Att anlita städhjälp

MiniLi

Trådstartare
Vi planerar att anlita städhjälp i framtiden. Kanske börja lite smått inom kort, eller kanske vänta eller år tills jag är klar med studierna.
Jag håller iallafall på att kolla runt på olika städfirmor osv. Försöker hitta priser, vad som ingår. Har även försökt hitta folks tankar och erfarenheter men det var mindre lätt ;)

Tänker att det kanske finns några här som anlitar städhjälp på ett eller annat sätt?
Kan ni inte skriva några rader om hur ni har det och hur det funkar?

Pris? Vad ingår? Hur stort är boendet?
Hur ofta?
Fungerar det bra?
Känns det tryggt?
Känns det bekvämt med att någon annan behöver ta hand om "er skit"? ;)
Hur fungerar det för er som har husdjur?

Någon som har en uppfattning om vad som är mest ekonomiskt, att använda rut eller att ta det som löneförmån?

Jag funderar på att köpa en storstädning ganska snart men kommer på mig själv med att känna att jag behöver städa innan jag kan ta hit städarna. Lite tokigt kanske ;)
 
Sv: Att anlita städhjälp

Städhjälpen går ju på timmar. Så är det så att de inte hinner städa hela huset på den tiden man vill betala för så kan man bestämma att man tar vissa rum varannan gång. Priset varierar kraftigt beroende på typ av företag, de stora firmorna tar tex ofta betalt för resor till och från både i tid och pengar. Det kan vara värt att komma ihåg att de stora firmorna ofta säljer sina städtjänster till företag som i sin tur ger det som en förmån för anställda, då kan man ta såna priser. Mindre företag är ofta mycket billigare. Vi använder rut.

För oss funkar det väldigt bra med städhjälp, skulle vi både röja i röran och plocka i ordning samt rengöra så skulle det ta mer tid än vi vill lägga ner på städning. Samtidigt är det bra att hålla rent så att inredning mm inte förstörs och slits i onödan.

Det är väl alltid rätt speciellt att ha människor man inte känner i sitt hem så jag tycker att det är värt att kolla på om det hela tiden kommer komma en ny person eller om det är samma. Vi har valt att inte lämna ut nyckeln. Däremot måste man ha nåt system för nyckeln för det kan kännas som man är lite i vägen om man är hemma när de städar. Jag tycker inte att det är så känslomässigt att ha städhjälp, det enda jag kan komma på som lite...vad ska jag säga...oklart med att ha städhjälp är huruvida man ska tillhandahålla utrustning eller om de har den med sig. Vi har nån sorts variant där vår städhjälp har lämnat en hink med saker här och lånar vår mopp samt dammsugare. Jag skulle egentligen tycka att det var bättre att de hade med sig för att undvika diskussion om något går sönder. För mig är det viktigt att det är en professionell relation och att städhjälpen är en tjänst man köper, inte nån sorts välgörenhet som man ska/bör vara tacksam och bete sig extra ödmjukt inför. (Det är väl kanske annars den normala reaktionen när nån har städat och gjort fint åt en.)
 
Sv: Att anlita städhjälp

På den tiden jag hade städhjälp förhandlade jag med kvinnan som utförde tjänsten att även diska, tvätta och plocka i ordning. När det väl kom till kritan pratade hon alltid med mig i 5-10 minuter innan hon började och sen gjorde hon det jag ville ha gjort. Ibland var det att ta hand om matlagningen och ibland var det berget med tvätt. Hur som helst så var det enormt skönt att ha samma kvinna hela tiden, eftersom hon lärde sig hur vårt hem fungerade och vilka behov vi hade - vilket var helt annorlunda från grannen där hon också hjälpte till.

På den tiden hade jag egen verksamhet hemma och jag var egentligen alltid tillgänglig för henne ifall hon hade frågor och det kändes väldigt skönt att hon frågade istället för att bara agera själv och lägga saker där hon trodde att de skulle ligga. Jag kände mig aldrig i vägen för henne och jag vet att hon insåg hur uppskattad hon var. Att hitta en bra städhjälp är så viktigt, jag hade inte släppt in vem som helst i mitt hem.

Sen vill jag egentligen inte bara ha städhjälp heller, jag ville på den tiden det begav sig ha någon som tog hand om hela mitt hem. :) Och det gjorde hon eftersom hon fick betalt samma summa oavsett vad hon gjorde så för henne spelade det ingen roll om hon lagade mat eller dammsög.
 
Sv: Att anlita städhjälp

Vi har haft städhjälp hemma. Det fungerade inte med hundarna, vi fick alltid vara hemma för att se till att de blev in- och utsläppta vilket band oss mer än vad städningen i sig gjorde.

Vi var överens om vad de skulle göra när de var här (damma, dammsuga, torka golv), vilket gjorde att vi plockade undan innan de skulle komma. Vi har undanplockat i normalfall, så det var inte något bry mer än normalt s a s.

Numera är det fönsterputsningen jag tar hjälp med. Verandan tog i år 4 timmar för 10 fönster, pustaren har varit yrkesaktiv i 27 år och har mycket gott renommé. När han gick lämnade han oss med orden "nu är jag klar, jag kommer aldrig tillbaka. Det var det värsta jag gjort under mina år i branschen". Då visste jag att det var väl värt pengarna ;)
 
Sv: Att anlita städhjälp

Jag skulle egentligen också vilja ha någon som skötte hela hemmet men det typen av ekonomi har inte vi i dagsläget ;)

Delvis KL

Tack ni som svarat! Hoppas det kommer fler erfarenheter också :)
Jag återkommer förmodligen med fler frågor :D
 
Sv: Att anlita städhjälp

Just det där med utrustning har jag stött på när jag läst runt. En del skriver att man får köpa rengöringsmedel osv som de sen använder, en del skriver att det ingår.
Några verkar tycka att man ska ha en dammsugare tillgänglig, någon annan skrev att man helst skulle ha det men att de alltid hade en med sig också.
 
Sv: Att anlita städhjälp

Men har inte städfirmorna mer proffsiga grejer?

Tänker om man tex har en dålig dammsugare. Känns onödigt att det ska ta extra tid för att grejerna är mindre bra..
 
Sv: Att anlita städhjälp

Vi har bra grejor själva, och jag vill ha koll på vilka kemikalier som används i ett hushåll jag lever i.
 
Sv: Att anlita städhjälp

Pris? Vad ingår? Hur stort är boendet?
Hur ofta?
Fungerar det bra?
Känns det tryggt?
Känns det bekvämt med att någon annan behöver ta hand om "er skit"? ;)
Hur fungerar det för er som har husdjur?)

Vi betalar typ 1400 har jag för mig (maken betalar just nu) efter avdrag, 100 kvm varannan vecka. Det fungerar hyfsat, jag är övernitisk när jag städar själv och et är de ju inte så klart, men det är sååååå skönt att veta att det blir regelbundet avstädat. Jag har inga problem med att andra städar hos mig, lika lite som jag Hr problem med att någon städar min arbetsplats. Hunden åker ut i stallet eller är med mig på jobb eller hos min pappa när de är här och städar, övriga djur får de leva med, i form av katt och papegojor.
De använder våra städprylar och rengöringsmedel och säger till om något behövs. Skulle inte vilja att de använde samma som hos andra.

Skulle gladeligen ha någon som fixade mer, men när jag börjar jobba igen (studerar och jobbar en del som det är nu) så kommer vi ha städning varje vecka. Så kan vi lägga tid och ork på annat. Jag har problem med lederna och kan bli sängliggande flera dagar efter att ha städat ett par rum när jag mår sämre, så att slippa det är guld värt. Måtte RUTavdraget aldrig försvinna!
 
Sv: Att anlita städhjälp

Jag skulle egentligen också vilja ha någon som skötte hela hemmet men det typen av ekonomi har inte vi i dagsläget ;)
Är det antalet timmar som är problemet, för det finns massor (och då menar jag massor) med superbillig arbetskraft just nu på det området.

Jag vet en kvinna som tar 70:-/timmen när hon jobbar hos folk. Och hon gör precis det man vill att hon ska göra - städar, lagar mat, tvättar etc.
Säg att man har henne en förmiddag i veckan. 4 timmar x 4 tillfällen = 16 timmar. 16 x 70 kronor = 1120:-/månaden.
 
Sv: Att anlita städhjälp

Det var ruggigt billigt. Kan knappast vara vitt?

Jag har mest kollat städfirmor. Hur hittar man dessa billiga människor? Om det nu är vitt dvs.
 
Sv: Att anlita städhjälp

Kan inte se hur det skulle kunna vara vitt... Ser ingen anledning att stödja svart arbetsmarknad. En firma har dessutom ansvársförsäkring, anställda med tystnadsplikt om vad man har i hemmet utöver det vanliga för den som gör jobbet i form av pension, SGI etc..
 
Sv: Att anlita städhjälp

Jag kan bara referera till frågeställningen utifrån att själv vara städaren, har jobbat heltid i 9 månader med hemstäd.

Jag har samma kunder varje månad enligt schema, vissa lägenheter tar lika lång tid att städa som vissa hus och vice versa. För att få ett korrekt pris och få städat efter sina önskemål är det lättast att ta ut företag för arbetstitt.

Mina kunder har varierade önskemål, men grundregeln är att de plockar undan innan vi kommer, kläder, leksaker, disk m.m. I början fungerar det bra men jag har märkt att mina kunder känner sig mer och mer bekväma med mig som städerska så det lämnas lite saker och det vet att jag plockar undan det, ställer in i diskmaskin,bäddar, viker kläder osv i mån av tid.
Vi har damsugare, golvmopp samt medel som är anpassade för ex toaletter. Men vissa kunder har andra medel som de vill att vi använder och då gör vi det. Dammsugare krävs av kunden om denne bor högt upp utan hiss, för att spara på våra kroppar.

Som städerska pratar jag inte ingående om kunders hem till någon. Jag snokar inte och skulle aldrig förmå mig att ens ta 1kr om den ligger framme men det finns självklart de som är klåfingriga... (däremot lagar jag kaffe där kunden gett tillåtelse :D ) därför skulle jag råda att använda en firma som har både ansvarsförsäkring och framförallt tar utdrag ur belastningsregistret, det är inte 100% säkert för det men då har man gjort det man kan.

Man får tänka på att veckostäd, månadsstäd alt storstäd ser olika ut i alla företag. I veckostäd gör vi följande: dammsugar, torkar golv, dammtrokar ytor, tavlor,lister, dörrkarmar. badrum:(hela toaletten, på vaskskåp men inte innuti, duschväggar/kabinväggar, badkar, rensar duschavlopp vid behov) Köket: torkar av alla ytor ink skåpsdörrar, rengör i sopskåpet (ibland tar vi ut sopor efter överenskommelse) rengör micro, spis. Vi drar ut soffor 1gång månaden, städar noga under sängar , under skåp osv varje gång. Vi ställer höga krav inom vårt företag och allt görs noggrant (jag har jobbat på 4 olika och det är skillnad på alla, somliga gör allt snabbt, halvdant medan somliga är pedanta som vi är där jag är nu)

Ett hus på ca 150kvm med allt ovanstående tar mig ca 3h. Och vi tar ca 375kr/h med rut blir det ca185kr/h och det sköter företaget så du behöver inte tänka på det.

Våga ställa krav, även att en och samma städerska/städare är återkommande. Somliga företag skickar ut det som passar för veckan..
 
Senast ändrad:
Sv: Att anlita städhjälp

Det var ruggigt billigt. Kan knappast vara vitt?
Det är väl snarare så att hon är nyanländ till Sverige och vill ha jobb. För henne är nog 70:- timmen helt okej.

Men visst, hon har nog ingen ansvarsförsäkring och jag tror verkligen inte att hon kommer med utdrag ur belastningsregistret. Men hon kommer med goda referenser och för mig är det mer betydelsefullt än någonting annat. Sen skiter jag fullständigt i ifall det är vitt eller svart när det kommer till städhjälp. Jag vill inte stödja den svarta arbetskraften som finns, men ibland är det liksom skit samma. Jag satt mycket barnvakt när jag var i övre tonåren till våra grannar och mig veterligen skattade jag aldrig för de pengarna. Jag klippte dessutom gräset för båda min familj och vissa grannars och fick betalt 50:-/timmen då och det var bara positivt för alla inblandade.

Vart ska man dra gränsen för svart eller vitt liksom? Många har inget problem alls med att betala hovslagaren svart, eller stallhyran svart och de är ju ordentliga verksamheter. Men någon som städar ett par timmar i veckan...?
 
Sv: Att anlita städhjälp

Problemet är att det urholkar marknaden för de som vill ta betalt så att de klarar sig över existensminimum. 70 kr svart i timmen, det ger en väldigt låg lön om hon jobbar 40h/v så man kan utgå från att hon behöver jobba mycket mer än så för att få ett drägligt liv. Och om hon blir sjuk eller kunderna ställer in så får hon inte ett öre. En så kass arbetssituation vill jag inte bidra till. Det är verkligen inte jämförbart med att en tonåring passar barn för några hundralappar.
 
Sv: Att anlita städhjälp

Att anlita städhjälp är bland det bästa jag gjort! För mig var det som så att min hundrastare även håller på med städ osv, och då jag avskyr att putsa fönster (jag bor i taklägenhet med sneda fönster, trekantiga osv, gah..) och jobbar vidrigt mycket. Då hade jag öven häst och orkade inte med allt. Så hon fick ta fönstren, och det blev ju bra, så då tänkte jag att vi lyxar till det med en storstädning, och sen dess städar hon varannan vecka :) 1-1,5h blir det per gång.

Använder rut, tror det kostar mig runt 170/h efter det är draget. LÄTT värt pengarna när man jobbar massor och vill ägna fritiden åt djuren och att leva.. Det blir ju inte så ofta så jag måste givetvis se över det jag med men bara känslan att då och då komma hem till rent golv och avtorkade ytor (jag är sämst på att damma, zzz..) och att disken är avklarad om jag lämnat någon, det är faktiskt stört skönt. Och hundarna är vana vid henne så för dem blir det bara trevligt om de är hemma de dagarna hon kommer.

Hon har egen nyckel in, registrerat företag och så kopierade jag hennes leg innan hon började. Hon fick komma hem till mig för att träffa hundarna och jag tyckte att det kändes bra. Det enda jag har av värde hemma är datorn och den får de gärna sno, det är hundarna jag är mest rädd om. Men nånstans måste man ju lita på folk och utan mina hundvakter hade jag inte kunnat jobba.
 
Sv: Att anlita städhjälp

Till alla som skrivit om svart vs vitt..

Jag skulle inte känna mig bekväm med att anlita svart städhjälp. Dels för att jag inte vill medverka till en redan så utbredd svart marknad men framförallt för att det inte känns tryggt. Inga försäkringar, inga garantier osv.

Tack alla som svarar i tråden!
 
Sv: Att anlita städhjälp

Min mamma har en städfirma, där jag rycker in extra då och då, hon tar 360 kr/timme (något sånt), och fixar det du vill ha fixat. Vill du ha en hög tvätt struken så kan det fixas, likaså fönster, veckostäd, storstäd och flyttstäd. Tak ingår dock inte. Har man speciella önskemål, som att skura ur kökslådor, rengöra fogar eller liknande så är det bara att säga till. Vissa som har veckostäd vill ha olika saker gjorda olika veckor, de har sina fasta timmar men bestämmer vad vi ska göra på dem.

Det är samma städare som kommer varje gång till de som har veckostäd, förutom vid sjukdom såklart.

Några har husdjur, mest är det ju katter, men vissar har hundar. På ett städde har de flera hundar och flera katter som alla är hemma (ägaren är på jobbet) och mamma har blivit kompis med dem allihop ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 961
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 113
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp