Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Det är väl ingen obefogad oro? Vi har inga läkemedelslager så det beror ju på vad det är för medicin, var den tillverkas och hur logistiken fungerar. Min mamma får apodos, en veckas förbrukning i taget och jag oroar mig för att några av hennes livsviktiga mediciner ska ta slut.

Jag äter en hel del, men det som är absolut livsuppehållande för min del är insulin. Tar det slut av någon anledning är det ganska kört. Jag vet att förra (vintern?) var det slut på levaxin en längre tid eftersom någon fabrik i Tyskland pajat eller liknande. Jag fick till slut ut 150 mikrogram tabletter och behövde därför dela de små jäklarna i fyra. Tänkte lite då på de som verkligen behöver levaxin.

Det är väl ingen obefogad oro? Vi har inga läkemedelslager så det beror ju på vad det är för medicin, var den tillverkas och hur logistiken fungerar. Min mamma får apodos, en veckas förbrukning i taget och jag oroar mig för att några av hennes livsviktiga mediciner ska ta slut.

Jag vet inte, och inte vilken medicin det handlar om osv, det var därför jag frågade.

För att folk får panik och hämtar ut en massa. Riskeras att ta slut då. Har ju hänt ett flertal gånger att medicin tagit slut och blivit restat utan någon panikhandling.

Ja det var som sagt en fråga. Det finns ju olika orsaker just nu varför individer gör eller känner på ett sätt gällande Corona, tex finns det de som tror att Apoteket eller matvarubutiken inte ens kommer vara öppen, så min fråga var helt enkelt vad oron gällde.

FB_IMG_1584120121612.webp

😂😂

Men hittills har det väl inte i Europa behövts avlivats grisar pga av svinpest?
I kina dog en stor mängd grisar och ännu fler fick avlivas pga svinpest drygt hälften av hela landets grisar därför är det stor brist på gris i Kina vilket nu påverkar tillgången på fläskkött även här
Det har avlivats massor med tamgris i Östra Europa p.g.a. Afrikansk Svinpest.

Ett exempel i mängden: https://www.atl.nu/lantbruk/8-000-grisar-avlivas-pa-polsk-svinfarm/

Jag äter en hel del, men det som är absolut livsuppehållande för min del är insulin. Tar det slut av någon anledning är det ganska kört. Jag vet att förra (vintern?) var det slut på levaxin en längre tid eftersom någon fabrik i Tyskland pajat eller liknande. Jag fick till slut ut 150 mikrogram tabletter och behövde därför dela de små jäklarna i fyra. Tänkte lite då på de som verkligen behöver levaxin.
Ja de va lite nervöst. Har ju ätit levaxin sedan barnsben och äter 150 mikrogram dagligen. Räcker med att jag missar två dagar för att sköldkörteln skall svullna upp och göra det svårt att äta. Om man skulle vara utan en längre period vore inte kul..

Ja de va lite nervöst. Har ju ätit levaxin sedan barnsben och äter 150 mikrogram dagligen. Räcker med att jag missar två dagar för att sköldkörteln skall svullna upp och göra det svårt att äta. Om man skulle vara utan en längre period vore inte kul..

Men då har du väl minst en oöppnad burk hemma hela tiden?

Angående tex toapapper så gissar jag att folk gärna vill ha det hemma så man slipper åka och handla om man blir sjuk/jobbar hemma. En familj kan ju göra av med en hel del om alla skulle vara hemma.
Alternativ två är att folk tänker sig att det kan bli problem med leveranser av varor om många är sjuka samtidigt.

Men då har du väl minst en oöppnad burk hemma hela tiden?
En burk innehåller 100 tabletter och jag iaf får bara hämta ut var tredje månad. Så tyvärr kan man inte hämta ut mer om man inte fått nytt recept då. Min mamma äter också levaxin men 100 mikrogram så vi kan ju ta av varandra och kan klara oss länge så sett.

Jag måste hämta mediciner på psyk varje dag nu, får inte ha läkemedel hemma. Så får jag corona får psyk komma till mig varje dag med medicin.
Får alltså inte bunkra medicin.

Bunkrat lite torrvaror dock, bönor, linser, havregryn, chiafrön, ris och frysvaror.

Angående tex toapapper så gissar jag att folk gärna vill ha det hemma så man slipper åka och handla om man blir sjuk/jobbar hemma. En familj kan ju göra av med en hel del om alla skulle vara hemma.
Alternativ två är att folk tänker sig att det kan bli problem med leveranser av varor om många är sjuka samtidigt.

fast just toapappret blir absurt i sammanhanget att det är det som blivit det primärt viktiga .

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka