Att ge eller inte ge (till tiggare)

Sv: Att ge eller inte ge (till tiggare)

Tiggarna anser att det gör skillnad liksom deras anhöriga.
Hur många procent måste de ha över för att bli godkända av dig?
Vilken källa ger du till?
PL

10% är inte godkänt. 50% kanske kan anses som rimligt. Jag har inte fått adressen av dig än, så jag har ingen källa att skicka till.

Fast oavsett om du tycker 10% är ok eller inte så är det ju i slutänden upp till dem själva. 10% eller mer gör skillnad för dem och deras familjer, gav det 0 skulle de åka hem eller försöka någon annanstans. Att förödmjuka sig för ingenting hjälper inte någon och jag ser hellre att folk tigger om fickpengar än att de rånar gamlingar och handikappade eller snälla människor som stannar och tror de hjälper en nödställd efter vägen. Min mamma blev rånad i kassakön där hon skulle handla på sin lilla pension efter ett liv som hemmafru och sjukpensionär, rånarna hade utlandsreggad bil och drog efter att ha snott hennes plånbok innehållande kanske 100 kr. Det hon hade kvar var ett pantkvitto och tian i kundvagnen hon behöver som handikappad för att kunna transportera varor även om hon bara ska köpa en liter mjölk. :mad:

Och nej, jag ger sällan men har köpt mat och hundmat till en tiggare som tacksamt tog emot. Lite sur blev jag dock på gubben som jag såg cykla omkring i täckoverall och fin cykel, men tänkte sen att om man är hemlös så lägger man väl pengar på transportmedel och varma kläder om man inte har familj.

Senast ändrad:

Det är klart att jag ser sambandet. Jag ska försöka förklara en gång till.

Jag befarar att en stor del av pengarna de tjänar ihop till här, går åt till att leva här. Och för att de ska ha kvar så mycket som möjligt till sina familjer så väljer de att leva så knapert som möjligt. I våra ögon mätt är det i misär.

Hur stor andel har de kvar när de åker hem? 50%? 75%? 25%?

Någon tjänar dessutom pengar på de här stackarna genom att hyra ut boende. För någon lägenhet kan de inte hyra, och på parkeringarna får de inte heller bo.

Jag förstår att det är ett jätteproblem, och jag ger hellre direkt till källan än lägger en peng i varenda pappmugg jag passerar på stan. För det står en var 50:e meter på sina ställen.
Uppenbarligen så upplever tiggarna att bo i misär och tigga här är det minst hemska alternativet. Så då kan man undra hur illa de andra alternativen är...
(Det finns information att få om man vill. Men det får en att skämmas över världen när man läser..)

Jag tycker det är fördjävligt att EU inte lägger press på länderna att lösa sina problem. Det är för mig inte acceptabelt att ett land får behandla sina medborgare som det har gjorts.

Så då har du tydligen bestämt dig för att nettot ligger närmare 10% Du får gärna specificera din lilla ingenjörskonst. Hur har du räknat o var har du fått siffrorna från.
Jag har ingen källa! Du som påstår dig vilja ge den vägen får väl leta upp en.
PL

10% är inte godkänt. 50% kanske kan anses som rimligt. Jag har inte fått adressen av dig än, så jag har ingen källa att skicka till.

Inte godkänt? Varför skulle det vara upp till dig, menar du?
Jag tänker mig att de som tigger vet mer än dig om hur mycket pengar som är värt att ta med sig hem.

Uppenbarligen så upplever tiggarna att bo i misär och tigga här är det minst hemska alternativet. Så då kan man undra hur illa de andra alternativen är...
(Det finns information att få om man vill. Men det får en att skämmas över världen när man läser..)

Jag tycker det är fördjävligt att EU inte lägger press på länderna att lösa sina problem. Det är för mig inte acceptabelt att ett land får behandla sina medborgare som det har gjorts.

Jag håller med, men samtidigt tror jag att Rumänien har gjort en hel del åtgärder för att hjälpa dessa människor. Men alla är inte mottagliga för försök att bli integrerade i samhället. Vilket vi också har besvär med i Sverige.

Inte godkänt? Varför skulle det vara upp till dig, menar du?
Jag tänker mig att de som tigger vet mer än dig om hur mycket pengar som är värt att ta med sig hem.

Jag kanske kan få vara med och bestämma litegrann över hur mina pengar förvaltas bäst?

Jag håller med, men samtidigt tror jag att Rumänien har gjort en hel del åtgärder för att hjälpa dessa människor. Men alla är inte mottagliga för försök att bli integrerade i samhället. Vilket vi också har besvär med i Sverige.
De mesta talar väl för att Rumänien gjort väldigt lite!
PL

Men du skriver ju att du inte tänker ge därför att nettot är för lågt!
PL

Nä, därför att jag tror att nettot är för lågt! Och för att det är som att slänga bensin på en brasa.

Den långsamma tråkiga vägen är att påverka Rumänien via EU, vilket jag anser måste göras.

Om det gör mig till en oempatisk rasist, så ber jag så hemskt mycket om ursäkt...

Nä, därför att jag tror att nettot är för lågt! Och för att det är som att slänga bensin på en brasa.
Ja tänk om det kommer ännu fler! Hur skall du då stå ut?
Rumänien tycker vi skall förbjuda tiggeri o har erbjudit sig att skicka polis för att "ta hand om problemet".
PL

Men du skriver ju att du inte tänker ge därför att nettot är för lågt!
PL

Inte riktat till mig men jag vill gärna kommentera.

Jag "ger" en hel del pengar till samhället i form av skatt. De pengarna används till det som sittande regering, sittande kommun et c bestämmer.Skola, vård, blomdekorationer, idrottshallar som jag personligen finner meningslösa med mera.

Om jag ska ge ytterligare pengar, vill jag själv välja vad de pengarna ska gå till.
Jag har personligen valt att ge pengar till en lokal djurskyddsförening för att jag då ser direkt nytta av min gåva. Visst, en del av pengarna går säkert till fika på årsmöte (eller inte) men det är eldsjälarna som lägger all sin fritid på djurskyddet, värda i mina ögon.

Om jag skänker pengar till en tiggare så är det tiggarens pengar och den får själv välja vad den använder pengarna till.
Men om jag ser att tiggaren röker så inser jag att en del av de skänkta pengarna sannolikt går till tobak och det vill jag inte sanktionera. Alltså ger jag inte pengar till tiggaren i fråga.
Om jag vill att mina pengar ska användas till att ett svältande barn i afrika ska få rent vatten, så skänker jag pengar till en sådan organisation.

De pengar jag skänker utöver skatten, vill jag själv kunna välja vart de ska gå.
Då tycker jag att det är orimligt att någon kritiserar mig för mina val och ifrågasätter mina personliga gränser.

Visst är det upp till var o en att ge eller inte men om man med argument mer eller mindre tagna ur luften argumenterar mot att ge så är det väl inte konstigt att det blir en diskussion.
PL

Men hon väljer ju att inte ge, har hon ju skrivit?

Ja, eftersom hon inte tror att den eventuella gåvan skulle gå till det hon tycker.
Medan du ifrågasätter den "gräns" hon satt upp.

Du kan ju välja ett annat tillvägagångssätt, och välja dina egna mål för gåvor, och andra saker att ge.

Jag upplever inte att hon rekommenderat någon annan att följa samma kriterier eller göra samma val.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 487
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 436
Senast: cassiopeja
·
Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
4 370
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?