över en kam. Man kan så lätt bli fördomsfull.

Rent av löjligt att påstå att jag skulle sagt att alla tiggare beter sig så! Men uppenbarligen, om man läser i tråden så är det fler som råkat ut för det, det är dock långt ifrån samma sak som att ALLA skulle vara det. Även om det bara är en person i tråden som vart med om det, så är det ändå dennes upplevelse och som antagligen påverkat hur den ser på tiggare och hur/om den skänker till tiggare. Därför kan det vara intressant, eftersom det från början var TS fråga.

Jag ger aldrig till tiggare eller såna som springer omkring och säljer rosor/what ever.

Varför?

Förutom att det förekommer rätt mycket bluff, så är det så att jag anser att det inte löser grundproblemet. Det måste lösas i deras hemländer eller i deras kommun om de nu är bofasta.

Problemet är ju att hemländerna gladerligen blir av med dem och tycker att de är Sveriges problem när de väl är här = de kommer inte göra någonting. Därför är det ju svårt att vända sig till att hemländerna ska fixa det. Dessutom är ju redan dessa människor påverkade av problemen och då kan man ju inte börja reparera problemen i deras hemländer. Dom är här NU och har problem NU, inte sen, när deras hemländer skulle ta tag i problemen. Men annars håller jag med, att skänka till tiggare löser inte grundproblemet, men hjälper man dem på ett sätt som kanske inte innebär att man sätter kontanter i handen på dem, så kan man iaf påverka det akuta problemet positivt.

Mig veterligen så anser väl hemländerna att man inte ska ge dem pengar och på så vis uppmuntra tiggeriet, för det löser som sagt inga problem för någon.

Mig veterligen så anser väl hemländerna att man inte ska ge dem pengar och på så vis uppmuntra tiggeriet, för det löser som sagt inga problem för någon.

Nä, deras hemländer vill att de ska försvinna och sluta vara ett problem för dem.

Att ge pengar till tiggare löser inte grundproblemet. MEN vi pratar om människor som behöver mat för dagen. För dem är det viktigt att få just mat för dagen.

Parallellt så bör man ta tag i ursprungsproblemet ja.

Men jämför med just konstgjord andning;

En människa är sjuk, men istället för att ge akut hjälp skänker jag pengar till medicinsk forskning.

Du kanske syftar på debattinlägget i DN som den rumänska ambassadören skrev? Det fanns ju en liten hake med det, och det var att det sociala skyddsnät hon beskrev inte finns. I teorin kanske, men i praktiken behövs det till exempel mutor för att få vård, det finns inte bostäder, det finns bara jobb till en bråkdel av de romer som behöver.

Svenska politiker försöker få Rumänien att ta bättre ansvar, men det går inte så bra.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/hemliga-forhandlingar-om-tiggarna-i-sverige/

*KL*

Nej, skulle aldrig komma på tanken att ge pengar till tiggare. Argumenten för varför har så många här redan tagit upp så jag behöver inte upprepa mig.

Ger hellre pengar/kläder till tex stadsmissionen och har fadderbarn.

Jag är så pass hemsk så jag t o m lär mina barn att aldrig ge pengar till tiggare.

Att ge pengar till tiggare löser inte grundproblemet. MEN vi pratar om människor som behöver mat för dagen. För dem är det viktigt att få just mat för dagen.

.

Uppenbarligen är det inte "just mat för dagen" de behöver eftersom just mat inte alls uppskattas...

KL

Mina erfarenheter är att de människor jag talat med på sistone har sagt att de mer än något vill ha ett jobb. För att de behöver försörja sig och familjen. OM de skulle få ett jobb är det säkerligen svart och risken för att inte få lön alls är ju påtaglig. Men det är en risk de tvingas ta för att de inte har något val.

Jag tycker det är självklart att man behöver ha en mobiltelefon för att hålla kontakt med nära och kära. Någon tiggare med iphone har jag aldrig sett, och jag bor i en stor stad. Så det är nog inte så representativt
Men att ha en telefon gör en inte rik. Inte heller att ha en bil; V. som jag pratade med för någon månad sen sov i en bil tillsammans med en annan person. Säkert inte en dyr och värdefull bil, men att de har en sticker tydligen i vissas ögon. Att behöva sova i en iskall bil eller få en cigarett av förbipasserande gör en inte rik.

Jag har god kontakt med en person som sitter utanför vår matbutik. Han vill som sagt arbeta, och tigger inte för att det är underhållande eller lukrativt.
Och alla som säger att det inte gör någon nytta att hjälpa personer som tigger, jag håller inte med. Det säger väl sig självt att just den personen blir hjälpt även om det inte är mycket.

Jag blir beklämd av att så många är rädda för att bli lurade, så grov brist på tillit till människor. OM det skulle vara så att de får mer pengar om de "klär ner sig" så är det ju inte konstigt att de gör det.
Det betyder inte att de inte är fattiga, det betyder bara att vi har lättare att förstå att de är fattiga om den "syns". Vilket är rätt sjukt egentligen.

Uppenbarligen är det inte "just mat för dagen" de behöver eftersom just mat inte alls uppskattas...

Men att en någon person här i tråden skriver att det någon gång hänt att en tiggare slängt en macka betyder ju inte att det alltid är så.
Jag har aldrig varit med om att det inte uppskattas.

