Att ge eller inte ge (till tiggare)

Sv: Att ge eller inte ge (till tiggare)

Jag brukar inte ge. Dock kan det hända ibland om jag går förbi och har några kronor. Men nu tror jag att tiggarna har en större inkomst (i de flesta fallen iallafall) än vad jag har.

I vintras satt det en gammal gammal kvinna utanför en butik här i stan. Hon såg väldigt frusen ut. Det var iskallt ute och hon hade rätt tunna kläder på sig. Till henne köpte jag kaffe och en mjuk kaka (tänkte om hon hade dåliga tänder). Hon blev så otroligt glad och tacksam, tittade mig djupt i ögonen och tackade flera gånger och pussade mig på handen. Det kändes i hjärtat. Tyvärr har jag inte sett henne mer i stan, annars hade jag fortsatt att köpa kaffe och kaka (ev mat) till henne. Får hoppas att hon har det bättre nu.

Till dom som spelar något skäner jag desto hellre. Dom jobbar ju ändå för deras "lön". Till skillnad mot dom som bara sitter och tigger.

När jag bodde i Örebro i några år så gick jag förbi en tant varje gång jag tog en omväg, hon satt på ungefär samma ställe varje gång sommar som vinter. Henne gav jag lite slantar när jag hade något i plånboken, och eftersom hon verkade tacksam så fortsatte jag att göra det genom åren jag bodde där. Nu ser jag inte lika ofta personer som sitter på samma ställe eller verkar finnas där ofta så jag ger inte så mycket längre.

Däremot de som kommer fram till en med lappar eller rosor att sälja, där känner jag att det är en större chans att det är något slags organiserat tiggeri som ligger bakom så de ger jag aldrig något.

Tja, vi har skitjobb som ingen vill ha, trots att det är hyggligt bra betalt (milsvitt högre än okvalificerade vårdyrken).

Detta trots att utbildning och certifieringar ingår.

Alla slåss om att bli VD på Volvo, att få körkort, fri bil och fri mobil lockar inte om man ska behöva skita ner sig och jobba 8 timmar/dag. Ja, detta är faktiskt verkligheten jag möter, 8:e året nu.

Nix, jag ger inte för jag tycker inte om företeelsen med tiggare, tiggarläger osv. Ger man så fortsätter de komma och förökar sig dessutom.

Har all respekt för att de kan ha det svårt men det finns andra sätt att hjälpa.

Eftersom att du pratar om dem som ohyra har jag svårt att tro att du hyser respekt för dem.

Jag ger aldrig pengar till tiggare. Största anledningen är för att jag aldrig har kontanter på mig.
Dessutom så skulle jag totalt ruinera mig själv om jag gav 10 kr till alla jag gick förbi varje dag bara till och från bussen till jobbet. De sitter var 50e meter och känns enormt tråkigt att det är ett ok sätt att försörja sig på (menar nu inte att det ser "fult" ut utan jag tycker inte att någon ska behöva försörja sig på det sättet, speciellt inte när människorna kommer från EU-länder där EU kan gå in och ställa krav).

Bor på stan och jobbar lite udda tider så har flera gånger sett hur de blivit avsläppta i en stor och ny stadsjeep och sen suttit och pillat med sina smartphones innan det börjat bli tillräckligt mycket folk för att det ska finnas någon att tigga ifrån så misstänker att de inte är speciellt nära att svälta ihjäl faktiskt även om det så klart är synd om dom.

Har även sett när folk försökt ge dom mat och vissa (inte alla) har blivit fly förbannade. Sen att allihop sitter och röker samtidigt som de har lappar med "jag har inte råd att mata mina barn" gör mig faktiskt rätt upprörd och negativt inställd till att försöka hjälpa till över huvud taget.

Nej, dom är inte nära att svälta ihjäl. Men dom lever långt under en normal inkomst (med tanke på levnadskostnaderna i Europa) och har inga andra lagliga sätt att försörja sig på.

Om du själv fick välja mellan att stjäla, hora eller tigga, vad skulle du ta?

Stjäla och hora låter mer välbetalt så skulle nog satsa på något av dom om mina barn höll på att svälta ihjäl. :meh:

Vadå så nu är dom dåliga människor som inte horar och stjäl?

Kl och aningen ot,

tycker det är rent vidrigt att så många och så väldigt priviligierade människor I den här tråden anser att för att som tiggare måste sjunka till en viss (galet låg) fattighetsnivå och dessutom vara artiga och tacksamma. Vilken planet bor ni på egentligen? Det är fruktansvärt förödmjukande att behöva tigga, det är förödmjukande, orättvist och fel att vara beroende av okända privatpersoners 'välvilja' och det är förödmjukande och skrämmande att inte ha någon kontroll över sin egen, lilla, ekonomi och liv. Om det är så upprörande att som rik svensk bli bemött på ett sätt som en inte gillar tycker jag att en bör kolla upp relativ fattigdom och kolla upp sina värderingar.

jag är också lite förvånad (men varför är jag egentligen det) över att så många verkar vara så blinda inför den inhemska fattigdomen och hemlösheten som finns i Sverige. Efter att rönen om att rumänska ligor utnyttjar människor för egen profit verkar alla tro att varenda tiggare är en bluff. Många gånger kan man faktiskt hjälpa någon att få mat för dagen, vilket går betydligt snabbare än politisk lobbying. Varför en nu skulle behöva välja, särskilt när jag betvivlar att många som svarat I tråden ens gör någotdera.

Stjäla och hora låter mer välbetalt så skulle nog satsa på något av dom om mina barn höll på att svälta ihjäl. :meh:

Så den moraliska aspekten spelar absolut ingen roll för dig? Det är lika illa att hora som att stjäla som att tigga? Du skulle inte ha några problem att berätta för dina barn vad du jobbar med?

Jag har faktiskt mer respekt för de som "gör" någonting för att få pengar (oberoende om det faktiskt är stjäla, sälja skräp, spela musik) än de som bara sitter och hoppas att andra människor ska ge dem pengar, speciellt om det är för att försörja deras barn på något sätt.
Sen tror jag faktiskt inte att de är de allra fattigaste som generellt är de som åker hit, de har väl inte råd med resan utan har nog inget annat val än att stanna kvar hemma och klara sig bäst det går?

Om det nu är roligt att hoppa på mig för att jag uttrycker åsikter i en tråd som är till för det så kan jag rätt lugnt säga att om jag behövde försörja mig på att hora eller stjäla så skulle jag undvika att skaffa barn så det där med att "berätta för barnen" skulle inte vara ett problem.

Senast ändrad:

Vadå så nu är dom dåliga människor som inte horar och stjäl?

Nej, jag har inte påstått att det är dåliga människor som tigger däremot så konstaterar jag att det finns effektivare sätt att tjäna pengar om man är desperat (vilket jag i alla fall skulle vara om barnen höll på att tappa kroppsdelar eller något liknande). Eventuellt så kanske det där med "dålig människa" kan innefatta folk som kostar på sig att röka om deras barn faktiskt håller på att svälta ihjäl. Jag har inte påstått att folk som horar och stjäl är dåliga människor heller. Jag har däremot påstått att jag tycker att det är sjukt att EU inte ställer krav på sina medlemsländer att ta hand om sina medborgare.

Senast ändrad:

Om det nu är roligt att hoppa på mig för att jag uttrycker åsikter i en tråd som är till för det så kan jag rätt lugnt säga att om jag behövde försörja mig på att hora eller stjäla så skulle jag undvika att skaffa barn så det där med att "berätta för barnen" skulle inte vara ett problem.

Här hoppas det inte, men jag ifrågasätter.

Ponera att du har man, barn och ett lågbetalt jobb. Ni är inte rika men ni överlever. Mannen dör, du förlorar jobbet och det finns ingen chans på ett nytt eftersom landet du bor i har enorma problem med arbetslöshet, och staten ger dig inga pengar. What to do next? Börja råna banker? Eller hänga på när några bekanta erbjuder dig att åka till ett rikt land, där det är sjukt kallt men du kan tjäna pengar med kläderna på och utan att bryta mot några lagar?

Flera har bilder på sina barn framför sig där det står att de har 8 barn hemma. Men vad har de för planer för dem? Att de också ska åka till Sverige och sitta och tigga om några år?

Den rumänska kvinnan som var med i Debatt för ett tag sen, när det handlade om tiggeri, sa att tack vare att hon är i Sverige och tigger pengar så kan barnen hemma i Rumänien gå i skolan.

Tja, vi har skitjobb som ingen vill ha, trots att det är hyggligt bra betalt (milsvitt högre än okvalificerade vårdyrken).

Detta trots att utbildning och certifieringar ingår.

Det är säkert enkelt för en rumänsk analfabet som inte kan svenska eller engelska att ta ett sånt jobb. ;)

Jag har faktiskt mer respekt för de som "gör" någonting för att få pengar (oberoende om det faktiskt är stjäla, sälja skräp, spela musik) än de som bara sitter och hoppas att andra människor ska ge dem pengar, speciellt om det är för att försörja deras barn på något sätt.
Sen tror jag faktiskt inte att de är de allra fattigaste som generellt är de som åker hit, de har väl inte råd med resan utan har nog inget annat val än att stanna kvar hemma och klara sig bäst det går?

Du ser alltså mer positivt på att en människa stjäl dina prylar än att hen ber om din hjälp? Har nog faktiskt aldrig stött på någon som resonerar så, kan du förklara hur du resonererar? I min värld känns det irrationellt :confused:

Det förutsätter att du har ett val i att skaffa barn.

Fast det är det som grejjen för mig, om man nu kommer hit för att man inte har råd att ge sina barn mat och kläder hur kan man då försvara att sitta med en smartphone och sms:a/surfa och röka? Skulle inte dom pengarna hellre gå till att faktiskt ge barnen mat och skor? Det är det som drar mig mothårs, att de säger att pengarna är till en sak men sen prioriterar andra (i sammanhanget) oviktiga saker som cigaretter och sms! Jag säger inte att alla är så men dom som är just runt där jag bor är samma sak allihopa, halta och lytta med döende barn/familjemedlemmar men så fort människorna tunnas ut mot kvällen så kan dom plötsligt gå utan kryckor och samlar ihop sina grejjer för dagen medan dom pratar i telefon och kedjeröker.. Det är väl inte så konstigt att det sticker i ögonen på folk eller?

Och som någon blev upprörd över att några av oss tyckte det var dåligt att dom slängde mat eller blev arga när dom fick det, det gäller inte bara tiggare för mig! Om någon försöker hjälpa mig på det sätt som dom för stunden kan även om det inte är det som är viktigast för just mig så inte fan har jag någon rätt att bli arg och otrevlig och slänga det som någon erbjuder!

Det gäller alla i ala situationer, om jag ramlar och bryter benet och själv har ringt ambulans när någon kommer fram och erbjuder sig att ringa 112, ska jag bli sur då för det inte är det jag behöver eller vill ha utan jag kanske hellre vill ha en filt eller smärtstillande? Eller om jag tappar min plånbok och inte kan ta mig hem har jag då rätt att vara otrevlig om någon skulle erbjuda sig att bjuda mig på en kaffe medan jag försöker lösa situationen?

Oavsett vem man är och vilken situation man befinner sig i så borde man vara tacksam när någon försöker hjälpa en på vilket sätt dom nu kan, vill man inte ha det erbjudna så tackar man vänligt nej- det kallas vanlig hyffs!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 487
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 436
Senast: cassiopeja
·
Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
4 370
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar