Att ge eller inte ge (till tiggare)

Sv: Att ge eller inte ge (till tiggare)

Det är rätt underligt egentligen, diskuterar man SD så är de flesta anti. Men diskuterar man zigenare så visar sig allt fler vara förespråkare för samma saker som SD.
Antingen vet de inte vad de snackar om eller så talar de med kluven tunga.....

Oavsett vem man är och vilken situation man befinner sig i så borde man vara tacksam när någon försöker hjälpa en på vilket sätt dom nu kan, vill man inte ha det erbjudna så tackar man vänligt nej- det kallas vanlig hyffs!

Jag håller med dig om att det är så jag vill bete mig i mitt möte med andra människor. Samtidigt så ifrågasätter jag att ställa en massa krav som personen jag möter ska leva upp till för att jag ska bemöda mig att hjälpa denne. Har du en telefon - då får du inga pengar av mig! Tänker du inte miljövänligt - då får du inga pengar av mig! Du har för fina kläder på dig - då får du inga pengar av mig! Du är nikotinberoende - då får du inga pengar av mig! Du tackade inte mig tillräckligt förra gången - då får inte heller dina vänner några pengar av mig! I det här villkorandet av hjälpen känns det som att det vissa letar efter anledningar till att inte behöva hjälpa de man inte vill hjälpa.

Vem är jag att döma? Jag har massor av saker jag tycker att jag borde göra bättre i min vardag. Tänk om min läkare skulle säga till mig: "du slängde mat förra veckan, det var inte bra - då får du ingen operation av sjukvården"...

Det är rätt underligt egentligen, diskuterar man SD så är de flesta anti. Men diskuterar man zigenare så visar sig allt fler vara förespråkare för samma saker som SD.
Antingen vet de inte vad de snackar om eller så talar de med kluven tunga.....

Eller så är det olika personer? Jag har ärligt talat inte koll på vad alla personer i denna tråden har skrivit i andra trådar. Men jag upplever också att många har en särskilt otrevlig syn på just romer, och har väldigt lite förståelse för hur det är att leva utanför samhället.

Fast det är det som grejjen för mig, om man nu kommer hit för att man inte har råd att ge sina barn mat och kläder hur kan man då försvara att sitta med en smartphone och sms:a/surfa och röka? Skulle inte dom pengarna hellre gå till att faktiskt ge barnen mat och skor? Det är det som drar mig mothårs, att de säger att pengarna är till en sak men sen prioriterar andra (i sammanhanget) oviktiga saker som cigaretter och sms! Jag säger inte att alla är så men dom som är just runt där jag bor är samma sak allihopa, halta och lytta med döende barn/familjemedlemmar men så fort människorna tunnas ut mot kvällen så kan dom plötsligt gå utan kryckor och samlar ihop sina grejjer för dagen medan dom pratar i telefon och kedjeröker.. Det är väl inte så konstigt att det sticker i ögonen på folk eller?

Men dom tigger ju som sagt inte för att dom svälter. Dom tigger som ett yrke. Yrkestiggare. Det är deras jobb. Dom drar in nog med pengar för att ha ett drägligt liv (inte bara slippa dö av svält, utan ha viss välfärd) genom att fara hit och tigga. För att deras hemland inte kan ta sitt ansvar och erbjuda sina medborgare oavsett etnicitet ett (ur europeisk standard) värdigt liv.

Jag ser inget som helst konstigt i att ta en rök efter jobbet. Att låtsas vara handikappad för att tigga till sig pengar ger säkert lika dålig eftersmak som att jobba som telefonförsäljare, men hugget som stucket rent moraliskt tycker jag.

Så du tycker att det är helt okej att låtsas vara skadad/sjuk/handikappad ja säga vadsomhelst bara det får folk att ge mig pengar? I min värld så drar man inte nytta av andra människors handikapp för att kunna få sympati och pengar.. Jag tycker det är så spännande att en del här verkar tycka att om man är tiggare så gäller inga regler, man får bete sig hursomhelst, man får säga vadsomhelst, ljuga om vadsomhelst bara folk ger en pengar. Man får prioritera pengarna hur man vill oavsett vad man SÄGER att pengarna ska gå till.. Men var går gränsen då? Var går gränsen mellan att som du säger "yrkestigga" och bedrägeri? För det är ju det som dom gör som ljuger om handikapp och sjuka familjemedlemmar, det är bedrägeri men det kanske du tycker är helt okej också så länge det inte är en fet VD som gör det med miljonbelopp men var drar du gränsen då? Vilken "lön" får man ha när det är okej/inte okej att ljuga för att tjäna pengar?

Jag tjänar inte speciellt bra men som tur är har jag en sambo så jag kan bo bra, äta helt okej och köpa kläder ibland men jag lever verkligen inget lyxliv, men om vi skulle separera och jag inte kan bo kvar i vår lägenhet (vilket jag inte skulle ha råd med) var går min inkomstgräns för när jag får ljuga på jobbet för att tjäna lite mer pengar? Får jag också vara otrevlig mot människor på mitt jobb bara för andra inte ska diktera mitt beteende när jag tjänar mindre än dom? Om dom som du säger är yrkestiggare-det är deras jobb, borde man då inte kunna tycka att dom iallafall ska bete sig hövligt mot dom som faktiskt försöker hjälpa? Och jag tycker verkligen inte att jag ska ses som en sämre medmänniska utan empati bara för jag väljer att inte stödja människor som jag tycker är oärliga och prioriterar helt å helv**e utifrån vad dom säger att dom behöver pengar till, precis som jag inte stödjer företag som jag inte tycker beter sig bra eller som bidrar till barnarbete/miljöförstäring osv. Jag säger absolut inte att dom ska bocka och buga och kyssa marken jag står på men ett helt vanligt vänligt tack eller nejtack tycker jag är att förvänta sig-som från ALLA andra i samhället...

Jag ser allvarligt talat färre moraliska problem med att ljugtigga än att ljugsälja.

Tiggaren "säljer" känslan av givmildhet och barmhärtighet för struntsummor, utan bindningstid.

Telefonförsäljare kan leda till personliga konkurser.

Förstod inte att du menade att det var ett onödigt inlägg till just ditt inlägg, jag trodde du menade till den generella debatten.

Jag skänker andra saker än pengar och skänker inte mat till tiggare utan såfall till någon organisation.

jag är också lite förvånad (men varför är jag egentligen det) över att så många verkar vara så blinda inför den inhemska fattigdomen och hemlösheten som finns i Sverige. Efter att rönen om att rumänska ligor utnyttjar människor för egen profit verkar alla tro att varenda tiggare är en bluff. Många gånger kan man faktiskt hjälpa någon att få mat för dagen, vilket går betydligt snabbare än politisk lobbying. Varför en nu skulle behöva välja, särskilt när jag betvivlar att många som svarat I tråden ens gör någotdera.

Ja det finns hemlösa i Sverige men det är sällan enbart fattighet bakom. Det är inte dessa människor som tigger på gatorna heller.

Men jag upplever också att många har en särskilt otrevlig syn på just romer, och har väldigt lite förståelse för hur det är att leva utanför samhället.

Det är väl ingen som har otrevlig syn på romer i denna tråden,vi diskuterar Rumänska tiggare.
För alla är inte romer.

Det var en kommentar om hur jag upplever samhällsklimat i allmänhet. Bland folk som i övrigt har en medmänsklig människosyn hör jag oftare en negativ inställning till just romer. Det har jag upplevt även gentemot romer med finsk bakgrund t ex, som var rätt många där jag växte upp (dvs många år innan tiggarna kom).

Senast ändrad:

Fast varför ska något av det vara okej?

Min värld är inte svart-vit, den är grådaskig. Grader i helvetet, etc. Jag tycker inte heller att det är lika fel att döda en häst som att döda en människa. Således så tycker jag att även om det är fel att ljuga (det är fel att döda), så spelar det faktiskt roll vad man ljuger om (vad man dödar). Och framförallt så är det även en skillnad enligt svensk lag, och lagen är baserad på de moraliska värderingar som majoriteten i samhället kan hålla med om.

Eller så är det olika personer? Jag har ärligt talat inte koll på vad alla personer i denna tråden har skrivit i andra trådar. Men jag upplever också att många har en särskilt otrevlig syn på just romer, och har väldigt lite förståelse för hur det är att leva utanför samhället.

Problemet med Romer eller rättare sagt problematiken med det Romska utanförskapet är betydligt mer komplicerat än vad gemene man inser.

Samhället står inför en grupp som kommer att kräva stora resurser för att till fulla kunna integreras i ett modernt samhälle.

Resurser som idag är en bristvara.

Det krävs även ett aktivt starkt engagemang från gruppen själv, vilket även det är en bristvara.

Det är ju bara att se hur det fungerar med Romer i Sverige.
Arbetslösa ungdomar skaffar sig barn i tonåren
Få skaffar sig utbildning.
Allt resulterar i en permanentning i utanförskap och därigenom ett liv i fattigdom och hög andel kriminalitet(som är förbundet med just fattigdom)

Jag har väl aldrig sagt att det inte ska skötas snyggt, bara för att du blir irriterad behöver du inte bli det på mig.;)

Fast vad är det inte okej att ljuga om då? Och för vilka är det okej att ljuga om vissa saker men inte för andra? skulle du tycka att det var lika okej om någon som bodde här i Sverige permanent som var långtidsarbetslös och levde knapert ljög om olika handikapp för att få ut bidrag?
Jag vet också att allt inte är svartvitt men det är för mig alltid fel att ljuga om handikapp/sjukdomar för att tjäna pengar på det...

