Nä, göteborgare ... I går morse låg snön kvar i fogarna och det var strax under nollan. När jag gick från bussen mötte jag en kille i scooterkängor, två tjejer med täckkjol och en med broddar. Vi rustar oss väl i vargavintern!Sörlänningar...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nä, göteborgare ... I går morse låg snön kvar i fogarna och det var strax under nollan. När jag gick från bussen mötte jag en kille i scooterkängor, två tjejer med täckkjol och en med broddar. Vi rustar oss väl i vargavintern!Sörlänningar...
Jag kör en annan bil här som har vinterdäck.Vilken krislösning har du för att få tag på däcken? Din bil kan du ju inte köra så länge som det är snö och snart blir det olagligt att ha sommardäck även om snön lugnar ner sig.
Alltså, jag är mest förvånad över hundägaren. Vem bokar in en hundvakt med 20 mils resväg och inte räknar med att det kan bli problem att ta sig fram? Även om man har vinterdäck, 20 mil är långt och farligt att åka i en snöstorm tex.
Det känns väl ytterst rimligt att ha åtminstone en back-up om man verkligen vill vara säker. TS hade ju kunnat hamna på intensiven eller vad som helst.
Hoppas det blir ordentlig vinter här också i år.Nä, göteborgare ... I går morse låg snön kvar i fogarna och det var strax under nollan. När jag gick från bussen mötte jag en kille i scooterkängor, två tjejer med täckkjol och en med broddar. Vi rustar oss väl i vargavintern!
Jag tycker alltid man ska ha en backup för djur och barnvakt.
De klarar sig ju inte själv om något händer.
Kan du inte skicka nyckeln till dom då och de retunerar den med däcken?De kommer inte åt dom för de har inte nyckel dit. Den har jag.
Det står ju inte öppet där man har värdesaker.
Jag ska prata med henne.Kan du inte skicka nyckeln till dom då och de retunerar den med däcken?
Men inte på helgerna? Eftersom du inte kunde låna den då?Jag kör en annan bil här som har vinterdäck.
Försöka råda henne istället för att skälla på henne, kanske?Nä, men det är ts som skapat en tråd om problemen hens brist på planering har skapat.
Jag vet inte vad vi förväntas säga i tråden?
Du behöver inte säga något.
Ursäkta mig men . Skicka med posten?Beroende på hur mycket tid som finns kvar skulle du ju kunna skicka nyckeln med rekommenderad post till hundägaren så den kommer in.
Edit: Såg att det var i helgen så får du iväg nyckeln i tid idag borde det fungera.
Jag är inte heller förberedd
Jag har sommardäck
Ja,jag älskar också snö! Vintern här är en mardröm.Hoppas det blir ordentlig vinter här också i år.
Snö är underbart.
Vilken krislösning har du för att få tag på däcken? Din bil kan du ju inte köra så länge som det är snö och snart blir det olagligt att ha sommardäck även om snön lugnar ner sig.
Ursäkta mig men . Skicka med posten?
Så om TS har tur får hon ut däcken nästa år?
Då är det bötesläge för många nu verkar det som.Nope.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/dack/Vinterdack/
Är det sommarväglag får du ha sommardäck året om. Men befaras det bli vinterväglag kan du bötfällas för sommardäck från 1/10.
Lagen är lite knepig.
Men...både jag och andra har ju gett råd.Försöka råda henne istället för att skälla på henne, kanske?
Åkt tåg eller så, eller fixa däck. Lite elakt att ställa in pga nåt sånt tycker jag. Men nej, självklart int sommardäck.Jag har sagt att jag ska vara hundvakt åt en bekants hund i helgen då de ska åka bort.
De bor i min hemort ungefär 20 mil bort. Jag hade enda ett ärende därhemma över helgen så jag sa att jag kunde ställa upp.
Dock kom det massvis med snö och halt häromdagen och jag har ingen möjlighet att byta däck innan helgen.
Hur hade ni gjort i denna situationen ? Ställt upp och åkt endå eller inte ?
Annars får hon skicka med schenker, det brukar funka Undrar om Posten kan börja skylla på sommardäck nu?Jag skrev rekommenderat och det har hittills fungerat för mig. Hittills