Att bli vegetarian

Ponsse

Trådstartare
Jag tänker inte bli vegetarian imorgon eller dagen efter det.. Men jag skulle vilja introducera vegetariska måltider in i min vanliga kost. Jag har länge gått och tänkt på det, och nu när jag inte bor hemma längre känns det lättare.

In med era bästa recept! Jag är fattig student och sämst på att laga mat. Jag är inte jättemycket för böner och linser och sånt, men jag kan tex äta chili con carne med böner i, så sålänge de inte märks går det bra ;) Vill gärna ha nyttiga recept med så lite kolhydrater som möjligt. Och som går snabbt.. Finns såna recept ens? ;)

Hur är det med priser? Quorn vs vanlig köttfärs tex? :)
 
Sv: Att bli vegetarian

Jag var grymt sugen på lasagne en dag och då jag inte/försöker att inte äta pasta så fick jag improvisera lite och detta blev resultatet med bonusen att den är vegetarisk:

Det du behöver är
- Svamp (färsk)
- Zucchini
- Bechamelesås
- Taco-sås (valfri styrka)
- Ost

Så här gör du
"Slanta" svampen och zucchinin. Koka bechamelsåsen. Varva svampen, zucchinin, bechamelsåsen och taco-såsen i en ugnsfast-form, toppa med ost. Låt stå i ugnen tills osten är lagom färgad/brun.

Ätes som det är eller som tillbehör.
(Är medveten om att det kanske inte är det bästa vegetariska alternativet sätt till protein-innehållet, men det är sjukt gott! ;))
 
Sv: Att bli vegetarian

Här kommer en annan slags vegetarisk lasagne jag brukar göra. :)
Fyllningen består; krossade tomater, vitlök, gul lök, röda linser, (fryst) spenat, slantad zucchini och bechamelsås.
Fräs lök + vitlök. Häll på krossade tomater och någon/några deciliter vatten, linser, spenat och zucchini och låt småkoka tills linserna är klara. Annars kan man koka dem i en egen kastrull och lägga till, om man är osäker. :) Jag brukar ta upp någon lins och smaka, är den inte hård i mitten så är den klar.