Jag ger inga pengar till tiggare/hemlösa men är månadsgivare till en verksamhet som bland annat har hand om ett härbärge här i Stockholm. Tar emot att ge pengar direkt till tiggare/hemlösa eftersom att jag inte vet att pengarna går till de sakerna jag vill (dvs. mat och andra nödvändigheter). Självklart kan pengarna hamna fel när man donerar till en verksamhet men känns ändå mer tillförlitligt än att ge direkt till tiggare/hemlösa som kanske bara går och köper öl för pengarna.

Hemländerna tycker också att vi ska kriminalisera tiggeri, så att dom får en ursäkt att sätta romer i fängelse. Det luktar riktigt illa tycker jag.

På många sätt handlar det här faktiskt om att "dagens Europa" inte klarar av att hantera att det finns en folkgrupp som inte är fast knuten till en specifik nation, och hamnar utanför de sociala skyddsnäten. Och dom far väldigt, väldigt illa.

DNs artikelserie tycker jag har varit bra, jag citerar:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/hemliga-forhandlingar-om-tiggarna-i-sverige/ skrev:
Många frågor har riktats mot Rumänien. Varför kan inte romerna försörja sig i sitt hemland? Hur kan det komma sig att tiggarna säger att det är bättre här på gatan i minusgrader än i deras egna hem? Och varför använder inte Rumänien miljarderna för socialt utsatta som EU-kommissionen gett landet i den europeiska socialfonden?

Det undrade även svenska regeringen och inledde för några månader sedan, i största hemlighet, förhandlingar med Rumänien för att pressa landet till att bättre ta hand om sina medborgare. Eftersom Rumänien är mycket fattigt (näst fattigaste nationen i EU) har Sveriges strategi gått ut på att få landet att använda mer av EU-stödet för att satsa på landets utsatta. Som DN tidigare berättat har Rumänien fått miljarder i EU-stöd i unionens strukturfonder men bara plockat ut en knapp tredjedel. Endast en bråkdel av den tredjedelen har kommit romerna till del.

Njae, alltså jag är fortfarande inte riktigt med på vad otrevliga tiggare har med mitt inlägg att göra, där jag tycker att det är osmakligt att sitta och tycka om mobiler, ciggaretter, vad de borde lägga pengar på etc. Förväntar man sig att de ska 1) köpa det man vill och 2) ovanpå den situation de befinner sig i dessutom ska lägga sig helt jävla platt inför alla andra människor så är det ju bättre att inte ge, helt enkelt.

Och om du är med om en otrevlig tiggare och därför aldrig kommer ge en tiggare igen, så tycker jag att du känns aningens trångsynt. Hade jag resonerat så hade jag aldrig mer kunnat köpa faktum, för en gång för några år sedan var det en som var otrevlig mot mig.

ok. Jag tyckte ändå att det var för generaliserande att påstå att "mat inte uppskattas" då jag har motsatt erfarenhet.

I DN-reportaget sa flera av rumänerna att de hellre ville ha pengar än mat eftersom de sparar pengarna till familjen. Mat ville de hellre köpa själva, enklast billiga.

Nä, deras hemländer vill att de ska försvinna och sluta vara ett problem för dem.

Parallellt så bör man ta tag i ursprungsproblemet ja.

Men jämför med just konstgjord andning;

En människa är sjuk, men istället för att ge akut hjälp skänker jag pengar till medicinsk forskning.

Om vi nu pratar rumäner så vill de oftast hellre ha pengar. Pengar kan de ta hem till familjen och använda på ett bättre sätt hemma.

Ett problem tycker jag med alla aktioner och insamlingar som pågår till förmån för romerna, demonstrationer mot att deras läger rivs (i alla fall där jag bor) är att man riskerar att normalisera och befästa deras situation. Det blir liksom ett helt ok sätt att försörja sig (i deras ögon) att åka jättelångt till ett främmande land och bo i ett tält hela vintern och sitta i gamla trasor och tigga. Flera har bilder på sina barn framför sig där det står att de har 8 barn hemma. Men vad har de för planer för dem? Att de också ska åka till Sverige och sitta och tigga om några år?

Om vi nu pratar rumäner så vill de oftast hellre ha pengar. Pengar kan de ta hem till familjen och använda på ett bättre sätt hemma.

Ett problem tycker jag med alla aktioner och insamlingar som pågår till förmån för romerna, demonstrationer mot att deras läger rivs (i alla fall där jag bor) är att man riskerar att normalisera och befästa deras situation. Det blir liksom ett helt ok sätt att försörja sig (i deras ögon) att åka jättelångt till ett främmande land och bo i ett tält hela vintern och sitta i gamla trasor och tigga. Flera har bilder på sina barn framför sig där det står att de har 8 barn hemma. Men vad har de för planer för dem? Att de också ska åka till Sverige och sitta och tigga om några år?

Ja det är så sjukt sorgligt :(.
Det här är verkligen ett jätteviktigt problem för EU att lösa, för nu när vi har fri rörlighet över gränserna, men ändå ett välfärdssystem som är uppdelat i nationer, vems ansvar är det att hjälpa EU-invånare som inte får hjälp i sitt hemland? Svårt. Viktigt.

Om en utländsk medborgare utan pengar, utan försäkring, blir sjuk i Sverige, får dom vård? Ska dom få vård? Vem ska betala?

Det enda sättet att lösa det på är ganske att skapa ett välfärdssystem som är gemensamt för hela Europa?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 487
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 436
Senast: cassiopeja
·
Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
4 370
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar