Att "bli med valp"

L

Lindyhop

Hej allihopa!

Jag hr funderat fram och tillbaka länge men nu bestämt mig för att jag vill köpa en hund. Rasen jag har fastnat för och som jag tror passa mig bäst är en Parson Russell Terrier.

Vad ska man tänka på när man väljer valp?
Vad ska man tänka på när man precis fått hem en valp?

Jag vill ha en släthårig Parson som är vit med någon mindre mörk fläck på huvudet. Jag skall inte använda den till jakt eller liknande. Den ska få vara med mig i stallet samt även kanske träna lite lydnad eller agility.

Är det någon som har en Parson så får ni jättegärna slänga in lite bilder :d

Sv: Att "bli med valp"

Vad ska man tänka på när man väljer valp?

Om du köper din valp av en seriös uppfödare väljer denne ofta valp åt dig! Uppfödaren känner redan sina valpar och ger kanske inte den tuffaste till förstahundsägaren eller den blivande utställningsstjärnan till den som inte vill ställa ut. Berätta för uppfödaren om dina ambitioner så hjälper han eller hon dig säkert att välja.

Om du nu inte ska jaga med din hund så kanske du inte ska köpa från en kennel som avlar på de starkaste jaktlinjerna.

Ett bra råd jag fick var att titta noga på tiken, om hon var trevlig och social mot dig som besökare. En tiks beteende ärvs genom hennes arv och beteende till valparna.

Vad ska man tänka på när man precis fått hem en valp?

Det mesta bör man ha tänkt på innan tycker jag. Exempelvis kan inte valpen vara ensam alls de första veckorna så man måste vara ledig från jobbet/skolan då. Man bör ha handlat hem mat- och vattenskål, klotång, halsband, koppel och bajspåsar och korg eller bur där valpen ska sova.

Det är bra att anmäla sig till en valpkurs i tid för de blir ofta fulla fort.

Det finns flera bra böcker för valpköpare! En bok som jag tycker är bra är Ulla Barvefjords Hundägarens första handbok.

Tack så jätte mycket!

Boken ska inhandlas =)

Hur tycker du jag ska göra med valpen, kan jag börja ta med den korta stunder i stallet redan efter någon vecka? Eller hur ska jag göra med invänjningen av hästarna?
Något särskillt man ska tänka på när man har med hunden i stallet?

Det kan jag faktiskt inte svara på, har aldrig haft med min hund i stallet!

Hej!

Jag fick hem min valp (Dansk/Svensk Gårdshund) för en vecka sen och hon har redan varit med i stallet två gånger. Innan jag fick hem henne hade jag tänkt bara vara hemma första veckan/veckorna, så hon fick känna sig hemma och bli trygg här. Men detta är en tuff dam och hon acklimatiserade sig väldigt väl så jhon har som sagt redan varit med två gånger

Dessa två gånger har jag dock inte gjort speciellt mycket, för det hinner man inte, utan det har mest handlat om att vara där, lukta på allt och så. Mocka/borsta/leda hästar osv är svårt, iaf min valp är inte mogen att bli lämnad själv där utan ville bara vara intill mig hela tiden. I morse ledde jag iof ut en häst i hagen med valpen under famnen, men det var en väldigt snäll häst... Häromdagen var hon med när hovslagaren var i stallet, satt i min famn nästan hela tiden och tittade på allting.

Oj, var inte meningen att bli så utförlig :), skulle egtnligen bara säga att hur tidigt du kan ta med valpen till stallet beror väl mest på hur fort hon blir trygg hemma.

Ullis

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 387
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 552
Senast: Cissi_ma
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 199
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 590
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv