Sv: Att ge eller inte ge (till tiggare)
kl
Jag brukar ibland skänka till tiggare, men här där jag bor är problemet inte så utbrett har jag fått uppfattningen om. Man ser definitivt inte den mängd tiggare som en del beskriver i den här tråden, det låter som att problemet är mer påtagligt söder över. För en tid sedan stod jag och min mamma utanför ett köpcentrum där en manlig tiggare satt, dagen innan hade det suttit en kvinnlig tiggare. Vi stod ett tag och diskuterade detta och pratade om saker som "hört att man inte ska" men också i termerna att om det faktiskt är en tiggare som inte har något annat val än att utsätta sig för den situationen och skammen att sätta sig och tigga, då kan vi inte bara gå vidare. Så jag gick fram med några slantar, tiggarens enda ord på engelska var "help me" och "food". Försökte att fråga hur det var på engelska men han förstod inte vad jag menade.
En gång var jag på tågstationen i Gävle och mötte en uteliggare som frågade efter en tia till kaffe, jag hade inga lösa pengar på mig så jag svarade att jag inte hade några pengar.. och längre än så han jag inte innan han gick i taket av ilska, men jag förstår honom också då han säkert blev provocerad av att jag själv satt och åt på en nyinköpt smörgås och hade dryck. Problemet var ju bara att jag verkligen inte han säga att jag kan gå in och köpa en kaffe och något matigt om han ville, eftersom jag bara hade mitt VISA-kort. Situationen kändes väldigt olustig, och ledsam.
Har även gett pengar till en kvinna som var ute och letade pant, hon fick panten och 50 kr och lyckan hos den kvinnan går inte att beskriva.