Att bli vegetarian

Ponsse

Trådstartare
Jag tänker inte bli vegetarian imorgon eller dagen efter det.. Men jag skulle vilja introducera vegetariska måltider in i min vanliga kost. Jag har länge gått och tänkt på det, och nu när jag inte bor hemma längre känns det lättare.

In med era bästa recept! Jag är fattig student och sämst på att laga mat. Jag är inte jättemycket för böner och linser och sånt, men jag kan tex äta chili con carne med böner i, så sålänge de inte märks går det bra ;) Vill gärna ha nyttiga recept med så lite kolhydrater som möjligt. Och som går snabbt.. Finns såna recept ens? ;)

Hur är det med priser? Quorn vs vanlig köttfärs tex? :)
 
Sv: Att bli vegetarian

Jag var grymt sugen på lasagne en dag och då jag inte/försöker att inte äta pasta så fick jag improvisera lite och detta blev resultatet med bonusen att den är vegetarisk:

Det du behöver är
- Svamp (färsk)
- Zucchini
- Bechamelesås
- Taco-sås (valfri styrka)
- Ost

Så här gör du
"Slanta" svampen och zucchinin. Koka bechamelsåsen. Varva svampen, zucchinin, bechamelsåsen och taco-såsen i en ugnsfast-form, toppa med ost. Låt stå i ugnen tills osten är lagom färgad/brun.

Ätes som det är eller som tillbehör.
(Är medveten om att det kanske inte är det bästa vegetariska alternativet sätt till protein-innehållet, men det är sjukt gott! ;))
 
Sv: Att bli vegetarian

Här kommer en annan slags vegetarisk lasagne jag brukar göra. :)
Fyllningen består; krossade tomater, vitlök, gul lök, röda linser, (fryst) spenat, slantad zucchini och bechamelsås.
Fräs lök + vitlök. Häll på krossade tomater och någon/några deciliter vatten, linser, spenat och zucchini och låt småkoka tills linserna är klara. Annars kan man koka dem i en egen kastrull och lägga till, om man är osäker. :) Jag brukar ta upp någon lins och smaka, är den inte hård i mitten så är den klar.
Sen varvar man i en form med plattor och sås (jag brukar köpa Keldas färdiga, 4 ostar :d) och gräddar i ugnen! Linserna slinker omärkt förbi i maträtten, jag lägger mest till dem för att få med lite protein och krämighet.

Annan god vegetarisk mat är ratatouille. En grönsakskompott som kokat ihop med krossade tomater. Jag brukar ta palsternacka, aubergine, zucchini och lök. :) Äts gärna med gott bröd till.

Spenatsoppa är också en favorit. Jag brukar göra på spenat, lök, vitlök, vatten och en skvätt grädde. Fryst bladspenat brukar jag föredra, och glöm inte ett delat kokt ägg till. :d Dessa rätter gjorde jag ofta som student, snabbt och billigt!
 
Sv: Att bli vegetarian

Juste, kom på en till sak! Fyllda tortillia-bröd, kräver i princip 0-matlagningserfarenhet.

Det här behöver du
- Kikärtor ca 2-3 dl(antingen på burk eller torkade som du blött själv, rekommenderar de senare för plånboken!)
- Majs ca 2 dl eller ungefär lika mycket som kikärtorna
- 1 burk creme fraiche
- Lök
- Sweet-chili sås
- Tortillia-bröd
- Ost (frivilligt)

Så här gör du
Stek löken så att den blir mjuk. Blanda löken, kikärtor, majs creme fraichen med chili-såsen (efter smak) i en burk. Fyll tortillia-bröden med röran och strö på ost om så önskas. Ha in i ugnen tills bröden blir gyllenbruna/osten har smält. Enkelt och hur gott som helst!
Om man vill kan man blanda i paprika, tomat eller något annat man har liggandes hemma. Röran kan även ätas kall utan bröd.
 
Sv: Att bli vegetarian

Jag är vegetarian, så jag kan ju skriva ner lite av det jag brukar äta. Kan redan på förhand säga att jag äter mejeriprodukter (enbart ekologiska) samt ogillar oliver, ananas och många andra tropiska frukter, så det är uteslutet ur mina "recept".

1: En av mina favoriter, tar ca 3-5 min.
Stek rösti, grönsaker och qournbitar. Ta bort röstin, knäck ett ägg i stekpannan och rör ihop med alla grönsaker och qourn. Kom ihåg att salta lite. Ät :D

2: Nästa favorit, qournfärs!
Plocka på dig följande saker:
qournfärs, krossade tomater med vitlök, champinjoner, blandade bönor, grönsaker, matlagningsgrädde och kanske lite spenat. Blanda och stek på! Jag äter det tillsammans med fullkornspasta, men vill man ha mindre kolhydrater så finns det säkert annat att ha till istället.

Annars är jag expert på riktig latmask-mat. Jag tar helt enkelt allt jag har hemma, steker eller kokar tillsammans och äter ;) Idag tog jag tex och slängde ner ris, röda linser och grönsaker i en kastrull, kokade 10-15 minuter och blandade sedan med keso. Supergott faktiskt!

Pannkakor är ju också supergott, och går att göra betydligt nyttigare än vad de blir med vanliga standardreceptet. Lite banan gör att man kan använda mindre mängd mjöl, fullkornsmjöl istället för vanligt mjöl och man kan också mixa lite grönsaker att blanda i smeten.

Jag älskar också att göra pastasallad. Kokar fullkornsspagetti, steker qournbullar och lite blandade grönsaker, häller matlagningsgrädde i stekpannan och har det som pastasås.

För att göra det lätt med grönsaker så köper jag ofta frysta blandningar. Tex finns ofta påsar med "sommargrönsaker" som då innehåller en bladning av broccoli, morötter, ärtor och blomkål (på ett ungefär). Undviker att köpa sådant som inte kan frysas in, för det slutar bara med att jag får slänga massor av mat... Kan inte någon bukefalist bo i Sthlm och vilja träffa mig för att äta lite vegetarisk/vegansk mat då och då? :p Jag vill ha lite mer variation på maten och kunna köpa sådant som måste gå åt lite snabbare.
 
Sv: Att bli vegetarian

När det gäller färs så köp anammas färs. Sjukt mycket godare samt att det är mer i Anammas än i Quorn. Nu åt jag knappt aldrig Quorn så minns inte direkt mer än en äcklig bismak. Är man känslig mot penicillin så brukar man få samma reaktioner mot Quorn med.
 
Sv: Att bli vegetarian

Frijoles gillar jag.

Hacka och stek en gul lök tillsammans med vitlök och chili efter smak (jag tar typ två vitlöksklyftor och en grön och en röd chilifrukt). När det är brynt häll i typ två burkar kikärtor (eller någon annan bönsort), jag har ibland i lite röda linser också. Häll i något glas vatten och krydda (jag brukar ha i paprika, cayennepeppar, spiskummin, koriander, lite olika örter, kanske lite gurkmeja och kanske lite mer), låt koka ihop så kryddorna tar smak. När vattnet är borta mixa med stavmixer, salta peppa efter smak. Enligt det ursprungliga receptet ska man ha på lite tärnad paprika, det hoppar jag. Ät med pitabröd, tortillachips eller vad du vill, gärna grönsaker. Jag tycker att den funkar utmärkt istället för köttfärs till tacos. :)

Annars gillar jag att göra wok, tofu och ägg om du äter sånt får upp proteinet. :)

Googla veg lasagne + ett öppet fönster, godaste veg lasagnen! :)

Falafel. Till allt. ;)

Paj med spenat och ost (om du äter det).
 
Sv: Att bli vegetarian

Jag skulle vilja ha en renodlad veg-recept-tråd! Det kanske vi ska skapa? :) Jag och sambon äter ju vegetariskt några dagar i veckan men utan inspiration blir det lätt samma saker görs. Vi gillar annars att variera oss väldigt mycket i matlagningen så vi tröttnar ganska lätt på samma (samma typ av) rätt... Vi är ju inte heller orienterade i det vegetariska köket så det bidrar nog till vår fantasilöshet.

Jag gillar dessutom inte färdiga köttsubstitut (varken idéen eller smaken) som quorn, tofu, sojaprodukter o.s.v. Vill inte heller äta massa helfrabrikat, som det ändå finns mycket vegetariskt av.

Dessa mandelfrikadeller är jättegoda, och kan ätas till i princip vad som helst känns det som. Jag har ätit dem med potatismos, gräddsås och lingon samt i tomatsås till pasta. Himla bra recept tycker jag! Annars blir det mycket vegetariska soppor, grytor, pajer och grönsaksbiffar för vår del. Enkelt att göra vegetariskt.
 
Sv: Att bli vegetarian

Googla veg lasagne + ett öppet fönster, godaste veg lasagnen! :)

Ja, den är jättegoda tycker jag med! :)

Någon som sitter på fler recept utan köttsubstitut? Någon som har ett riktigt bra recept på falafel till exempel? Tycker lätt att kikärtsbiffar jag gör blir väldigt tråkiga i konsistensen, riktigt mjöliga och tråkiga liksom. Vad gör jag fel? :p
 
Sv: Att bli vegetarian

Finns många goda vegetariska soppor, t.ex. en morotssoppa som jag brukar göra:

2 gula lökar
3 stora morötter
5-6 potatisar
Grönsakerna hackas och sedan slår man på vatten, lägger i ett par grönsaksbuljongtärningar, 1 tsk spiskummin, salt och peppar. Koka tills grönsakerna är mjuka. Kör till en slät soppa med stavmixer och servera med en klick creme fraiche.

Supergod :) !
 
Sv: Att bli vegetarian

När jag gör kikärtsbiffar har jag i kikärtor, chilli, lök, maizena, ägg, lite mjöl, olja, kryddor, mixar ihop. De blir ofta lite rinniga, men så länge man låter dem bli klara på den första sidan innan man försöker vända håller de för det mesta ihop. Formar dem genom att lägga en klick i plastfolie och in i kylen innan jag steker. Perfekt för att styckfrysa också, jag gör ofta rätt mycket. :)

Rödbetsbiffar är gott också! :)
 
Sv: Att bli vegetarian

Ja, ungefär exakt vad jag gör mina kikärtsbiffar på. Men det är så tråkig konsistens. Som att äta en "sörja"/"massa" med en liten stekt yta runtomkring. Tråkigt tycker jag. Är kiksärtsbiffar samma sak som falafel förresten?

Soppor, grytor och pajer gör vi redan massor i många olika varianter....
 
Sv: Att bli vegetarian

Ett bra tips om du gillar tacos är att mosa kidneybönor och steka med tacokrydda. Jag är inte heller så mycket för bönor, men det här blir så jävla gott! Äter aldrig köttfärs längre :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 186
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 533
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag blev sugen på pastagratäng idag men rött kött är inget vidare just nu så mina vanliga recept är skrotade. Därför tänkte jag ge mig...
Svar
6
· Visningar
873
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp