Sv: Att ge eller inte ge (till tiggare)
Och exploderade gjorde det ju pga av de upptäckte att de kom till jungfrulig mark. Folk var inte vana vid tiggare och gav betydligt mer än i andra delar av Europa..och dummare är de ju inte än att de återvänder med vänner o släktingar...
Jag håller med där.
Jag tycker inte heller att det är människovärdigt att behöva tigga. Tror inte att dom som tigger gör det för att dom tycker det är så himla roligt och att man tjänar några stora pengar på det.
Min gissning är att det är det enda sättet som finns för dom att få några pengar alls. Men tiggeri på detta sätt skall inte behövas i ett modern och demokratiskt samhälle.
Dessa människor måste få hjälp till ett värdigt liv. Samtidigt som jag vill hjälpa de här människorna så vill jag inte uppmuntra till tiggeri.å
Jag tycker det är en komplicerad historia med många moraliska och ekonomiska aspekter.
Hade det tex varit en och samma gumma som tigger år ut och år in så är det en sak. Men idag har ju detta fullkomligt exploderat och det är hur många som helst som tigger. Dessutom verkar dom vara ganska så organiserade och strukturerade.
Och exploderade gjorde det ju pga av de upptäckte att de kom till jungfrulig mark. Folk var inte vana vid tiggare och gav betydligt mer än i andra delar av Europa..och dummare är de ju inte än att de återvänder med vänner o släktingar...