att avla en sällskapshund! åsikter?

Seabaz

Trådstartare
Den här frågan rör hundar som anses som enbart sällskapshundar!

Vi säger att jag har en hane och min kompis har en tik. Båda hundarna är renrasiga och av samma ras. Dom är reggade och har fulla papper, är regelbundet vaccinerade och dom är chippade och allt vad det är.

Båda hundarna är efter fina men mindre meriterade förräldrar. (jag ser det som att dom är utställda med kvalitetsettor men inget utöver det)
Även hundarna själva är utställda med bra resultat och fin kritik men ingen toppvinst.

Båda hundarna är kollade hos veterinär, tex ögonlysta och kolla höfterna och allt vad det kan vara för vilken ras man har.

Hundarna är kanonfina i psyket i alla lägen. Mot andra hundar, övriga djur, barn, människor, lättlärda.
Hundarna aktiveras "normalt", lite spår, lite agility, lite lydnad, lite trix... vardagssaker liksom....


Det här med att avla för att bidra till att rasen förbättras, det håller jag med om och så, men om nu ägarna till dessa två hundar vill para dom, dom vill ha en valp var + dom har en tredje kompis som sagt att den vill ha en valp.

Är det då rätt att para hundarna??
Det blir ju inte att man försöker bidra till att rasen förbättras precis men det blir nog kanonfina sällskapshundar...
 
Sv: att avla en sällskapshund! åsikter?

Jag tycker det,beroende på ras kanske de bör mentaltestas också. Jag är emot avel på hundar som har rädslor. Utöver det så är det ju okej. Förutsatt att valparna blir reggade osv.
 
Sv: att avla en sällskapshund! åsikter?

Om bägge verkligen har kanonbra psyke bidrar parningen nog mer till att rasen förbättras än om bägge har kanonbra utställningsmeriter.
PL
 
Sv: att avla en sällskapshund! åsikter?

Om det är en ras som dras med dålig mentalitet så är det ju überbra att para två hundar med kanonpsyke.
 
Sv: att avla en sällskapshund! åsikter?

Jag tycker också att det är helt ok att avla på individer som har bra psyke och är annars friska. Vilka andra individer ska man avla på?
Det är ingen garanti att två stycken meriterade hundar får valpar som kommer att duga till utställning, precis som i alla andra kullar kommer det att komma ett par fina och ett par å inte fina.
 
Sv: att avla en sällskapshund! åsikter?

Efter vad du skrivit i ditt inlägg, kan jag inte se några hinder till en sådan parning.
 
Sv: att avla en sällskapshund! åsikter?

Nä, precis. en sån parning kommer ju förbättra rasen?
 
Sv: att avla en sällskapshund! åsikter?

Jag skulle inte heller se något hinder med en sådan parning, prata med rasens avelsråd så att stamtavlorna passar ihop så att det blir mindre risk för sjukdomar .exvis ögon där du behöver en gen från mamma och en gen från pappa. och båda föräldrarna kan vara friska anlagsbärare.
Det är det rådet jag ger er, bara för att hundarna kommer från olika uppfödare betyder inte att dom passar ihop, dom kan vara mer släkt än vad man tror...

Lycka till
 
Sv: att avla en sällskapshund! åsikter?

Ja, de kan jag tycka. En bra sällskapshund är ju vad de flesta vill ha
(eller borde ha?:D).
 
Sv: att avla en sällskapshund! åsikter?

Jag håller med övriga bukefalister.

Hade gärna köpt en valp efter två sådana föräldrar:)
 
Sv: att avla en sällskapshund! åsikter?

Jag hade också gärna köpt. Tycker att det har gått för långt med utseendefixeringen även bland hundar. Ett bra psyke är värt massor.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 775
Senast: Hermelin
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 102
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 273
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 535
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp