Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Nej herregud jag är inte rädd för att levaxinet skall ta slut nu. Men det har ju tidigare tagit slut och det var de vi diskuterade nu. Har andra mediciner som inte räcker lika länge och det va redan slut på ena apoteket. Hämtade ut det för att vara på säkra sidan ifall det tar slut för att andra bunkrat. Oavsett behövde jag hämta ut det inom två veckor så lika bra o ta det nu liksom.

Det blir ju ganska viktigt med vad som menas och vad man är rädd för utifrån sammanhanget .

Jisses,hoppas ni har preppat :crazy: Eller har stora lager
Lastbilar med varor kommer fortsätta att köra ur och in och det samma gäller flyggods. Gränserna stängs för personer utan giltigt skäl till uppehälle som t.ex jobb eller besök hos allvarligt sjuk anhörig. Det är en allvarlig situation där regeringen gör ingripande handlingar, men just därför är det viktigt att undgå dumma rykten, som att endast mat och medicin släpps över gränsen.

DSC_0008.webp

Idag har hysterin nått Östermalm. :banghead:

Lastbilar med varor kommer fortsätta att köra ur och in och det samma gäller flyggods. Gränserna stängs för personer utan giltigt skäl till uppehälle som t.ex jobb eller besök hos allvarligt sjuk anhörig. Det är en allvarlig situation där regeringen gör ingripande handlingar, men just därför är det viktigt att undgå dumma rykten, som att endast mat och medicin släpps över gränsen.
Nu stod det ju så i tidningen,så skäll inte på mig.

Igår var det inga problem, idag däremot. Bröd, mjöl, kött, konserver, pasta, toapapper och hushållspapper var helt slut.
Väldigt mycket annan mat kvar förövrigt, kommer inte gå nöd på någon.
Jag har ingen panik på toapapper, men torky! Usch, det kommer bli jobbigt, får hålla utkik efter nästa leverans.

Medelklassföräldrar som kan jobba hemifrån gör det, och håller då även sina ungar hemma från skolan (många reser mycket i jobbet, blir kanske i förebyggande syfte?).

Gods mellan Europa och USA kommer förmodligen drabbas ganska signifikant. Mycket av transporterna sker med passagerarplan som inte längre kommer att gå de närmsta 30 dagarna.

Det handlar ju dock inte om att folk kommer att dö i stora horder. Utan att om alla blir sjuka samtidigt så kommer sjukvården att överbelastas och därmed inte klara av att ge alla som behöver vård. Det handlar om att ”sprida ut” det hela för att man ska klara av att ge folk vård.

Så även om du inte blir sjuk så att du dör, så kan man tänka på de människor som är i riskzonen och tänka på hur man själv agerar för att inte sprida viruset snabbare.

Jag kommer självklart inte att gå till jobbet med feber och förkylning och det gör jag inte annars heller oavsett corona eller inte. Men förövrigt har jag inga planer på att begränsa mitt liv utifrån att jag inte har några symtom. Det menar jag med att leva som vanligt. Sen åker jag inte utomlands mer än en gång om året och det kan jag skjuta på om det fortfarande skulle vara problem då men det brukar vara i januari så det är ju långt kvar att ta ställning till det då.

Men hur snabbt? Jag har inte full koll på vad rekommendationen för daglig dos är men ett paket per person och sjuktillfälle känns fortfarande rätt hårt.
Jag gissar dessutom att de allra flesta hushåll redan har minst ett paket av någon typ av smärtstillande hemma redan. Många säkert två olika sorter eller fler.
Maxdosen för paracetamol är 4 gr/dag alltså 8 st 500 mg tabletter. Jag brukar behöva gå på maxdos eller strax under upp till en vecka när jag är förkyld/har influensa (eller t.ex. periodvis när det är björkpollensäsong mot huvudvärk)... tycker inte det är extremt bunkrande med 5 paket om man är några i familjen, det finns en risk att man inte kan/får lämna hemmet och man dessutom inte vet hur sjuk man blir av det här nya viruset.

Maxdosen för paracetamol är 4 gr/dag alltså 8 st 500 mg tabletter. Jag brukar behöva gå på maxdos eller strax under upp till en vecka när jag är förkyld/har influensa (eller t.ex. periodvis när det är björkpollensäsong mot huvudvärk)... tycker inte det är extremt bunkrande med 5 paket om man är några i familjen, det finns en risk att man inte kan/får lämna hemmet och man dessutom inte vet hur sjuk man blir av det här nya viruset.

Det köper jag, men det kan ju omöjligt gälla alla människor? Själv dricker jag kanske två lemsip om dagen om jag är förkyld med feberkänningar, och det i två dagar eller så. Jag skulle tro att de allra flesta ligger mittemellan och inte går igenom ett halv paket smärtstilande per dag. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka