Att ge eller inte ge (till tiggare)

Sv: Att ge eller inte ge (till tiggare)

KL
En rätt irrelevant och korkad fråga- hur skickar man hem pengarna man får? Funkar ju inte att stoppa mynt i kuvert, och kommer bara på Forex sådär på rak arm som tillhandahåller valutaväxling, men de måste väl ta ut en avgift för växling? Finns det minibelopp för inväxling? Kan man växla in riktiga pengar och få dem till ett konto eller kan man bara få ut kontanter?
Tanken slog mig (jag har ärligt talat inte en susning) och vill inte lämna mig. :o

Gissningsvis växlar man dem och tar med i plånboken när man åker hem? De är ju inte här så länge i stöten, de flesta.

Gissningsvis växlar man dem och tar med i plånboken när man åker hem? De är ju inte här så länge i stöten, de flesta.

Nej, man står utanför ex ICA , sedan gårman in till växlingsautomaten och växlar pengarna.

Så ICA tjänar 5% på allt de tigger ihop...snillrikt ordnat vill jag lova:meh:

Nej, man står utanför ex ICA , sedan gårman in till växlingsautomaten och växlar pengarna.

Så ICA tjänar 5% på allt de tigger ihop...snillrikt ordnat vill jag lova:meh:

Ja det är ju lysande...

Men det måste ju vara ett enormt praktiskt problem. Har aldrig tänkt på det. Ska det skickas pengar hem så måste de ju först växlas till landets valuta. Skickar man dem per post så kan de bli stulna. Reser de personligen (med en större mängd pengar) så finns det en rånrisk. Jag vet inte hur det är i Rumänien, men här i Sverige vill jag minnas att det är svårt att få ett bankkonto om man är utfattig?

Så, hur gör dom egentligen?

;)Du kanske skulle byta jobb om du inte anser dig ha råd med en smartphone;)
Tiggare kanske?
Jag tycker att det är en bra grej även i jobbet, vår arbetsgivare håller med sådana.
PL

Inte sant.

Jag köper hellre en mobiltelefon för ca 400kr, som fungerar till att ringa och SMS:a med än att lägga ut tusenlappar på en "smartphone" som ändå inte ryms i ridbyxfickan.
Jag använder min mobil ganska lite och har därför kontantkort, som jag köper för högst 100kr/mån.
Svårt att hitta ett lika prisvärt abonnemang gällande smartphone.

Byta jobb för högre lön... jo, VD för volvo vore ju kul att vara.
Det handlar om att välja vad man lägger sina pengar på.
Jag betalar hellre en ridinstruktör än en telefonoperatör.

Ja det är ju lysande...

Men det måste ju vara ett enormt praktiskt problem. Har aldrig tänkt på det. Ska det skickas pengar hem så måste de ju först växlas till landets valuta. Skickar man dem per post så kan de bli stulna. Reser de personligen (med en större mängd pengar) så finns det en rånrisk. Jag vet inte hur det är i Rumänien, men här i Sverige vill jag minnas att det är svårt att få ett bankkonto om man är utfattig?

växlar in antingen via ica eller direkt på forex och sätter sedan in på konto eller bär med sig eurosedlar hem

Men nu är jag inte det!

Å hur många svenskar ser du som sitter utanför Ica å tigger:meh:?
Svenska medborgare har ju rätt till det skyddsnät vi har här med ekonomiskt bistånd från socialtjänsten osv, en ganska enkel förklaring till varför svenskar inte tigger utanför Ica. De har helt enkelt andra möjligheter, och även om de möjligheterna inte heller är särskilt värdiga är de bättre än att behöva tigga på gatan.

Ja det är ju lysande...

De har inte en större summa pengar, så mycket får man ihop på att tigga eftersom de måste leva under tiden också. 2-300 per dag, max, är väl vad polisen estimerar att man får ihop om man sitter 12 timmar. Och nu har folk vant sig, och ger mindre. Det blir 7500 i månaden eller mindre om man sitter alla dagar i månaden, sen ska man äta också, betala lite för husvagnen om man har en sån att bo i. Jag tror inte det är ett så stort praktiskt problem, inte jämfört med problemen att laga mat och sköta hälsan och hur man måste må om man lever som den.

Jag betvivlar att de har bankkonton, varken här eller i Sverige.

De har inte en större summa pengar, så mycket får man ihop på att tigga eftersom de måste leva under tiden också. 2-300 per dag, max, är väl vad polisen estimerar att man får ihop om man sitter 12 timmar. Och nu har folk vant sig, och ger mindre. Det blir 7500 i månaden eller mindre om man sitter alla dagar i månaden, sen ska man äta också, betala lite för husvagnen om man har en sån att bo i. Jag tror inte det är ett så stort praktiskt problem, inte jämfört med problemen att laga mat och sköta hälsan och hur man måste må om man lever som den.

Jag betvivlar att de har bankkonton, varken här eller i Sverige.

Hmm... det är nåt som inte stämmer här.

De kommer hit för att tigga ihop pengar som de har tänkt skicka hem till sina familjer. Men i själva verket går pengarna huvudsakligen åt till att äta och bo här, och det blir inte något större över att ta med hem.

Det gör givetvis det praktiska problemet med pengatransporten lite mindre, men löser inte de stora problemen. Dvs de får väldigt lite pengar över att skicka/ta med hem, samtidigt som någon tjänar pengar på deras boende här.

Att ge tiggare pengar är alltså lite som att hälla bensin på en brasa.

(PL: det är därför jag hellre skickar pengarna själv än att ge tiggaren på gatan)

Senast ändrad:

Värst vad du plötsligt vet säkert. Räknat ut alldeles själv?
Stämmer dock inte med det som journalister som varit nere i Rumänien beskriver.
PL

"-Att ge tiggare pengar är alltså lite som att hälla bensin på en brasa."

Hur cyniskt det än låter så ligger det nog en hel del sanning i det påståendet.

Förklaring:

Man kommer upp hit och tigger av nödvändighet, det ger de nödvändiga resurserna för överlevnad.

Får man inte dessa resurser här söker man sig dit, där man erhåller dessa.

Är vi humana i Sverige, ger mycket, hjälper till med boende, sjukvård o annat sänder det naturligtvis signaler.

Vilket resulterar i att fler kommer nästa säsong.

ergo "Att ge tiggare pengar är alltså lite som att hälla bensin på en brasa."

Nu var det inte situationen i Rumänien jag skrev om.

Och jag vet inte säkert - jag för ett resonemang. Du är välkommen att bemöta det konstruktivt - om du vill

Ja tyvärr är det nog så.

Jag menar inte att man inte ska "använda bensinen", men man ska använda den till rätt saker.

Häller man bensinen i bilen så kan man köra den nånstans och kanske åstadkomma något.
Häller man bensinen på brasan, så händer inget mer än att det brinner upp.

Nu var det inte situationen i Rumänien jag skrev om.

Och jag vet inte säkert - jag för ett resonemang. Du är välkommen att bemöta det konstruktivt - om du vill
Var väldigt likt ett påstående för mig även om jag förstod att det var något tu tänkt fram själv.
Vilka resonerade du om när det nu inte var de romska tiggarna från rumänien?
PL

Var väldigt likt ett påstående för mig även om jag förstod att det var något tu tänkt fram själv.
Vilka resonerade du om när det nu inte var de romska tiggarna från rumänien?
PL

Jag resonerade om situationen i Sverige för de romska tiggarna från Rumänien - för jag antar att de är romer, om nu det spelar nån roll alls i sammanhanget.

Så du ser inget samband????? Du "tänkte" ju ut att det inte blev några pengar över, tydligen är det inte så de som är kvar hemma upplever det.
PL

Så du ser inget samband????? Du "tänkte" ju ut att det inte blev några pengar över, tydligen är det inte så de som är kvar hemma upplever det.
PL

Det är klart att jag ser sambandet. Jag ska försöka förklara en gång till.

Jag befarar att en stor del av pengarna de tjänar ihop till här, går åt till att leva här. Och för att de ska ha kvar så mycket som möjligt till sina familjer så väljer de att leva så knapert som möjligt. I våra ögon mätt är det i misär.

Hur stor andel har de kvar när de åker hem? 50%? 75%? 25%?

Någon tjänar dessutom pengar på de här stackarna genom att hyra ut boende. För någon lägenhet kan de inte hyra, och på parkeringarna får de inte heller bo.

Jag förstår att det är ett jätteproblem, och jag ger hellre direkt till källan än lägger en peng i varenda pappmugg jag passerar på stan. För det står en var 50:e meter på sina ställen.

*kl*

Återanvänder mitt svar från läger-tråden:

Den här tråden har lett till att jag konsekvent ger pengar till tiggare.

Tiggarna anser att det gör skillnad liksom deras anhöriga.
Hur många procent måste de ha över för att bli godkända av dig?
Vilken källa ger du till?
PL

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 487
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 436
Senast: cassiopeja
·
Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
4 370
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?