Att använda markbom

Cyllene

Trådstartare
När man ser bilder här så saknar det oftas en vettig markbom. Är det för att folk inte vet vikten av en markbom? Eller vad beror det på?

Många lägger in bilder på ridtravare, unghästar, oerfarna ponnyer med yngre oerfarna ryttare på och sen är det bara ett par bommar en bit upp i luften. Hästen ser ut att hoppa ett riktigt kråksprång. Dessutom är det ofta högre än vad det borde vara.

Jag vill väl egentligen inte ha mycket mer sagt än att dagens tips är att ha en riktig markbom. GÄRNA ca 30 cm ut ifrån hindret. Ingen oerfaren häst blir bättre av att hoppa av för nära och behöva dra upp benen snabbt för att slippa slå sig. Då skapas onödiga spänningar och det blir dåliga språng.

Så! :)

/C

Sv: Att använda markbom

Jag håller helt och fullt med dig, blir alldeles nojjig då jag ser alla som hoppar utan markbom, Har alltid markbom själv då jag hoppar...

amen! :bow:
jag använder alltid markbom med oerfarna hästar och ryttare (mig själv :p ) och gärna med rutinerade hästar också. känns säkrast så.

Brukar inte tänka på om jag har markbom eller inte men det är kanske inte mig det gäller heller när man har en 14 årig häst som gått 1.40:angel:

Brukar se till att ha markbom på ridskolan iaf när de hoppar räcken dock.

Du har så rätt ! Använder också markbom :D men tycker ni man behöver det vid löshoppning? Brukar inte ha det men funderar även på att börja ha det där ;D

När man ser bilder här så saknar det oftas en vettig markbom. Är det för att folk inte vet vikten av en markbom? Eller vad beror det på?

Många lägger in bilder på ridtravare, unghästar, oerfarna ponnyer med yngre oerfarna ryttare på och sen är det bara ett par bommar en bit upp i luften. Hästen ser ut att hoppa ett riktigt kråksprång. Dessutom är det ofta högre än vad det borde vara.

Jag vill väl egentligen inte ha mycket mer sagt än att dagens tips är att ha en riktig markbom. GÄRNA ca 30 cm ut ifrån hindret. Ingen oerfaren häst blir bättre av att hoppa av för nära och behöva dra upp benen snabbt för att slippa slå sig. Då skapas onödiga spänningar och det blir dåliga språng.

/C

Du har rätt. Vi slarvar ibland pga för lite hindermaterial (räcker inte:crazy: ) men det är viktigt. Såg ett ex idag på en oerfaren som skulle hoppa ett kryss med bom ovanpå. Utan markbom. Första gången hoppade den igenom hindret pga ingen förmåga att bedöma. Sen gick det bättre.

Du har så rätt ! Använder också markbom :D men tycker ni man behöver det vid löshoppning? Brukar inte ha det men funderar även på att börja ha det där ;D

Tycker absolut att du ska ha markbom vid löshoppning. Det är minst lika viktigt då, när hästen inte kan få något stöd från ryttaren.

Rulla gärna ut den lite också, precis som Cyllene skrev, framför allt på det första lilla hjälphindret, så blir det ännu lättare för hästen.

Senast ändrad av en moderator:

jag tror helt enkelt att det är för jobbigt att dra ut en extra bom till varje hinder.. =/
jag har nästan alltid markbom när jag gör hinder åt andra eller mig då det hjälper hästarna mycket. väldigt sällan jag inte lägger ut en markbom.

jag brukade bygga hinder åt två i stallet förr.. en på en unghäst.. och en på en travare.. och jag la alltid markbommar och dom tyckte att jag var lite löjlig som ville ha markbom till alla hinder för det var ju onödigt..

Senast ändrad:

Jag använder alltid markbom! Tycker att det är lite läskigt att hoppa utan. Men kom på en sak häromdagen. Behöver man ha markbom när man hoppar kryss oxå? Och om man har brist på bommar, kan man inte använda något annat då? Typ halmbalar eller lådor eller nått sånt?

Jag brukar för dt mesta ha markbom. Mkt bra komplement tycker jag. Man kan veriera markbommen lite beroende på vilket typ av spång/anridning man vill ha vilket jag tycker är bra. Har absolut alltid det på orutinerade hästar. Jag tränar dock ibland på att hoppa utan då det för det mesta inte finns någon utdragen markbomm på tävling. Och jag vill gärna träna på det så hästen inte blir förvirrad på tävling.
Anledningen till att många inte använder det kanske beror på att de inte förstar riktigt varför man ska använda det.

När jag hoppar själv har jag för det mesta markbom och när jag har träningar VILL jag ha markbommar, men på många ställen finns det inte tillräckligt med varken hindermaterial eller framförallt tillräckligt med frivilliga som hjälper till att bygga för att jag ska kunna göra precis de hinder jag vill. Ibland får man pussla ihop hinder av sockerbitar och en bom.
Och även om det skulle finnas tillräckligt med material på ett ställe så jag tänker inte komma 30 minuter innan för att släpa fram dubbelt så många bommar bara för att de som ska rida inte orkar.

Jag tränar dock ibland på att hoppa utan då det för det mesta inte finns någon utdragen markbomm på tävling. Och jag vill gärna träna på det så hästen inte blir förvirrad på tävling.
.

Jag har då aldrig stött på en markbom, varken inrullad eller utdragen på tävling, på vilka tävlingar har du sett det?

Jag använder alltid markbom! Tycker att det är lite läskigt att hoppa utan. Men kom på en sak häromdagen. Behöver man ha markbom när man hoppar kryss oxå? Och om man har brist på bommar, kan man inte använda något annat då? Typ halmbalar eller lådor eller nått sånt?

Man behöver inte ha markbom, då hade det garanterat funnit på tävling också. Men det kan vara ett bra sätt att hjälpa hästen.
Hästar hoppar ofta väldigt väl på höga smala kryss och det är en bra hjälp för hästar som drar sig lite åt ett håll, men många kan lätt komma lite nära inpå hindret och då kan det vara bra med en utrullad markbom.

Tjatar alltid om markbommen på min mamma när hon fixar hinder till mig.. Hon börjar bli rätt trött på mig :angel: (Hon har själv ridit sedan hon var liten, dock nästan bara dressyr) Nån gång hade hon lagt markbommen mitt inne i en oxer :crazy: "Så kan du hoppa från båda hållen" Då sa jag att det var bättre att ta bort markbommen helt...

När jag hoppar själv har jag för det mesta markbom och när jag har träningar VILL jag ha markbommar, men på många ställen finns det inte tillräckligt med varken hindermaterial eller framförallt tillräckligt med frivilliga som hjälper till att bygga för att jag ska kunna göra precis de hinder jag vill. Ibland får man pussla ihop hinder av sockerbitar och en bom.
Och även om det skulle finnas tillräckligt med material på ett ställe så jag tänker inte komma 30 minuter innan för att släpa fram dubbelt så många bommar bara för att de som ska rida inte orkar.

Du syftar inte på något särskilt ställe när du skriver det där...? :angel:

Jag måste tjata så att vi får mer material... o så får vi se till att få alla lata hösäckar som sitter o fikar, röker oh tittar på att resa sig och släpa lite hinder ;)

håller emd dig till fullo...så synd dock att folk inte inser varför man ska ha markbommen..... jag andvänder de alltid till lillkillen tilloch med på kryss :rofl:

/C

håller med.. vi har alltid markbommar på träningarna.. oavsett nivå...

Det får inte ligga bommar på marken under tävling, alla bommar skall ligga i skållor. På träning har jag oftast markbom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 578
Senast: ako
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 401
Senast: Hedinn
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka