Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

En burk innehåller 100 tabletter och jag iaf får bara hämta ut var tredje månad. Så tyvärr kan man inte hämta ut mer om man inte fått nytt recept då. Min mamma äter också levaxin men 100 mikrogram så vi kan ju ta av varandra och kan klara oss länge så sett.

Jag har pratat med min läkare, jag har två oöppnade och en jag använder. Inga problem, visst de hamnade utanför förmånen men levaxin är ju inte dyrt.

En burk innehåller 100 tabletter och jag iaf får bara hämta ut var tredje månad. Så tyvärr kan man inte hämta ut mer om man inte fått nytt recept då. Min mamma äter också levaxin men 100 mikrogram så vi kan ju ta av varandra och kan klara oss länge så sett.

Men att Levaxin skulle vara slut i 3 månader utifrån Corona är ju inte på något sätt verklighetsförankrat rent logiskt.

Varför befarar du att den ska ta slut?

Jag är nog orolig över om apoteken behöver stänga? Kan det hända? Eller att jag skulle hamna i karantän och inte kan ta mig till något apotek. Kan det hända?

Sen är medicinen som sådan ibland slut hos leverantör, även i vanliga fall utan Coronavirus som härjar.

Jag är nog orolig över om apoteken behöver stänga? Kan det hända? Eller att jag skulle hamna i karantän och inte kan ta mig till något apotek. Kan det hända?

Sen är medicinen som sådan ibland slut hos leverantör, även i vanliga fall utan Coronavirus som härjar.

Nätapotek till brevlådan :)

Hotade maken med att ransonera toapappret. Han såg helt förtvivlad ut. ÄNTLIGEN kanske jag kan få bukt med hans något överdrivna förbrukning. Moahahaha.
Hahaha, jag får göra samma sak. När jag bodde själv räckte en rulle gott och väl en vecka. Nu räcker en rulle... en dag om jag har tur.

Det är väl ingen obefogad oro? Vi har inga läkemedelslager så det beror ju på vad det är för medicin, var den tillverkas och hur logistiken fungerar. Min mamma får apodos, en veckas förbrukning i taget och jag oroar mig för att några av hennes livsviktiga mediciner ska ta slut.

Det är en jättejobbig oro. Jag skulle bli sjuk utan mina och då är kanske vården så nedbantad att man inte heller kan få den vård man behöver som en konsekvens av att man inte kunnat äta sina mediciner som man ska ☹️

Ingenting tyder just nu på att apoteken kommer att behöva stänga. Och om du hamnar i karantän kan du beställa på nätet. Och OM du hamnar i karantän handlar det sannolikt inte om många veckor.

Det var precis därför jag frågade så tack att du ville delge anledningarna du har till oron !

Tycker @ekra svarat klokt .

Men att Levaxin skulle vara slut i 3 månader utifrån Corona är ju inte på något sätt verklighetsförankrat rent logiskt.
Nej herregud jag är inte rädd för att levaxinet skall ta slut nu. Men det har ju tidigare tagit slut och det var de vi diskuterade nu. Har andra mediciner som inte räcker lika länge och det va redan slut på ena apoteket. Hämtade ut det för att vara på säkra sidan ifall det tar slut för att andra bunkrat. Oavsett behövde jag hämta ut det inom två veckor så lika bra o ta det nu liksom.

Ingenting tyder just nu på att apoteken kommer att behöva stänga. Och om du hamnar i karantän kan du beställa på nätet. Och OM du hamnar i karantän handlar det sannolikt inte om många veckor.
Det har stått i tidningarna att det finns risk att vissa mediciner tar slut hos leverantör pga tillverkning i Kina.

Jag har pratat med min läkare, jag har två oöppnade och en jag använder. Inga problem, visst de hamnade utanför förmånen men levaxin är ju inte dyrt.
Jo jag har också nästan alltid en extra burk. Går ju att ta ut när man får nytt recept. Är inte orolig för att levaxinet skall ta slut. Va mest ett sidospår om när det tog slut.

Det har stått i tidningarna att det finns risk att vissa mediciner tar slut hos leverantör pga tillverkning i Kina.
Ok, om man har livsviktigt behov av just de medicinerna är det absolut förståeligt att köpa mer än man behöver. (Inom rimliga gränser) Men man bör inte panikbunkra med tanke på att produktionen ju kommer igång igen, och att det finns andra i samma sits. Man kan ju också läsa på förpackningen var ens medicin kommer från.

Ok, om man har livsviktigt behov av just de medicinerna är det absolut förståeligt att köpa mer än man behöver. (Inom rimliga gränser) Men man bör inte panikbunkra med tanke på att produktionen ju kommer igång igen, och att det finns andra i samma sits. Man kan ju också läsa på förpackningen var ens medicin kommer från.
Problemet blir ju att det redan är folk som panikbunkrar. Här var det helt slut på alla värktabletter och febernedsättande förutom diklofenac och treo. Min medicin fanns det bara några få av på ena apoteket, på det andra var det helt slut. Behövde ju oavsett hämta ut inom 2 veckor och lika bra att ta det direkt innan det hunnit ta slut tänkte jag 🤷‍♀️ jag är inte orolig för viruset utan alla människor som har panik och handlar som galningar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka