Att ge eller inte ge (till tiggare)

Sv: Att ge eller inte ge (till tiggare)

Ja, jag ger i princip till alla jag ser om jag har kontanter på mig och befinner mig ex på Söder i Sthlm. Det spelar ingen roll för mig om dom är "liga-anslutna"/har en tiggarhallick, det är för mig en självklarhet att dela med mig av min ur globalt perspektiv enorma rikedom.

Dina "råbarkade ryggradslösa brottslingar" är familjer och grannar som tillsammans organiserat resan, organiserar boende och transport.

Tror du på fullaste allvar att kriminella band pysslar med ngt så olönsamt som tiggeri, som ger mellan någon hundralapp till ngn tusenlapp per dag.
Då en uthyrd ung tjej som tvingats till det kan ge upp mot 10 000 per dag? Visst det kommer brottslingar, men de pysslar med inbrott, bedrägerier etc etc knappast tiggeri.

Att "kompisar" hos socialen och polisen levererar skrönor som SD och andra förmedlar är känt. Men talar men med polisen så framkommer det att det inte är organiserade kriminella band som ligger bakom..

Här skjutsas och hämtas många av tiggarna i en fin mercedes. Det får i alla fall mina varningsklockor att ringa.

De som tigger är analfabeter, vilket gör att det är i princip hopplöst att få ett jobb.. Men att vi ger pengar till tiggare leder inte till ett jobb för dem heller, utan de måste få utbildning. Det är faktiskt ett problem för Rumänien att ta tag i, och så länge vi tillåter tiggeri här och ger till tiggarna, så behöver ju inte Rumänien ta tag i problemet, eller hur..

Ja, jag ger i princip till alla jag ser om jag har kontanter på mig och befinner mig ex på Söder i Sthlm. Det spelar ingen roll för mig om dom är "liga-anslutna"/har en tiggarhallick, det är för mig en självklarhet att dela med mig av min ur globalt perspektiv enorma rikedom.

Det är ju den humana inställningen.
Men den har även en baksida.

Det innebär att det kommer allt fler tiggare och när inte gåvorna räcker för att överleva (detta pga av trycket från allt fler tiggare) så tvingas man organisera sina inkomster på annat sätt....

kl
Alla ni som tycker det är hemskt att tiggarna hivar maten i soptunnan, har ni tänkt på att det är fler än ni som ger mat till dom, man kan bara äta en viss mängd, sen går det inte i mer och dom har ju ingenstans att förvara maten så den håller sig.
Jag brukar köpa faktum av en kille här och när jag passerar och jag har tidningen så får han en slant.

Har de tänkt på att alla som ser när de slänger mat bara blir ännu mer övertygade om att aldrig skänka något? Precis som när någon bjuder på något man inte gillar så får man väl lite artigt lägga undan "till senare" eller slänga det när ingen ser? Det är ju ändå en gåva.

Jag vet inte jag har lite svårt för det. Har sett tiggarna här sitta å röka och prata i mobiltelefon. Ska jag ge något så skulle det vara mat å vatten isåfall.

Fast även sluminvånarna i Mumbai röker och äger smartphones. Jag anser mig inte ha rätten att döma dom som oförtjänt av mitt stöd för det.

Givetvis är det en dålig lösning att EU-innevånare sitter och tigger på våra gator, men tills politikerna löst det tänker jag visa medmänsklighet och ge "direktbidrag".

Det är ju den humana inställningen.
Men den har även en baksida.

Det innebär att det kommer allt fler tiggare och när inte gåvorna räcker för att överleva (detta pga av trycket från allt fler tiggare) så tvingas man organisera sina inkomster på annat sätt....

Ja, tack och lov så tar ju våra politiker det här på allvar och jobbar hårt för en lösning.

Men jag tycker ändå att det är så otroligt ogint att säga till någon "Det räcker inte med att du är så desperat att du rest till ett annat land för att sitta utomhus i minusgrader och tigga. Jag kräver att du ska slänga din telefon och vara multihandikappad för att du ska förtjäna att få mina femkronor."

*KL*

Vad gäller mat så kan det också vara ett kulturellt problem. En del romer observerar stränga renhetsregler som bland annat rör maten och dess tillreding.

kl
Alla ni som tycker det är hemskt att tiggarna hivar maten i soptunnan, har ni tänkt på att det är fler än ni som ger mat till dom, man kan bara äta en viss mängd, sen går det inte i mer och dom har ju ingenstans att förvara maten så den håller sig.
Jag brukar köpa faktum av en kille här och när jag passerar och jag har tidningen så får han en slant.

Jag kan ju då tycka att om man inte vill ha maten man får så ger man vidare den till någon annan som behöver och/eller uppskattar maten bättre, istället för att slänga den.

Delvis KL
Fast då kan man väl på något sätt tacka nej trevligt ist för att bli sur, förolämpad, slänga maten? Jag respekterar absolut att man har principer men om man är såpass desperat att man sitter och tigger för sin överlevnad så kanske man ska vara lite mer ödmjuk när människor faktiskt vill och försöker hjälpa? Eller får man bete sig hursomhelst bara för man är fattig?
Och nej jag tycker inte man ska behöva slänga sin telefon och vara "multihandikappad" för att förtjäna mina 5 kronor, det handlar inte ens om att förtjäna, det handlar om att jag inte vill vara delaktig i något som i det långa loppet faktiskt inte förbättrar deras livssituation och jag vill inte heller finansiera någon annans alkohol och rök-vanor. Är man så fattig att man måste tigga så borde verkligen inte telefonräkningar och cigaretter vara en prioritet. Jag tycker absolut man ska hjälpa dom som har det svårt och därför skänker jag pengar till hjälporganisationer och köper Situation Sthlm och liknande, där man vet att dom som tar del av pengarna jobbar hårt, på sitt sätt bäst dom kan, för att förbättra sina liv.
Jag tycker inte det är rättvist att jag ska ses som mindre medmänsklig för jag inte ger småpengar till tiggare när det finns så många som, bevisligen, inte är helt ärliga med sin situation och var pengarna går till? Som många andra sagt så är inte grundproblemet dom som sitter och tigger utan att länderna dom kommer ifrån inte tar SITT medmänskliga ansvar, jag tycker det vore bättre om man satte större tryck på dom att faktiskt förändra sitt samhälle och deras hjälpinsatser, ingenting kan ju bättre av att alla fattiga därifrån kommer hit och tigger. Dom som verkligen är utsatta och kommer hit får ju inte ett toppenliv genom att vara här och tigga småpengar och det kan ju inte kännas bra att behöva lämna sitt hemland på obestämd tid.
Grundproblemet måste tas om hand av politikerna och för att det ska hända måste vi som medborgare ligga på och tjata om det..

Här skjutsas och hämtas många av tiggarna i en fin mercedes. Det får i alla fall mina varningsklockor att ringa.

De som tigger är analfabeter, vilket gör att det är i princip hopplöst att få ett jobb.. Men att vi ger pengar till tiggare leder inte till ett jobb för dem heller, utan de måste få utbildning. Det är faktiskt ett problem för Rumänien att ta tag i, och så länge vi tillåter tiggeri här och ger till tiggarna, så behöver ju inte Rumänien ta tag i problemet, eller hur..

Nej de som ska ta tag i problemet är EU i Bryssel!!

Vi har idag ett regelverk inom EU som ger alla EU-medborgare (Schengen) rätt att fritt röra sig inom EU. Och att förbjuda tiggeri skulle enbart driva ut de som idag lånat dyra pengar för att ta sig hit in i kriminalitet.

Att ha en person internerad kostar idag på ett fängelse ca 2000 spänn om dagen.

Begår en Rom från Rumänien ett grövre brott så får han låt säga 1 års fängelse.
600 000:- i direkta kostnader,+ rättegångskostnader, tolkar etc etc
Sedan kan han tjäna 10:- i timmen på KVA;s arbetsplats + dagpenning , det kan han skicka hem.
Nettot för hans o hans familj överstiger då förmodligen nettot för normal tiggeriverksamhet eftersom han har både mat, husrum o kläder under tiden...+ att det eventuella brottet ger en summa pengar.

Hur ekonomin ser ut för staten Sverige och de brottsoffer som skapas är en helt annan femma...

Fast... jag vet inte, jag tror det har med min kristna uppfostran att göra (är dock inte troende men ränderna går inte ur): Låt den som är utan synd kasta första stenen.

Jag snusar typ en dosa om dagen. Back in the days när jag inte hade några pengar alls, och mycket väl hade kunnat sitta på gatan och tigga (men inte behövde det för jag är en privilegierad svensk) så la jag absolut hellre 20kr på en snusdosa än på mer mat. Jag klarade mig på 10kr/dag för mat (och ibland ännu mindre, när jag dumpstrade).

Alltså, jag är själv nikotinist och om jag inte var hungrig så hade jag definitivt köpt nikotin. Jag vet att tiggarna oftast får in mer än 100kr/dygn, så jag vet också att det täcker mat, nikotin och kontantkort, och att det blir ett överskott som dom kan skicka hem till familjen.

Så jag har inga problem med att dom röker eller smsar. Jag vet vad det kostar, och jag gör det själv, jag tänker inte kasta någon sten på dom för jag är inte själv utan synd.

Appropå otrevliga tiggare: Klart att ingen har "rätt" att vara otrevlig för att dom är fattiga. Rikedom har inget med den saken att göra. Vissa människor är otrevliga enligt våra normer, andra inte.

Senast ändrad:

Om dina siffror stämmer borde ju tiggarna begå riktiga brott här istället, så de hamnar i fängelse. Kanske tur att de är analfabeter då ändå :meh:

Alltså jag fattar inte riktigt det här snacket om att de har mobiler, röker etc.
Ge inte pengar då, svårare än så är det ju inte. Att däremot sitta och tycka om hur fattiga de bör vara, hur ödmjuka de bör vara, börja kräva rätt uppförande för att de ska förtjäna era små slantar etc är ju bara smaklöst. Herregud.

Nej tiggarna får inte en spänn sen den gången jag gav en tiggare en färdigköpt baguette och han slängde den efter mig med orden "jävla idiot, dig borde man slakta långsamt" fast han sa det på ryska. Jag kan ryska. :meh:

Alltså jag fattar inte riktigt det här snacket om att de har mobiler, röker etc.
Ge inte pengar då, svårare än så är det ju inte. Att däremot sitta och tycka om hur fattiga de bör vara, hur ödmjuka de bör vara, börja kräva rätt uppförande för att de ska förtjäna era små slantar etc är ju bara smaklöst. Herregud.

Ja, verkligen, man blir ju mörkrädd.

Det är människor vi pratar om, inte knähundar.

Jag blir alltid beklämd när mitt fadderbarn redogör på öret vad han köpt för pengarna vi skickar; "Platssandaler, 10 kg ris, 1 kg socker...". Det är DINA pengar, vill jag säga, köp vad tusan du vill!!!:crazy:

För att svara på urspruingsfrågan; Jag ger om jag har kontanter. Ibland tar jag ut för att ge. Jag önskar jag kunde göra mer, och jag inser att detta är konstgjord andning, men även konstgjord andning är viktig.

Och argumentet "De blir fler om man ger pengar", eller "de förökar sig" (som om det är djur vi pratar om, ohyra liksom). :banghead:

NEJ, de blir inte FLER. De kommer HIT. Istället för att vara någon annanstans. Men ingen väljer att bli tiggare för att det är kul.

Inte en chans.

Först tigger dom så fint och när dom inte får något skriker dom hora och värre efter en i tron att man inte kan språket

Jag har också hört med en smeksam röst säga ” Tack din jävla fitta” till en gammal dam som faktiskt la något i koppen

Så , nej , jag blir bara förbannad av dom

Nu har inte jag sagt något om huruvida de inte borde röka, ha mobil osv, men allvarligt, kan man inte förvänta sig av alla människor, att om man iaf försöker vara vänlig mot den och skänka mat, att den inte beter sig som ett jävla praktarsel och kastar iväg maten och ropar diverse öknamn efter en?!

Så ni (du och Leoni) menar att alla tiggare beter sig såhär?

Märkligt, jag har aldrig varit med om det.

Det finns väl idioter i alla grupper. Det är farligt att klumpa ihop människor och dra alla över en kam. Man kan så lätt bli fördomsfull.

Nu har inte jag sagt något om huruvida de inte borde röka, ha mobil osv, men allvarligt, kan man inte förvänta sig av alla människor, att om man iaf försöker vara vänlig mot den och skänka mat, att den inte beter sig som ett jävla praktarsel och kastar iväg maten och ropar diverse öknamn efter en?!

Som Stina-Elin är inne på, så finns det nötter överallt. En del personer är trevliga, andra inte. Självklart ska man vara trevlig mot folk, det gäller ju alla, så jag förstår inte vad det har med saken att göra.

*kl*

Nej, jag ger inte pengar till tiggare. Jag skänker hellre till Frälsningsarmén eller liknande. Köper flera nummer av Faktum när jag när jag råkar gå förbi någon som säljer.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 487
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 436
Senast: cassiopeja
·
Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
4 370
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar