Att bli tilltalad av sina barn

Sv: Att bli tilltalad av sina barn

Jag kallar mina föräldrar vid namn. De heter ju så!! Pratar jag om mina föräldrar så säger jag oftast "päron", tex "Jag var hos päronen under helgen" eller "Hunden är på kollo hos mina päron". Men jag kan även säga föräldrar/föräldrarna. Pratar jag om dem enskilt så blir det mamma/morsan och pappa/farsan. Men jag kan även slänga till med "the old ones" eller liknande. Beror lite på vem jag pratar med.

Jag har alltid kallat mina föräldrar för mamma och pappa. Oavsett om jag pratar om dem eller med dem.
Men så säger mina föräldrar mamma och pappa om varandra när de pratar med mig eller min bror. "Fråga mamma", "Pappa skjutsar dig" osv.
Det känns helt fel att kalla dem vid förnamn eller att säga mor/far. Morsan/Farsan har jag heller aldrig använt.

Jag har i stort sett alltid kallat mamma för mamma och min pappa har jag tilltalat med hans smeknamn.

Min 3åring säger mamma till mig och det får han gärna fortsätta med. Men skulle han börja säga morsan, mor, mitt tilltalsnamn eller nåt sånt så är det också helt ok. Fast just Mor känns så stelt på nåt vis....

Spelrummet är stort för egna värderingar av orden; i mina öron klingar det påtagligt formellt och distanserat när barn tilltalar föräldrar med förnamn - och än mer om de använder mor/far.
Morsan/farsan känns mer acceptabelt när det talas om föräldrar än till dem. :)

Det säger ju mer om språkbruk och vanor än något annat, det här, tror jag. Här handlar det ju om saker man har sagt sedan man var mycket liten, föreställningarna om ordens laddningar verkar vara djupt rotade, samtidigt som man väl fattar att det egentligen nästan bara handlar om vad man är van vid.

Vad jag verkligen har svårt för, är när de vuxna parterna säger mamma/pappa om och till varandra. De är ju inte varandras föräldrar! Jag vet att man inte kan tolka det på något särskilt sätt, men för mig låter det som att det inte finns något förhållande, utan bara en barnförsörjningsinrättning.

Morsan/farsan är aldrig okej! :devil: :D

kl

jag tror faktiskt att skulle min uinge komma om några år och säga Mor till mig skulle jag nog först se ut såhär :chock:
och sen börjar gapskratta...

KL

Jag skulle heller inte accetera att dotter kallade mig morsan.

TROTS att jag vet att det betyder mor-sa - lilla mor. Gamla farbröder sa märrsa om lilla märren osv osv.

Lilla mor känns bättre än morsa. Fast det är samma sak.

Dotter kallar mig mamma eller mams, och talar om pappan som sin far. Till honom säger hon pappa.

Har ganska många bekanta och grannar som kallar sina närmaste vid förnamn.

Mina barn kallar mig för mamma.

Ett tag så rationaliserade de och kallade alla vid förnamn (modern familj).

Det fånigaste jag vet är när mamman tilltalar sig själv med just mamma. "Mamma skall bara ...." Huvva.
Gäller samma för pappor.

Mina barn har alltid kallat mej mamma, sonen kan nu som vuxen säga mor ibland men då mer skämtsamt typ -Min kära mor;)
Morsan kallar de mej när de talar om mej med en annan person, något jag inte bryr mej om alls.
För mej spelar det ingen roll vad de kallar mej utan hur de gör det.

Jag skulle aldrig säga pappa om barnens pappa när jag pratar med dem om jag inte säger din pappa, jag skulle aldrig själv kalla honom för pappa.
Min gamle granne kallar sin fru för mor och det tycker jag känns nästan äckligt:crazy:

Min sambo har alltid kallat sin mamma för morsan, jag tror inte jag någonsin har hört honom kalla henne för mamma.

Min mamma blev vansinnig om jag sa morsan till henne, för henne var det negativt laddat precis som alla smeknamn, hon kan inte kalla någon för ett smeknamn utan säger alltid hela namnet vilket i många fall leder till att ingen fattar vem hon pratar om/med.

jag har alltid sagt mamma/ morsan, pappa/ farsan.. aldrig förnamn eller mor/far det låter alldeles för stelt.

jag (vi syskon) är uppväxta med användandet av "mosan" och "fasan" så för mig är det inte negativt laddat överhuvudtaget snarare tvärtom, laddat med massor av härliga soliga barndomsminnen från kungälv/göteborg.

Sonen är ju bara 2år och han säger mamma och pappa.
Jag säger mamma och pappa, maken kan ibland säga morsan/farsan. Har nog aldrig tilltalat mina föräldrar vid deras namn!

Min pappa och hans bror säger morsan, tror nog faktiskt aldrig jag hört dom säga mamma åt henne ;)

Sonen är ju bara 2år och han säger mamma och pappa.
Jag säger mamma och pappa, maken kan ibland säga morsan/farsan. Har nog aldrig tilltalat mina föräldrar vid deras namn!

Jag hänger på där och lägger till att Sam även kallar pappa daddy och mej mammy då och då.

Mor och far är så fult och morsan och farsan ännu värre, lite Johnny och Conny stuk på det hela, så det skulle jag aldrig kalla mina föräldrar för eller vilja bli kallad för själv. Namnet hade bara känts konstigt, min mamma är ju min mamma!

Mitt intryck är att det är vanligare åt österlenhållet än i västra och norra Skåne, och att mor/far inte alls har samma (i åtminstone mina öron) formella underton där som det har längre upp i landet.
Kan jag hålla med om. Min mamma kallar/-de sina föräldrar för mor och far. Hon är uppvuxen utanför Ystad.

Vanligtvis säger jag mamma och pappa när jag pratar med mina föräldrar. Skulle det behövas använder jag deras förnamn, t.ex. om jag ska ropa på någon av dem och mamma/pappa inte räcker. Ibland använder jag skämtsamt också "min ömma moder", efter Karl-Bertil Jonsson.
Pratar jag om dem säger jag mamma/pappa eller mina föräldrar.
Pratar jag om någon annans föräldrar använder jag "din mamma/pappa" eller deras förnamn.

Tror inte att de skulle ta illa upp oavsett om jag använder mor/far, morsan/farsan eller deras förnamn.
Gällande mor- och farföräldrar så har jag alltid sagt mormor/morfar/farmor/farfar. Mamma säger mor/far och pappa sa mamma/morsan om sin mamma. Pappa har aldrig träffat sin riktiga pappa och jag minns inte riktigt vad låtsaspappan kallades, tror det användes förnamn.

Mina föräldrar kallar alltid varandra vid förnamn. Jag tror att både de och jag skulle tycka att det kändes knäppt om de sa mamma/pappa om varandra.

*KL*

Jag kallar mina föräldrar mamma och pappa när jag talar med dem, använder deras förnamn endast när jag talar om dem. Jag tycker att det låter så hårt och kallt och formellt när folk kallar sina föräldrar för förnamnen så det skulle jag aldrig göra. Inte heller vill jag att framtida barn ska använda mitt förnamn när de talar med mig.

*KL*

Jag kallar min mamma för just mamma när jag pratar med henne, morsan ibland när jag pratar om henne.

Pappa kallade jag för pappa när han levde.

Min största son kallar mig för morsan, oavsett om det är till mig eller om mig, mellansonen kallar mig mammalotta (jag heter Lotta och han har snappat upp det) och minsta sonen har just lärt sig säga mamma så det hör jag hela dagarna!

*kl*

Jag säger i regel "morsan" till morsan när jag pratar med henne. När jag var (mycket) yngre sade jag "mamma", fast det händer nog att jag säger så än. Till pappa säger jag "pappa". Pratar jag om honom säger jag "farsan", samma när jag pratar om morsan. Ibland blir det "mor" och "far", men bara i omtal, inte tilltal. Har aldrig tilltalat dem med förnamn. I samtal med mig omtalar de varandra som "mamma"/"pappa" (och ibland "morsan"/"farsan"). "Det får du fråga pappa om...", "morsan planerar ju min tid åt mig...".

Kallar mina föräldrar mamma och pappa.
Har aldrig använt mor, far, morsan eller farsan. Mor och far känns väldigt formellt, morsan och farsan är inte riktigt vår stil.

Men min sambo kallar sina föräldrar morsan och farsan, så det är inget konstigt hos oss. Så vad vårt barn sen kommer välja spelar ingen roll.

Att kalla föräldrarna vid förnamn känns dock mkt främmande för mig!

*kl*

Jag säger mamma/pappa till mina föräldrar, mina föräldrar har dock ofta nämnt varandra vid sina namn.

Min dotter är för liten för att säga något mer än iihhhhhhhhh gaaa gogaa mamamamamama, men det blir nog mamma/pappa.

Jag kallar aldrig sambon för pappa bara för att han är min dotters pappa :/, han är ju min sambo/pojkvän och inte min pappa ..

Morsan/farsan har varken jag eller mina syskon någonsin kallat våra föräldrar, jag tycker det är fult :)

Jag har kusiner som under hela sin uppväxt kallat sina föräldrar vid förnamn och mer sällan för mamma eller pappa. För mig lät det väldigt underligt. Jag har funderat vad det berodde på; var det föräldrarna som bad om att bli kallade vid namn? Eller kan det vara så att man som förälder sa "du kan fråga Beata" istället för "du kan fråga mamma"?

När jag var liten tyckte jag oxå att det var väldigt märkligt att en kompis sa sina föräldrars namn. Jag visste knappt vad mina föräldrar hette...

Men nu när jag har fått egna barn har jag fått se hur det kan gå till när barn väljer bort mamma-/pappatilltal. Vår 3-åring kallar nämligen sin pappa och sin morfar vid förnamn. Mig kallar han oftast mamma, men ibland vid namn. Pappan hade helst velat bli kallad pappa, särskilt eftersom jag blir kallad mamma. Det låter ibland som att pappan bara är min nya kille typ.

Sonen är allmänt noga med att saker och ting ska benämnas vid sitt rätta namn. Han snappade tidigt upp att andra människor inte kallar oss mamma/pappa - alltså heter vi ju inte så.

jag tror faktiskt att skulle min uinge komma om några år och säga Mor till mig skulle jag nog först se ut såhär :chock:
och sen börjar gapskratta...

Jag var ihop med en kille som sa mor och far till sina föräldrar. En gång övertalade jag honom att liksom i förbigående säga pappa till sin far, för att se hur han reagerade. Så när vi allihop höll på att snickra sa han "kan jag få hammaren, pappa?". Pappan tittade konstigt när han räckte över hammaren, men sa inget. :D

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 369
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Ett av mina barn, snart 17 har bytt förnamn, det går riktigt bra för oss här hemma att komma ihåg att använda rätt namn och vi jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
2 852
Senast: Otherside
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 914
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(