Att åka med sommardäck för att vara hundvakt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att TS ändå skulle till orten gör det ju inte lättare för hen att ta sig dit om det är snöstorm eller hen ligger på akuten.
Nej, men det gör väl att man lättare väljer den personen kanske. Om någon säger "jag ska till A den helgen" så frågar man ju lättare än om personen inte skulle dit
Och rent krasst kan väl innehavaren av pensionatet också bryta benen om man nu ska dra det dit. De här omständigheterna hade kunnat undvikas med bättre planering. Att hamna på akuten kan inte det. Lite skillnad tycker jag.

Har inte ni drop in i era städer? Här smäller däckverkstäder upp verksamhet på parkering utanför köpcentret så är det drop in. 250:- för att byta däcken, bara att åka när vädret börjar skvallra om snö.
Det beror ju på om man har däcken på förvaring eller inte. Jag har det och är alltså hänvisad till en enda verkstad och de har inte drop in.

Har inte ni drop in i era städer? Här smäller däckverkstäder upp verksamhet på parkering utanför köpcentret så är det drop in. 250:- för att byta däcken, bara att åka när vädret börjar skvallra om snö.

Har leasingbil och dom vi leasar av har bara samarbete med några firmor här i stan.

Jag kan inte bara droppa in någonstans

Aha, vad dumt. Ja att man måste vänta på tid alltså. Vädret kan slå om snabbt.
I Göteborg gör det nästan aldrig det. En normal vinter består av regn och blåst. Skittråkigt. Är det snö i en vecka är jag överlycklig.

När jag satt på verkstan i måndags morse ringde det hela tiden folk för att boka. Första lediga tid var torsdag så det är verkligen högsäsong.

Nej, men det gör väl att man lättare väljer den personen kanske. Om någon säger "jag ska till A den helgen" så frågar man ju lättare än om personen inte skulle dit
Och rent krasst kan väl innehavaren av pensionatet också bryta benen om man nu ska dra det dit. De här omständigheterna hade kunnat undvikas med bättre planering. Att hamna på akuten kan inte det. Lite skillnad tycker jag.

Jo, att de valde TS som förstahandsalternativ ser jag inget konstigt i. Det jag tycker är konstigt är att inte ha en back-up när man vet att TS behöver resa 20 mil, om man inte är beredd att stanna hemma.
Om innehavaren av pensionatet bryter benen så får man väl utgå från att denne som yrkesverksam har en plan för att hantera oväntade sjukdomar/olyckor. Det är en yrkesverksam person, och man kan ställa helt andra krav.
Vad hade hänt om en släkting till TS blivit sjuk och TS vill spendera helgen med denne? Om TS bil går sönder? Om en av TS hundar blir sjuka?
Såklart kan man tycka att det är dålig planering av TS att sitta med sommardäck på bilen nu, men det hade lika gärna kunnat vara något annat.
Vill man verkligen åka så ser man till att ha back-up eller så anlitar man proffs.

Vad har hänt med människorna sista 10-15 åren? Kan folk inte byta däck själva längre? Jag förstår om man inte har plats för förvaring av sina däck att det är smidigt att låta däckfirman byta. Men de som lägger in sina hjul i bilen och åker till en däckfirma för hjulskifte?

Jo, att de valde TS som förstahandsalternativ ser jag inget konstigt i. Det jag tycker är konstigt är att inte ha en back-up när man vet att TS behöver resa 20 mil, om man inte är beredd att stanna hemma.
Om innehavaren av pensionatet bryter benen så får man väl utgå från att denne som yrkesverksam har en plan för att hantera oväntade sjukdomar/olyckor. Det är en yrkesverksam person, och man kan ställa helt andra krav.
Vad hade hänt om en släkting till TS blivit sjuk och TS vill spendera helgen med denne? Om TS bil går sönder? Om en av TS hundar blir sjuka?
Såklart kan man tycka att det är dålig planering av TS att sitta med sommardäck på bilen nu, men det hade lika gärna kunnat vara något annat.
Vill man verkligen åka så ser man till att ha back-up eller så anlitar man proffs.
Nu har de ju skaffat en backup-plan så varför hacka på hundägarna. De hamnade i kris, pga TS dåliga planering, och löste det. Dåså, då har de gjort sitt.
Och ja det hade kunnat vara nåt annat, men nu var det inte det. Nu hade det gått att förhindra.

Vad har hänt med människorna sista 10-15 åren? Kan folk inte byta däck själva längre? Jag förstår om man inte har plats för förvaring av sina däck att det är smidigt att låta däckfirman byta. Men de som lägger in sina hjul i bilen och åker till en däckfirma för hjulskifte?
Det har inte hänt någonting alls, folk var lika dåliga på att planera redan för 50 år sedan. Enda skillnaden är väl att det numera är lag på vinterdäck när det råder vinterväglag, tidigare fanns det ju de som körde året runt med sommardäck hur djup snön än låg på sidan om vägen. :banghead:

Tja.... folk köper fler tjänster idag antar jag.
Oavsett om det är städning, hemkörning av mat eller annat

Det kostar ju knappt något att få dom bytta numera.

Det tar en kvart för däckfirman att byta och för mig tar det 1 timme och en massa ork och kraft.

Jag kan men jag vill inte. En del tycker att en vinflaska på fredag är vardagslyx, jag tycker att slippa byta däck är vardagslyx. Det är värt kostnaden för mig helt enkelt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 387
Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
9 249
Senast: lilstar
·
Övr. Barn Nu har det blivit lite strul kring bonusbarnet, kring hämtande och lämnande i alla fall. Jag känner mig anklagad för att inte ta ansvar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 918
Senast: eyz
·
S
Övr. Barn Jag är tillsammans med en man sedan ca ett år tillbaka och han har 2 barn (2 och 3 år iår) tillsammans med en annan kvinna. Deras...
2
Svar
23
· Visningar
5 758
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar