Att ge eller inte ge (till tiggare)

Sv: Att ge eller inte ge (till tiggare)

Jag har följt denna tråd i det tysta, men vill nu göra ett inlägg.

Orsaken att jag väljer att svara just dig är för att jag blir riktigt irriterad över en sak och det är det vanliga sättet att försöka avväpna sin meningsmotståndare: att kalla denne rasist. Så om det är indirekt.

Självklart blir diskussionen att handla mycket om romer, eftersom de är i marioritet gällande det här problemet. Hade dessa tiggare varit i marioritet av asiater, ryssar, polacker, amerikaner etc, så hade de som inte är positiv till många av tiggarnas beteende varit rasist mot det folkslaget enligt dig.

Nej, jag ger inte...
Detta inte på grund av att jag inte anser de "förtjänar " mina småpengar. Utan jag tycker det är en alldeles för kortsiktig lösning och det bidrar även till att fler kommer och vill försörja sig på samma vis. Att då mena att de som uppmärksammar detta problem ser tiggarna som ohyra är otroligt trångsynt, även om sådana finns. Snarare önskar i alla fall jag dessa tiggare något bättre än just mina småpengar. Hellre skänker jag då pengar till organisationer som hjälper de utsatta, de som redan är på plats, men framförallt så att dessa inte ska behöva lämna sina hem för att sitta på en gata i ett land med kargare klimat. Kommer det dessutom fler räcker inte givarnas pengar till alla dessa, vilket jag tror ger ännu mer konsekvenser.

Att sedan många har dålig erfarenhet av tiggare, tycker jag också spelar en viss roll. Det handlar fortfarande inte om att förtjäna en femma. Det handlar inte om att kyssa marken givarna går på. Men det förakt jag personligen sett när givare gett " fel" gåva, upplever jag oavsett denne persons livssituation som en felaktig handling. Precis som jag inte kan ge mig rätten att bete mig hur som helst, så kan inte de.

Jag gillar idén med att förbjuda fattigdom. Men om det blev verklighet så skulle de fattiga förmodligen motas vid gränsen istället, och då löser vi inga problem mer än våra egna, så då gillar jag inte idén längre.

Jag gillar inte idén med musikinstrumenten. Vilket oväsen det hade blivit! Och ger man en peng för att de ska hålla tyst så går de snart till en annan gata och spelar. (Precis som nu fast byt ut spela mot tigga)

Däremot har jag ingen lösning, annat än att jag av princip inte ger pengar till tiggare. Jag har hittills inte köpt Faktum heller, men i relation till tiggeri så kanske jag skulle börja med det. Bara det att i den lilla hålan jag bor, så kommer det någon i bil (!) och säljer Faktum. Kan man vara hemlös och ha bil liksom? Tja han kanske bor i bilen - det har jag inte tänkt på innan! Man lär så länge man lever...

Innan jag slår igen butiken i tiggartråden, så skulle jag vilja dela med mig av en historia, som jag burit med mig och som är orsaken till att jag inte ger.
En gång i ett annat land, där alla är mörkhyade... När jag var barn, så knackade en man på dörren. Han var ledsen för att han var långt hemifrån och för att han var hungrig. Han ville hem och hade inte pengar till tågbiljetten. Vi gav honom pengar till tågbiljetten och gjorde massa smörgåsar till honom och skickade med honom dricka, så han hade både mat och pengar så han skulle kunna ta sig hem. Han var mycket nöjd och vi kände oss som bra medmänniskor. Dagen efter knackade han på dörren igen... Den gången öppnade vi inte. Vi såg honom fler gånger. Onykter.

Det är därför jag har så svårt för att ge pengar till tiggare. Ger hellre en smörgås, men jag har sällan mat med mig på stan.

Du är ju helt otrolig!!
Vilken relevans har det vilken hudfärg någon har?
Kan du snälla, kolla över dina värderingar.

Ja, det finns människor med missbruk och det är problematiskt men det är ju en helt annan sak än att hitresta tiggare skulle vara manipulativa eller ljuga.

Uppenbarligen är det inte "just mat för dagen" de behöver eftersom just mat inte alls uppskattas...

Vad vet du om romers kultur vad gäller mat? Olika bestick för olika saker, olika kokkärl för olika slags mat etc. Har har fått berättat för mig att ett bestick som ramlar på golver blir orent och kastas.

Ponera att du inte åt griskkött (för att ta ett något sånär begripligt exempel) och någon skänker dig en rökt skinka?
Vore det jag skulle jag bli rätt lack också och inte ORKA vara ständigt tacksam för andras allmosor.

Det är lätt att döma. Men gå du en mil i någon annans skor får du se....

que? På vilket sätt är ditt svar till mig relevant för det jag skrev? :crazy:
Jag svarade bara på ett inlägg där skribenten sa att det absolut viktigaste för alla tiggare (ergo anledningen till att de tigger) var att få mat för dagen och det har vi ju redan konstaterat att så är det ju inte.

Jag personligen har aldrig erbjudit mat till någon tiggare så jag vet inte på vilket sätt jag enligt dig dömer?

Och fortfarande - det går faktiskt att tacka nej vänligt istället för att ta emot och sedan kasta, särskilt när givaren ser det.

Vad vet du om romers kultur vad gäller mat? Olika bestick för olika saker, olika kokkärl för olika slags mat etc. Har har fått berättat för mig att ett bestick som ramlar på golver blir orent och kastas.

Ponera att du inte åt griskkött (för att ta ett något sånär begripligt exempel) och någon skänker dig en rökt skinka?
Vore det jag skulle jag bli rätt lack också och inte ORKA vara ständigt tacksam för andras allmosor.

Det är lätt att döma. Men gå du en mil i någon annans skor får du se....

Visst kultur...men svälter man hellre än att ta emot mat? Då får man skylla sig själv tycker jag. Överleva eller inte.

Tacksam borde man vara för den hjälp man får, det är en självklar sak tycker jag.

Du är ju helt otrolig!!
Vilken relevans har det vilken hudfärg någon har?
Kan du snälla, kolla över dina värderingar.

Ja, det finns människor med missbruk och det är problematiskt men det är ju en helt annan sak än att hitresta tiggare skulle vara manipulativa eller ljuga.

Du har helt rätt. Hudfärgen har ingen relevans alls. Jag försökte bara förtydliga att det inte var i Norge, Danmark eller ens Tyskland men jag borde kanske skrivit att det var på en helt annan kontinent istället. Ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna för att jag råkade skriva så. Den mörke mannen kunde lika gärna varit vit, röd eller gul.

Sedan ligger det i sakens natur att - om man är utfattig och har begränsade möjligheter att påverka sin situation - att man tar de medel som finns för att klara sig och leva ett drägligt liv. Då kanske men blir tvungen att ljuga och manipulera. Moralaspekten av lögn har redan varit uppe i den här tråden så den tänker jag inte ens ta upp. Nöden har ingen lag, det är förmodligen både mänskligt och normalt att ljuga och manipulera om man blir tvungen till det. (OBS jag värderar inte om de är tvugna eller ej)

Det är förmodligen också mänskligt och normalt att man slutar stoppa pengar i ett bottenlöst hål. Då kanske man vill lägga sina pengar i ett annat hål istället, där det gör mer nytta. Där har du mina värderingar.

Senast ändrad:

Själv så tror jag att det finns de tiggare som både ljuger och är manipulativa. Jag tror att liksom hos alla etnisiteter, åldersgrupper, yrkeskårer, religioner etc så finns det rötägg. Men det innebär inte att dra alla över en kam. Så tiggare blir i mina ögon inte helgonförklarade just för att de är tiggare, men ska inte bli motsatsen heller.

Jag brukar inte ge just för att jag som många andra känner mig osäker på vem man "bör" ge till då det finns olika varianter av tiggar som antingen sjunger/spelar eller bara sitter på marken eller de som går runt med en lapp om något sjukt barn..
Ska jag ge något skulle jag nog ge mat i stället för pengar. De små slantar man har i plånboken räcker sällan vidare långt till en måltid

jag ger dem långfingret och sen hoppas jag att polisen eller nån väktare eller serberna kör iväg dem

Ja fast det är ju sorligt att folk i dagens Europa skall vara tvungna till att tigga. Då är det ju bättre de får socialbidrag.

Bästa är ju självklart att dessa människor får möjlighet att försörja sig själva men det är ju ingen perfekt värld vi lever i.

Väljer ditt inlägg för jag tycker att det är vettigt resonerat.

1. Inhemska tiggare.
Personer med uppehållstillstånd i Sverige får någon form av försörjning och bör inte behöva tigga. Om de behöver tigga, har de antagligen gjort av med pengar på "fel" saker.
Jag skulle definitivt inte ge pengar för då kan de pengarna lika gärna användas till droger, cigarretter och annat som till livsmedel.
Att ge födoämnen kunde jag tänka mig.

2. Hitresta tiggare.
Hur har de haft råd att resa hit?

Att ge pengar till tiggare löser inte grundproblemet. MEN vi pratar om människor som behöver mat för dagen. För dem är det viktigt att få just mat för dagen.

.

Fast i den här tråden är det många som beskriver att de skänkt mat men maten för dagen inte har tagits emot...

medan de vill ha pengar.

Jag är tillräckligt arrogant för att tycka att jag har rätt att välja vad det jag skänker pengar till ska finansiera.
Och jag vill inte ge pengar som underlättar exempelvis rökning.

Flera har skrivit om tiggarnas "fina" mobiltelefoner.

Jag kan ha förståelse för det, eftersom jag äger en gammal Nokia utan tillgång till internet (det är i och för sig mitt val) och inte anser mig ha råd att köpa en smartphone (har inte tillräcklig nytta för att välja att slänga ut tusenlappar på en leksak) och kan ju då anse att den som har pengar att slänga ut på en leksak antagligen också har pengar att betala mat.

Men det är min arroganta inställning.

*kl*

Inte en krona.

Ps. När dom börjar ta kort så kanske ... :D Ds.

Fast i den här tråden är det många som beskriver att de skänkt mat men maten för dagen inte har tagits emot...

medan de vill ha pengar.

Jag är tillräckligt arrogant för att tycka att jag har rätt att välja vad det jag skänker pengar till ska finansiera.

Jag kan ha förståelse för det, eftersom jag äger en gammal Nokia utan tillgång till internet (det är i och för sig mitt val) och inte anser mig ha råd att köpa en smartphone (har inte tillräcklig nytta för att välja att slänga ut tusenlappar på en leksak) och kan ju då anse att den som har pengar att slänga ut på en leksak antagligen också har pengar att betala mat.

Jo,men med en smart telefon och ett svenskt abonnemang kan man ju via skype tala dagligen med hemmavarande familj utan att det kostar en förmögenhet...så det handlar om att vara ekonomisk inte att slänga ut pengar på lyx

;)Du kanske skulle byta jobb om du inte anser dig ha råd med en smartphone;)
Tiggare kanske?
Jag tycker att det är en bra grej även i jobbet, vår arbetsgivare håller med sådana.
PL

medan de vill ha pengar.

Jo,men med en smart telefon och ett svenskt abonnemang kan man ju via skype tala dagligen med hemmavarande familj utan att det kostar en förmögenhet...så det handlar om att vara ekonomisk inte att slänga ut pengar på lyx

Javisst. Och även om är man hemlös och "inhemsk" så har man väldigt stor användning av en smartphone.

