Ärligt talat låter det på dig som du bestämt dig för att bästa vägen är att avliva.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ärligt talat låter det på dig som du bestämt dig för att bästa vägen är att avliva.
Operationen är jäkligt förenklat att orsaka en ny skada, som av någon för mig obegriplig anledning tenderar att läka väldigt mycket bättre. Prognosmässigt så beroende på studie så 70-90% återkommen till fullt arbete på tidigare nivå och då inkl även hästar på rejält hög nivå (t ex galoppörer). Prognosen gäller även gamla skador. Jag har med enorm skepsism googlat kors och tvärs då det lät "lite för bra" men det verkar vara just så positivt.
Men det är därför det är full senskadekonvalescens, och alla som haft en sån vet både hur lång den är och att det är en "känslig" rehab där man kan sabotera ungefär allt om man har otur och hästen t ex kommer lös och rejsar runt.
det i sig är ju inga som helst konstigheter, så gör man med de flesta felläkta skador dvs man orsakar en ny inflammation/skada som gör att läkningen kommer igång på ett nytt sätt efter att den avstannat i felläkning. Både på djur och människor gör man så.
Jag uttryckte mig slarvigt ser jag. Inte obegripligt att man kan orsaka en ny skada i hopp om bättre läkning, så långt är jag med. Samt att en kontrollerad skada orsakad med skalpell läker mycket finare och renare än en skada orsakad av avslitning av övertänjning, det är också självklart.
Men just att man genom att skapa en ny skada ovanpå den felläkta gamla kan få bättre läkning så att den gamla felläkta inte besvärar mer/försvinner (vilket det nu är). Det är obegripligt för mig - antagligen för att jag inte är så insatt. Läste någon engelsk studie där de angav prognosen på just gaffelbandsskador på bakben till 40% vid konventionell behandling (jmf med 90% för samma skada på framben). Men operationen då vänder upp och ner (och ännu lite mer) på prognossiffrorna, även när det redan hunnit läka fel. Men mycket fascinerande.
Ja du har nog missförstått det hela i sig.
bortsett från det kvarstår mitt inlägg i övrigt ang. hur jag hade resonerat. Och om du dessutom tvivlar på prognos i fråga om denna (vilket jag också hade gjort) blir det ytterligare svårt att förstå hur du utifrån det du skrivit har så svårt att bestämma dig osv.
jag personligen hade aldrig googlat som förtryggelse faktiskt ang. hur jag kände i fråga om prognoser osv
Nej jag tvivlar inte på prognosen, jag gjorde innan jag googlat i x h dock.
Varför fel att googla? Det finns massor med publicerade artiklar och studier att läsa. Samma som i veterinärtidningat internationellt mm.så läste jag ditt citat. oavsett det så har jag nog bidragit mer än jag kan erbjuda vidare som sagt. Önskar all lycka till oavsett ditt beslut är inte lätt, men du kommer ju landa i ngt som är rätt för dig som sagt.
Jag håller med dig.Varför fel att googla? Det finns massor med publicerade artiklar och studier att läsa. Samma som i veterinärtidningat internationellt mm.
Pratade med veterinären igår. Och det man vill är att dels bedöva en gång till, för att bekräfta att hältan verkligen släcker där och det inte var en tillfällighet, samt att få ett UL-utlåtande från en till veterinär. Det i sig är ju lätt ordnar och inte ansträngande på något vis. Men sen vill man behandla konventionellt först, och om han då svarar inledningsvis men sen blir sämre när man sätter igång och det då släcker på samma ställe - då operera. Jag kände bara"men vad fan, jag orkar inte, det blir varken svar eller operation i år då ju". Samtidigt så samma velighet. Kom överens med vet att jag skulle ge ett svar senast idag.
Det avgörande blev vad det skulle kunna innebära för hästen. Först en senskadekonvalesvens nu - och vid en ev operation en till. Med inte helt obetydlig risk de skulle komma direkt efter varandra. Dvs han riskerar att få vara konvalescent med stort K, mycket restriktiv boxvilekonvalescent, med promenader i 12 - 18 månader. Det kommer aldrig att hända, han förtjänar så himla mycket mer än så.
Så jag skrev livskadeanmälan igår på jobbet. Lät bli att säga nåt till nån, läste igenom den imorse. Bröt inte ihop (men det kommer, garanterat). Smsade vet, och åkte hem från jobbet och släppte ut en lycklig häst till kompisen i stor hage. Och när han studsade lite men sen kollade på mig (han vet man inte brukar få köra fullt ös medvetslös när man kommer ut i stor från liten hage) så smackade jag. Med tårarna rinnande...