Att bli tilltalad av sina barn

vallhund

Trådstartare
Min son har alltid kallat mig vid förnamn eller mor, precis som jag tillkallat mina egna föräldrar.
Han mmärkte snart att mor funkade bättre.
Skulle någon ha tilltalat mig morsa skulle jag ha blivit ganska upprörd.

Sv: Att bli tilltalad av sina barn

Jag tror att det där handlar om vilken generation man tillhör samt vilken jargong man har i övrigt.

När jag talar Om mina föräldrar benämner jag dem "morsan, farsan, mamma, pappa, mor eller far" beroende på situation, humör och vem jag talar med. Använder aldrig namn om ingen uttryckligen frågar vad de heter.

Talar jag Med dem säger jag oftast "Du", ropar jag och de är utom synhåll (så att de inte förstår vem "Du" är) är det "morsan/farsan" eller "mamma/pappa". Jag har aldrig tilltalat dem vid namn.

Mina föräldrar använder samma tilltal till sina respektive föräldrar. Och jag upplever att de använder samma benämningar som jag använder, då de talar Om sina föräldrar med tredje person. Ingen blir upprörd, inte ens farfar som är 86 år och kommer från en "fin" familj ;)

Mina barn säger mamma. Jag gillar INTE att bli kallad morsa, och det uppfattade de snabbt.

Sonen kallar mig pappa. Och exet mamma.
Förnamn har han aldrig sagt någonsin.

Mamma kör vi med här åt alla håll och kanter. Vill inte bli kallad mor. Morsan är helt ok.

J

När jag talar Om mina föräldrar benämner jag dem "morsan, farsan, mamma, pappa, mor eller far" beroende på situation, humör och vem jag talar med. Använder aldrig namn om ingen uttryckligen frågar vad de heter.

Talar jag Med dem säger jag oftast "Du", ropar jag och de är utom synhåll (så att de inte förstår vem "Du" är) är det "morsan/farsan" eller "mamma/pappa". Jag har aldrig tilltalat dem vid namn.

)

Jag gör nog som du, valet beror på helt på situation.
Någon gång ibland har det hänt att jag använt min mammas namn för att förtydliga om vi snurrat in oss "Ja, alltså MIN mamma, inte din mamma" trassel med syskonen;) eller om vi är en massa som pratar i munnen på varandra vid tex en större familjemiddag och jag specifikt vill tala till just henne.

Sonen kallar mig pappa. Och exet mamma.
Förnamn har han aldrig sagt någonsin.

förmodar att du är karl... men är så van vid alla kvinnor här så jag höll på garva ihjäl mig. då jag förutsatte att du va kvinna.... HAHAHA...

Jag heter Stina. Mina barn kallar mig det jag heter och det känns bra. Mamma säger de om de är ledsna eller vill ha pengar.

Jag har alltid kallat mina föräldar för mamma och pappa.
Morsan och farsan kan jag säga om dem ibland, men sällan till dem. Det är dock inget negativt laddat för mig eller för dem i de orden.

Jag har kusiner som under hela sin uppväxt kallat sina föräldrar vid förnamn och mer sällan för mamma eller pappa. För mig lät det väldigt underligt. Jag har funderat vad det berodde på; var det föräldrarna som bad om att bli kallade vid namn? Eller kan det vara så att man som förälder sa "du kan fråga Beata" istället för "du kan fråga mamma"?

Hur man kallar varandra är väl helt upp till varje familj, det är ju vad man själv som individ och familj lägger i begreppet som gör att det är okej eller inte.

Jag vet en man som alltid kallade sin man för käring. Inte kärring, utan käring (med långt ä) och det lät väldigt kärleksfullt i mina öron, eftersom det var en sådan betoning och dessutom alltid sagt med en kärleksfull röst.

Vad man använder beror mer på var i landet man befinner sig än vilken generation man tillhör skulle jag vilja påstå.
Farsan (;)), som skulle varit 60 om han varit i livet idag, använde sig av morsan och farsan redan när han växte upp. Jag är precis som farsgubben uppvuxen i västsverige och använder mig främst av morsan och farsan och mindre ofta av mamma och pappa.
Mor och far tycker jag låter väldigt ålderdomligt och formellt men rätt många vänner jag har norrifrån använder bara det.

När man pratar om mamma säger jag mamma, när jag pratar med henne säger jag äiti, som betyder mamma på finska.
Min mormor och morfar har jag alltid kallat vid deras namn. Vet inte hur det kommer sig, mina kusiner säger mormor och morfar.

Mina barn kallar mig mamma, ibland säger 8-åringen morsan och farsan om oss.
Har inget emot det.

Jag tycker att både förnamn och mor känns rätt så formellt. Jag har aldrig sagt något annat än mamma eller morsan.

Eller kan det vara så att man som förälder sa "du kan fråga Beata" istället för "du kan fråga mamma"?

Jag kallar mina föräldrar vid namn, och min son kallar mig vid namn. Han kallar även sina mor- och farföräldrar vid namn. Farföräldrarna gillar det nog inte riktigt, och skulle nog föredra att kallas farmor&farfar. Mina föräldrar gillar att bli kallade vid namn, precis som jag. Mamma är så opersonligt, ett ostron kan vara en mamma.

Jag antar att det har gått till just så som du beskriver. Jag skulle aldrig drömma om att lyfta upp bebisen och säga "kom till mamma", jag säger "kom till mig". Normal grammatik, som jag ser det. Till din son skulle jag säga "du får fråga Björk", inte "du får fråga mamma", eftersom du inte är min mamma. Om jag inte visste vad du hette, skulle jag säga "du får fråga din mamma" till din son.

När jag pratar med andra säger jag namnen om föräldrarna, eller "min mamma", aldrig bara "mamma". Jag tror att sonen gör likadant.

Morsan är det värsta ord jag vet, den som kallar mig så får veta att den lever. :devil: Det händer dock aldrig.

Mor, känns främmande och krystat.

Skulle jag säga morsan skulle det bli liv i luckan, det är inget som uppskattas...
Säger mamma till henne, och mamma/mor om henne, tillstalsnamnet tar jag till när hon inte lyssnar på mamma...
Till/om pappa säger jag just pappa eller far, aldrig tilltalsnamnet.

Far-/morföräldrarna har alltid varit farmor, farfar etc...

Jag säger mor och far och även förnamnet. När jag pratar om dom använder jag mig av både mor och morsan men aldrig farsan konstigt nog utan där blir det far och så givetvis deras förnamn.

Spelrummet är stort för egna värderingar av orden; i mina öron klingar det påtagligt formellt och distanserat när barn tilltalar föräldrar med förnamn - och än mer om de använder mor/far.
Morsan/farsan känns mer acceptabelt när det talas om föräldrar än till dem. :)

jag tycker orden morsa, farsa är väldigt fula ord, känns nästan som skällsord. Har aldrig kallat nån av mina föräldrar nåt av det.

Däremot har jahg kallat sambons mamma och pappa för det. men det har varit när jag varit irriterad på dem, tex
Din jävla morsa/farsa :p

Jag säger mor och far och även förnamnet. När jag pratar om dom använder jag mig av både mor och morsan men aldrig farsan konstigt nog utan där blir det far och så givetvis deras förnamn.
Mitt intryck är att det är vanligare åt österlenhållet än i västra och norra Skåne, och att mor/far inte alls har samma (i åtminstone mina öron) formella underton där som det har längre upp i landet.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 369
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Ett av mina barn, snart 17 har bytt förnamn, det går riktigt bra för oss här hemma att komma ihåg att använda rätt namn och vi jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
2 852
Senast: Otherside
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 914
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar