Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Problemet blir ju att det redan är folk som panikbunkrar. Här var det helt slut på alla värktabletter och febernedsättande förutom diklofenac och treo. Min medicin fanns det bara några få av på ena apoteket, på det andra var det helt slut. Behövde ju oavsett hämta ut inom 2 veckor och lika bra att ta det direkt innan det hunnit ta slut tänkte jag 🤷‍♀️ jag är inte orolig för viruset utan alla människor som har panik och handlar som galningar.

Klagade för att paracetamolet var slut när jag skulle handla igår (behöver för migrän och mensvärk). Varpå en annan person på apoteket kläcker ur sig att "du skulle handlat igår, när jag gjorde det. Köpte 5 förpackningar".

Gissa varför det är slut, liksom.

Var och handlade lite till middag efter jobbet på Stora Coop.
Det jag hann se som var slut var sallad, bageribröd, creme fraiche, pasta, ris, färdigpackat godis och en hel del konserver.
Det var också betydligt fler folk än vanligt!
Så galet.

Sambon var och handlade nu ikväll och hälsar att folk går bananas (och inte :banana: som i betydelsen här på buke). Nån köpte 50 burkar barnmat. Fem före honom i kön och alla med fulla vagnar.
Slut på vetemjöl och bakpulver (dock fanns det gott om eko vetemjöl och bikarbonat).

Tycker folks panik och hysteri (jo, jag väljer dom orden nu) är mer skrämmande än viruset i sig.

Vad är det för fel på folk. Jävla idioter. Liksom, bröd. Varför? Fanns inte heller en enda potatis i hela affären. Tur för mig som varken äter potatis eller bröd men liksom wtf. Och nu pratar vi Finland... Jag blev rädd där ett tag men som rur hade vinaffären fyllda hyllor. Puh. Fredagen räddad. P. S. Jag köpte spanskt och italienskt torkat kött och en flaska italienskt vin precis som försäljaren ville
IMG-20200313-WA0003.jpeg

Just det där hordandet är ju verkligen SÅ dumt. Vem i hela friden behöver fem eller ju askar paracetamol ifall de blir sjuka en vecka? Har de tänkt knapra tio piller till frukost lunch och middag? Det lär ju bidra till den goda folkhälsan! :up:
Ja, det märks här också. Toapapper i viss mån (fortfarande frågetecken över det där. Vi håller förrådet på hotellet låst 24-7 nu.), men verkligen tabletterna.

Jaha och nu stänger DK gränserna from kl 12 i morgon, för allt utom medicin o mat transporter,så nu kan det kanske bli lite kärvt.
Jag har en hund som skulle bilat från tyskland sön eller mån,så det sket sig.

Just det där hordandet är ju verkligen SÅ dumt. Vem i hela friden behöver fem eller ju askar paracetamol ifall de blir sjuka en vecka? Har de tänkt knapra tio piller till frukost lunch och middag? Det lär ju bidra till den goda folkhälsan! :up:
Ja, det märks här också. Toapapper i viss mån (fortfarande frågetecken över det där. Vi håller förrådet på hotellet låst 24-7 nu.), men verkligen tabletterna.
Tja är man några i familjen så går de snabbt åt.

Jaha och nu stänger DK gränserna from kl 12 i morgon, för allt utom medicin o mat transporter,så nu kan det kanske bli lite kärvt.
Jag har en hund som skulle bilat från tyskland sön eller mån,så det sket sig.

Det gäller alla transporter/lastbilar, inte bara dem med mat eller medicin.

Läste idag lite fakta och för personer under 50 år är dödligheten 0,5 procent och 60 och 69 år var den 3,6 procent. För de över 80 år som dessutom redan har andra sjukdomar är dödligheten som störst 14,8% och mellan 70-79 år är dödligheten 8,4% Då tror man ändå att procentsatsen för dödligheten är överskattad eftersom långt ifrån alla som har detta ens har symtom eller har så milda symtom och därmed inte registrerade i statistiken som fall utan dödligheten. 80% av de smittade uppvisar milda symtom. Så jag tycker att i ljuset av detta så är vissa åtgärder lite överdrivna och jag har all intention att fortsätta att leva som vanligt då jag är frisk förövrigt och tror att risken att jag skulle dö av corona inte är större än om jag får en vanlig influensa.

Tja är man några i familjen så går de snabbt åt.

Men hur snabbt? Jag har inte full koll på vad rekommendationen för daglig dos är men ett paket per person och sjuktillfälle känns fortfarande rätt hårt.
Jag gissar dessutom att de allra flesta hushåll redan har minst ett paket av någon typ av smärtstillande hemma redan. Många säkert två olika sorter eller fler.

Läste idag lite fakta och för personer under 50 år är dödligheten 0,5 procent och 60 och 69 år var den 3,6 procent. För de över 80 år som dessutom redan har andra sjukdomar är dödligheten som störst 14,8% och mellan 70-79 år är dödligheten 8,4% Då tror man ändå att procentsatsen för dödligheten är överskattad eftersom långt ifrån alla som har detta ens har symtom eller har så milda symtom och därmed inte registrerade i statistiken som fall utan dödligheten. 80% av de smittade uppvisar milda symtom. Så jag tycker att i ljuset av detta så är vissa åtgärder lite överdrivna och jag har all intention att fortsätta att leva som vanligt då jag är frisk förövrigt och tror att risken att jag skulle dö av corona inte är större än om jag får en vanlig influensa.
Det handlar ju dock inte om att folk kommer att dö i stora horder. Utan att om alla blir sjuka samtidigt så kommer sjukvården att överbelastas och därmed inte klara av att ge alla som behöver vård. Det handlar om att ”sprida ut” det hela för att man ska klara av att ge folk vård.

Så även om du inte blir sjuk så att du dör, så kan man tänka på de människor som är i riskzonen och tänka på hur man själv agerar för att inte sprida viruset snabbare.

folk bunkrar inte för en vecka utan för att Apokalypsen är verklig för dem.

Jag bor i Danmark, arbetar i livsmedelsbranchen och såg hela presskonferensen, liksom alla de andra presskonferenserna. På en direkt fråga om det också gäller andra transporter (t.ex till produktionsverksamheter) var svaret otvetydigt och klart "JA".
Jisses,hoppas ni har preppat :crazy: Eller har stora lager

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka