Att åka med sommardäck för att vara hundvakt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, jag är mest förvånad över hundägaren. Vem bokar in en hundvakt med 20 mils resväg och inte räknar med att det kan bli problem att ta sig fram? Även om man har vinterdäck, 20 mil är långt och farligt att åka i en snöstorm tex.
Det känns väl ytterst rimligt att ha åtminstone en back-up om man verkligen vill vara säker. TS hade ju kunnat hamna på intensiven eller vad som helst.

Om man _har_ en backup.

Vi har inte det (men vi hade å andra sidan hjälp TS antingen med däcken eller hämtat och lämnat och då tagit med däcken vid lämning eftersom de är inlåsta vid hämtning.)

Nä, göteborgare ... I går morse låg snön kvar i fogarna och det var strax under nollan. När jag gick från bussen mötte jag en kille i scooterkängor, två tjejer med täckkjol och en med broddar. Vi rustar oss väl i vargavintern! :D
Hoppas det blir ordentlig vinter här också i år.
Snö är underbart.

Vilken krislösning har du för att få tag på däcken? Din bil kan du ju inte köra så länge som det är snö och snart blir det olagligt att ha sommardäck även om snön lugnar ner sig.

Nope.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/dack/Vinterdack/

Är det sommarväglag får du ha sommardäck året om. Men befaras det bli vinterväglag kan du bötfällas för sommardäck från 1/12.

ÄNDRADE! Det ska vara 1/12 inte 1/10!!

Lagen är lite knepig.

Senast ändrad:
Försöka råda henne istället för att skälla på henne, kanske?
Men...både jag och andra har ju gett råd.
Även jag har kommit med förslag.

Det hade kanske varit lättare om det redan innan skrivits att buss, tåg, efterskickande av däck bl, bla inte skulle funka. Nu verkade det ist som att inget dög och att det var undanflykter långt in i tråden till det kom info om diagnoser.

Jag har sagt att jag ska vara hundvakt åt en bekants hund i helgen då de ska åka bort.
De bor i min hemort ungefär 20 mil bort. Jag hade enda ett ärende därhemma över helgen så jag sa att jag kunde ställa upp.
Dock kom det massvis med snö och halt häromdagen och jag har ingen möjlighet att byta däck innan helgen.
Hur hade ni gjort i denna situationen ? Ställt upp och åkt endå eller inte ?
Åkt tåg eller så, eller fixa däck. Lite elakt att ställa in pga nåt sånt tycker jag. Men nej, självklart int sommardäck.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 388
Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
9 249
Senast: lilstar
·
Övr. Barn Nu har det blivit lite strul kring bonusbarnet, kring hämtande och lämnande i alla fall. Jag känner mig anklagad för att inte ta ansvar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 918
Senast: eyz
·
S
Övr. Barn Jag är tillsammans med en man sedan ca ett år tillbaka och han har 2 barn (2 och 3 år iår) tillsammans med en annan kvinna. Deras...
2
Svar
23
· Visningar
5 758
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar