- eksem
- pålagring
- ataxi
Visst har han detta också? Jag tror du har blivit van vid dessa åkommor, för dig är det vardagsmat men om man tittar utifrån så är det ingen frisk häst (enligt mig då). Dessa åkommor plus IR samt denna skada som de vill operera är väldigt mycket för en enda häst.
(hata mig inte!
)
+lite
@Lovisaleonora
Klart jag inte hatar, jag frågade ju just för att få ett utifrånperspektiv. Han har inga pålagringar, han har annan typ av röntgenförändring, men det förändrar i sak inte. Ataxin och förändringarna i kotlederna har jag adresserat tidigare i tråden om jag inte minns galet. De finns där och de kommer inte överhuvudtaget att förändras av en ev operation. Han störs idag inte alls av något av det, och det är inget som jag tänker på annat än i sådana här lägen t ex. Så de i sig är inget det behöver kämpas med eller liknande. Däremot så går det i funderingarna inte att bortse från de heller - eftersom de kan börja ge problem. När som helst mellan imorgon och aldrig någonsin. Ingen vet liksom.
Det är ju även något veterinären har tagit hänsyn till när vi pratat om det, veterinären kan ju dock inte göra mer än att gissa. Vad gäller ataxin så är det inte nuvarande veterinär som utrett den, så nuv veterinär har bara sett honom så att säga "som vanligt" och anser att det helt saknas minsta symptom på ataxin alla de gånger hon sett. Jag ser om jag tittar efter det små symptom, men man måste titta efter det. Jag har sett honom under utredningen, vad som händer när synen tas bort för honom. Då är det mycket tydligt. Men så länge han inte blir blind eller ataxin blir sämre är det inget som påverkar.
Vad gäller förändringarna så det enda man kan säga där är att de finns, de är kontrollröntgade för att se om de förändrats etc. De ger dock inte besvär, och har inte ens gett besvär när han avlastat bak/överbelastat fram/osv. Vilket talar för, men inte garanterar såklart, att det inte är något som kommer ge besvär förrän vid en ev försämring. Om en sådan kommer vet ingen. Han kan gå hela livet utan besvär - eller få besvär imorgon.
Jag tänkte ganska mycket på dem i början, men en klok vän sa att "ska du tänka sådär, att OM de blir sämre - då måste du tänka på OM han bryter benet med...". Vilket naturligtvis är tillspetsat, men viss sanning finns det i det.
Så, de är med i mina funderingar - men det är inget jag behöver tampas med alls i vardagen eller liknande. På gott och ont i just det här fallet. Hade han haft problem med sina framkotor, då hade dte utan tvekan tippat över mot inte operera. Just för de inte förändras av op, så om han har/hade haft problem därifrån så kommer de fortsätta.
Eksemet påverkar ju i vardagen såtillvida att han måste ha eksemtäcke. Vilket jag gärna skulle slippa om jag ska vara helt ärlig - men inte tillräckligt för att det ska påverka beslutet.
Hans IR däremot påverkar ju vardagen i allra högsta grad. Rätt mycket om man ska se det helt objektivt. Det är ju på grund av honom jag har automatiserad utfodring, på grund av honom det fodras 6 ggr per dygn och det är på grund av honom hagar grusades t ex. Samtidigt så vi har ju en fungerande rutin sen flera år med det, och det är "det nya normala". Så att fortsätta så är ingen merinsats. Om han försvinner, så utfodringssystemet är ju kvar osv och det som ev skulle ändras är då att jag skulle dra ner antalet fodringar lite kanske (beror ju på, lättfödda kreatur och det kvarstår). Hans IR är nog också det som teoretiskt innebär störst risk för framtida problem. Han har inte haft några problem sen 2010, men det beror ju på insatserna. Men teoretiskt är det nog större risk något går snett så att han får fång igen pga sin IR, än t ex att ataxin eller röntgenförändringarna sätter käppar i hjulen. Så det är nog faktiskt IR-delen som jag väger in mest i funderingarna och grubblar på i mitt försök att besluta mig. Och då hela spektrat, från det jag skrev nyss hela vägen till att slippa eller i alla fall minska fångesten (som ju alltid finns, även om risken är minimal så slappnar man ju aldrig helt och hållet av, och skulle han t ex rymma så är det ju full fångest igen)