Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?
Men kan det inte vara så enkelt som att hon inte är van vid fredags- och lördagsmys på det sättet? Alla familjer har inte den traditionen, och är man inte uppvuxen och van vid det så kanske man inte tycker det är lika viktigt som du tycker. För dig är det veckans högtidsstund, men hon kanske inte inser hur viktigt det är för dig?
Jag har själv aldrig fredags- och lördagsmyst på det sättet du beskriver, vare sig som barn eller vuxen, och jag har svårt att tro att jag kommer göra det med mitt egna barn på någon regelmässig basis. Så jag kan gott tänka mig att jag hade agerat liknande som din bonusdotter, hon kanske är van vid att alla pysslar med sitt lite fridfullt på fredagskvällen? Och att man har mysstunderna på ngt annat sätt än framför TVn?
Kring det här att hon får vara ensam så länge när jag underhåller, matar och nattar sonen så ser jag på det såhär: självklart kan hon göra något själv under tiden, det är nog till och med nyttigt eftersom hon annars har svårt att göra saker själv. Men på helgerna är jag själv uppvuxen med fredags- och lördagsmys med mamma och pappa. Innan sonen föddes brukade vi titta på filmer/något bra på tv med popcorn eller glass tillsammans vilket dels fört oss närmre (vilket annars är svårt när hon bara kommer på helger och andra ledigheter) och gett oss tillfälle att prata. Som det är nu så kan vi planera att titta på något när sonen somnat men när jag väl kommer vill hon inte göra det, har vi bestämt något gott att äta så kan hon på sin höjd stanna för att äta det innan hon vill sätta sig vid datorn. Jag upplever det som att hon känner sig bortstött.
Men kan det inte vara så enkelt som att hon inte är van vid fredags- och lördagsmys på det sättet? Alla familjer har inte den traditionen, och är man inte uppvuxen och van vid det så kanske man inte tycker det är lika viktigt som du tycker. För dig är det veckans högtidsstund, men hon kanske inte inser hur viktigt det är för dig?
Jag har själv aldrig fredags- och lördagsmyst på det sättet du beskriver, vare sig som barn eller vuxen, och jag har svårt att tro att jag kommer göra det med mitt egna barn på någon regelmässig basis. Så jag kan gott tänka mig att jag hade agerat liknande som din bonusdotter, hon kanske är van vid att alla pysslar med sitt lite fridfullt på fredagskvällen? Och att man har mysstunderna på ngt annat sätt än framför TVn?