Det blir ju en väldig gråzon om vi ska börja acceptera att vissa ljuger om grova saker medan andra inte får det, vilka ska få och inte få? Ska det vara inkomstbaserat? Nationalitetsbaserat? Baserat på förutsättningar? Är det okej att ljuga om vasomhelst för att man är fattig? Och hur fattig ska man vara?

Jo, det kan man absolut förvänta sig. Det har ingenting med ens ekonomi, situation eller samhällsställning att göra. Att inte säga Tack eller Nej tack på ett vänligt sätt när någon ger något till en är lika illa om man är VD eller tiggare.

Vem har skrivit romer??? Jag skrev etniska svenskar, dem som man vanligtvis kallar "äkta svenskar". Här får (måste) alla gå i skolan. Det är gratis mat i grundskolan. Skolan är gratis ända upp till universitetsnivå. Vi har komvux. Vi kan med hjälp av CSN får ekonomiskt stöd under tiden. Även romer kan ta del av detta.

Vi har ett socialt skyddsnät, om än inte perfekt, så unikt i världen. Vill man så finns möjligheter som verkligen inte finns i andra länder.

kl

Jag brukar ibland skänka till tiggare, men här där jag bor är problemet inte så utbrett har jag fått uppfattningen om. Man ser definitivt inte den mängd tiggare som en del beskriver i den här tråden, det låter som att problemet är mer påtagligt söder över. För en tid sedan stod jag och min mamma utanför ett köpcentrum där en manlig tiggare satt, dagen innan hade det suttit en kvinnlig tiggare. Vi stod ett tag och diskuterade detta och pratade om saker som "hört att man inte ska" men också i termerna att om det faktiskt är en tiggare som inte har något annat val än att utsätta sig för den situationen och skammen att sätta sig och tigga, då kan vi inte bara gå vidare. Så jag gick fram med några slantar, tiggarens enda ord på engelska var "help me" och "food". Försökte att fråga hur det var på engelska men han förstod inte vad jag menade.

En gång var jag på tågstationen i Gävle och mötte en uteliggare som frågade efter en tia till kaffe, jag hade inga lösa pengar på mig så jag svarade att jag inte hade några pengar.. och längre än så han jag inte innan han gick i taket av ilska, men jag förstår honom också då han säkert blev provocerad av att jag själv satt och åt på en nyinköpt smörgås och hade dryck. Problemet var ju bara att jag verkligen inte han säga att jag kan gå in och köpa en kaffe och något matigt om han ville, eftersom jag bara hade mitt VISA-kort. Situationen kändes väldigt olustig, och ledsam.

Har även gett pengar till en kvinna som var ute och letade pant, hon fick panten och 50 kr och lyckan hos den kvinnan går inte att beskriva.

Men dom tigger ju som sagt inte för att dom svälter. Dom tigger som ett yrke. Yrkestiggare. Det är deras jobb. Dom drar in nog med pengar för att ha ett drägligt liv (inte bara slippa dö av svält, utan ha viss välfärd) genom att fara hit och tigga. För att deras hemland inte kan ta sitt ansvar och erbjuda sina medborgare oavsett etnicitet ett (ur europeisk standard) värdigt liv.

Jag ser inget som helst konstigt i att ta en rök efter jobbet. Att låtsas vara handikappad för att tigga till sig pengar ger säkert lika dålig eftersmak som att jobba som telefonförsäljare, men hugget som stucket rent moraliskt tycker jag.

Yrkestiggare?! Hjälp...:meh:

Snart ser vi väl kurser för tiggare på arbetsförmedlingen också? Så värst produktiva visar de sig inte vara annars heller så det skulle inte förvåna mig med en sådan utveckling. :banghead:

Nä, kör dem igenom SFI illa kvickt så kanske de kan få jobba som telefonsäljare sen... Mycket mer moraliskt riktigt än att ljuga

Här är en jätteviktig länk som jag hoppas att ni läser

Det här är bara ett enda fall, men liknande kan en höra runt fikaborden och på många forum på internet.

Nästan 4000 personer delar helt bizarra påståenden utan någon som helst grund, utan avsändare.

Alltså jag kan ju skriva saker på en papperslapp på konsum om att jorden håller på att gå under inom en vecka, men det blir ju inte sant för det.
Bristen på källkritik är skrämmande.

I sin iver att göra ner tiggare från andra länder går många på de här skrönorna. Jag tycker det är jättetragiskt och bygger på rasistiska samhällsstrukturer.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 487
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 436
Senast: cassiopeja
·
Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
4 370
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar