Att dela på föräldradagarna!

Sirocco

Trådstartare
Hej!

Har kollat runt på övriga trådar och på FKs hemsida men hittar inte svar på min fråga, så nu provar jag er kära Bukefalister!!

Vad jag har förstått så måste man ta ut 5 dagar/vecka efter barnet fyllt 1 år för att få behålla sin SGI!? Vi säger så att jag är hemma nu till Martin blivit ett år, sen börjar jag arbeta och sambon börjar sin föräldraledighet, måste han då ta ut 5 dagar/veckan eller?? Om han väljer att ta ut 3 dagar, sänks hans SGI då????

Sv: Att dela på föräldradagarna!

Han kan ta ut av garantidagarna för att fylla upp och spara på dagarna med full ersättning.

*KL* går i lite samma funderingar.

Jag ska vara hemma i 6 månader, sen ska sambon vara hemma i 5½-6 månader (beroende på hur lång min anställning blir. Sen antar jag att jag blir hemma igen (om inget revolutionerande händer så att jag får en tillsvidareanställning, men det är osannolikt).
Då är ju barnet 1 år, men jag har ju jobbat däremellan. Måste jag också ta ut 5 dagar? eller har jag gjortmig förtjänt av min SGI? kanske t o m fått ny SGI?

Ja som jag förstått måste man alltid ta ut 5 dagar efter att barnet fyllt 1 år, annars hamnar din SGI på noll.

Hej!

Tack för svaren! Men om jag då fortsätter mina funderingar:
Vi har funderat på möjligheten att dela på veckorna också. Sambon hemma måndag och tisdag, jag hemma onsdag, torsdag och fredag. Hur gör man då??? Vi kan ju inte båda ta ut 5 dagar/veckan??

så om jag jobbar 60%, dvs 3 dagar och föräldrapengar 2 dagar så behåller ja min SGI?

så om jag jobbar 60%, dvs 3 dagar och föräldrapengar 2 dagar så behåller ja min SGI?

Jepp.

Från barnets 1 års dag måste man ha full sysselsättning för att inte få sänkt SGI.

FP 5 dagar i veckan
Jobba, plugga, arbetslös på heltid eller
Deltid jobb/plugg + deltid föräldrapenning

man kan alltså inte jobba 75% och spara sina föräldradagar........

vilket "tur" att ja är srbetslös då, så ja kan stämla på heltid!
a020.gif

Jo du kan jobba 75% och ta ut 25% Fp. Jag jobbade 89% och tog ut 2½ dag/månad.

Lånar en tråd istället för att starta ny :)

Det verkar ju vara allmänt vedertaget att kvinnan ska vara hemma med barnet först och sen eventuellt mannen. Är det bara en gammal tradition eller finns det några regler?
Jag har funderat lite och tycker det hade varit trevligt att dela hela tiden, typ han hemma 3 dgr/v och jag 2 dgr/v... sen kan det givetivs ändras när man väl sitter i situationen men det tåls ju att funderas på ändå:)
Får man göra så eller får det några ekonomiska konsekvenser?

Man får göra precis som man vill! Men båda kan ju inte ta ut föräldrapenning för samma dagar.

Att mamman är hemma första tiden beror nog mer på amningen än ekonomin.

Det var ju skönt att det inte var någon regler, hur väl hade det klingat i jämnställda Sverige:D
Jo, det förstår jag att det är pga amningen men det finns ju en del som inte ammar eller som bara ammar väldigt kort tid men jag har ändå aldrig sett/hört något om att en pappa är hemma förren efter ca 6 månader (varierar givetvis massor).
Utan att egentligen ha en aning tycker jag det verkar väldigt hälsosamt att dela från första början. Ingen blir "isolerad" från verkligenheten och ingen missar något. Men det får man ju se då:)

Tillägg: Dra inte på för stora växlar när jag säger isolerad. Det beror givetvis på hur man själv lägger upp vardagen!

Beror nog mycket på vad man har för jobb med. På många jobb är det knepigt att jobba några dagar i veckan, lättare då att avsluta och gå hem helt och hållet. Så är det för oss - annars skulle jag nog också gärna delat som du föreslog. Och med förbehåll för amning som sagt.

Jo, jobbet förstår jag spelar en stor roll. Både jag och sambon är konsulter så jag är hyfsat säker på att det går att ordna. Det är ju inte helt ovanligt att man jobbar några dagar i veckan för ett företag och resterande för ett annat så då är det ju egentligen bara att byta det enda företaget mot bebis istället :)
Men vem vet, man kanske byter jobb till dess:p

och jag fick infon att för att behålla sgi efter ett år måste du ha "100%" ex du kan jobba 60% och ta ut resterande 40% i fp och din sambo kan jobba ex 80% och ta ut 20% fp.

min man har jobbat 80% sen v.1 och gör det fortfarande. har han inga kunder bokade är han hellre hemma o är pappaledig. han är egenföretagare

och jag fick infon att för att behålla sgi efter ett år måste du ha "100%" ex du kan jobba 60% och ta ut resterande 40% i fp och din sambo kan jobba ex 80% och ta ut 20% fp.

Ja, det är ju så jag menar, att man jobbar/ledig 40/60%. Men jag förstår inte, försvinner SGI:n om man gör så efter ett år?

Hur många föräldradagar har man totalt?

Ja, det är ju så jag menar, att man jobbar/ledig 40/60%. Men jag förstår inte, försvinner SGI:n om man gör så efter ett år?

Hur många föräldradagar har man totalt?

Den SGI sänks/räknas om när barnet blir 1 år, men föräldrapenningen är fortfarande densamma tills barnet blir minst 2 år.

Man kan ju strunta i att se till att man har 100% sysselsättning om man tycker sig ha råd med den sänkta ersättningen man sen i så fall får om man t.ex. blir sjukskriven, tar ut vård av barn eller havandeskapspenning.

Tar du ut färre än 5 dagar och inte jobbar, säg att du tar ut 75% FP så kommer din SGI sänkas med 25%. Jobbar du 50% och inte tar ut 50% föräldrapenning så kommer din SGI sänkas till 50%. (jag tycker lägsta nivå dagarna är kanon att använda till att fylla upp till 100% sysselsättning)

Man har sammanlagt 480 dagar. De är uppdelade i 3 olika ersättningsnivåer.
De första 180 dagarna som betalas ut är med grundnivån. Det är 180 kr/dag om man saknar eller har låg SGI. Annars är det samma som sjukpenningnivån om man 240 dagar i följd före barnets nedkomst haft en SGI som ger en ersättning högre än 180 kr/dag.
Ersättning på sjukpenningnivån betalas ut efter man tagit ut 180 dagar, man kan överlåta alla sina dagar till den andra föräldern förutom 60 sjukpenningnivå dagar.
Sen finns det 90 dagarna är lägstanivå dagar, de är 180 kr/dag oavsett SGI.

Det var ju skönt att det inte var någon regler, hur väl hade det klingat i jämnställda Sverige:D
Jo, det förstår jag att det är pga amningen men det finns ju en del som inte ammar eller som bara ammar väldigt kort tid men jag har ändå aldrig sett/hört något om att en pappa är hemma förren efter ca 6 månader (varierar givetvis massor).
Utan att egentligen ha en aning tycker jag det verkar väldigt hälsosamt att dela från första början. Ingen blir "isolerad" från verkligenheten och ingen missar något. Men det får man ju se då:)

Tillägg: Dra inte på för stora växlar när jag säger isolerad. Det beror givetvis på hur man själv lägger upp vardagen!

Svärfars bror har tagit alla föräldraledighet med sina 2 barn förutom de 60 dagarna som är låsta :) Hon jobbar som lärare (och får betalt sommarlov) och födde vid skolavslutningen, "jobbade" hela sommaren, tog ut sina 60 dagar och sen var pappan hemma resten.

Rasmus pappa har tagit ut 2 dagar FP på 2 år! Men bra arbetstider och att chefen lägger in mkt ledigt vid klämdagar/jul osv har gjort att han kunna vart hemma mycket i alla fall :)

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 897
Senast: Manji
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 905
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar