Sv: Att ge eller inte ge (till tiggare)
Men du skriver ju att du inte tänker ge därför att nettot är för lågt!
PL
Inte riktat till mig men jag vill gärna kommentera.
Jag "ger" en hel del pengar till samhället i form av skatt. De pengarna används till det som sittande regering, sittande kommun et c bestämmer.Skola, vård, blomdekorationer, idrottshallar som jag personligen finner meningslösa med mera.
Om jag ska ge ytterligare pengar, vill jag själv välja vad de pengarna ska gå till.
Jag har personligen valt att ge pengar till en lokal djurskyddsförening för att jag då ser direkt nytta av min gåva. Visst, en del av pengarna går säkert till fika på årsmöte (eller inte) men det är eldsjälarna som lägger all sin fritid på djurskyddet, värda i mina ögon.
Om jag skänker pengar till en tiggare så är det tiggarens pengar och den får själv välja vad den använder pengarna till.
Men om jag ser att tiggaren röker så inser jag att en del av de skänkta pengarna sannolikt går till tobak och det vill jag inte sanktionera. Alltså ger jag inte pengar till tiggaren i fråga.
Om jag vill att mina pengar ska användas till att ett svältande barn i afrika ska få rent vatten, så skänker jag pengar till en sådan organisation.
De pengar jag skänker utöver skatten, vill jag själv kunna välja vart de ska gå.
Då tycker jag att det är orimligt att någon kritiserar mig för mina val och ifrågasätter mina personliga gränser.