Att ge eller inte ge (till tiggare)

Sv: Att ge eller inte ge (till tiggare)

Jag håller med där.

Jag tycker inte heller att det är människovärdigt att behöva tigga. Tror inte att dom som tigger gör det för att dom tycker det är så himla roligt och att man tjänar några stora pengar på det.

Min gissning är att det är det enda sättet som finns för dom att få några pengar alls. Men tiggeri på detta sätt skall inte behövas i ett modern och demokratiskt samhälle.

Dessa människor måste få hjälp till ett värdigt liv. Samtidigt som jag vill hjälpa de här människorna så vill jag inte uppmuntra till tiggeri.å

Jag tycker det är en komplicerad historia med många moraliska och ekonomiska aspekter.

Hade det tex varit en och samma gumma som tigger år ut och år in så är det en sak. Men idag har ju detta fullkomligt exploderat och det är hur många som helst som tigger. Dessutom verkar dom vara ganska så organiserade och strukturerade.

Och exploderade gjorde det ju pga av de upptäckte att de kom till jungfrulig mark. Folk var inte vana vid tiggare och gav betydligt mer än i andra delar av Europa..och dummare är de ju inte än att de återvänder med vänner o släktingar...

jag ger sällan. om det är någon jag ofta går förbi kan jag ge en femma, kanske en gång av 15. Generellt känner jag mig mest lamslagen av misären att det finns människor som har det så illa att de anser eller tvingas ha tiggeri som enda medel till inkomst för att överleva. Och jag kan omöjligen ge till alla jag skulle vilja.

Jag har länge velat/tänkt volontära någonstans just med hemlösa eller något relaterat, men tar mig aldrig för det heller. även det lägger sig som en sten av dåligt samvete på mitt hjärta eftersom det handlar om ett egoistiskt "jag ska bara" i fråga om den tid jag skulle lägga på det vs inkomst för min egen del. det får mig att skämmas, faktiskt.

Och exploderade gjorde det ju pga av de upptäckte att de kom till jungfrulig mark. Folk var inte vana vid tiggare och gav betydligt mer än i andra delar av Europa..och dummare är de ju inte än att de återvänder med vänner o släktingar...

Ja fast det är ju sorligt att folk i dagens Europa skall vara tvungna till att tigga. Då är det ju bättre de får socialbidrag.

Bästa är ju självklart att dessa människor får möjlighet att försörja sig själva men det är ju ingen perfekt värld vi lever i.

Ja fast det är ju sorligt att folk i dagens Europa skall vara tvungna till att tigga. Då är det ju bättre de får socialbidrag.

Bästa är ju självklart att dessa människor får möjlighet att försörja sig själva men det är ju ingen perfekt värld vi lever i.

Javisst och socialbidraget ska då tas från Rumäniens EU-bidrag. Inte från de andra ländernas budget, då får dessa ju betala både Rumäniens eu-bidrag och fö deras fattiga befolkning....

*kl*

Jag ger inte till tiggare, därför att de som sitter här ingår i ett gäng som åker runt med en minibuss och placerar ut dem. De brukar som sagts tidigare även ha ganska dyra telefoner och liknande också.
En lokal alkis brukar också tigga utanför affären och en gång erbjöd jag honom en limpa när jag kom ut istället för pengar, men nej det ville han inte ha för mat och husrum hade han ju då han bodde på nåt boende. Han ville ha pengar till öl eller cigaretter kan jag tro.

Så jag ger ingen som tigger på det där viset. Då ger jag hellre pengar till den som står före i kön och räknar mynt för att ha råd med det som ligger på bandet.

Jag vet inte jag har lite svårt för det. Har sett tiggarna här sitta å röka och prata i mobiltelefon. Ska jag ge något så skulle det vara mat å vatten isåfall.

Jag ger till tiggare ibland

Jag hatar att vi har tiggare på Sveriges gator, och jag hatar att det sitter en tiggare utanför min Ica utanför mitt vardagsrumsfönster i mitt välmående villaområde.

Det är inte det samhälle jag har betalat skatt för att ha.

Men jag kan inte sätta mig i mitt vardagsrum och käka chips när hon sitter där och tigger.

Jag vet inte om hon verkligen tigger pengar för att skicka hem för att hennes pappa ska få stomipåsar, som det står på hennes skylt. Jag vet att hon har en smartphone och jag vet att hon är i ett "gäng".

Men jag är ganska säker på att hon har det sämre än jag.

Jag borde ge pengar till någon organisation som jobbar med romer i Rumänien.

Men det gör jag ju inte för det blir ju inte av.

Så ibland ger jag pengar till en kvinna som heter Lambada som har en skylt där det står att hon samlar pengar till sin pappas stomipåsar. Jag ger pengar, för det är pengar hon vill ha. Och de gånger jag ger pengar tittar jag henne i ögonen och säger var så god så att jag ska komma ihåg att hon är en människa.

Men oftast smiter jag bara in och ut från Ica fort.

kl

Nej jag ger inte till tiggare, då de både är alldeles för många häromkring och för att jag inte har en aning om vart pengarna går.

Har ju hört både om ligor och om tiggare som blir arga om de får mat istället för pengar, och tiggaren som jag ser dagligen i vårt centrum sitter allt som oftast och röker eller pillar på sin mobil :crazy: Man vet ju inte vad man ska tro!

Och åker man runt lite så kan man ju lätt stöta på en 10+ stycken, kanske småpengar visst men man kan ju inte ge varje gång och till samma personer...

Kl
Jag gynnar inte ekonomisk brottslighet, och flera av tiggarna i vår stad har sådant bakom sig. Hos oss figurar människor med de mest fasanfulla lyten/handikapp. De är noga utvalda av de som organiserar detta. Ju värre lyte desto bättre, tydligen. Detta berättade en bekant som är polis. Han var rätt luttrad på syfthistorier som skrivs på plakat/papper. Föga sanning på dessa.
Jag tycker inte om fenomenet. Skulle gärna ge pengar till enskild person, men efter att ha sett den som tigger bli upphämtad utanför sitt distrikt "vid lokala shoppingstråket" av sina landsmän, så avböjer jag. Jag vill inte gynna några råbarkade ryggradslösa brottslingar, som utnjyttjar människors handikapp.

Nope jag ger ingenting til tiggare, ser ingen anledning till det.
Alldeles för mycket fuffens för att jag ska gå på det.

Däremot i min hemstad finns/fanns en hemlös man, han tiggde aldrig men var oerhört glad och tacksam för att få pantburkar, mat någon filt eller jacka osv ibland så det bjöd jag på.
För där såg jag ju att det kom till användning och det gjorde honom gott.

Dom delar dessutom snyftskyltar där det står historier med bilder och jag har liiiiite svårt att tänka mig att 8 olika personer OCH dom som lägger lappar i tunnelbanan ALLA har samma familj/syskon/barn som har någon konstig sjukdom som dom inte har råd att betala behandling för.

Dn gjorde en reportage om några romer som tiggde.
De kollade upp bakgrundshistorien, och ja alla som påstod det hade sjuka barn hade det.

Och om det inte skulle vara sant betyder det i mina ögon inte att personerna är rika och lever ett glidarliv på ihopskrapade mynt.

Nej jag ger inte! Som andra skrivit, ser jag att dom flesta har både fina bilar, nya telefoner och skapliga kläder. Dom som verkligen behöver hjälp har inte råd att ta sig hit. Skulle gärna hjälpa i hemlandet ist.

Nä, det är typiska tecken för barntjuvar!

Man kanske ska tro att hen är nikotinist som så många andra?

Väljer någon röka framför mat har jag inte lust att sponsra det!

För att gå tillbaka till TS frågeställning: Nej jag ger aldrig pengar. Jag har provat att ge mat precis som andra i tråden och fått samma reaktion som de. Då får det helt enkelt vara. Jag vill dessutom inte stödja brottslighet som det rör sig om i väldigt många fall. Givetvis är det ett politiskt problem och det är en väldigt bra idé att ta från EU-bidragen till de länder tiggarna kommer ifrån.

Dn gjorde en reportage om några romer som tiggde.
De kollade upp bakgrundshistorien, och ja alla som påstod det hade sjuka barn hade det.

Och om det inte skulle vara sant betyder det i mina ögon inte att personerna är rika och lever ett glidarliv på ihopskrapade mynt.

Nej, jag tror inte många tiggare lever glidarliv men däremot tror jag många som organiserar trafficking gör det. Har de tagit sig hit själva är det ett problem för landet de kommer ifrån, inte Sverige. Som flera har sagt, pungslå de länder i EU som inte tar ansvar för sina medborgare genom att hålla inne EU-bidragen.

Exakt! DN hade ju en jättebra reportageserie om just tiggare. För mig spelar det ingen roll om tiggaren visar sig ha en smartphone, som Svea skrev så har ju jag det så oerhört mycket bättre än någon som tvingas sitta ute och tigga.

Jag ger när jag har kontanter, vilket blir lite då och då. Jag brukar inte ta ut pengar specifikt för att skänka, däremot för att köpa Situation Stockholm.

Men har du något fog för att det skulle vara organiserat? Förutom gissningar och antagningar - vad har du för belägg? Vad vet du som exempelvis inte journalisterna på DN vet, som faktiskt besökt byarna som många av tiggarna kommer ifrån?

Nej, jag tror inte många tiggare lever glidarliv men däremot tror jag många som organiserar trafficking gör det. Har de tagit sig hit själva är det ett problem för landet de kommer ifrån, inte Sverige. Som flera har sagt, pungslå de länder i EU som inte tar ansvar för sina medborgare genom att hålla inne EU-bidragen.

Alltså jag tror jag förstår hur du menar rent politiskt.

Men medmänskligt: Om det sitter en människa framför dig som inte har råd med mat och blöjor till sitt barn och du kan hjälpa den, om så bara med litegrann, är inte det en medmänsklig gest att göra?
Om någon just NU är hungrig så hjälper det inte att jag skriver en insändare om EU-bidrag. Det är liksom olika nivåer.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 487
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 436
Senast: cassiopeja
·
Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
4 370
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar