Att ge eller inte ge (till tiggare)

Sv: Att ge eller inte ge (till tiggare)

Ja, eftersom hon inte tror att den eventuella gåvan skulle gå till det hon tycker.
Medan du ifrågasätter den "gräns" hon satt upp.

Du kan ju välja ett annat tillvägagångssätt, och välja dina egna mål för gåvor, och andra saker att ge.

Jag upplever inte att hon rekommenderat någon annan att följa samma kriterier eller göra samma val.

Nja, lite bakåt i tråden uppfattar jag det som om Ellinor menar att de får för lite över för att det ska vara värt att ge, rent generellt alltså. Därför att det ÄR som att hälla bensin på en brasa eftersom att de får för lite med sig hem för att det ska vara rimligt.

Jag ifrågasätter därför att jag tycker det är rätt fult att försöka ge sig på att bestämma vad en vuxen människa ska göra med sina pengar; för har de fått dem är det ju deras. Och jag tycker det är fult att sitta i Sverige och fundera över om det verkligen är rimligt om de får med sig 10 % hem, uppenbarligen är det ju det, för dem, annars hade de inte gjort det. Dessa 10% är antagligen väldigt värdefulla för de som tigger och således behöver dem.

Nja, lite bakåt i tråden uppfattar jag det som om Ellinor menar att de får för lite över för att det ska vara värt att ge, rent generellt alltså. Därför att det ÄR som att hälla bensin på en brasa eftersom att de får för lite med sig hem för att det ska vara rimligt.

Jag ifrågasätter därför att jag tycker det är rätt fult att försöka ge sig på att bestämma vad en vuxen människa ska göra med sina pengar; för har de fått dem är det ju deras. Och jag tycker det är fult att sitta i Sverige och fundera över om det verkligen är rimligt om de får med sig 10 % hem, uppenbarligen är det ju det, för dem, annars hade de inte gjort det. Dessa 10% är antagligen väldigt värdefulla för de som tigger och således behöver dem.

Glöm nu inte bort att det är mina pengar ända tills dess att jag givit bort dem.

Jag tycker att det ÄR som att hälla bensin på en brasa, för att det är rent slöseri med mina resurser (i det här exemplet) om 90% (obs fortfarande ett exempel) går till ett undermåligt boende eller tobak.

Jag tycker att det är tragiskt att de ska behöva komma hit och leva under sådana förhållanden och bara få med sig en spottstyver hem. Det scenariot som jag skulle vilja hoppas på är att de kunde vara kvar i sina hemländer och få hjälpen där. Jag antar iallafall att det är vad de själva hade föredragit.

Visst är det upp till var o en att ge eller inte men om man med argument mer eller mindre tagna ur luften argumenterar mot att ge så är det väl inte konstigt att det blir en diskussion.
PL

Diskussion och diskussion... Kom igen med nåt eget argument nån gång, istället för att bara hacka på andras argument. Det kallar inte jag för diskussion iallafall.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 487
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 436
Senast: cassiopeja
·
Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
4 370
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?