Just det här behöver jag också öva på! Att inte hela tiden känna att jag behöver ha Världens Bästa Ursäkt att följa upp mitt nej med. Ibland angår det faktiskt ingen annan vad min anledning till att tacka nej är, men det kan vara svårt att övertyga den artiga flickan som alltid vill göra allt bra för alla om den saken.Jag jobbar på en liknande grej inom samma ämne - att inte ge någon anledning alls när jag säger nej till något. I vissa situationer är det såklart fullt rimligt och till och med nödvändigt att uppge en anledning. Men i många situationer behöver jag faktiskt inte motivera mitt nej, det räcker med tex "Nej, det är jag inte intresserad av". Och det är sååå svårt och ovant för mig att inte säga "Nej, det passar inte pga" eller "Nej, jag ska tyvärr iväg på..." osv. Brukar lätt trassla in mig också så att jag till slut får säga ja iaf, bara för att den andra personen kunnat ändra lite på vad det bes om så att det då skulle passa.
Jag var som du fram till för ungefär ett halvår sedan. Mådde sällan dåligt och gillade inte alls att berätta för folk när jag väl gjorde det, utan jag höll det hellre för mig själv tills det gick över igen (vilket oftast inte tog mer än någon dag). Men sen hade jag en jättetuff höst och har mått sämre än på länge under det senaste halvåret, så jag kunde helt enkelt inte hålla uppe fasaden jämt. I samma veva började jag känna att jag vill bidra lite till att ta bort stigman kring mental hälsa och faktiskt våga prata om det, även om det alltid känns obekvämt. Jag vill leda med gott exempel och visa mina vänner att det är okej, vi mår alla lite skit ibland, och att de gärna får prata om sådant här med mig.Intressant tråd. Jag känner väldigt sällan ett behov av att ”berätta hur det verkligen är” utan känner att en vit lögn 99 fall av 100 är både smidigare för mig och för den som frågar. Sen kanske smidigt inte alltid är bäst, det köper jag, men känner själv inte behovet av att dela med mig. Det beror kanske på att jag typ aldrig mår dåligt och om jag gör det skulle jag berätta det för otroligt få personer (typ min man..). Hade jag ofta behövt ställa in saker pga mår dåligt skulle jag kanske känna annorlunda..
Jag inser att jag känner annorlunda än de flesta i tråden, så undrar av nyfikenhet hur ni vill att er omgivning ska reagera när ni delar med er av att allt inte är toppen?
Jag inspirerades också av en annan nära vän som i somras gjorde ungefär samma sak som jag och ställde in en fikadejt med kort varsel och var helt ärlig med anledningen till det. Det ledde till en fin konversation om hur vi mår och känner egentligen, och det har verkligen stärkt vår relation. Överlag upplever jag att alla mina relationer blivit starkare efter att vi vågat vara ärliga om sådant här.
För mig handlar det också om att jag löjligt lätt får dåligt samvete, så de gånger jag sagt sanningen har det känts som en lättnad bara av den anledningen - att jag slapp ljuga för en nära vän och sen ha dåligt samvete för det.
Vad gäller reaktioner så vill jag oftast inte ha mer än ett stöttande meddelande tillbaka, och sen kan det vara bra så. Jag har inget behov av att stöta och blöta saken, det gör jag oftast bara med min sambo eller här på Buke, såvida inte personen i andra änden har saker hen vill prata om förstås.