Kryddeludd du har uppenbarligen tillgång till Internet utan telefon.

Har du en aning om hur komplicerat livet är som hemlös? Oftast har man ett helt gäng myndighetskontakter (tex frivården, soc för pengar, soc för missbruk, soc för barnen, försäkringskassan osv) Dessa är ofta svåra att nå (Jag vet, jag jobbar på en myndighet:mad:) med fullbokade telefontider och evighetslånga telefonköer.

Brev ska vi inte ens prata om! En del myndigheter skickar endast till folkbokföringsadressen. Ibland finns det ingen alls. Ibland har man fått skriva sig hos någon även om man inte bor där. Då gäller det att den kontakten fungerar så att alla viktiga brev inte staplas på hög någonstans. Då kan mail vara bra. Och bankid så att man kan kolla av sina sidor hos försäkringskassan, när ens pengar kommer in på bankkontot och kolla sina recept på apoteket.

Möten. Massvis med möten med personer som man inte minns namnen på eftersom dom ändå ständigt byts ut. Då är det guld värt med en telefon man kan programmera in påminnelser i.

Man har vänner, familj och löst bekanta som man behöver ringa runt till för att jaga sängplats för natten...

Lägg till att många hemlösa har svårigheter i form av missbruk, psykiska sjukdomar och kognitiva svårigheter som gör det extra svårt att "få ihop livspusslet" (Ja, jag är sarkastisk) så vågar jag hävda att de flesta hemlösa har ett långt större behov av en smartphone än många av oss andra...

Senast ändrad:

Javisst. Och även om är man hemlös och "inhemsk" så har man väldigt stor användning av en smartphone.

Kryddeludd du har uppenbarligen tillgång till Internet utan telefon.

Har du en aning om hur komplicerat livet är som hemlös? Oftast har man ett helt gäng myndighetskontakter (tex frivården, soc för pengar, soc för missbruk, soc för barnen, försäkringskassan osv) Dessa är ofta svåra att nå (Jag vet, jag jobbar på en myndighet:mad:) med fullbokade telefontider och evighetslånga telefonköer.

Brev ska vi inte ens prata om! En del myndigheter skickar endast till folkbokföringsadressen. Ibland finns det ingen alls. Ibland har man fått skriva sig hos någon även om man inte bor där. Då gäller det att den kontakten fungerar så att alla viktiga brev inte staplas på hög någonstans. Då kan mail vara bra. Och bankid så att man kan kolla av sina sidor hos försäkringskassan, när ens pengar kommer in på bankkontot och kolla sina recept på apoteket.

Möten. Massvis med möten med personer som man inte minns namnen på eftersom dom ändå ständigt byts ut. Då är det guld värt med en telefon man kan programmera in påminnelser i.

Man har vänner, familj och löst bekanta som man behöver ringa runt till för att jaga sängplats för natten...

Lägg till att många hemlösa har svårigheter i form av missbruk, psykiska sjukdomar och kognitiva svårigheter som gör det extra svårt att "få ihop livspusslet" (Ja, jag är sarkastisk) så vågar jag hävda att de flesta hemlösa har ett långt större behov av en smartphone än många av oss andra...

en stor andel av de "svenska" hemlösa hör väl egentligen hemma i ngn form av tvångs-vårdboende, pga psykiska problem.....

Njae. Kriterierna för ett Lpt är idag hårda.Mycket förenklat är det såatt sålänge du inte riskerar att skada någon annan eller ta livet av dig så får du leva ditt liv som du vill. Även om andra förfasas.

Men det såg annorlunda ut förr, då låste man in folk i mycket större omfattning. Många som exempelvis idag skulle klara sig med bostöd kunde få leva hela sina liv på institution. En hel del for illa av psykreformen.

Det är inte en helt okomplicerad fråga, och det finns många inblandade faktorer.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 487
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 436
Senast: cassiopeja
·
Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
4 370
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar